- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (41 opinii)
- 2 Złoty polski ma już 100 lat (127 opinii)
- 3 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (159 opinii)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (101 opinii)
- 5 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 6 Fuzji Lotos-Orlen nie można cofnąć (212 opinii)
Unia dofinansuje pływający terminal FSRU na Zatoce Gdańskiej
Gaz-Sytem podpisał umowę z CINEA (Agencją Wykonawczą Komisji Europejskiej) na dofinansowanie prac projektowych oraz opracowanie specyfikacji technicznej projektu pływającego Terminalu FSRU w rejonie Gdańska. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro. Projekt znajduje się również na liście gazowej infrastruktury krytycznej w ramach przedstawionego w 2022 roku przez Komisję Europejską planu szybkiego zmniejszenia zależności od rosyjskich paliw kopalnych.
Decyzja Komisji Europejskiej o przyznaniu pomocy finansowej dla projektu LNG Gdańsk została zaakceptowana przez państwa członkowskie UE już 7 grudnia 2022 r. Dofinansowanie obejmuje prace, takie jak badania dna morskiego, inwentaryzację środowiskową, projekt FEED (Front End Engineering Design), projekt budowlany i wykonawczy oraz uzyskanie niezbędnych decyzji i pozwoleń administracyjnych - z pozwoleniem na budowę włącznie.
Inwestycja w Gdańsku zapewni bezpieczeństwo dostaw gazu
Realizacja projektu pływającego terminalu FSRU w rejonie Gdańska wpisuje się w ramy zarówno polskiej, jak i europejskiej polityki zapewnienia bezpiecznego dostępu do paliwa gazowego. Jest elementem wielu strategii i polityk w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dostaw gazu, jak i odpowiedzią na stale rosnący popyt na paliwo gazowe w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Wpisuje się także w proces transformacji energetycznej i gospodarczej kraju, zakładającej przejście na mniej emisyjne źródła energii.
Pływający terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej
Inwestycja spółki Gaz-Sstem zakłada umiejscowienie w Zatoce Gdańskiej pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) oraz stworzenie infrastruktury (stanowiska postojowego wraz z niezbędnym wyposażeniem oraz rurociągu podmorskiego).
Terminal FSRU będzie przystosowany do regazyfikacji na poziomie odpowiadającym ok/. 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Dodatkowa zdolność regazyfikacji terminalu ma umożliwić regazyfikację na poziomie kolejnych 4,5 mld m sześc. rocznie.
Pływający terminal w Gdańsku ma być oddany do użytkowania w perspektywie 2027/2028 r.
Opinie wybrane
-
2023-07-14 08:30
(8)
Niech nasze lokalne władze zdobędą lepiej dofinansowania (czy to wojewódzkie czy inne) na sprawą komunikację wodną w Trójmieście między półwysep, bo bilety żeglugi po 100zł w jedną stronę to jakiś smutny żart
- 42 11
-
2023-07-15 09:37
Władze mają zdobyć dofinansowanie dla prywatnej firmy ?
Większych bredni dawno tu nie było
- 3 0
-
2023-07-15 08:14
Jest kapitalizm, a Żegluga Gdańska od 2001 roku jest prywatną firmą więc mogą sobie ustalać ceny jakie chcą.
Nawet 500 złotych za bilet w jedną stronę.- 5 0
-
2023-07-14 19:47
NP
Po tramwajach wodnych tylko przystanki zostały.A w karcie mieszkańca Gdańska miał być 1 przejazd bezpłatny tramwajem wodnym!
- 3 1
-
2023-07-14 10:23
Zaopatrzenie w surowce energetyczne to chyba strategicznie ważniejszy temat niż wożenie turystów po Zatoce
- 7 2
-
2023-07-14 09:41
Dokładnie, tak jest we wszystkich miastach co mają "dużo wody", np. po Sztokholmie i całej okolicy pływają tramwaje wodne, bardzo sprawna i przydatna komunikacja. Operatorem jest SL czyli to samo przedsiębiorstwo co np. autobusy miejskie. Masa tego pływa, masa ludzi korzysta. Oczywiście dla chętnych są również linie prywatne, wycieczkowe, itp oraz jachty - wodne taksówki.
- 12 0
-
2023-07-14 09:32
(2)
A w czyim interesie jest dofinansowanie takiej żeglugi?
Włodarzy Trójmiasta? Nie bardzo. Niech turyści wydaja pieniądze w Trójmieście a nie na Półwyspie.
Włodarzy Półwyspu? No niby tak. Ale wyłącznie przy założeniu, że Półwysep w sezonie świeci pustkami. A tak raczej nie jest, mimo wyjątkowo g..nianego dojazdu.
Zatem w zasadzie jest to wyłącznie w interesie operatora takiej żeglugi.- 10 10
-
2023-07-15 16:46
Jak pis zabrał pieniądze samorządom!!!
To niech centralnie dopłaca
- 4 1
-
2023-07-14 10:21
Mylne rozumienie. Przykład Norwegii, Szwecji czy Holandii pokazuje, że sprawna przeprawa wodna to same plusy. Lokalne władze każdego z tych miejsc mogłyby powiedzieć a po co, a na co. Usprawnienie żeglugi to same plusy: dla turystów, bo wypady jakie zaplanują do trójmiasta będą dłuższe (kasa tu zostanie), dla lokalesów z półwyspu, bo będą cześciej odwiedzać trójmiasto (dywersyfikacja środków transportu zwiększa taki ruch)
- 6 3
-
2023-07-14 18:16
No nie wierzę...
Ta państwowa firma nasza polska, bierze pieniądze od tej beznadziejnej unii..??!?! A gdzie te pieniądze co niby polski jastrząb schował w sejfie i o które żadnej unii się prosić nie musimy???
- 26 13
-
2023-07-14 10:57
W TVP było? (16)
Polska jest nadal największym w UE importerem płynnego gazu LPG z Rosji - Według danych Eurostatu i Forum Energii w 2022 roku kupiliśmy od Rosjan to paliwo za 710,3 mln euro
I nadal kupują wbrew łalomachaczowi i deklaracji minister Moskwy ( o ironio )- 36 20
-
2023-07-16 18:30
Nie oglądaj szczujni antypolskiej WSI 24
- 0 0
-
2023-07-16 12:41
Ty chyba wyhodowany na TVN?
- 0 0
-
2023-07-15 14:28
Zmień lekarzs bo ten cię oszukuje
- 0 0
-
2023-07-14 12:33
Jak mówił rudy (3)
Trzeba dialogu z Rosją
- 6 4
-
2023-07-14 14:09
Margarita Ogórek, propagandzistka partyjna
...nasze stosunki z Federacją Rosyjską leżą kompletnie na łopatkach i to jest największy dramat, bo my jak najszybciej potrzebujemy normalizacji tych stosunków - mówiła.
- 4 4
-
2023-07-14 13:49
I rusek z żoliborza się rudego słucha (1)
Ciekawe
- 6 5
-
2023-07-16 12:42
To o Tusku Ruskie pisały nasz człowiek w Warszawie
- 0 0
-
2023-07-14 12:06
LPG to nie LNG (1)
- 2 2
-
2023-07-14 12:16
Na prawdę?
Ale gaz, tak? I suweren na nim jeździ tak?
I Moskwa pisowska mówiła że 0 importu od ruskich tak?- 5 5
-
2023-07-14 11:41
Kłamstwo i manipulacja w jednym. (3)
- 4 2
-
2023-07-15 10:09
Najwęcej LPG trafia do nas z Rosji, proponuję zapoznać się z artykułem z 2 maja 2023 z tego portalu
Coraz-wiecej-gazu-ze-Szwecji-i-USA-Rosja-nadal-najwiekszym-dostawca-LPG-do-Polski-n177798.html
ad- 4 0
-
2023-07-14 12:08
Jak nie ma w TVPiS to nie prawda
Głównym odbiorcą ropy Ural na Węgrzech i Słowacji jest koncern MOL. W czerwcu ma odebrać około 900 tys. ton ropy naftowej w porównaniu z 750 tys. ton w maju. "Import ropy Ural ma zwiększyć też rafineria w Litvinowie, która należy do czeskiej spółki Orlen Unipetrol z Grupy Orlen"
- 6 3
-
2023-07-14 12:05
Niewygodna prawda o Kaczystanie
- 6 6
-
2023-07-14 11:06
no i ? (2)
bo nie kumam bólu d*** ? Czy to my prowadzimy wojnę ? Liczy się nasz interes, reszta jest drugorzędna i nasze polityczne kukły oraz troglodyci mający prawa wyborcze, którzy co chwilę wylewają żale, że bierzemy węgiel albo gaz od nich chyba tego nie kumają często.
- 6 17
-
2023-07-14 12:17
Nie rozumiesz prawda? A twój pinokio łapami o embargo machał
Polska nie importuje gazu i węgla z Rosji. Jeżeli chodzi ropę, został ostatni kontrakt Orlenu. Czekamy jednak na sankcje i jesteśmy na nie gotowi. Chcemy zastąpić tą niewielką ilość szybko powiedziała minister klimatu i środowiska Anna Moskwa w rozmowie z Polskim Radiem.
- 6 2
-
2023-07-14 12:10
No i? To po co ten czerwony rząd kłamie?
Jeżeli handluje z ruskimi dla dobra narodu.
Suweren nie będzie miał im za złe- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.