• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto na nowym Szlaku Jedwabnym

Wioletta Kakowska-Mehring
2 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ub. roku spółka Lotos Kolej weszła na rynek niemiecki. Teraz myśli o Chinach.
W ub. roku spółka Lotos Kolej weszła na rynek niemiecki. Teraz myśli o Chinach.

Najpierw gdański port, a teraz Lotos Kolej i Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. W ostatnich dniach widać spore ożywienie w kontaktach polsko-chińskich. Porozumienia, listy intencyjne i wspólne plany na przyszłość.



Czy polska żywność ma szansę zaistnieć na chińskim rynku?

W ciągu ostatnich kilku dni przez gdański port przewinęły się trzy delegacje chińskie.

Zaczęło się 24 czerwca od podpisania porozumienia o współpracy między Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, a przedstawicielami chińskiego Portu Qingdao.

Potem 28 czerwca br. zarząd portu miał okazję spotkać się z reprezentantami firmy China Harbour Engineering Company, spółką która realizuje projekty z zakresu inżynierii morskiej, budowy dróg, mostów czy też lotnisk.

Z kolei 30 czerwca port odwiedziła delegacja z Szanghaju.

Czytaj też: Chińska Grupa Chunxing otwiera prototypownię w Gdańsku

Ta ostatnia odwiedziła też gdyński port i podpisała listy intencyjne w sprawie współpracy.
Pierwszy z Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną oraz samorządowcami z Bielsko-Białej.

- Mamy zamiar otworzyć w Szanghaju centrum produktów polskich. Dlatego aktywnie poszukujemy partnerów - powiedziała Xu Xianglin, dyrektor China & Poland Friendship Association.
Różne przebiegi Jedwabnego Szlaku, czyli drogi handlowe łączące Chiny z zachodnią Azją i Europą. Różne przebiegi Jedwabnego Szlaku, czyli drogi handlowe łączące Chiny z zachodnią Azją i Europą.
- Zarówno Pomorze, jak i Bielsko-Biała mogą zaproponować ciekawą ofertę produktów żywnościowych. To dla naszych firm ogromna szansa. Naszym zadaniem jest pomoc w rozmowach między polskimi i chińskimi przedsiębiorcami - dodała Aleksandra Jankowska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
A produkty żywnościowe często potrzebują szybkiego transportu. Stąd druga umowa. Zawarła ją ze stroną chińską spółka transportowa Lotos Kolej, należąca do Grupy Lotos.

- Jesteśmy zainteresowani obsługą tzw. nowego Szlaku Jedwabnego. Z powodzeniem operujemy na rynku polskim i niemieckim, możemy więc zmierzyć się też z rynkiem chińskim - powiedziała Katarzyna Korowicka, dyrektor ds. handlowych w Lotos Kolej. - Transport kolejowy jest droższy od morskiego, ale ma poważny atut, czyli czas. Droga morska trwa od 4 do 5 tygodni. Pociąg potrzebuje 2 tygodni. Dla transportu wielu rodzajów żywności taki czas jest korzystniejszy.
Czytaj też: W Chinach powiedzenie "czas to pieniądz" nie ma znaczenia

Nowy Jedwabny Szlak to chińska koncepcja utworzenia sieci dróg lądowych i morskich do Europy, która jest głównym partnerem handlowym Chin. Transkontynentalna trasa kolejowa wschód-zachód ma przebiegać przez terminale kolejowe w Polsce. Z kolei morski szlak leży w strefie portów w Gdyni i Gdańsku i prowadzić ma do portów w Atenach i Wenecji. Planowane jest także umiejscowienie kolejowo-drogowych węzłów transeuropejskiego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk - północ-południe.

Miejsca

Opinie (27)

  • (1)

    Chiny chcą naszej żywności. Bruksela chce, żeby nasze krowy dawały mniej mleka. To dlatego poprzedni rząd zostawał bierny wobec zabiegających o współpracę z nami Chinczyków.

    • 5 5

    • No coz, Unia Europejska reprezentuje interesy wylacznie Niemiec i Francji rzucajac jalmuzne, ktora i tak nie pokrywa strat z faktu bycia w tym czyms.
      Nie mozna sie oczywiscie zaprzedac Chinczykom, ale trzeba pokazac, ze moga na nas liczyc w sprawie handlu.

      • 3 4

  • Czy polska żywność ma szansę zaistnieć na chińskim rynku?

    nie, nie mam szansy się przemyć

    Genialna odpowiedź w sondzie, gratulacje ;)

    • 14 2

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane