• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka hala do remontu maszyn kolejowych powstanie na Oruni

Michał Brancewicz
17 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (172)
aktualizacja: godz. 09:30 (17 stycznia 2023)
Wstępna koncepcja centrum serwisowego, które powstanie na Oruni. Wstępna koncepcja centrum serwisowego, które powstanie na Oruni.

Hala będzie miała ok. 150 m długości i 75 m szerokości, wewnątrz zmieści się pięć torów. Obecnie trwają prace projektowe obiektu, który powstanie na zamówienie PKP Polskich Linii Kolejowych. Centrum serwisowe dla maszyn kolejowych na OruniMapka rozpocznie działalność w 2025 roku.



AKTUALIZACJA, 17.01, godz. 9:30


W komentarzach pod tekstem pojawiają się opinie wyrażające obawę, czy budowa hali nie pokrzyżuje planów dla PKM Południe.

Czerwonym okręgiem zaznaczone jest miejsce, gdzie linia PKM Południe omijać będzie wspomnianą halę. Czerwonym okręgiem zaznaczone jest miejsce, gdzie linia PKM Południe omijać będzie wspomnianą halę.
- Projekt PKM Południe na tym odcinku jest uzgodniony i z PKP PLK i z PPM-T. Omijamy cały ich teren [od wschodu - red.] i nie ma kolizji między naszymi inwestycjami - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Podczas ubiegłorocznych konsultacji projektu Agnieszka Bartków z Rady Dzielnicy Orunia dopytywała dlaczego planujemy tam nasyp, a nie estakadę, przez co - jej zdaniem - odetniemy mieszkańców od tych terenów. To wytłumaczyliśmy jej i wszystkim pozostałym, że są to tereny przemysłowe, na których ma powstać taka baza i mieszkańcy nie będą mieli tam wstępu. Dlatego nie ma potrzeby i uzasadnienia aby budować tu znacznie droższą estakadę, skoro to i tak będzie teren zamknięty dla mieszkańców.

Interesujesz się inwestycjami kolejowymi?

Centrum Serwisowe Grupy Kapitałowej PKP PLK zostanie wybudowane przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, które jest częścią kolejowej spółki. PPM-T będzie też przeprowadzać w nim naprawy pojazdów torowych wykorzystywanych przez spółkę.

Aktualnie opracowywana jest koncepcja urbanistyczno-architektoniczna. Wartość prac projektowych wynosi ponad 2,9 mln zł.

Powierzchnia Centrum Serwisowego wyniesie 11,25 tys. m kw. Hala mieć będzie bowiem ok. 150 m długości oraz 75 m szerokości.

- Pozwoli to na umieszczenie wewnątrz hali pięciu torów. Cztery tory będą wykorzystywane przy prowadzeniu przeglądów i napraw serwisowych. Piąty tor będzie torem technologicznym, na którym zlokalizowana zostanie myjnia, komora przygotowawcza do malowania oraz komora lakiernicza - informuje Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK.
Centrum będzie wyposażone w panele fotowoltaiczne oraz pompy cieplne, a także możliwość rekuperacji.

Budynek powstanie w pobliżu wachlarzowej hali naprawczej z obrotnicą kolejową na OruniMapka potocznie nazywanej lokomotywownią, która należy do PPM-T.

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku

Inwestycja jest bezpośrednio powiązana z sukcesywnie powiększanym parkiem maszynowym PKP PLK, który ze względu na nowoczesne wyposażenie wymaga specjalistycznych stanowisk obsługowych.

Maszyny i narzędzia budowlane. Lista firm w Trójmieście


Dodatkowo, nowoczesne centrum serwisowe umożliwi PPM-T zwiększenie zaangażowania w komercyjną naprawę maszyn. Ta działalność spółki nie była dotychczas rozwinięta.

Budowa obiektu jest planowana w latach 2023-2024, a rozpoczęcie działalności przewidziano latem 2025 roku.

Lokomotywownia na Oruni należąca do PPM-T. Film z 2019 roku

Opinie (172) 7 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Nowa hala !?. (13)

    Trudno zrozumieć budowę Hali do remontów na Oruni , gdy na Przeróbce stoją puste Hale po Zakładzie Naprawczym Taboru Kolejowego !.

    • 172 50

    • Często jest tak (4)

      Że koszt modernizacji starej hali/budynku przewyższa kosz budowy nowego. A trzeba brać jeszcze pod uwagę, że na budynkach na Przeróbce (najprawdopodobniej) siedzi konserwator (z racji ich wieku), a dobrze wiemy jak chłop pracuje...

      • 88 5

      • (3)

        o tak,Igor wsiada ..i po robocie!
        Wiele ruin w Gdansku powinno sie nazywać Konserwami na "cześć" tego pasożytniczego urzędu np. zajeznia w Oliwie,zaklady mięsne,rudery na Oruni

        • 25 8

        • To są prywatne tereny.

          Są zabytkami i jako takie mają spełniać warunki odbudowy.
          Koniec kropka.

          • 9 7

        • dom Pleśniaka we Wrzeszczu

          • 1 0

        • To samo te rudery pomazane grafiti na Polskim Haku - zabytki hehe

          • 2 0

    • Nie takie puste

      • 17 0

    • jakie puste - przecież ZNTKiM działają i remontują lokomotywy (2)

      • 21 1

      • (1)

        Ale tylko w jednej, w tej drugiej są jakieś firemki.

        • 7 3

        • No wlasnie

          • 1 1

    • Jak puste. Tam biznes kwitnie

      • 15 0

    • Masz racje, trudno ci zrozumieć.

      • 8 1

    • Pokaż jedną pustą hale w starym ZNTK

      Stare Z 16 funkcjonuje jako obecne ZNTKiM a inne są wykorzystane do produkcji jachtów , jako magazyny itd

      • 8 1

    • Powodzenia w prowadzeniu działalności gospodarczej i przemysłowej w budynkach wpisanych do rejestru zabytków!

      • 5 0

  • Bye bye pkm

    I tak urzędnicy gdańscy robią mieszkańców w trąbę.. Bye Bye pkm.. Ale wy i tak na nich zagłosujecie...

    • 5 7

  • A może rekultywacja starego wysypiska i odtworzenie gdańskich ogrodów?

    Teren historycznych gdańskich ogrodów przylegający do istniejącej perełki - zespołu bramy nizinnej z bastionami i fosą winien mieć zgoła inne przeznaczenie niż ordynarna mega hala i ZNTK w środku miasta... W przeszłości oprócz kolejówki los nie obszedł się z terenem łaskawie, gdyż jeszcze grubo po wojnie w okolicy było tam wysypisko miejskie. Stąd dla historycznie pięknego obszaru warto byłoby dążyć do remediacji i przywrócenia terenu do dawnej świetności, a ZNTK ? Przywrócić na Przeróbce.

    • 5 5

  • U Oruni (1)

    Zgodnie z obecnie przyjęta manierą, powinno się mówić i pisać w Oruni. no!!!

    • 4 4

    • Przed i krótko po wojnie tak właśnie mówiono, tylko ludność napływowa zaczęła używać niepoprawnej formy "na Oruni" i ją spopularyzowała. Na polona.pl można obejrzeć stare plakaty z 45 roku, gdzie jeszcze używano poprawnej formy "w Oruni".

      • 0 2

  • Takie hale powinny powstawać dalej od centrum. W tej okolicy powinny powstać biurowce, przy jednoczesnej budowie PKM na Południe.

    • 4 5

  • Teren zalewowy

    W 2025 otworzą, w 2030 będzie tam morze.

    • 3 4

  • Totalna porażka miasta gdańsk że pozwala na taką inwestycję tuż przy najceniejszym Zabytku (1)

    Opływ Motławy tuz przy Śluza Kamienna piękny teren pod inwestycje usługowo mieszkaniowe!!!
    Potencjał pod biura miejsca pracy dla Gdań Południe.

    Tak hala powinna powstać poza najbliższym obszarem Śródmieścia Urbanistycznego .....

    • 5 11

    • "poza najbliższym obszarem Śródmieścia Urbanistycznego"

      Czyli poza społeczną i urbanistyczną "strefą" śmierci, która rozlała się po śródmieściu handlowego i przemysłowego (onegdaj) miasta, dzięki "światłej" (inaczej) polityce zarządu miasta.

      • 2 2

  • "PKP niszczy Orunię"

    Miasto nie negocjuje z PKP aby teren z takim potencjałem był wykorzystany dla mieszkańców Gdańska i ich potrzeby ....

    • 8 6

  • Dlaczego tylko Gdański samorząd (1)

    Robi projekty wydaje miliony a po kilku latach znowu wydaje na przeprojektowanie. Zamiast kreślić palcem na kartce trzeba budować! Mniej ale rzeczywiscie!

    • 0 3

    • nie sztuka złapać króliczka i zjeść

      sztuka go gonić i stale brać za to kasę...

      • 3 2

  • co z Malomiejska na oruni? (1)

    • 3 2

    • Zapytaj Strzoka, on wpisuje do rejestru jakieś rudery co uniemożliwia poszerzenie

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane