• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak może wyglądać tunel pod Motławą?

Szymon Zięba
6 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (196)
Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję. Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję.

Tunel pod Motławą - jak może wyglądać? Gdańsk był gospodarzem międzynarodowych warsztatów dla młodych planistów i inżynierów, których tematem było wypracowanie rozwiązań dotyczących przejścia tunelowego pod MotławąMapka w ciągu planowanego przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Sprawdziliśmy, jakie wnioski wyciągnięto ze spotkania.






Tunel pod Motławą



Podobają ci się wizje architektów na tunel pod Motławą i Młode Miasto?

O budowie tunelu, który zepnie brzegi Motławy dla tramwajów, samochodów i rowerzystów, mówi się już niemal od dekady. Plany tej inwestycji są coraz poważniejsze. Przejście pobiegnie przedłużona ul. Nowa Wałowa, która połączy Młode Miasto z wyjazdem na Warszawę.Mapka

Swoją wizję na to, jak tunel może wyglądać i co może dać Młodemu Miastu, przedstawili architekci z europejskich firm projektowych oraz osoby reprezentujące zagraniczne uczelnie wyższe. Zorganizowane przez Gdańsk warsztaty pozwoliły na określenie możliwych rozwiązań w zakresie kształtowania atrakcyjnych przestrzeni publicznych na powierzchni terenu ponad planowanym tunelem pod Motławą.

Prezentacja architektów w języku angielskim



- Chodziło nam o to, aby nie był to (jak to zazwyczaj bywa) betonowy plac lub też wielkopowierzchniowy trawnik. W szczególności wypracowano propozycje rozwiązań przestrzennych, podkreślających szczególną tożsamość miejsca oraz możliwości powiązania kształtowania przestrzeni publicznej z doświetleniem przestrzeni tunelu światłem dziennym. Wskazano także na możliwości potencjalnej zabudowy tych przestrzeni małokubaturowymi obiektami obejmującymi funkcje społeczne - co może mieć istotne znaczenie w kontekście budowy oferty dla mieszkańców całego miasta - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Jak skutecznie wykorzystać przestrzeń?



Podczas spotkania zaprezentowano rozwiązania pozwalające na wykorzystanie obszaru przestrzeni publicznej nad przeprawą tunelową jako atrakcyjnego miejsca widokowego - co pozwolić może na wykształcenie rozwiązania zwiększającego atrakcyjność tego miejsca dla przyszłych użytkowników - mieszkańców i odwiedzających.

Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję. Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję.
- Wskazano także na możliwe rozwiązania co do sposobu zagospodarowania ciągu ul. Nowej Wałowej na odcinkach przylegających bezpośrednio do tunelu - co stanowi także wskazanie dla przyszłych projektantów tego zadania - mówi Bieganowska.


Młode Miasto i Polski Hak w przyszłości



Uczestnicy - w kontekście możliwych rozwiązań technologicznych związanych z realizacją samego tunelu - wskazali także na znaczenie tego obszaru dla przyszłej struktury całej dzielnicy (rozumianej jako zarówno Młode Miasto, jak i Polski Hak), co nieść będzie skutki dla dalszych decyzji co do kształtowania wytycznych urbanistycznych dla rozwoju tego obszaru.

- Jednoznacznie zasugerowano wykorzystanie technologii pozwalających na ograniczenie głębokości przeprawy tunelowej oraz jej gabarytów - w tym pozwalających na powiązanie przeprawy tramwajowej i drogowej z pieszą i rowerową oraz zlokalizowania na wysokości ul. Sienna Grobla przystanku tramwajowego obsługującego nabrzeże Polskiego Haka. Podkreślone więc zostało znaczenie rejonu ul. Wiosny Ludów i Siennej Grobli jako istotnego węzła komunikacji zbiorowej dla tej części miasta, co niesie m.in. konsekwencje dla szczegółów rozwiązań projektowych dla tej części miasta w przyszłości - dowiadujemy się.

Zmiany w szerszej perspektywie wpłyną na całe Śródmieście



Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję. Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję.
Wskazano także na możliwe zróżnicowanie co do charakteru zabudowy terenów otaczających, co pozwala na uszczegółowienie koncepcji kształtowania tych obszarów - także w dialogu z przyszłymi inwestorami. Podkreślono też możliwość powiązania analizowanego obszaru z całym systemem przestrzeni publicznych Młodego Miasta i Polskiego Haka, a w szerszej perspektywie - całego śródmieścia Gdańska.



- Planujemy - po otrzymaniu całości raportu i prezentacji - dokonanie szczegółowej analizy wypracowanych rozwiązań i określenie - na tej podstawie - rekomendacji do finalnego opracowania projektowego. Już teraz można jednak powiedzieć, iż większość z zarekomendowanych w ramach warsztatów rozwiązań najprawdopodobniej zostanie przez nas wskazana jako sugestia dla przyszłych projektantów analizowanej przestrzeni - mówi Joanna Bieganowska. - Można więc powiedzieć, iż wyniki warsztatów zostaną w pełni wykorzystane w dalszym ciągu prac projektowych związanych z kształtowaniem tego rozwiązania tunelowego, ale także i w kontekście prac nad wytycznymi urbanistycznymi dla całości obszaru Młodego Miasta i Polskiego Haka.

23 planistów i inżynierów z Europy



Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję. Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję.
W warsztatach brało udział 23 młodych planistów i inżynierów, co pozwoliło na wypracowanie rozwiązań zarówno technicznych (związanych z możliwymi sposobami realizacji przejścia tunelowego), jak i urbanistyczno-architektonicznych (związanych z kształtowaniem przestrzeni publicznej i terenów otaczających).

W większości pochodzili oni z krajów europejskich, ale paru gości przyjechało także z dalszych krajów - Egipt, Indie, Afryka Południowa. Pozwoliło to na zderzenie ze sobą różnych podejść do kształtowania inkluzywnej i atrakcyjnej przestrzeni publicznej.



Prowadzący warsztaty - łącznie pięć osób z zagranicy - reprezentowali europejskie firmy projektowe oraz uczelnie wyższe. Ponadto cały proces był wspomagany przez obecność osób prowadzących proces z ramienia Biura Architekta Miasta oraz podmiotów zaangażowanych w dotychczasowe procesy kształtowania Młodego Miasta i Polskiego Haka.

Łącznie w spotkaniu brało udział ok. 30 osób.

Inwestycje

Opinie (196) 4 zablokowane

  • A piesi? (1)

    Będą przechodzić w bród?

    • 8 4

    • Będą uskakiwać przed rowerzystami w tunelu.

      • 1 1

  • (2)

    Zaraz zaraz - podobno ludzie to nie krety żeby tunelami zasuwać. W tym układzie to chyba powinni poginać wpław.

    • 10 8

    • albo, rewolucyjny pomysł, po kładce

      • 2 0

    • To jest słuszna koncepcja. Wybudować tunel dla statków i łódek.

      • 4 0

  • I bardzo dobrze, cieszcie się, że żyjecie w mieście które się rozwija

    A nie tak jak Gdynia xD

    • 9 11

  • Ja już od dawna jeżdże tamtędy tramwajem (7)

    Tak już mam, że lubię za życia swojego uczestniczyć w różnego rodzaju rzeczach, dlatego wsiadam do jeszcze nieistniejących tramwajów i jeżdżę nimi. Wczoraj np wróciłem tramwajem z Moreny do Wrzeszcza, przez Nową Politechniczną. To fascynujące.

    • 40 5

    • (1)

      A dojechałem tam prosto z CPK

      • 13 1

      • Z CPK to na lotnisko w Radomiu, a potem przez rów Kaczyńskiego do Elbląga.

        • 11 3

    • A ja dwukrotnie zwyciężyłam w konkursie na nazwę systemu rowerów miejskich. Był szampan, nagrody rzeczowe oraz inne gratyfikacje

      • 5 1

    • (2)

      A czy można pojechać tramwajem do Kartuz albo Pruszcza?

      • 4 2

      • (1)

        Jak najbardziej. Podobno ma być szybki tramwaj do Berlina

        • 7 0

        • wystarczy do Kartuz

          • 1 0

    • Po co wam to skoro w Berlinie już jest?

      • 1 1

  • A za kilka lat...

    ...pojawi się grupa nawiedzonych, którzy stwierdzą, że tunel dzieli przestrzeń (wzorem przejść podziemnych) i będą budowali most pontonowy.

    • 17 6

  • Modne są teraz naziemne, to niech zrobią nawodne xD

    • 18 6

  • Nie dla tunelu

    Zjazd z S-7 zakorkuje Gdańsk na zawsze

    • 7 11

  • Nie dozyjemy tego

    • 15 1

  • Ludzie to nie krety

    jak już wybudujcie tunel dla statków.

    • 9 1

  • Przyszlosc

    Niech lepiej zaplanują normalna komunikacje miejska

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na Uniwersytecie Gdańskim; wcześniej studiował matematykę i ekonomię na Uniwersytecie Gdańskim. Był nauczycielem akademickim na Uniwersytecie Gdańskim, wykładowcą wielu przedmiotów z zakresu ekonomiki usług, handlu, reklamy. ARGO jest firmą handlową działającą w Polsce i Europie Środkowo - Wschodniej od 1990 roku. Działalność handlową firma rozpoczęła w 1991 roku, początkowo jako Biuro Handlu...

Najczęściej czytane