• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdyni port instalacyjny, w Łebie serwisowy. Zaplecze dla farm wiatrowych

Wioletta Kakowska-Mehring
19 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Port Gdynia chce być zapleczem przemysłowo-usługowym na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych. Port Gdynia chce być zapleczem przemysłowo-usługowym na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.

Spółka Baltic Power zbuduje w Łebie port serwisowy przeznaczony do obsługi morskiej farmy wiatrowej budowanej przez Grupę Orlen i Northland Power. W Gdyni z kolei trwa analiza ofert na operatora tymczasowego portu instalacyjnego. Poznamy go na wiosnę.



Czy energetyka wiatrowa to branża z przyszłością?

- Jesteśmy w trakcie przetargu na operatora terenu, gdzie dziś jest terminal kontenerowy i terminal promowy. Ta część portu ma służyć obsłudze instalacyjnej na rzecz budowy farm wiatrowych na Bałtyku. W tym miesiącu wkraczamy w fazę negocjacji z oferentami i ta część potrwa dwa miesiące. Mamy nadzieję, że już na przełomie I i II kwartału tego roku poznamy operatora portu instalacyjnego - powiedział Kazimierz Koralewski, wiceprezes zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Przypomnijmy, że do przetargu na operatora tzw. portu instalacyjnego stanęły dwa podmioty. Oferty złożył Gdynia Container Terminal po sąsiedzku prowadzący terminal kontenerowy oraz International Container Terminal Services Inc., czyli właściciel BCT (Baltic Container Terminal), obecnego dzierżawcy.

Przedmiotem przetargu jest teren o powierzchni 660 tys. m kw.Mapka, czyli obecny terminal kontenerowy i obecny terminal promowy, który ma być "odzyskany" po przeprowadzce do nowego Terminalu Promowego w Gdyni.

W Gdyni trwa badanie ofert, a w Łebie rozpoczyna się budowa portu serwisowego, który będzie stanowił centrum zarządzania operacjami eksploatacji i utrzymania morskich farm wiatrowych. Spółka Baltic Power właśnie ogłosiła, że tam ulokuje swoje centrum. Na jego terenie zlokalizowane będą m.in. obiekt biurowy, magazyn części zamiennych oraz warsztat. Łącznie na miejscu pracować będzie mogło nawet 50 osób odpowiedzialnych za utrzymanie i eksploatację morskiej farmy wiatrowej.

  • Planowane farmy wiatrowe na Bałtyku.
  • Planowane farmy wiatrowe na Bałtyku.
  • Tereny, jakie gdyński port chce oddać w dzierżawę.


Przypomnijmy, że budowa samej farmy planowana jest na lata 2024-2026. W tym czasie na morzu stanie ok. 70 turbin o łącznej mocy do 1,2 GW, które będą serwisowane przez flotę statków operującą z portu w Łebie. Budowa morskiej farmy wiatrowej Baltic Power to wspólne przedsięwzięcie realizowane przez Grupę Orlen i Northland Power. Obszar inwestycji, o łącznej powierzchni ok. 131 km kw., zlokalizowany jest ok. 23 km na północ od linii brzegowej Morza Bałtyckiego, na wysokości Łeby i Choczewa.

- W ramach wygranego przez Baltic Power przetargu spółka zabezpieczyła w Łebie teren o powierzchni ok. 1,1 ha, na którym zrealizowana zostanie baza do obsługi morskiej farmy wiatrowej. Kluczowy element inwestycji to wchodzące w skład kompleksu nabrzeże, które wymagać będzie przebudowy w celu dostosowania do parametrów pozwalających na realizację operacji logistycznych. Zgodnie z założeniami baza serwisowa farmy Baltic Power będzie obsługiwała 3-4 jednostki CTV przeznaczone do transportu personelu serwisowego. Każda z nich może zabrać na pokład jednorazowo do 24 techników wraz z niezbędnym sprzętem. Baza będzie operowała 24h na dobę, 365 dni w roku, ale rytm jej pracy w dużym stopniu będzie uzależniony od pór roku oraz panujących na morzu warunków atmosferycznych - informuje Baltic Power.


Zgodnie z przyjętym harmonogramem realizacja bazy serwisowej rozpocznie się w 2023 r., zakończy w 2024, a jej szacunkowy koszt wyniesie ok. 20-30 mln zł.

- Do najważniejszych zadań operujących z bazy techników będzie należało utrzymanie prawidłowej pracy farmy m.in. poprzez cykliczne przeglądy turbin wiatrowych. W ich trakcie serwisanci będą weryfikowali wydajność, zużycie i parametry działania poszczególnych elementów turbin, zgodnie ze ściśle określonymi procedurami, a w razie konieczności dokonywać bieżących napraw. Nad całością prac będzie czuwał system informatyczny do zarządzania produkcją, który monitorując na bieżąco efektywność pracy farmy będzie również wskazywał turbiny lub ich elementy wymagające np. rutynowej wymiany - informuje Baltic Power.
Kto postawi wiatraki na morzu?

Swoje projekty zgłosiło do URE konsorcjum Polenergii i norweskiego Equinor. W tym przypadku chodzi o projekty MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III o łącznej mocy 1,44 GW. O wsparcie dla projektów Baltica 2 i Baltica 3 wystąpiło konsorcjum PGE i duńskiego Orsted. Moc obu projektów ma wynieść w sumie 2,5 GW.  Orlen i kanadyjski Northland zgłosiły projekt Baltic Power (1,2 GW), niemiecki RWE wystąpił o wsparcie dla projektu Baltic Trade Invest (350 MW), a firma Ocean Winds Polska utworzona przez francuskie Engie oraz portugalski EDPR złożyła wniosek o wsparcie dla dwóch projektów - B-Wind oraz C-Wind o łącznej mocy 400 MW.

Miejsca

Opinie (85) 3 zablokowane

  • port instalacyjny? (3)

    A jak do niego dojechac?

    • 10 2

    • Nie trzeba dojeżdżać (1)

      90% komponentów przypływa morzem, jest wstępnie montowana w porcie i wychodzi morzem na budowę farmy. Drogi nie są potrzebne.

      • 1 2

      • czyli będzie przypływać z Elbląga?

        Miasta o przemysłowych i metalowych tradycjach?
        Chociaż może być za późno, kadry wymarły...

        • 1 1

    • Od strony morza może?

      • 0 0

  • Bzdura (1)

    Hamburg, Rotterdam, Bremenhaven, Antwerpia i inne duże rozwinięte porty nie stały się portami instalacyjnymi. Stały się nimi zaściankowe porty z dużym nieużywanym terenem na składowanie komponentów - Ronne, Sasnitz, Eemshaven itp, które nie mając innych ładunków znalazły swoją szansę w sektorze wind offshore. Gdynia/ Gdańsk mają lepsze regularne biznesy żeby rzucać się na wind offshore za wszelką cenę. Najpierw trzeba policzyć co się opłaca - czy zamast ograniczać wysokopłatne ładunki w Polsce, nie lepiej wydoić Niemców i Duńczyków z ich zaściankowymi portami, które od ręki mają lepsze warunki hydrograficzne???

    • 11 0

    • albo aktywowac

      Wladyslawowo, rzeczona Lebe, Ustke.
      Placu tam pod dostatkiem i robote z wdziecznoscia przyjma.

      • 0 0

  • Daleka droga

    Patrząc na zachód jak wyglądają takie porty to z motyka na księżyc lecimy już powinno się tam dziać i powinni robić infrastrukturę daleko daleko .....słabo to widzę będą mega opóźnienia

    • 3 0

  • Czy wiatraki nie spowoduja ze zabraknie wiatru? Ktos to policzyl? (3)

    • 9 3

    • Przerobia wiatr

      Na nie wiatr

      • 0 0

    • Mało miałeś ostatnio wiatru? (1)

      • 1 2

      • U mnie wiatry zawsze na stałym, zadowalającym poziomie.

        • 5 0

  • takie pi..rdolenie o Chopinie
    1 Bct niema koncesji na dzierżawę na następne lata - kończy się w 2023 r
    1 keja nie przygotowana do przeładunków takich ciężarów DOR (Flagowy produkt GE - turbina Haliade- X ma 12 MW mocy, gondola waży 600 ton)
    3 trzeba mieć sprzęt do takich przeładunków dźwigi o udźwigu 500 ton
    4 Towarzysz Horała przecież oddał do użytku Bazę Promową w tamtym roku i co nie pracuje ?
    a były medale i pokropione
    5 wyłączenie części kei pod wiatraki to mniej miejsca na przeładunek kontenerów
    6 no chyba że Sasin

    • 5 1

  • mżonka

    Powstanie tak samo jak port zewnętrzny i wiele innych projektów w Gdyni . Tylko na papierze (niestety). Jeśli nie ma kasy a nie ma to powstają tylko projekty. Taki PR władz samorządowych i centralnych.

    • 14 9

  • Wiatraki działają jak jest wiatr a wiatru u nas małos (4)

    Panele działają najlepiej w dni słoneczne.
    Ta cała zielona energia u nas to u nas psu na budę.

    • 12 7

    • Nie tylko u nas. Zeszly rok w UK to klapa energetyki wiatrowej. Nie wiało, choć miało (kwiecien-wrzesien o 32% mniejsza produkcja niz oczekiwana). Tak ze powodzenia z wiatrakami.

      • 2 0

    • Głupoty piszesz zanim postawią wiatrak to 5lat badają skalę wiatraki beznadziejna

      • 1 1

    • Ostatnie wichury mówią zupełnie co innego. (1)

      • 2 3

      • to tez zle

        Bo wtedy wiatraki tez stoja...

        • 4 0

  • OZE

    osoby bezmyslnie popierajace OZE nie maja prawa krytykowac cen gazu/energii. OZE jest za oba te czynniki odpowiedzialny, dziekuje :P

    • 4 1

  • A kiedy Droga Czerwona i OPAT? (3)

    Wszystko się rozbudowuje a jedna droga jest dojazdowa (o ile można nazwać to droga bo Estakada się sypie i zaraz nie będzie nawet jej)

    • 62 6

    • Jak Szczurek wróci z Radomia (1)

      • 6 4

      • ... ale przez CPK!

        • 1 4

    • władze Gdyni powiedziały, że droga czerwona nie jest potrzebna Gdyni

      • 7 2

  • Nieikwidujcie kopciuchów. Gaz bedzie drogi a dostawy pradu-przerywane

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane