• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka hala do remontu maszyn kolejowych powstanie na Oruni

Michał Brancewicz
17 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (172)
aktualizacja: godz. 09:30 (17 stycznia 2023)
Wstępna koncepcja centrum serwisowego, które powstanie na Oruni. Wstępna koncepcja centrum serwisowego, które powstanie na Oruni.

Hala będzie miała ok. 150 m długości i 75 m szerokości, wewnątrz zmieści się pięć torów. Obecnie trwają prace projektowe obiektu, który powstanie na zamówienie PKP Polskich Linii Kolejowych. Centrum serwisowe dla maszyn kolejowych na OruniMapka rozpocznie działalność w 2025 roku.



AKTUALIZACJA, 17.01, godz. 9:30


W komentarzach pod tekstem pojawiają się opinie wyrażające obawę, czy budowa hali nie pokrzyżuje planów dla PKM Południe.

Czerwonym okręgiem zaznaczone jest miejsce, gdzie linia PKM Południe omijać będzie wspomnianą halę. Czerwonym okręgiem zaznaczone jest miejsce, gdzie linia PKM Południe omijać będzie wspomnianą halę.
- Projekt PKM Południe na tym odcinku jest uzgodniony i z PKP PLK i z PPM-T. Omijamy cały ich teren [od wschodu - red.] i nie ma kolizji między naszymi inwestycjami - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Podczas ubiegłorocznych konsultacji projektu Agnieszka Bartków z Rady Dzielnicy Orunia dopytywała dlaczego planujemy tam nasyp, a nie estakadę, przez co - jej zdaniem - odetniemy mieszkańców od tych terenów. To wytłumaczyliśmy jej i wszystkim pozostałym, że są to tereny przemysłowe, na których ma powstać taka baza i mieszkańcy nie będą mieli tam wstępu. Dlatego nie ma potrzeby i uzasadnienia aby budować tu znacznie droższą estakadę, skoro to i tak będzie teren zamknięty dla mieszkańców.

Interesujesz się inwestycjami kolejowymi?

Centrum Serwisowe Grupy Kapitałowej PKP PLK zostanie wybudowane przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, które jest częścią kolejowej spółki. PPM-T będzie też przeprowadzać w nim naprawy pojazdów torowych wykorzystywanych przez spółkę.

Aktualnie opracowywana jest koncepcja urbanistyczno-architektoniczna. Wartość prac projektowych wynosi ponad 2,9 mln zł.

Powierzchnia Centrum Serwisowego wyniesie 11,25 tys. m kw. Hala mieć będzie bowiem ok. 150 m długości oraz 75 m szerokości.

- Pozwoli to na umieszczenie wewnątrz hali pięciu torów. Cztery tory będą wykorzystywane przy prowadzeniu przeglądów i napraw serwisowych. Piąty tor będzie torem technologicznym, na którym zlokalizowana zostanie myjnia, komora przygotowawcza do malowania oraz komora lakiernicza - informuje Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK.
Centrum będzie wyposażone w panele fotowoltaiczne oraz pompy cieplne, a także możliwość rekuperacji.

Budynek powstanie w pobliżu wachlarzowej hali naprawczej z obrotnicą kolejową na OruniMapka potocznie nazywanej lokomotywownią, która należy do PPM-T.

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku

Inwestycja jest bezpośrednio powiązana z sukcesywnie powiększanym parkiem maszynowym PKP PLK, który ze względu na nowoczesne wyposażenie wymaga specjalistycznych stanowisk obsługowych.

Maszyny i narzędzia budowlane. Lista firm w Trójmieście


Dodatkowo, nowoczesne centrum serwisowe umożliwi PPM-T zwiększenie zaangażowania w komercyjną naprawę maszyn. Ta działalność spółki nie była dotychczas rozwinięta.

Budowa obiektu jest planowana w latach 2023-2024, a rozpoczęcie działalności przewidziano latem 2025 roku.

Lokomotywownia na Oruni należąca do PPM-T. Film z 2019 roku

Opinie (172) 7 zablokowanych

  • PKP trzeba sprzedac tak jak PiS sprzedal Lotos (1)

    • 6 3

    • UE sprzedala

      PiS się zastosował do wytycznych

      • 0 0

  • Coraz większa buta

    "To wytłumaczyliśmy jej"?
    Pan rzecznik chyba zapomniał, że w oficjalnych odpowiedziach nie używa się takich zwrotów.
    Swoją drogą PKM ostatnio przedstawia coraz wiekszą butę w stosunku do pasażerów. Oni budują, ale śmieci zostawia wykonawca.
    W dużym skrócie - co złego to nie my i idź Pan stąd bo to nie my.

    • 7 1

  • Czy słoje się uspokoiły?

    • 3 1

  • Ale wielka haha

    • 1 1

  • pamietam lata 90

    na oruni same kozaki

    • 3 0

  • Zeby w takim moejscu busowac taka hale trzeba miec nagwizdane w glowie. (3)

    Przerobka czy Stogi ale Orunia.
    To jest chore miasto.

    • 6 9

    • jak naprawiać plasery w miejscu gdzie torów nie ma? (2)

      tirami wozić maszyny torowe?

      • 6 6

      • a gdzie tych torów nie ma?! (1)

        Na Przeróbce?
        Na Stogach?

        • 3 1

        • Na Stogach

          • 1 1

  • Podobno jeszcze broni się gdańska Orunia...

    • 6 0

  • Gabaryty jakie wskazaliście w artykule, trudno jest określić mianem "wielka hala" :)
    Przeskalowaliście miarę tego określenia w stosunku do gabarytów budowli.
    Opis wydaję się wręcz bajarski, na miarę opowieści o Tomku i jego przyjaciołach oraz o grubym zawiadowcy...

    • 11 0

  • Ciekawe

    A kto tam będzie pracował ?? W tym centrum serwisowym ,ci alkoholicy którzy teraz tam robią ? I pociotki ludzi z biur ,dramat amotorszczyzna :(

    • 4 4

  • (5)

    Czas odrolnić ziemię oruńską i wreszcie te tereny zurbanizować.
    Kto to widział, żeby w niemal półmilionowym mieście stały szklarnie z hodowlą pomidorów, ogórków, uprawiano rolę, a po podwórkach przechadzały się kury, gęsi i kaczki?
    Może gdzieś tam w Pruszczu, ale przecież nie tutaj!
    Te tereny aż się proszą o zabudowę mieszkaniową.
    Gdzie są deweloperzy?
    Na co oni jeszcze czekają?
    Orunia ma ogromny potencjał by się rozwijać zarówno w zabudowie mieszkaniowej wielorodzinnej jak i przemysłowej i usługowej. Nie ma tam nawet jednego centrum handlowego na miarę chociażby takiego Madisona czy Manhattanu.
    A teren aż się prosi by go zagospodarować.
    Teraz po rewitalizacji, Orunia będzie jedną z najpiękniejszych dzielnic Gdańska!
    Pięknie odnowione kamienice wzdłuż Traktu Św. Wojciecha, dawny Ratusz Oruński, zabytkowa kuźnia, widać, że remontują kamienice przy ul. Rejtana, pięknie odnowiony park oruński z zabytkową zabudową, potok oruński, zabytkowy zbiornik wodny, i wiele innych ciekawych rzeczy.
    Warto doprowadzić tu tory SKM, by ucywilizować komunikacyjnie tę część miasta, aby stała się atrakcyjna dla inwestorów.
    Orunia to na prawdę piękna, lecz niestety przez niektórych zapomniana dzielnica.... lecz warto o niej pamiętać!

    • 6 13

    • Teren zalewowy (3)

      • 5 0

      • (2)

        To, że Orunia jest oznaczona jako teren zalewowy, nie oznacza tego, że teren ten jest nieużytkiem pod względem budowlanym.
        Teren zalewowy też można zagospodarować, wystarczy dobrze przygotować inwestycje.
        Nie ma to tak na prawdę żadnego znaczenia. Dobrze przygotowany projekt, obejmujący kompleksowe rozwiązania, można zrealizować i na terenach zalewowych. Jedyne co jest potrzebne, to uwzględnienie warunków gruntowo wodnych przy projektowaniu fundamentów oraz zastosowanie odpowiednich rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych zachowując przy tym dbałość o szczegóły w trakcie realizacji inwestycji.
        Stosując odpowiednią technologię, można na tych terenach wznosić także obiekty wysokościowe.
        Natomiast nadmiar wody należy wyprowadzić poza obszar objęty zabudową.

        • 1 2

        • można... (1)

          A kto za to zapłaci?

          • 1 0

          • Mam wrażenie, że masz jakieś lęki przed inwestycjami i kosztami z nimi związanymi.
            Rozumiem, że przerażają Cię koszty, przypuszczam, że nie należysz do grona ludzi zamożnych, lecz uwierz mi, że inwestor który poniesie nakłady w milionach złotych, wrzuci to w koszt inwestycji, podzieli to przez ilość uzyskanych metrów kwadratowych powierzchni użytkowej i w ten sposób uzyska cenę za metr kwadratowy powierzchni rzędnej ca 10 000 zł/m².
            Klientów na ten moment nie brakuje, ciągle jest spory popyt na rynku nieruchomości, stąd nie zamartwiaj się o to kto za to zapłaci.

            • 0 1

    • Tak, pchać wszystkie tereny w ręce deweloperów!

      Jeszcze za mało słoików się do nas nazjeżdżało.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane