• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To był ciekawy rok dla trójmiejskiej gospodarki

VIK
1 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Do terminalu kontenerowego DCT Gdańsk SA w gdańskim Porcie Północnym od maja zaczęły przypływać największe statki kontenerowe na świecie. Do terminalu kontenerowego DCT Gdańsk SA w gdańskim Porcie Północnym od maja zaczęły przypływać największe statki kontenerowe na świecie.

Na przełomie roku zwykle robi się podsumowania i rachunki. Jaki był miniony rok dla trójmiejskiej i pomorskiej gospodarki? Z bardzo wielu zjawisk i wydarzeń wybraliśmy kilka - naszym zdaniem - najbardziej istotnych w ubiegłym roku. Nie są ułożone według ważności, kolejność jest przypadkowa. Są to jednak sprawy, które naszym zdaniem były kluczowe w minionym roku.


W ubiegłym roku oddano do użytku nowy budynek Gdańskiego Parku Naukowo-Technologicznego. W ubiegłym roku oddano do użytku nowy budynek Gdańskiego Parku Naukowo-Technologicznego.
W 2011 roku rozpoczęły się  pierwsze wiercenia w poszukiwaniu gazu łupkowego. W 2011 roku rozpoczęły się  pierwsze wiercenia w poszukiwaniu gazu łupkowego.

Jaki był miniony rok dla trójmiejskiej i pomorskiej gospodarki?


Grupa Lotos - zakończenie programu 10 + i zakończenie - przynajmniej na razie - prywatyzacji
W 20011 roku media bardzo często zajmowały się Grup Lotos, bo też dużo się działo. Zakończono Program 10+, który został okrzyknięty przez specjalistów największą inwestycją polskiej gospodarki XXI wieku. Rozbudowa gdańskiej rafinerii w ramach tego przedsięwzięcia kosztowała 1,43 mld euro. Na program cały składa się 50 różnych instalacji (Program 10+, czyli całkiem nowa rafineria, Wielka inwestycja w gdańskim Lotosie zakończona).

Jednak bardziej emocjonujący był proces prywatyzacji. Przedłużane terminy na składanie ofert, tajne krótkie listy inwestorów, protest przeciwników sprzedaży firmy i z zbieranie podpisów pod projektem specjalnej ustawy w tej sprawie. Finał. Nie wpłynęły oferty wiążące w sprawie prywatyzacji Grupy Lotos. Termin minął 20 grudnia. W tej sytuacji MSP zakończyło proces prywatyzacji bez rozstrzygnięcia. Co dalej? Resort rozważy możliwość wykorzystania Giełdy Papierów Wartościowych do dalszej prywatyzacji spółki (Nie było chętnych na Lotos. Resort szykuje plan B). Dla jednych to dobra wiadomość, bo "w Lotosie na razie bez zmian". Są jednak tacy, którzy twierdzą, że brak chętnych to... zły sygnał.

Upadek Stoczni Marynarki Wojennej
Pierwsze problemy gdyńskiego zakładu z wypłacaniem pensji zdarzały się już w minionych latach. W styczniu 2011 sytuacja powtórzyła się (Konflikt w Stoczni Marynarki Wojennej). W kwietniu Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość stoczni. Sąd uznał, że porozumienie stoczni z wierzycielami i spłata zadłużenia jest niemożliwa (To już koniec Stoczni Marynarki Wojennej?). Prezes zakładu, syndyk, Agencja Rozwoju Przemysłu, czyli właściciel twierdzą jednak, że szansa dla stoczni jest. Jakieś zlecenia są, jest też szansa na nowe przetargi. Jeżeli stocznia odzyska płynność finansową, to sąd może przywrócić opcję upadłości układowej (Stocznia Marynarki Wojennej znów zalega z wypłatami). W to jednak nie wierzy załoga.

Włączenie Gdańska do połączenia kontenerowego Azja-Europa i inwestycje w trójmiejskich portach
W trójmiejskich portach ożywienie. Do terminalu kontenerowego DCT Gdańsk SA w gdańskim Porcie Północnym od maja zaczęły przypływać największe statki kontenerowe na świecie. Linia AE 10 łączy porty Dalekiego Wschód z Europą (Pierwszy z kontenerowców-gigantów jest już w Gdańsku, Milionowy kontener w terminalu DCT). Nic więc dziwnego, że DCT chce wybudować nowy terminal w Gdańsku za 200 mln euro. Do tego sześć największych linii kontenerowych na świecie powołało do życia porozumienie G6 Alliance i chcą zawijać do Gdańska (Kolejne wielkie kontenerowce zawiną do Gdańska).

Jednak nie tylko DCT rośnie. Dzięki planowi inwestycyjnemu, kosztem prawie 500 mln zł, w ciągu najbliższych lat Port Gdynia ma się unowocześnić, ma być bardziej efektywny i ma skuteczniej konkurować na rynku bałtyckim (Gdyński port stał się wielkim placem budowy). Trójmiejskie spółki portowe inwestują też w infrastrukturę. BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy w najbliższych latach zainwestuje w infrastrukturę i sprzęt ponad 153 mln zł (BCT wyda miliony na inwestycje). Gdański terminal DCT testuje dwie nowe suwnice STS, a MTMG - Morski Terminal Masowy Gdynia nowe żurawie (Spółki portowe inwestują w infrastrukturę). Rośnie też ruch w trójmiejskich portach.

Polskie stocznie szukają swojej szansy w energetyce wiatrowej
Stocznia Crist przebudowuje pełnomorskie barki, które transportują morskie siłownie wiatrowe, buduje też platformy z napędem do stawiania wież oraz ma linię produkcyjną do budowy podwodnych części wież wiatrowych (Kolejna stocznia stawia na wiatr. Wielomilionowy kontrakt stoczni Crist, Stocznia Crist rozważa współpracę ze szczecińską Gryfią). W Stoczni Gdańsk uruchomiono największą w Polsce linię produkującą wieże wiatrowe. Niedługo ruszy budowa nowej fabryki wież. (GSG Towers poszukuje wykonawcy fabryki wiatraków). Czy stocznie zaczną żyć głownie z obsługi energetyki wiatrowej? (Stoczniowcy stawiają na wiatraki, Zaczynamy się liczyć w branży budownictwa morskiego, Wiatr napędza trójmiejskie firmy).

Inwestycje dla rozwoju biznesu i nauki
Nowy budynek Gdańskiego Parku Naukowo-Technologicznego już oddano do użytku, powstaje nowy kompleks Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego, Gdański Inkubator Starter już od tego roku będzie służył małym i średnim przedsiębiorcom. Mało która aglomeracja może pochwalić się takim zapleczem, które ma wspierać naukę i biznes (Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni rośnie w oczach, Nowa przestrzeń dla... mistrzów parkowania, Młode firmy mają swój biurowiec w Gdańsku).

Pierwsze odwierty i poszukiwania gazu łupkowego
Tym w ubiegłym roku żyło nie tylko Pomorze, ale cała Polska. W 2011 roku rozpoczęły się pierwsze wiercenia w poszukiwaniu gazu łupkowego. Na terenie naszego województwa może być nawet do 5 bln m sześc. gazu łupkowego. Firmy, które zdobyły koncesje, twierdzą, że to ogromna szansa dla regionu (Gaz łupkowy - szansa czy dobry marketing?, Gaz łupkowy: w Lewinie odwiert na 4 km).

Dwie pomorskie miejscowości na liście potencjalnych lokalizacji elektrowni atomowej
Choczewo i Żarnowiec, znalazły się na krótkiej liście potencjalnych lokalizacji elektrowni jądrowej. Przedstawiła ją PGE Polska Grupa Energetyczna, która oprócz ww. umieściła też na liście trzecią miejscowość - Gąski w województwie zachodniopomorskim. Dla zwolenników tej inwestycji to szansa na rozwój regionu i nowe miejsca pracy (Elektrownia atomowa: Choczewo i Żarnowiec na krótkiej liście!). Są jednak też przeciwnicy - W Gdańsku manifestowali przeciwnicy elektrowni jądrowych.
VIK

Opinie (14) 1 zablokowana

  • Skoro jest tak dobrze to dlaczego jest taka bieda?

    Dlaczego im wiecej inwestycji tym wieksze bezrobocie?

    • 30 8

  • Znow kryptoreklama (2)

    Maersk'a

    • 10 15

    • jesteś wyczulony na tym punkcie....

      Jesteś wyczulony na tym punkcie....

      Jeżeli przeczytałbyś uważnie artykuł to z pewnością zauważyłbyś, że mowa jest również o innych firmach inwestujących na pomorzu...

      Chyba że pisząc komentarz sugerowałeś się tylko zdjęciem...

      • 6 3

    • zawiść i zazdrość - Gdyni już dziękujemy

      • 4 3

  • GOSPODARKA BYŁA KIEDYŚ

    teraz jest G.

    • 18 7

  • To ciekawe

    • 0 0

  • SWolidaruchy zniszczyły flote, stocznie,......

    rybołowstwo, rolnictwo,przemysł hutniczy,górniczy a wszystko to nazwano.........
    R E S T R U K T U R Y Z A C J Ą Historia to ..ZAPAMIETA !!Dalej rzadzą głąby !
    Dlaczego niema statku handlowego z POLSKĄ banderą?Czy nie lepiej obniżyc podatki od floty i choć symbolicznie ale zarabiać,nizdawac zarabiać innym /tanie bandery np Cypr?/ Kto pojdzie po rozum do głowy???

    • 22 2

  • 2000 urzędników w gdańskim magistracie (2)

    1000 urzędników w gdyńskim magistracie
    250 urzędników w sopockim magistracie
    to jest problem dla gospodarki

    • 34 2

    • nic dodać, nic ująć, może p. Tusk tak zacząć od siebie oszczędzać i zlikwidować wszystkie gabinety polityczne ministrów i wywalić p. Piterę-zero osiągnięć w ciągu minionych 4 lata, a potem prosić obywateli o zaciskanie pasa?

      • 7 0

    • Mój kolega jest takim urzędnikiem

      w dziale jest ich 8, a wystarczyłby prosty program do sprawdzania opłat i ewentualnie jedna osoba do obsługi tego. Od taka gospodarność.

      • 0 0

  • rok 2011

    nie był to dobry rok dla przemysłu stoczniowego. - likwidacja stoczni marynarki wojennej , próba ( na szczęście nieudana ) likwidacji stoczni remontowej nauta , ale co szkód narobili to narobili wydawalo sie im , ze nauta to lentex lub wielka pardubicka., nie ma szkól okretowych, poszukiwanie na oslep miejsca dla stoczni idiotyczne pomysly laczenia stoczni remontowych, proba reanimacji stoczni na terenach dawnej stoczni komuny paryskiej. rok przysxzly 2012 moze byc decydujacy o losach przemyslu okretowego

    • 9 3

  • Autor napisał gniota! (1)

    Czy tylko wymienione poczynania zasługują na uwagę mieszkańców Trójmiasta jako osiągniecia roku 2011. Gdzie stadiony PGE Arena, Ergo Arena, Gdyński, nowe tramwaje w Gdańsku, nowe ciągi i węzły komunikacyjne, biurowce i piękne budynki mieszkalne itd, itp. Widać pismakowi to nie leży, bo w Polsce zawsze lepiej marudzić, płakać, narzekać - taki niedobry styl dziennikarstwa.

    • 5 12

    • sam jestes tego przykladem

      nic tylko marudzisz
      nowe tramwaju czy odmalowane udynki nie maja znaczenia dla gospodarki tak samo jak PGE Arena w 2011 (gdybys nie widzial to Euro 2012 jak nazwa wskazuje dopiero będzie)
      a ty tak sie tym stadionem nie podniecaj bo wychodzisz na prowincjonalnego zakompleksionego cwoka ktory sie oburza ze "jak smieli nie napisac o stadionie!!!!"
      jak bedzie artykul o raku szyjki macicy to tez bedziesz sie oburzal ze w artykule nie wspomnieli nic o największym cudzie z cudów wszechświata PGE Arena?
      walisz sobie konia do zdjęcia tego stadionu?

      • 0 1

  • .

    bo na tych inwestycjach zarabiaja "grube ryby" nie przecietny kowalski

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane