• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Francuzi zbudują patrolowiec dla Straży Granicznej. W Gdańsku ma powstać kadłub

Wioletta Kakowska-Mehring
5 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowa jednostka ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312). Nowa jednostka ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312).

Straż Graniczna podpisała umowę z francuską stocznią Socarenam na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej. Ma ona trafić do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte. Być może kadłub jednostki powstanie w Stoczni Gdańsk.



Długość całkowita nowego patrolowca wyniesie około 69,9 m, zanurzenie kadłuba około 3,2 m, szerokość około 11,5 m. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej. Według założeń ma mieć 12-dniową zdolność operacyjną i być przystosowana do brania udziału w misjach nie tylko na Bałtyku, ale również w rejonie Morza Śródziemnego i Północnego. Do jego zadań będzie należała m.in: ochrona zewnętrznych granic UE, udział w wielozadaniowych operacjach morskich, zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych, udział w akcjach ratowniczych SAR i wsparcie w obliczu klęsk żywiołowych oraz humanitarnych.

Firmy w Trójmieście. Stocznie i przemysł morski



Przypomnijmy, że Morski Oddział Straży Granicznej poinformował o rezultatach postępowania w maju. Informacja o tym, że wybrano stocznię z Francji, choć wciąż mówi się o odbudowie potencjału polskich stoczni, zelektryzowała rynek, zwłaszcza że w przetargu startowała też PGZ Stocznia Wojenna. Sugerowano nawet, że może dojść do unieważnienia przetargu.

Patrolowiec za 100 mln zł prawdopodobnie zbudują Francuzi



Okazuje się, że oferta złożona przez stocznię Socarenam z Francji otrzymała 60 pkt za cenę brutto, 30 pkt za okres gwarancji na wyposażenie i 10 pkt za wysokość kary umownej za zwłokę w wykonaniu umowy, czyli maksymalną możliwą liczę punktów łącznie ( w sumie 100 pkt.). Oferta złożona przez PGZ Stocznię Wojenną otrzymała łącznie tylko 77,92 pkt, czyli 47,92 pkt za cenę brutto, 25 pkt za okres gwarancji na wyposażenie jednostki oraz 5 pkt za wysokość kary umownej za zwłokę w wykonaniu umowy.

Okazuje się jednak, że jest szansa na polski akcent.

- Partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca są: biuro projektowe Mauric z Marsylii oraz firmy z Trójmiasta: NED-Project, NavireTECH i Baltic Operator. To właśnie w polskiej stoczni planowana jest budowa kadłuba wraz z częściowym wyposażeniem - poinformował kmdr ppor. SG Andrzej Juźwiak, rzecznik prasowy Komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku.
A skoro mowa o Baltic Operator, to wszystko wskazuje na to, że chodzi o Stocznię Gdańsk, którą zarządza wspomniana spółka.

Nie będzie więc patrolowca z PGZ Stoczni Wojennej, ale będzie statek z Francji z kadłubem ze Stoczni Gdańsk. Zakładany budżet całości wynosi 111 mln 336 tys. zł brutto.

Nowa jednostka, która trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte, ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312).

Miejsca

Opinie (135) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • I dobrze

    Przynajmniej wybudują w rozsądnym czasie. Ta stocznia zrobiła już dwa podobne patrolowce.
    Z punktu widzenia zamawiającego decyzja rozsądna.

    • 0 0

  • jakis taki z lat 80 tych

    • 0 0

  • Radomska Stocznia MW nie startowała?
    Parametry wskazują że po przekopaniu rowu p-panc przez Mierzeję Wiślaną, drogę na Bałtyk miałby otwartą.

    • 3 0

  • To jest skandal (1)

    Każdy normalny kraj w UE dotuje i pomaga swoim stoczniom, również prywatnym szczególnie w tych trudnych czasach, a nasza SG zamawia u Francuza!? Brawo

    • 4 2

    • Jak słusznie zauważyłeś ... normalny.
      wolsce do normalności ja młodej koorvvie do emerytury.

      • 0 0

  • Kaszubskiego? (1)

    A czemu nie góralskie go, albo kociewskiego? Albo gdańskiego, itp.? Czyżby Żukowo się dorzucilo płytami yomb?

    • 11 1

    • KDOP to było to!

      Nie podoba się to się wyprowadź z Kaszub, nie znasz historii Ziemi, tej Ziemi...

      • 0 0

  • Gdzie są tutaj ci, co na pisiorów i Dudę głosowali?!

    • 0 0

  • PO to nie Gospodarze Polski i Polaków dlatego wszystko lokfidowali (1)

    • 1 4

    • Człowieku, gdzie ty do szkoły chodziłeś! O ile w ogóle...Albo jesteś ruskim trollem.

      • 0 0

  • Bogu dzięki (1)

    To przynajmniej daje szanse, że doczekam do podniesienia bandery, a okręt bedzie pływać. Nich polski przemysł skoncentruje się na budowie promu. Stępka jest więc przy odpowiedniej mobilizacji prom może stać się naszym flagowym statkiem już w XXI wieku.

    • 1 0

    • Chyba w XXII wieku...

      • 0 0

  • Dlaczego nie ma z tej okazji konferencji prasowej posła Płażyńskiego. I gdzie Stowarzyszenie Godność walczące o polski przemysł

    • 0 0

  • Opinia

    To przykre ze Polscy oficerowie zamawiają statek kontroli strefy za granicą.Zapomnieli od kogo pobierają uposażenie.Wstyd Panowie oficerowie wstyd.ktos kiedyś napisał cudze chwalicie swego nie znacie.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane