• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To już koniec Stoczni Marynarki Wojennej?

Wioletta Kakowska-Mehring, Robert Kiewlicz
7 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kwota zadłużenia stoczni nie jest upubliczniona. Wiadomo jedynie, że zakład ma ponad 800 wierzycieli. Kwota zadłużenia stoczni nie jest upubliczniona. Wiadomo jedynie, że zakład ma ponad 800 wierzycieli.

Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Sąd uznał, że porozumienie stoczni z wierzycielami i spłata zadłużenia jest niemożliwa. Ponad tysiąc osób może stracić pracę.



Czy uważasz, że jest jeszcze szansa na odbudowę przemysłu stoczniowego w Polsce?

Od 2009 roku stocznia znajdowała się w procesie upadłości układowej. Realizowany był program restrukturyzacji, który obejmował sprzedaż zbędnego majątku, zwiększone kontraktowanie zamówień oraz zwolnienia pracowników. Jednak sąd uznał, że ten plan się nie powiódł się. Oznacza to, że rozpoczęła się procedura likwidacji firmy.

- Sąd nie miał wyboru, tak wynika z prawa. Firma nie miała pieniędzy na funkcjonowanie. Sąd musiał podjąć taką decyzję, gdyż w innym wypadku działałby na niekorzyść wierzycieli stoczni. Pani syndyk zadeklarowała, że nie będzie sprzedawać stoczni w kawałkach, bo ma obowiązek sprzedać ja w całości. Nie będzie też wygaszać produkcji - mówił w sądzie Roman Kraiński, prezes SMW.

Czy to już koniec zakładu? Czy możliwy jest powrót do negocjacji z wierzycielami? - Decyzja sądu oznacza koniec zakładu, nie sądzę, aby powrót do negocjacji z wierzycielami był możliwy - twierdzi Andrzej Jaworski, poseł PiS. - Sprawa jest dziwna. Interesowałem się sytuacją w SMW i uzyskiwaliśmy informacje, że są podpisywane porozumienia i kolejne kontrakty. Oznacza to, że było to fikcją, która miała uspokoić nastroje załogi.

Faktycznie, jeszcze kilka tygodni temu wydawało się, że stocznię da się uratować. Sprawa zakładu w związku z konfliktem z załogą trafiła bowiem na ministerialne szczeble. Odbyło się spotkanie w resorcie skarbu. W rozmowach wzięli udział związkowcy i zarząd spółki, a także wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik, przedstawiciel ministerstwa obrony narodowej i Agencji Rozwoju Przemysłu. Padło wiele obietnic. Mówiono o kontraktach i nowych szansach dla zakładu.

A ten ostatnio miał problemy nawet z wypłatami wynagrodzeń. Zdarzało się, że załoga otrzymywała pensje w ratach. W tym miesiącu wynagrodzenia zostaną wypłacone z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Ile wynoszą długi stoczni? Nie wiadomo. Kwota zadłużenia nie jest upubliczniona. Wiadomo jedynie, że zakład ma ponad 800 wierzycieli.

Ponad 99 proc. akcji Stoczni Marynarki Wojennej posiada Agencja Rozwoju Przemysłu, pozostałymi dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej, którego zamówienia stanowiły podstawę działalność firmy.

- To wyjątkowo zła informacja. Oczekujemy, że ze strony właściciela zostaną podjęte decyzje, które pozwolą chociaż na części majątku kontynuować produkcję - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Potrzebne są jednak zdecydowane działania i głęboka restrukturyzacja. Stocznia Marynarki Wojennej ma potencjał.

2006 r. - Stocznia Marynarki Wojennej dwukrotnie traciła płynność finansową. ARP tłumaczyła, że powodem kłopotów był przerost zatrudnienia oraz nierentowne kontrakty.
2007 r. - Sytuacja poprawiła się pod koniec 2007 r., kiedy zredukowano zatrudnienie. Po komercjalizacji przedsiębiorstwa stocznia mogła zacząć realizować zlecenia nie tylko dla wojska, ale też dla kontrahentów cywilnych.
2009 r. - Pojawiły się problemy z płynnością i problemy z wypłatami.
2009 r. - Od grudnia spółka znajdowała się w procesie upadłości układowej.
2011 r., luty - Znów zakład ma problemy z płynnością finansową i wynagrodzeniem dla załogi.
2011 r., marzec - SMW podpisuje porozumienie o współpracy przemysłowej i handlowej z francuskim koncernem DCNS (Direction des Construction Navales Services).

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • zły

    te pieprzone obecne rządy PO, cholerny zarząd SMW i idiotyczne związki zawodowe - wszystko razem zgubiło Stocznię Mar Woj. Sprzedaje się Polskę, oszukuje i wyzyskuje ludzi - co za czasy. Związki przypomnijcie sobie o co WALCZYLI ŚCI - panie przesowdniczący Solidarności??????

    • 1 1

  • (3)

    Dajcie już spokój Związkom, ich rolą jest obrona pracowników a nie zawieranie i negocjowanie kontraktów - za zapewnienie ludziom pracy odpowiadają inne służby/marne/ za które odpowiada Zarząd. Inna sprawa to, że w tym zakładzie nikt za nic nie odpowiada, nikt nikogo nie rozlicza i nie kontroluje.Papirologia i cudowny kupiony przez " klonika Panią AB " po Panu Kazn..im IFS zabił nas całkowicie. Papirologia była i będzie , tak jest w całej Europie, ale system komputerowy można było tylko udoskonalić. No ale przyszła ekipa Pana Kozn.. i postanowiła wymienić załogę, stosując zarządzanie w/g swoich " myśli" , bez przepisów, ot tak sobie paluszkiem, byle tylko duże pensje brać, nawet za "zlikwidowanie plotkarstwa" nt. wynagrodzeń tak, tak było, tak się trwoniło pieniądze . No i wyobraźcie sobie, że wtedy Związki uwierzyły, w "odnowienie", zaufały młodym "świeżym" zarządzającym - tak chciały zmian i nowoczesności. Stało się tak, że nasze "kloniki" uczyły się bardzo szybko od talibów, nauczyły się jak doić za nie robienie , knucie i obgadywanie pracowników i bardzo się zintegrowały do końca niszcząc zakład- ludzi też.Otóż teraz się sami podgryzają i co teraz zrobią jak dostaną małą kaskę, myślę że za pracę też będą zmuszeni się zabrać jak pozbędą się swojej służby- pracowników, a tak zwani użytkownicy końcowi systemu IFS już w takim składzie nie dają rady / czasowo/ z rejestracją. To była krótka historyjka dla tych którzy zapominają i plączą w nią i winią za całe zło Związki

    • 7 0

    • Związki (2)

      Generalnie związki powinny chronić Pracownika, ale w części związanej z zapędami Właściciela do wyzysku. Nie powinny mieć nić do gadania przy zwolnieniach. Kiedy kurczy się rynek, można zintensyfikować działania mające na celu pozyskanie zleceń, ale barierą są i tak koszty tego pozyskania. Można również starać się dywersyfikować obszar swojej działalności. Najszybciej jednak można dokonać cięć w zatrudnieniu - przykre to, ale prawdziwe. Zawsze ważne jest szybkie reagowanie na zmiany otoczenia firmy. Trwanie z nadzieją, że się polepszy najczęściej doprowadza do plajty.

      • 3 2

      • sensownie powiedziane (1)

        ale co zrobisz jak krajem rzadzi zwiazek zawodowy ?
        I tu jest wlasnie paradoks Polski. Dorwali sie do wladzy , bez wiedzy, bez kompetencji i robia tak jak umieja, czyli zle.

        • 2 2

        • Przy takiej skali to już nie paradoks, ale tragedia...

          • 2 1

  • Mimo wszystko szansa (11)

    Przeglądając inne wpisy trzeba przyznać SMW to jest ,a raczej to był prawdziwy siermiężny dziwoląg. Diabli wiedzą kto tak naprawdę tym kierował .Niby były jakieś zarządy, z drugiej strony wszechmocne ARP , z trzeciej strony Marynarka Wojenna , z czwartej MON. Wszyscy mieli coś do gadania , odpowiedzialności nikt. Pozycja związków zawodowych jak na początku lat 90tych, kiedy wszyscy walczyli z komuną. Przy okazji firma spełniająca funkcję przytułka –przechowalni dla wszelkiej maści „zasłużonych dla resortu”. Od lat przynosząca straty. Diagnoza powinna być tylko jedna-zaorać i koniec.
    Ale są też i aktywa 80 lat tradycji w budowie i remontach okrętów marynarki wojennej. Kadra mająca doświadczenie w tej dziedzinie. Ostatnio jednostki Marynarki Wojennej są podstawiane do innych stoczni. Głównie dlatego by pokazać ,ze SMW jest nikomu nie potrzebna bo inni zrobią to lepiej i taniej. I tu się zaczyna kolejne kuriozum. SMW przegrywa przetargi bo jest za droga , Stocznia ,która wygrała wykonuje remont w części tej najbardziej dochodowej (specjalistycznej) „siłami SMW”. Tajemnicą poliszynela jest fakt ,że prace na tych jednostkach (w części wojskowej) są wykonywane przez pracowników tej dziadowskiej Stoczni Marynarki Wojennej często na podstawie autorskiej dokumentacji SMW za tzw.friko. Dzieje się to za przyzwoleniem zarządzających Stocznią Marynarki Wojennej , co jest już kompletnie niezrozumiałe. Można sobie zadać pytanie ,czy ta wygrywająca przetarg Stocznia gdyby miała sama stworzyć lub odkupić dokumentacje techniczną, trzymać na stanie doświadczona kadrę z uprawnieniami była by dalej tańsza od SMW? A już konia z rzędem kto by dziś wyjaśnił sposób rozliczeń przy budowie Gawrona. A to tylko czubek góry lodowej „specyficznej” ekonomi SMW. Paradoks –dziś dzięki upadłości jest malutka szansa stworzenia firmy bez jej starych przypadłości i postawienia jej na nogach. Po pierwsze związki zawodowe nie mogą już zawracać kijem Wisły, po drugie nie działa ochrona różnych przybłędów i pociotków chronionych durackimi przepisami. Warto spróbować. A tych co tak boli ,że z podatków nie będą utrzymywać nie rentownej stoczni , to niech wiedzą ,że jak zabraknie możliwości remontu okrętów MW w kraju zostaną skierowane do remontów poza krajem i polski podatnik i tak będzie bulił dalej i to znacznie więcej.
    Problem w tym ,że do tych „reform” zabierają się ci którzy do tego bajzlu doprowadzili.
    I tu jest główny problem.!

    • 17 1

    • (8)

      Popieram twoją opinię tylko te zmiany i stworzenie nowej firmy powinno nastąpić szybko a nawet bardzo szybko. Bo za chwilę ludzie o których napisałeś znajdą pracę u konkurencji. Pozostało jeszcze trochę pracowników którzy udowodnili, że w Polsce można coś zrobić taniej i to funkcjonuje ku zadowoleniu użytkowników (X. Men). Może warto tutaj zaiwestować i coś stworzyć na zgliszczach SMW. MON na pewno się obejrzy gdy będzie musiał okręt dać do remontu do zagranicznych stoczni kwota za remont będzie ta sama tylko w EURO. A co do wątku który poruszyłeś dotyczący NAUTY tam powinien ktoś się przyjrzeć sprawie zawierania aneksów do umowy i sprawą przestrzegania spraw związanych z ochroną informacji niejawnych. W SMW wymaga się przy składaniu oferty przedstawienia wszystkich firm współpracujących i ich poświadczeń bezpieczeństwa, a u konkurencji spółka zatrudnia spółkę a ta wynajmuje firmę samochodową która naprawia np. wyrzutnie torped na KOBBENIE czy to jest w porządku????? I czy zgodne z obowiązującymi przepisami????
      Pozdrawiam wszystkich optymistów z SMW może uda się coś jeszcze z tego stworzyć!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 9 0

      • (6)

        Nauta wygrała Kobbena z ceną nieco ponad 4 mln zł a dzisiaj dzięki podejrzanym aneksom MON zapłacił jak dotąd ponad 9 mil zł ... a końca remontu nie widać (miał się zakończyć niby w październiku ubiegłego roku).

        • 8 1

        • zorientowanemu (4)

          a skad wiesz ,nie sadze bys miał dostep do takich informacji? Nauta jest jedyna trojmiejska stocznia ktora dala sobie rade z kryzysem. przeciez zlecanie pracy dla św. pamięci stoczni marynarki wojennej byłoby tylko powiekszaniem ich długów. ta stocznia SMW musiała upaść bo tam nic nie można było normalnie załatwić nikomu nic się nie chciało, wszyscy tak wszyscy czekali na mannę z nieba ( na kasę z MON) .I DOBRZE SIE STALO . że sąd wreszcie zakonczył ten spektakl pod nazwą Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni.

          • 1 8

          • (3)

            Jak nie wierzysz, to się doinformuj (o ile masz dojście do osób posiadających tę wiedzę). Teraz MON ma zagwozdkę, bo Sokół był zaplanowany na wyjście a tu ZERO szansy to. RPW też nie przymknie oczu (tak jak na innych jednostkach robionych w Naucie) bo to jednak OP i każde zaniedbanie to potencjalnie życie ludzi.

            • 7 1

            • (2)

              nie wierzę bo po prostu nie masz dostatecznej wiedzy na temat kontraktów wojskowych w Naucie.

              • 1 5

              • prawi prawde i mysle ze nie jest jedyny ktory wie jak sprawy wygladaja

                • 4 0

              • Kontrakt jest pomiędzy dwoma stronami. W Naucie nie mam ale z drugiej strony ... dokumenty przechodzą przez różne ręce, nie tylko tych, którzy siedzą w kieszeni Nauty ale mają na sercu interes MW.

                • 6 0

        • i tu trzeba podkreslic ze do wszelkich prac specjalistycznych sa sciagani ludzie z smw, nauta wygrala przetarg, ale itak pracuja pracownicy smw

          • 5 0

      • Znam takich co w czwartek już przeszli do konkurencji...

        • 0 1

    • odpowiedz raczej pesymiscie

      dzis stocznia marynarki wojennej to przeszlosc, nie ma co plakac nad rozlanym mlekiem. nie warto zastanawiac sie kto jest winien czy zarzady smw, czy zwiazkowcy, czy rada pracownicza. trzebaby MON okreslil sie czy potrzebne sa warsztaty naprawcze dla okretow Marynarki Wojennej czy nie.

      • 4 0

    • nie z wszystkimi pogladami się zgadzam ale z aktywami tak wyraziłeś dobrą diagnozę

      • 0 0

  • Dziadostwo (2)

    skoro w marcu podpisali porozumienie to dla czego do likwidacji, a co z milionami wpakowanymi w Gawrona ?

    • 16 1

    • porozumienie to nie to samo co zlecenie na prace, i niestety bylo to wiadome ze to niczego nie gwarantuje tylko prezes i media tak to "pozytywnie" przedstawily

      • 1 0

    • "Gawron"

      odfrunął razem z kasą , brawo POlszewiki !!!

      • 8 1

  • My Polacy nie umiemy organizować. Nie umiemy szefować. Ktoś zawsze musi nad nami stać. - Tym razem Obca firma. (6)

    Czasami myślę, czy dobrze że kraj jest polski. Może lepiej było by gdyby pozostał naród jako grupa etniczna, ale żeby całym tym krajem rządzili kompetentni i nie przepełnieni hipokryzją ludzie.

    20 lat demokracji - a te same gęby w sejmie. TE SAME!

    Śmieję sie z tych co wierzą w wojny między Pis Sld Psl i Po.. to jedna banda a ich cel to zmienianie się i ciagła rotacja.

    Albo krwawa rewolucja albo emigracja.

    • 10 4

    • Krwawa rewolucja !

      • 0 0

    • (2)

      jestem za rewolucją. Niestety wejście do UE i otwarte granice spowodowały, że ci którzy mieliby walczyć emigrują. Polska powoli umiera, a rządzący będą się smażyć w piekle za to robią.

      • 3 4

      • (1)

        Naród pier...ch rewolucjonistów. Do roboty się weźcie a nie tylko zadymy wam we łbie.

        • 4 2

        • do roboty na zmywaku w UK chyba

          • 1 1

    • (1)

      a mnie zastanawia dlaczego wrzuciłeś tam PiS... nie pamiętasz jaki był skowyt z prawa i lewa jak doszli do władzy?

      • 0 0

      • Czasy AWS UW i SLD były pod tym wględem podobne..

        Co ciekawe generalnie mamy tylko lewicowe partie bo mamy ciagle państwo mocno socjalistyczne.

        • 1 0

  • Żal mi was pseudo wyborcy z wybrzeża (1)

    to swoimi g*wnianymi głosami wybraliscie neoliberałow którzy zlikwidowali renomowane stocznie i to w tym samym czasie gdzie setki miliardów euro zasilało zakłady i banki starych państw UE ratując sie przed kryzysem ,wasz cudotwórca zadłużył Polske o dodatkowe 300 mld złoty zostawiając dla nastepców ruine i drozyżne w sumie was nie żałuje bo dla mnie za góniany wybór jesteście zerem żal mi tylko stoczni

    • 4 4

    • Bełkot "co ty na to"

      Zbyt długo na kolanach spędzasz przed boskim Prezio. Nie dał jeszcze znaku? Stąd taka frustracja pajacu? Lekarz pomoże, daj mu szansę.

      • 2 1

  • Marynarka Wojenna ...

    Tylko po jaki kij jest na potrzebna Stocznia Marynarki Wojennej, jak my nie mamy Marynarki Wojennej. Pozostały tylko złudzenia i napis.

    • 2 2

  • Stocznia (2)

    No teraz remonty starych wraków przejmie Nauta bo już to robi.

    • 1 4

    • (1)

      remonty możliwe tylko dzięki pomocy fachowców ze SMW.

      • 1 1

      • ha, ha, ha ... a cóz to za fachowcy w tej b. stoczni

        • 1 2

  • brawo TUSK ZNISZCZ cala Polske! (1)

    BRAWO TUSK!!!! Wygral !jest najgorszym premierem rzadu w historii Polski!!!!SPIEPRZAJ DZIADU!!!!! wiadoo co sie stanie Developer kupi te wlosci!tak jak w Gdyni-dalmor! Z polski zostanie wielkie g*wnO!!!!!tak rzadza post solidarnosciowcy,aby ludziom siezyl lepiej MAMA nadzieje,ze te osoby ,ktore pojda na bruk glosowaly na TUSKA oszoloma!!!!niech teraz da wam prace!

    • 14 5

    • tak

      Tak , na Tuska nie głosował żaden analfabeta , prostak i oszołom. Większość to ludzie zaradni , ludzie którzy potrafią się znależć w kapitaliźmie. Ty na niego nie głosowałeś , więc się tak nie irytuj :)

      • 0 0

  • APEL DO DECYDENTÓW

    Zapoznajcie się z treścią tych ostatnich wpisów!!!!!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane