• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Francuzi zbudują patrolowiec dla Straży Granicznej. W Gdańsku ma powstać kadłub

Wioletta Kakowska-Mehring
5 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowa jednostka ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312). Nowa jednostka ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312).

Straż Graniczna podpisała umowę z francuską stocznią Socarenam na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej. Ma ona trafić do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte. Być może kadłub jednostki powstanie w Stoczni Gdańsk.



Długość całkowita nowego patrolowca wyniesie około 69,9 m, zanurzenie kadłuba około 3,2 m, szerokość około 11,5 m. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej. Według założeń ma mieć 12-dniową zdolność operacyjną i być przystosowana do brania udziału w misjach nie tylko na Bałtyku, ale również w rejonie Morza Śródziemnego i Północnego. Do jego zadań będzie należała m.in: ochrona zewnętrznych granic UE, udział w wielozadaniowych operacjach morskich, zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych, udział w akcjach ratowniczych SAR i wsparcie w obliczu klęsk żywiołowych oraz humanitarnych.

Firmy w Trójmieście. Stocznie i przemysł morski



Przypomnijmy, że Morski Oddział Straży Granicznej poinformował o rezultatach postępowania w maju. Informacja o tym, że wybrano stocznię z Francji, choć wciąż mówi się o odbudowie potencjału polskich stoczni, zelektryzowała rynek, zwłaszcza że w przetargu startowała też PGZ Stocznia Wojenna. Sugerowano nawet, że może dojść do unieważnienia przetargu.

Patrolowiec za 100 mln zł prawdopodobnie zbudują Francuzi



Okazuje się, że oferta złożona przez stocznię Socarenam z Francji otrzymała 60 pkt za cenę brutto, 30 pkt za okres gwarancji na wyposażenie i 10 pkt za wysokość kary umownej za zwłokę w wykonaniu umowy, czyli maksymalną możliwą liczę punktów łącznie ( w sumie 100 pkt.). Oferta złożona przez PGZ Stocznię Wojenną otrzymała łącznie tylko 77,92 pkt, czyli 47,92 pkt za cenę brutto, 25 pkt za okres gwarancji na wyposażenie jednostki oraz 5 pkt za wysokość kary umownej za zwłokę w wykonaniu umowy.

Okazuje się jednak, że jest szansa na polski akcent.

- Partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca są: biuro projektowe Mauric z Marsylii oraz firmy z Trójmiasta: NED-Project, NavireTECH i Baltic Operator. To właśnie w polskiej stoczni planowana jest budowa kadłuba wraz z częściowym wyposażeniem - poinformował kmdr ppor. SG Andrzej Juźwiak, rzecznik prasowy Komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku.
A skoro mowa o Baltic Operator, to wszystko wskazuje na to, że chodzi o Stocznię Gdańsk, którą zarządza wspomniana spółka.

Nie będzie więc patrolowca z PGZ Stoczni Wojennej, ale będzie statek z Francji z kadłubem ze Stoczni Gdańsk. Zakładany budżet całości wynosi 111 mln 336 tys. zł brutto.

Nowa jednostka, która trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte, ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312).

Miejsca

Opinie (135) 6 zablokowanych

  • nie socarenam a naviretech, socarenam (prezes)

    ma udzialy w naviretech z tego co widac po krs.
    szef N (a) celowo z malej, odszedl od Safe i zrobił swoj obozik z D na czele co sie zna na niczym.
    Polacy ciezko zasuwajacy zbuduja ten okret a wyposaza go pewnie w boulonge dajac latke made in france.
    nie polecam tej firmy z reka ja sercu, wszyscy stazy ktory cos umieja odeszli zostali ci co nadaja sie na podawanie klina

    • 1 0

  • Za PO budowano 250 metrowe kontenerowce (4)

    A tutaj kadłub 69metrów i to goły hehe. Ten rząd musi odejść na śmietnik historii.

    • 8 6

    • PO to upadek Polski i Polskiej Gospodarki dlatego odeszli do lamusa historii (3)

      • 2 6

      • I dlatego 5 lat po ich upadku polskja gospodarka, na przykladzie spolek Skarbu Panstwa, stracila 70% wartosci. (2)

        • 3 4

        • PO za Tuska zlikwidowała całkowicie Przemysł Okrętowy i przemysł Stoczniowy oraz Stocznie Polskie a Stoczniowcy mieli strzyc psy (1)

          • 3 7

          • To oczywiste klamstwo.

            • 4 3

  • POlska Kraj Upadku Przemysłu i Gospodarki - wszystko trzeba kupić u obcego a nie u siebie (3)

    • 6 2

    • Najwieksza prywatyzacja to rzad AWS-UW, kolejnosc koalicjantow nie jest przypadkowa.

      Przejrzyj listy ministrow, Tuska tam nie znajdziesz, Kaczynskiego owszem.

      • 1 0

    • (1)

      Bo obcemu wszystko sprzedane, żeby pokazać że u nas się niby nie da, nie opłaca. A inny koszą kase na tym. Skok technologiczny nastąpił i ciężko od nowa wejść w wiele dziedzin.

      • 2 0

      • Polska ma dziwnych gospodarzy i decydentów zawsze dzieło niszczenia jest ważniejsze od dzieła tworzenia

        • 1 0

  • Unia (14)

    Co za bzdura, Stocznia Remontowa i inne pod nosem a SG buduje patrolowiec we Francji. Przecież można było taki sam wybudować w Polsce bez dodatkowych kosztów.
    Czy ktoś się nad tym zastanawiał czy tylko wyłonił zwycięzcę przetargu?

    • 101 19

    • Popatrz

      na Gawrona

      • 1 1

    • Kto wzial wziatku? Gdzie jest Zbyszek - nasz szeryf.

      • 2 0

    • (2)

      Z jakiegos powodu remontowa nie wziela udzialu. Nikt ich nie wykluczyl.

      • 24 0

      • Dlaczego nie Polska stocznia? (1)

        Z jakiegoś powodu?
        SIWZ do przetargu jest publicznie dostępny!
        Powód jest jasny, w tak krótkim terminie, ze z góry określonym budżecie i tylko pojedynczy statek, budowę mogła zaproponować tylko stocznia która Już ma projekt bardzo Podobnego statku i budowała je seryjnie

        • 10 0

        • MaszRacje

          Nie analizowałem treści SIWZ ale jest duże prawdopodobieństwo, iż Twoje wnioski są słuszne. Niższą cena wynika z faktu, iż francuzi mają już projekt, które pewnie przejdzie mały lifting. Więc niższe koszty. Startujący do zamówienia nie mieli równych warunków.. nasza stocznia była od razu na pozycji straconej. No i wielkość zamówienia 1 okręt. To jest farsa. Pewnie będzie następne zamówienie, które francuzi uwzglenili w kalkulacji oferty. Jednak jest i dobra wiadomość- odmladzamy flotę. Średnia wieku floty bedzie na poziomie swiatowym

          • 2 0

    • UNIA

      A chcesz wykupywać regularnie "cegiełkę" na utrzymywanie posad w państwowej stoczni przez 5-10 lat żeby mogli się tam bawić w budowę pojedynczego statku?
      Ostatni budowali 18 lat

      • 8 0

    • A nikt nie zadał pytania

      Po kiego ch*** SG taki patrolowiec. SG nie potrzebuje dywizjonów. Tu nie ma piratów i pontonów z imigrantami ze Szwecji.

      • 2 5

    • Dlaczego nie Polska stocznia?

      Nie było polskiej stoczni która dawała gwarancje zmieścić się w założonym i ogłoszonym budżecie i terminie realizacji.
      Zresztą jedyną która wzięła udział w przetargu była PGZ SW, która ostatni z budowanych przez siebie statków oddała 2 lata temu i to po 18 letniej budowie. Tylko czasie ostatnich 2 lat Socarenam wybudowała ~15 różnych jednostek, a w ciągu 15 lat ok. 10 jednostek patrolowych. Żadna Polska stocznia albo biuro projektowe nie ma projektu takiego patrolowca, który mógłby tak szybko być dostosowany do wymogów MOSG.
      MOSG nie ma tez czasu. Jeśli do połowy listopada 2022 nie będzie gotowego statku, pieniądze unijne przepadną.
      Zatem podsumowując, powinnismy tak jak MOSG wszyscy być wdzięczni francuskiej stoczni, ze mimo pełnego portfela zamówień od Francuskiej Marynarki Wojennej, zechciała za namową polskich firm wziąć udział w tym przetargu.

      • 10 2

    • Grupa Remontowa nie była zainersowana tym projektem (1)

      I nie przystąpiła do przetargu na ten statek.

      • 9 0

      • bo Oni w Radomiu nie mieli miejsca pod tak wielką stępkę?

        • 4 1

    • (1)

      nie ma obawy, podwykonawcy z Polski zrobią to za 50% ceny a francuzi zarobią za wysłanie oferty ;)

      • 10 3

      • jacy podwykonawcy z polski?

        pewnie tacy sami jak ci od zakupu 200 limuzyn+ po cenie dilera, czy samolotów ViP+ ... kupionych za 2x wyższą kwotę - niż ta dla Arabii Saudyjskiej!
        a pod stołem - poszło należne przePiSowo 5% prowizji od ceny zakupu!

        • 4 2

    • a jakie są te dodatkowe koszty?

      • 2 0

    • Francuska stocznia była tańsza więc w Polsce było drożej nawet bez dodatkowych kosztów (cokolwiek to znaczy), a znając skuteczność polskich stoczni, budowa ciągnęłaby się latami, a wyegzekwowanie kar byłoby niemożliwe, bo stocznie w stanie upadłości.

      • 15 0

  • co ??? (1)

    - to nasze stocznie nie moga zbudowac takiej jednostki ? mamy swietnych inzynierow , stoczniowcow i potencjal . kto napycha kabze francuza . gdyby to byl normalny kraj to cba juz mialaby robotr .

    • 1 3

    • Obudź się,

      to tylko senne marzenia.

      • 2 2

  • stoczniowiec

    teraz wiem na co byla stepka w stoczni co ja premier blogoslawil. mial byc prom bedzie patrolowiec. taki jest stan naszych stoczni, te prywatne sobie radza.

    • 3 0

  • Znam Stocznie francuskie to syf i brud oraz zacofanie techniczno technologicznde a Polskie Stocznie zlikwidowali gamonie (2)

    • 7 11

    • (1)

      bo polskie to szczyt technologii, czyste, piękne oraz efektywnie zarządzane....

      • 5 2

      • dużo dużo lepsza nawet była stocznia lenina - nie znasz tematu więc nie pisz głupot

        • 3 2

  • Wstyd i hańba.

    Ale co się spodziewać po państwowych firmach i o specjalistach ze wsi Warszawa.

    • 2 0

  • Spokojnie hehe (3)

    Francuzi na bank się nie wyrobią, a zwłoka będzie taka że statek oddadzą za darmo i jeszcze nam zapłacą. Remontówka ma pełen portfel zamówień, dlatego nawet nie startowała w przetargu o ten ochłap.

    • 22 39

    • Wielomiesięczne opóźnienia w budowie przez Francuzów okrętów dla Polski mają bardzo długą tradycję

      ... i sięgają jeszcze międzywojnia - vide ORP: "Burza", "Gryf", podwodne "Wilk", "Ryś", "Żbik".

      • 1 1

    • W Socarenam pracuja glownie Polacy. Naviretech. Za 11euro. Na swoim wikcie. Orka na hali totalna. Bylem, wiem, nie wroce nigdy, dziekuje.

      • 7 0

    • Skończy się na tym, że Francuzi w ogóle nie wydadzą nam statków za sprawą łamanie Konstytucji Polskiej. Patrz przykład Rosji

      • 6 1

  • To jest państwo PiS. (5)

    Paździerz i dykta! Stan państwa jak uzębienie ,, głowy" narodu. Cała gospodarka to ściąganie śmieci z całego świata i wysyłanie drewna z Polski na cały świat!

    • 129 16

    • Minister Gróbarczyk mówił, że daje głowę za budowę promu w Szczecinie. (2)

      Znów się okazało, że każdy daje sobie obciąć to co ma najsłabszego!

      • 89 2

      • Wie ze ten bezmózg i tak nie straci głowy.

        Bo jej nie ma , ma tylko szafa samoodtwarzajaca przekazy dnia

        • 5 0

      • Morka

        A jaką mordę miał uchachaną przy wbijaniu stępki

        • 8 0

    • (1)

      Pis dba o Polskość Polski - tylko przed kamerami - a za plecami jak nikt nie widzi odalają swoja prywatę ... ciekawe jaką posadę oboiecała Merkel i komu za sprowadzenie tysięcy ton odpadów pod Olsztyn :
      "15 tysięcy on odpadów przerobionego korku i odpadów z drewna jedzie do firmy EGGER w Biskupcu. Odpady przyjadą z firmy Timberpak GMBH Benzstr. 7, DE-31275 leherte, niemcy, a transport będzie trwał od 21.09.2020 do 31.10.2020 r.

      Z fabryką walczyli już okoliczni mieszkańcy, wspierani przez stowarzyszenie oraz kilku posłów, którzy nie chcieli dopuścić do wybudowania spalarni odpadów na terenie kompleksu. Ostatecznie zapadła decyzja, że EGGER nie będzie mógł spalać starych mebli, pokrytych impregnatami, lakierami czy klejami jako biomasy. To jednak nie oznacza, że EGGER nie znajdzie sposobu na zutylizowanie nadjeżdżających odpadów, gdyż"Odpady płyt drewnopochodnych nie mieszczą się w pojęciu biomasy przyjętym w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów, na potrzeby określenia wymagań w zakresie standardów emisyjnych. Nie podlegają one także wyłączeniom z obowiązku stosowania przepisów dotyczących prowadzenia procesu termicznego przekształcania odpadów, o których mowa w art. 163 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2018 r. poz. 21, ze zm.) oraz nie są uznane za biomasę na podstawie ww. rozporządzenia Ministra Środowiska."

      • 9 0

      • Wynieście ich na widłach z Olsztyna. W mniejszych miejscowościach łatwiej, 2 traktory i droga zablokowana.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane