• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Porty "szukają" zdolności przeładunkowych dla ukraińskiego zboża

Wioletta Kakowska-Mehring
26 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (171)

W portach trwa "szukanie" zdolności przeładunkowych, aby przyjąć ukraińskie zboże. Do tej pory trójmiejskie porty - zwłaszcza Port Gdynia - dobrze sobie radziły z tą grupą produktów, ale dotyczyło to polskich produktów agro w eksporcie. Ich przeładunek angażował prawie całe możliwości przeładunkowe.



- Zdolności polskich portów są wystarczające, by rozładować ukraińskie zboże - powiedział kilka dni temu Polskiej Agencji Prasowej Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, kiedyś szef resortu gospodarki.
Niestety minister nie powiedział, czy w tej sytuacji wystarczy portom "mocy" na przeładowanie polskiego zboża. A przypomnijmy, że w ubiegłym roku w trójmiejskich portach przeładowano 6,3 mln ton zboża, przy zdolnościach przeładunkowych na poziomie 7,5 mln ton. Było to przede wszystkim zboże polskie w eksporcie. Wynika z tego, że nie wykorzystano zaledwie 1,2 mln ton. A szacuje się, że ukraińskiego zboża jest przynajmniej 4 mln ton, choć - według organizacji zrzeszających rolników - może być nawet dwa razy więcej.

Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura

Entuzjazmu ministra nie podzielają zarządy portów, które nie chcą komentować słów Gróbarczyka, ale zabrały się za... szukanie sposobów na zwiększenie zdolności przeładunkowych bez nowej infrastruktury. Trwają spotkania z firmami przeładunkowymi operującymi w portach, które w większości są firmami prywatnymi.



W Gdyni przeładunkami zbóż zajmują się 4 terminale: HES Gdynia Bulk Terminal, OT Port Gdynia, Speed, Mondry Terminal Gdynia. Są to podmioty prywatne.

Zarząd Portu postanowił udostępnił na potrzeby przeładunków produktów agro część oddanego niedawno do eksploatacji placu manewrowo-składowego przy ul. LogistycznejMapka, choć był on budowany z myślą o ładunkach skonteneryzowanych.

- Podkreślić należy, że olbrzymie znaczenie w kontekście możliwości przeładunkowych ma sposób dostarczenia zboża do Portu, gdyż najbardziej wydajny jest transport kolejowy z wykorzystaniem przystosowanych do przewozu zboża wagonów tymczasem na dziś zdecydowana większość dostaw realizowana jest za pomocą samochodów ciężarowych. Wspólnie z terminalami zajmującymi się przeładunkiem zboża oraz laboratoriami wykonującymi badania jakości podjęliśmy działania w celu dodatkowego usprawnienia przeładunków i przekażemy do użytku plac ułatwiający proces pobierania próbek co jednocześnie poprawi płynność ruchu samochodów ciężarowych - powiedział nam Aleksander Wicka, kierownik działu marketingu w Porcie Gdynia.


Zgodnie z przepisami, każda dostawa produktów agro musi zostać przebadana. Próbki pobierane są za pomocą specjalnych rakorafów, czyli próbników samochodowych. Dopiero po uzyskaniu wyników badań i ustaleniu klasy zboża ładunek jest rozdysponowywany na statki i do magazynów. W ostatnim czasie ciężarówki nie mieszczą się na terminalowych parkingach i bardziej niż zwykle zastawiają m.in. prowadzące do portu ulice Polską i Janka Wiśniewskiego. Nowy plac pomoże usprawnić przepływ towaru.

- Jesteśmy gotowi zwiększać wolumen przeładunków i już dziś mogę potwierdzić, że wdrażane rozwiązania przynoszą widoczne efekty a terminale działające w Porcie Gdynia notują wzrost eksportowanego zboża o 158 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku - dodał Aleksander Wicka.
Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże

Zdolności przeładunkowe produktów agro w Porcie Gdańsk szacuje się tylko 1,5 mln ton, a do tego nie ma żadnego dedykowanego terminalu zbożowego. Przeładunkiem produktów zbożowych zajmuje się głównie Port Gdański Eksploatacja, spółka należąca do Portu Gdańsk. W ubiegłym roku przeładowano 1,6 mln ton, czyli i tak już ponad standardowe możliwości. W tym 312 tys. ton ukraińskiego zboża. W tym roku od stycznia do marca było już 130 tys. ton ukraińskiego, przy 560 tys. ton w ogóle. To wzrost o 81 proc., a mamy dopiero początek roku.

Jak się dowiedzieliśmy, Port Gdańsk ma ambicje, by zwiększyć moce do 3 mln ton. Jednak nie podano w jaki sposób i w jakim czasie.



Przypomnijmy, że w Porcie Gdańsk miał powstać terminal agro. Niestety, inwestycja wciąż jest w fazie projektu.

- Na terenie Portu Gdańsk dostępnych jest ponad 100 ha terenów inwestycyjnych. Ponadto Port Gdańsk jest właścicielem nieruchomości zlokalizowanej w głębokowodnej części portu, która posiada aktywne pozwolenie na budowę terminala zbożowego. Jest to bardzo atrakcyjny teren o powierzchni prawie 27 ha. Port Gdańsk stałe zwiększa swoje możliwości w zakresie przeładunku płodów rolnych. Obecni w porcie operatorzy pracują nad zwiększeniem zdolności przeładunkowych w ciągu najbliższych 2 lat, co powinno umożliwić zwiększenie przeładunku zbóż z 1,9 mln ton w 2022 r. do blisko 3 mln ton do 2024 r. - jeżeli rynek będzie w pełni wykorzystywać zdolności przeładunkowe. Bazując na aktualnych wolumenach poszczególnych terminali, szacujemy, że nowy terminal mógłby zwiększyć zdolności przeładunkowe zbóż o dodatkowe 3 mln ton. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA jest otwarty na nowych inwestorów, w tym również tych planujących przeładunki agro na duża skalę - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdańsk.

Miejsca

Opinie (171) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • zboze (5)

    a przekop mierzei i port w Elblągu czeka z wolnymi mocami kierowac statki isamochody własnie tam

    • 15 0

    • Niestety to co się dzieje w Elblągu to odzwierciedlenie platformy... (3)

      Port przynosi straty ale ważne, że stołki utrzymane. Skarb państwa już nawet idzie na ugodę i chce tylko część udziałów w porcie i oferuje wsparcie finansowe ale chciwość totalnej opozycji nie zna granic...ważne że Polska się nie rozwija a port stoi w miejscu. Taka właśnie była Polską przed 2015 rokiem, nic nie robili tylko zasiadali stanowiska.

      • 4 1

      • Realista

        o czym Ty piszesz człowieku? Znasz chociaż trochę możliwości jakie daje ten przekop za miliony naszych monet ? Nie wpłynie tam żaden statek, który jest używany do transportu takiej ilości towarów w obrocie międzynarodowym. Nie jest to niestety żadna alternatywa dla Gdańska i Gdyni. Co ma do tego opozycja??? Czy to czasem nie jest inwestycja rządowa?

        • 0 0

      • Teksty typu, że "Polska chce zabrać port miastu" jest podsumowaniem... (1)

        To jest jakaś obca agentura chyba...

        • 4 0

        • To jest jakaś obca agentura chyba...

          No ruska jest... zainstalowana w 2015. kazda decyzja PiS to szampan w Moskwie

          • 3 3

    • Masz rację.

      Kto, jak kto, ale prezydent Elbląga pochodzący z PSL i zarządzający portem nie powinien mieć problemów z dystrybucją zboża. Chłop z PSL na pewno potrafi...

      • 2 0

  • Zboże (4)

    Przecież mieli wstrzymać dostawę zboża technicznego z Ukrainy ! Propagandy i Nieudacznictwa PiS ciąg dalszy ! A przed wyborami okłamywanie rolników o wstrzymaniu transportów i obiecywanie dopłat ! Złote gruszki na wierzbie ,rosną za panowania PIS !

    • 14 2

    • Najpierw się dowiedz jak jest o potem pisz.... (3)

      Obecnie zboże jest wpuszczane do Polski po odpowiednim zabezpieczeniu i zaplombowaniu. Kierowane jest pod nadzorem do portów skąd ma opuścić kraj. Dopłaty też są już faktem...tym się różni PiS od poprzedników. Oni olewali protesty na ulicach i strzelali do strajkujących, PiS rozmawia i rozwiązuje problemy.

      • 2 5

      • (1)

        Ha ha ha propaganda pisowska działa ! Zaplombować to możesz sobie zęba ! Nikt tego nie przestrzega .Miały być zakładane GPS -esy , i nikt tego nie robi ! Zboże techniczne ,bez certyfikatów i badać wjeżdża ,codziennie tysiącami ton do Polski ! Ot cała prawda ,to co robią nieudacznicy z rzadu !!

        • 2 3

        • A zdradzieckie gnidy z policji chronią ten bandycki proceder przed blokadami torów kolejowych

          • 0 0

      • plomb miały być już rok temu i co i g...

        dopłaty nie sobie w d... włożą, normalna sprzedaż produktów rolnych powinna być, a nie rynek zaburzony bo nasprowadzali tego badziewia

        • 1 0

  • Jak to jest że eksportujemy i importujemy na raz? (9)

    Bo oczywiście nie ma co wierzyć szurom którzy propagują swoją wrogą, onucową propagandę że zboże z Ukrainy jest zanieczyszczone, toksyczne może nawet radioaktywne. Bo przecież to nie może być prawda.

    A tu nagle nasze zboże z naszych pól, eksportujemy za granicę, a do nas przyjeżdża masa zboża z Ukrainy?

    Pytanie retoryczne - dlaczego nie eksportować dalej tego zboża z Ukrainy, a my zjedlibyśmy naszej produkcji?
    I to pytanie zostawiam bez odpowiedzi.

    Minister ma na pewno na to jakieś dobre wyjaśnienie.

    • 24 4

    • zboże zbożu nie równe (6)

      Importujemy ziarno paszowe, np. kukurydzę, a wysyłamy spożywcze

      • 3 2

      • to co sprowadzamy z UA (4)

        trudno nazwać zbożem paszowym. W ogóle trudno nazwać zbożem. Liczyć tylko na wielkie szczęście w życiu, że nie trafi się na kurczaka karmionego tym czymś

        • 8 0

        • jak byś wiedział czym one są karmione i faszerowane u naszych wiejskich byznessmenooow to byś wcale tego nie jadł (2)

          niestety widziałem jak działa ta branża, obecnie większość ma w d*** zdrowie itp, ma spełniać minima normy przy badaniu (a nie badają każdej próbki) reszta nie ważna, liczy się tylko zysk.

          • 2 3

          • Oczywiście karmiona pasza GW polska szczyno polscy rolnicy to złodzieje prawda wszystko co polskie jest złe najgorsze itd ukraińskie lepsze idź się zbadaj czubie na nogi

            • 0 0

          • jestem ze wsi

            nie potwierdzam. Duże fermy jadą na normach (wysokich), nie mówiąc o małych gospodarstwach- tam zwierzęta są po prostu zadbane. To coś sprowadzanego z Ukrainy nie stało nawet koło kurczaka, to widać i czuć.

            • 6 0

        • Nie tylko kurczaka , ale również krowy , świnie , konie , indyki ,kaczki , perliczki ! Wszystko to później trafia do naszego garnka .

          • 4 0

      • importujemy techniczne

        zjadamy techniczne

        • 7 1

    • fddfdf (1)

      bo Polacy mają zdychac!!!! rozumiesz, to samo bylo z węglem..spimy na pie** węglu a kupujemy z kolumbi!!!TO jest sabotaz i celowe dzialanie anty polskich wladz!!!! A mamy zreć kukurydze z czarnobyla i jesc chleb ze zboza technicznego

      • 13 0

      • z kolumbii ale czyje to kopalnie, odpowiedz rozwiazuje wiele niewiadomych

        • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    A tymczasem wszystkie okoliczne ulice zablokowane (18)

    TIR za TIRem, cała Polska zamieniona w parking, Janka Wiśniewskiego, wszędzie się wylewają. Policji nie ma, straży miejskiej nie ma. Panowie kierowcy bombowców zrobili sobie parking z miasta, a miasto nie potrafi skierować tam jednego patrolu.

    • 80 11

    • (6)

      polski rzad ma przede wszystkim zobowiazania wobec polskich rolnikow, zastanawiajace jest to faworyzowanie wschodniego sasiada kosztem polskiej gospodarki

      • 19 2

      • w interesie polskiej gospodarki jest tanie zboże a nie interesy bambrów co po 500 hektarów mają (2)

        bo to oni protestują

        • 1 15

        • Tak polski id..to w interesie polskim jest robić dobrze ukrom i korporacjom typu Monsanto polak może jeść niejadalne zboże przynajmniej szybciej zdechnie

          • 0 0

        • w interesie Polski jest polski rozój rolnictwa i rynków zbytu a nie robienie z polskiej gospodarki śmietnika.

          jak nie nadwyżki produktów z UE w marketach to zboże Hazarów a nasi w czarnej du**e. Spróbuj być rolnkiem.

          • 1 0

      • hhahaha (2)

        to nie jest zboze wschodnich sąsiadów!! ludzie zrozumcie to!!!!TO zboze i inne produky to wlasnosc korpo z zachodu>>morawiecki jest globalista i robi dobrze wal street!!! kumacie to? To jest jego zadanie...Polactwo ma jesć g*wno powoli zdychac i placić 447 ZYDOM, bo tego chcą amerykanie ! Biden sam ma udzialy na ukrianie , tak jak kwachu, ...My nie pomagamy ukrianie, zrozumcie to wreszcie!!!To tylko wymówka.

        • 18 5

        • wszystko jest interesem (1)

          Bez tego interesu mialbys tu Ruskow z powrotem...

          • 1 13

          • Lubię takie mitomanskie gadki tymczasem mamy jankesow za których wszystkie wygody płacimy dając w bonusie immunitet prawny na gwałty pobicia wypadki drogowe po pijaku czy rozboje krowie placki z USA czują się tu jak biali kolonizatorzy w kraju dzikich

            • 0 0

    • ul. Polska w całości przebiega po terenach portowych, więc Port jedynie ją nam użycza do przejazadów. (1)

      Tak tylko piszę, jeżeli by się ktoś nie orientował w sytuacji własnościowej tej drogi.

      • 6 2

      • A miasto użycza portowi estakadę i Wiśniewskiego, Polska to nie jest droga wewnętrzna portu, więc jaki problem macie!?

        • 0 0

    • jakoś muszą wyjechać z portu. Miasto nie buduje dróg, tuneli ani żadnej infrasrtuktury . Port mógłyby mięć parkingi ale (2)

      po co, skoro miasto sprzedaje tereny okołoportowe deweloperom.

      • 15 10

      • 7 rączek w dół oznacza jedno, zero pojęcia o pracy portu i logistyce w miescie, (1)

        gdzie port ma płacic największe podatki i ..siedzieć cicho. Nie dymić, nie pylić, pachniec perfumami i przyklaskiwać szczurowi, niczego nie wymagając w tym infrastruktury drogowej czy kolejowej. Zreszta, co moga robią sami we własnym zakresie i za własna kasę. Gdynu mieli czekać na szczura mieli by to co PKM na Karwinach.

        • 2 2

        • Zamknac Estakadę

          Niech rząd dopłaca do jej remontów.

          To jest droga do granicy.

          • 2 0

    • miasta wola oddac tereny betonowej republice (1)

      Zamiast szukac synergii z portami.

      Dobitnie widac to w Trojmiescie i w Gdyni, gdzie w bezposrednim sasiedztwie portu i jego instalacji powstaje mieszkaniowka... Portova, a jakze. Nastepne sa w drodze...
      Prosta droga do konfliktu i problemow.

      • 5 1

      • a potem piszą ci z Portovej do Gucia,że im SARS hałasuje, przeładunki pylą i guć idtiota nakazuje

        portowi zmiane polityki bo warsiafce nie pasuje port za oknem.

        • 0 0

    • Mruczek

      A czemu winni są Ci biedni kierowcy ciężarówek? Zapewne chcieli by od strzała wjechać, rozładować, załadować a nie koczować na ulicy. Oczywiście mądralińscy chcieli by jeszcze na nich nasyłać milicję i inne umundurowane organizacje. Ciężko zrozumieć że oni tam nie stoją dla przyjemności. Jak to trzeba mieć małe coś pomiędzy uszami aby jeszcze chcieć gnębić pracujących na swój kawałek świata.

      • 7 6

    • A to policja podlega miastu? (2)

      • 6 9

      • Nie wiesz, to się nie wypowiadaj (1)

        Nie zabłysnąłeś zbytnio wiedzą i inteligencją.

        • 1 9

        • A potrafisz odpowiedzieć na pytanie?

          • 5 1

  • Kolej zaorali i teraz porty zajeżdżają ciężarówkami.

    W tym kraju wszystko stoi na głowie.

    • 1 0

  • Lubię czytać opinie ludzi nie mających zielonego pojęcia w tym zakresie a wtrącających się we wszystko

    • 2 1

  • Czy leci z nami pilot?

    W Gdańsku 100ha pod inwestycje portowe, oni 2 miliardy w pompowali w przekop dla łodzi turystycznych, bo nie wiem czy barki już z niego korzystają, czy dalej starym szlakiem przez Nogat płyną.

    • 2 1

  • Po co to wozić po kraju nie lepiej robić z tego (3)

    spirytus.

    • 2 0

    • (1)

      Słusznie , pijanym narodem łatwiej się rządzi niż ludźmi myślącymi

      • 1 2

      • myslacych ludzi latwiej uwiesc ladnymi haslami

        I na pewno taniej.

        Robia to inni myslacy ludzie, bo z czegos trzeba zyc... Calkiem niezle...

        • 0 0

    • z tego byłby taki spirytus

      że lepszy do picia jest denaturat

      • 1 0

  • Kto zapłaci operatorom za przeładunek tzw. ukrainskiego zboża?

    Kto wie czyje to jest zboże?

    • 2 0

  • Jak to dziala? ;)

    A to jest w UE?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej, studiów MBA oraz licznych programów w Harvard Business School i London Business School. Karierę zawodową rozpoczęła w 1993 r. w AT&T Bell Labs (dziś Lucent Technologies) jako projektant systemów informatycznych. Od 1995 r. pracowała w firmie PROKOM jako koordynator projektów. Od 1.01.2014 r. do 31.10.2015 r. była Prezesem...

Najczęściej czytane