• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka hala do remontu maszyn kolejowych powstanie na Oruni

Michał Brancewicz
17 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (172)
aktualizacja: godz. 09:30 (17 stycznia 2023)
Wstępna koncepcja centrum serwisowego, które powstanie na Oruni. Wstępna koncepcja centrum serwisowego, które powstanie na Oruni.

Hala będzie miała ok. 150 m długości i 75 m szerokości, wewnątrz zmieści się pięć torów. Obecnie trwają prace projektowe obiektu, który powstanie na zamówienie PKP Polskich Linii Kolejowych. Centrum serwisowe dla maszyn kolejowych na OruniMapka rozpocznie działalność w 2025 roku.



AKTUALIZACJA, 17.01, godz. 9:30


W komentarzach pod tekstem pojawiają się opinie wyrażające obawę, czy budowa hali nie pokrzyżuje planów dla PKM Południe.

Czerwonym okręgiem zaznaczone jest miejsce, gdzie linia PKM Południe omijać będzie wspomnianą halę. Czerwonym okręgiem zaznaczone jest miejsce, gdzie linia PKM Południe omijać będzie wspomnianą halę.
- Projekt PKM Południe na tym odcinku jest uzgodniony i z PKP PLK i z PPM-T. Omijamy cały ich teren [od wschodu - red.] i nie ma kolizji między naszymi inwestycjami - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Podczas ubiegłorocznych konsultacji projektu Agnieszka Bartków z Rady Dzielnicy Orunia dopytywała dlaczego planujemy tam nasyp, a nie estakadę, przez co - jej zdaniem - odetniemy mieszkańców od tych terenów. To wytłumaczyliśmy jej i wszystkim pozostałym, że są to tereny przemysłowe, na których ma powstać taka baza i mieszkańcy nie będą mieli tam wstępu. Dlatego nie ma potrzeby i uzasadnienia aby budować tu znacznie droższą estakadę, skoro to i tak będzie teren zamknięty dla mieszkańców.

Interesujesz się inwestycjami kolejowymi?

Centrum Serwisowe Grupy Kapitałowej PKP PLK zostanie wybudowane przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, które jest częścią kolejowej spółki. PPM-T będzie też przeprowadzać w nim naprawy pojazdów torowych wykorzystywanych przez spółkę.

Aktualnie opracowywana jest koncepcja urbanistyczno-architektoniczna. Wartość prac projektowych wynosi ponad 2,9 mln zł.

Powierzchnia Centrum Serwisowego wyniesie 11,25 tys. m kw. Hala mieć będzie bowiem ok. 150 m długości oraz 75 m szerokości.

- Pozwoli to na umieszczenie wewnątrz hali pięciu torów. Cztery tory będą wykorzystywane przy prowadzeniu przeglądów i napraw serwisowych. Piąty tor będzie torem technologicznym, na którym zlokalizowana zostanie myjnia, komora przygotowawcza do malowania oraz komora lakiernicza - informuje Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK.
Centrum będzie wyposażone w panele fotowoltaiczne oraz pompy cieplne, a także możliwość rekuperacji.

Budynek powstanie w pobliżu wachlarzowej hali naprawczej z obrotnicą kolejową na OruniMapka potocznie nazywanej lokomotywownią, która należy do PPM-T.

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku

Inwestycja jest bezpośrednio powiązana z sukcesywnie powiększanym parkiem maszynowym PKP PLK, który ze względu na nowoczesne wyposażenie wymaga specjalistycznych stanowisk obsługowych.

Maszyny i narzędzia budowlane. Lista firm w Trójmieście


Dodatkowo, nowoczesne centrum serwisowe umożliwi PPM-T zwiększenie zaangażowania w komercyjną naprawę maszyn. Ta działalność spółki nie była dotychczas rozwinięta.

Budowa obiektu jest planowana w latach 2023-2024, a rozpoczęcie działalności przewidziano latem 2025 roku.

Lokomotywownia na Oruni należąca do PPM-T. Film z 2019 roku

Opinie (172) 7 zablokowanych

  • (8)

    Brawo!
    A teraz proszę o informację w artykule na jakim etapie obecnie jest realizacja szumnie zapowiadanej linii kolejowej PKM II?

    • 24 17

    • Hehe (1)

      Wujek Google nie wystarczy? Nie umiesz znaleźć? Nie znasz się na inwestycjach?

      Kolejny o IQ

      • 8 6

      • kolejny urażony...

        ...urzędol?

        • 2 0

    • Etap 1

      Marzenie .

      • 6 0

    • Wystarczy sprawdzić (2)

      Wystarczy sprawdzić na stronie projektu. Chociaż skoro "szumnie" zapowiadana jest ta nowa linia to powinieneś wiedzieć. Hala PPMT to ponad 11 tysięcy m2, które zostaną wybudowane na miejscu gdzie nic obecnie nie ma, a PKM Południe to w samym odcinku aglomeracyjnym kilka kilometrów budowania od zera linii kolejowej.
      Jak porównujesz takie dwie inwestycje do siebie to serdecznie gratuluję.
      Wiesz po co robi się STEŚ albo STEŚR? To sobie poczytaj, a później gadaj głupoty.

      • 10 3

      • w tym miejscu powinien byc objazd

        Dolnego Miasta...

        • 4 3

      • STEŚ?
        Robi się po to by znajomi mogli też na tym zarobić.
        Ten cały STEŚ to wielki kit ukryty pod pozorem dbałości o publiczną kasę i o środowisko.
        Jakby rzeczywiście tym wszystkim samorządowcom tak bardzo na tej opinii zależało to dobrze by było gdyby zlecano też STEŚ na rydwany, okrągłe stoły, piaskownice na skrzyżowaniu i wątpliwe muzea.

        • 2 0

    • hala zajmuje miejsce

      Ktore mogloby wygodnie sluzyc poludniowej PKM. Pewnie bedzie jak z planami SKM, rezerwy pojda pod zabudowe, a kosmiczne bajania i kolej na estakadach i w tunelach bedzie sluzyc jedynie do opracowywania kolejnych planow i kosztorysow...

      Wszystko po to, aby finalnie stwierdzic, ze "sie nie da"...

      • 3 5

    • To akurat of dawna wiadomo, bo chyba nie ma drugiego tak transparentnie prowadzonego projektu jak PKM i PKM Południe. W tym czasie co wpisywałem w komentarzu swoje sensacyjne pytanie bez problemu wygooglowalbyś informacje na ten temat, które dostępne są na specjalnej stronie o PKM 2: pkm-poludnie.pl/

      • 3 3

  • Oto PKP właśnie... (7)

    Przez wiele lat korzystały z gotowego, bo zbudowanego przez Niemców zaplecza naprawczego na Przeróbce czyli ZNTK. Obie hale jedna 150 x100 metrów, druga 260x100 metrów /16 torów / stoją w dobrym stanie. Niestety sprzedane prywatnym podmiotom. Tam było wszystko: przesuwnice, podnośniki, maszyny, tlen,acetylen i najważniejsze - fachowcy. Tak to jest gdy się myśli : byle do jutra.

    • 76 3

    • No niestety, to efekt planowego demolowania polskiej kolei z lat 90-tych.

      Winni tego sabotażu gospodarczego wciąż pozostają na wolności, część z nich po dziś dzień piastuje wysokie stanowiska.

      • 30 3

    • No,podziękuj wałęsie i komuchom(twoim lubym)za upadek zntk i reszty! (1)

      • 12 3

      • To teraz AWS zalicza się do komuchów? Bo to komisarz nasłany przez "nowych" był obergrabarzem ZNTK sprzedając wszystko na prawo i zwłaszcza lewo. Komuchy już poszły na wcześniejsze kolejowe emerytury.

        • 0 0

    • rodzinne uklady finansuja Chojnice (3)

      Male i daleko...
      Gdanskie ZNTK powoli niszczeje metoda "na sily natury" a betoniarze otaczaja teren ciasna petla... Betonowy byznes jest latwiejszy, niz prowadzenie przedsiewziec przemyslowych. A ze pasozytniczy i destrukcyjny?! Kogo obchodzi, byle latwy pieniadz plynal...
      Podownie pobliskie PRC... Jedyna firma w Polsce, ktora odbudowala polskie porty, sprywatyzowana oraz tragicznie niedoinwestowana i eksploatowana, moze sobie popatrzec na 10x wieksze jednostki z Luxenburga, ktore robia obecnie obsluge portow...

      Nowa hale postawic jest latwiej, taniej i wygodniej, niz remontowac zabytek...

      • 5 4

      • W zabytkowym ZNTK (2)

        Powinien być zrobiony skansen kolejowy z lat XIX i XX. Szczególnie że vis a vis za Martwą Wisłą mają być mieszkalne apartamenty na polskim Haku...
        Natomiast nowe, nowoczesne zaplecze remontowe dobrze, że się na Orunii buduje

        • 3 1

        • na Przerobce jest rowniez nowa hala (1)

          Wiele instytucji chwali sie wykorzystaniem starych, dobrych murow i uwaza to za zaszczyt...

          Hala jest planowana nie "na Oruni" a w bezposredniej bliskosci Oplywu Motlawy. Ktory slynie z fatalnej komunikacji drogowej.

          • 0 1

          • W nowej hali oddanej w 1988 nie zdążono zainstalować zakupionych, również za dewizy maszyn. Nie rozpakowane decyzją zarządcy z S sprzedano...na złom.

            • 0 0

  • Więcej nikomu niepotrzebnego betonu! (1)

    Precz z drzewami

    • 1 12

    • Tam nie ma drzew.

      • 4 0

  • Panie B.

    Jaka lokomotywownia. To najnormalniejsza wachlarzowa hala naprawcza z obrotnicą kolejową!

    • 16 1

  • I już jest powód żeby rząd wyznaczył pełnomocnika do czuwania nad pogodą w trakcie budowy

    Niby nic ważnego ale zawsze jakaś pensyjka wpadnie :)

    • 7 3

  • Z wierzy mariackiej (3)

    Będzie widoczny ten zakład. Elegancko w centrum miasta wybudować coś takiego. Brawo! Gratuluje pomyślunku!

    • 7 16

    • Faltycznie Orunia to centrum (2)

      • 4 2

      • Zobacz mapę

        Orunia zaczyna się za bramą nizinną

        • 3 0

      • Ta część Orunii graniczy ze Śródmieściem, do Głównego Miasta idzie się stąd spacerkiem.

        Poza tym Orunia jest dzielnicą położoną w środku miasta i fakt, że inne osiedla mieszkalne zamieszkane przez kilkadziesiąt tysięcy osób oddzielone są od centrum wygwizdowem z podupadającymi zakładami przemysłowymi, ruderami i gruzowiskami, jest porażką w zagospodarowaniu przestrzennym miasta. Przez 30 lat tzw. rozwoju nie udało się zmienić rozlanej, chaotycznej mapy Gdańska. Wręcz przeciwnie, jest gorzej, a koszty infrastrukturalne obsługi takiego stanu rzeczy wszyscy odczuwamy codziennie.

        • 2 1

  • Dziwne (1)

    W 2 lata taką halę postawią , ale 1km drogi w 3 lata ....

    • 9 1

    • Sa firmy

      Co w rok na spokojnie

      • 0 0

  • A ZNTK zgnoili,jak większość zakładów po 1989 (1)

    Taki lewandowski prym wiódł,dzis zamiast siedzieć,jest spwicie opłacany w UE i pluje w tiefałenie na Polskę.No a mieszkańcy Palermo(Gdanska)i tak pełowcą wtóruje

    • 17 8

    • Głupi jesteś

      • 2 4

  • przejazdy bezkolizyjne najpierw byście na Orunii i Lipcach wybudowali (1)

    • 16 0

    • Ale po co

      Tory są po drugiej stronie Oruni

      • 0 1

  • Kolej to wynalazek sprzed wielu wieków, dziś się nie sprawdza (3)

    stawiamy na transport indywidualny

    • 2 13

    • 30 lat takiego myślenia (skóra, fura i komóra) (2)

      skutkuje stanem komunikacji w regionie pomorskim.

      • 5 0

      • ciekawe ze chiny i japonia to rozwija. (1)

        • 1 3

        • Jak ostatnio byłeś w Tokio, to pewnie shinkanseny

          za szybko jeździły, żebyś je zauważył?

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane