• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka inwestycja w Porcie Gdańsk zbliża się do końca

Rafał Borowski
21 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Zobacz film dokumentujący obecnie prowadzone prace przy Porcie Gdańsk

Kompleksowa przebudowa układu drogowo-kolejowego w Porcie Gdańsk zbliża się ku końcowi. Poziom zaawansowania prac budowlanych osiągnął 85 proc. Zgodnie z harmonogramem warta przeszło 176 mln zł inwestycja powinna być gotowa jesienią tego roku.



Czy śledzisz rozwój infrastruktury w swoim mieście?

Jak informowaliśmy w artykule opublikowanym w połowie lutego, Port Gdańsk uplasował się na czwartym miejscu wśród największych portów w basenie Morza Bałtyckiego. Co ciekawe, na podium nie znalazł się żaden reprezentant krajów Unii Europejskiej.

Czytaj więcej: Więcej paliw, mniej drewna. Port Gdańsk czwarty na Bałtyku

Trzy pierwsze miejsca zostały zajęte wyłącznie przez porty rosyjskie: Ust Ługa i Primorsk w obwodzie leningradzkim (nie mylić z miastem o tej samej nazwie w obwodzie kaliningradzkim) oraz Sankt Petersburg.

Najważniejsze zmiany w układzie dróg i torów kolejowych, prowadzących do gdańskiego portu. Najważniejsze zmiany w układzie dróg i torów kolejowych, prowadzących do gdańskiego portu.

Poprawa przepustowości



Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, że jeśli Port Gdańsk chce walczyć o wyższą lokatę we wspomnianym rankingu, jednym z kluczowych czynników jest zwiększenie przepustowości drogowej i kolejowej. Do niedawna jej stan pozostawiał wiele do życzenia. Większość ulic i torów pochodziła jeszcze z lat 70. i tym samym nie była w stanie sprawnie obsłużyć stale zwiększającego się ruchu.

Czytaj więcej: Wielka rozbudowa dróg i torów wokół portu w Gdańsku

Z potrzeby pilnej modernizacji infrastruktury doskonale zdawały sobie sprawę władze gdańskiego portu. Jej realizacja rozpoczęła się w listopadzie 2018 r., kiedy to wmurowano - a właściwie zalano betonem - kamień węgielny w okolicy przejazdu kolejowego wzdłuż ul. Kontenerowej.

  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
  • - Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu - mówi
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Rozmach prac robi wrażenie



Warty ponad 176 mln zł kontrakt na wykonanie inwestycji został podpisany z sopocką spółką NDI. Rozmach prac budowlanych robi wrażenie. Na liście zadań zleconych wykonawcy znalazły się:


  • przebudowa 5,6 km nowych dróg, tj. Portowej, Poinca, Kontenerowej i Budowniczych Portu Północnego
  • rozbiórka dwóch starych wiaduktów drogowych - jednego nad torami kolejowymi, drugiego nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport - i budowa czterech nowych
  • budowa 16 rozjazdów kolejowych
  • budowa parkingu buforowego dla aut ciężarowych,
  • budowa dodatkowego toru do terminala DCT oraz nowych torów do terminali węglowych
  • instalacja nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym

  • Zakres inwestycji obejmuje m.in. znaczną poprawę przepustowości dla transportu kolejowego. Wybudowano m.in. dodatkowy tor do terminala DCT oraz nowe tory do terminali węglowych.
  • Zakres inwestycji obejmuje m.in. znaczną poprawę przepustowości dla transportu kolejowego. Wybudowano m.in. dodatkowy tor do terminala DCT oraz nowe tory do terminali węglowych.
  • Zakres inwestycji obejmuje m.in. znaczną poprawę przepustowości dla transportu kolejowego. Wybudowano m.in. dodatkowy tor do terminala DCT oraz nowe tory do terminali węglowych.

Inwestycja prawie na finiszu



Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił właśnie, że poziom zaawansowania inwestycji osiągnął 85 proc. Jeśli uda się dotrzymać harmonogramu, nowa infrastruktura drogowo-kolejowa powinna być gotowa jeszcze jesienią tego roku. Jednym z ostatnich elementów, które pozostały do wykonania, jest parking dla ciężarówek.

- Zakończono budowę ostatniego wiaduktu wraz z najazdami. Wykonanych jest 95 proc. robót sieciowych na głównych kolektorach wód deszczowych i rozpoczęła się do przebudowa ostatnich odcinków ulic wewnątrz portu, czyli prawego pasa ul. Budowniczych Portu Północnego, ul. mjr. Sucharskiego i ul. kpt. Poinca. Efektowne i ciekawe prace toczą się przy ul. Portowej, gdzie powstaje parking o betonowej nawierzchni dla samochodów ciężarowych - wylicza Anna Drozd, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
  • Powierzchnia budowanego właśnie parkingu dla samochodów ciężarowych wyniesie aż 15 tys. m kw.
  • Powierzchnia budowanego właśnie parkingu dla samochodów ciężarowych wyniesie aż 15 tys. m kw.
  • Powierzchnia budowanego właśnie parkingu dla samochodów ciężarowych wyniesie aż 15 tys. m kw.

Niezwykła maszyna do budowy parkingu



Powierzchnia parkingu wyniesie aż 15 tys. m kw., a objętość użytego do utwardzenia jego nawierzchni betonu to 4,7 tys. m sześc. betonu. Betonowa nawierzchnia będzie miała grubość aż 27 centymetrów oraz pożądaną gęstość w dosłownie całym przekroju.

To szczególnie ważne, gdyż w przeciwnym razie parking mógłby już po kilku latach wyglądać jak ser szwajcarski. Tłumacząc to w bardziej obrazowy sposób, wykonana z kiepskiej jakości betonu nawierzchnia popękałaby pod wpływem ciągłego nacisku wielotonowych pojazdów. Wyśrubowane wymagania uda się osiągnąć dzięki metodzie betonowania, która znajduje zastosowanie np. przy budowie lotnisk oraz autostrad.

- Z uwagi na wysokie wymagania wytrzymałościowe i jakościowe stawiane przez inwestora musieliśmy dostosować metodę wbudowywania mieszanki metodą ślizgową. Metoda ta polega na wykorzystaniu maszyny, która w jednym przejeździe potrafi rozłożyć beton, zagęścić go, wibrować dyble oraz kotwy oraz zatrzeć beton. Maszyna robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby około 30-40 robotników i nie mielibyśmy pewności, czy nawierzchnia będzie miała zakładaną jakość - wyjaśnia Maciej Szymański, kierownik budowy z firmy NDI.
  • Maszyna używana do kładzenia nawierzchni parkingu robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby ok. 30-40 robotników.
  • Maszyna używana do kładzenia nawierzchni parkingu robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby ok. 30-40 robotników.
  • Maszyna używana do kładzenia nawierzchni parkingu robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby ok. 30-40 robotników.

Miejsca

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

  • Gdańsk, Gdańsk, Gdańsk (9)

    wszystkie inwestycje w Gdańsku. Nowe przetargi na duże inwestycje też w Gdańsku. Może nasza Gdynia by choć troszkę wzięła przykład. Coś oprócz wiader z białą farbą? Prosimy...

    • 50 11

    • A Ty w ogóle wytykasz nos ze swojego mieszkania w Gdańsku? (3)

      Jesteś mistrzem hejtu na portalu...

      • 0 10

      • (2)

        Tak a wczoraj artykuł, że tylko port Gdynia wzrost przeładunków w czasie pandemii i na plusie. Reszta w tym Gdańsk straty. Ale troll zawsze wie lepiej. W Gdyni inwestycje na setki milionów w ostatnim czasie wystarczy poczytać.

        • 1 8

        • nie tylko port (1)

          lotnisko w Gdyni też zaczęło przyjmować w kwietniu tyle samo samolotów co każde inne lotnisko w Polsce.
          Same sukcesy ma ta ekipa

          • 21 2

          • ahaha dobre

            • 1 0

    • juz sie nie oplaci (2)

      Gdynia przespala. srodki poszly w gdansk - chyba tez bardziej rozwojowy biorac pod uwage rezerwy terenowe i trasy komunikacyjne

      • 5 1

      • to nadal

        za mało.

        • 0 1

      • co ty pitolisz. W Gdyni inwestycje w porcie za setki milionów. Chyba ty przespałeś moment inwestycyjny portu Gdynia

        • 2 2

    • do Gdyni trafiła większość właśnie tego budżetu na modernizację układu komunikacyjnego portów.

      miejmy nadzieję, że nie zostanie spieprzona modernizacja trasy 201. Wtedy Gdynia będzie miała znowu własną linię kolejową a depot powstanie pod Bydgoszczą...
      To nie dzieje się z dnia na dzień a dla Gdyni był długi zły (i głupi) czas.

      • 2 0

    • W Gdyni masz przebudowę torowisk portowych również za grube miliony.

      • 2 1

  • Super wiadomość (5)

    W latach 1990 - 1999 Gdańsk stał trochę tyłem do morza. Gdynia wiodła wtedy prym. Teraz to już ciężko będzie portowi w Gdyni stać się największym i wiodącym portem w tej części Bałtyku. Wracamy na należne nam miejsce w portowej tabeli. Gdańsk - nec temere - nec temide - ani zuchwale ani bojaźliwie !

    • 68 3

    • Gdańsk i Gdynia

      to taki tandem jak Petesburg i Ust-Uługa.
      Teraz porównaj sobie przeładunki.
      Ale nie sztuka się narobić - sztuka jest zarobić.

      • 2 0

    • z Petersburgiem się porównuj

      Hamburgiem czy 27 portami Szwecji. Nie musi być jeden, w jednym miejscu.

      A nie dziesiątki lat kompleksów odreagowywać na młodzej siostrze.

      • 2 1

    • Nie pij tyle

      Gdańsk tyłem do morza a to dobre.Tu zawsze tor wodny był głębszy niż w Gdyni,dlaczego też instalacje przeładunku paliw Gierek wybudował tutaj Naftoport zawsze dawał i daje nam nr1 i to na wieki wiekow.Pracowałem w tych latach w porcie znałem część dyrekcji

      • 5 3

    • Gdybym mieszkał w Kartuzach

      to też bym tak myślał. Ale mieszkam w Gdańsku i jest odwrotnie. Gdańsk przeładowuje kontenery i paliwa, no i to czego nie mogą lub nie chcą przeładowywać w Gdyni.

      • 8 4

    • Sprostowanie

      Gdynia nigdy nie była większym portem. Była największym terminalem kontenerowym.

      • 17 0

  • Oby do końca nie zniszczyli plaży na Stogach (4)

    To bardziej wygląda na DCT niż Port Gdański, ale mogę się nie orientować co do kogo należy. Oby do końca nie zniszczyli lasu i plaży na Stogach. Obietnic było wiele, ale nasze władze jak poczują pieniądze, przestają myśleć o ludziach.

    • 16 9

    • teren jest portu

      DCT dzierżawi, po 30 latach i wygaśnieciu dzierżawy całość przechodzi na własność portu. Zresztą 30% DCT jest własnością Państwa.

      • 1 0

    • juz zniszczyli (2)

      na plazy zamiast szumu fal jest hałas od suwnic portowych
      Ludzie uciekną i za 5 lat będzie po plazy

      • 2 7

      • (1)

        gdzie Ty słyszysz hałas suwnic portowych? niezły masz słuch :)

        • 10 0

        • Jak dobrze zawieje to słychać :)

          • 4 3

  • Ten parking do portu jest za mały.... 2x lub nawet 3x większy powinien być. Popatrzcie na Hamburg, Rotterdam... (3)

    • 7 7

    • Nie przesadzaj (1)

      porównaj przeładunki Hamburga i Rotterdamu do Gdańska.

      • 7 0

      • no to widzisz

        ile jest do zrobienia.
        I nie jest to jedyny port w tych państwach.

        • 0 0

    • będzie milion razy większy

      jest plan wyburzenia Długiego Targu i Długiej i zrobienia tam parkingu, zabki i szaletu

      • 7 5

  • Może połączą Gdynie z Gdańskiem (3)

    Będzie mniej urzędników do przejadania naszych pieniędzy i wtedy może i u nas w końcu zacznie się coś dziać a nie farba i plany

    • 10 7

    • nawet jeżeli mieliby połączyć (1)

      to wszystkie urzędy zostaną.
      Oraz dojdzie nowy.
      Urząd do spraw połączenia Gdańska z Gdynią. Minimum 1000 etatów, nie licząc sprzątaczek i portierów.

      • 8 1

      • "nie licząc sprzątaczek i portierów."

        bo ci będą z ałtsorsu i pójdą w koszta,,,

        • 3 0

    • Czytajac sprawozdanie finansowe

      Miasta Gdynia ponad połowa pieniędzy idzie na pensję i nagrody więc ciężko aby się coś miało dziać tutaj :(

      • 6 0

  • I bardzo dobrze! (9)

    Teraz kiedy wszystkim epidemia koronawirusa poprzewracała w głowach, zapomnijmy że turystyka będzie kołem napędowym gospodarki Trójmiasta. Trzeba inwestować w porty, w infrastrukture i w przemysł i nie patrzeć na lamenty ekooszołomów i krzykaczy obrońców zieleni i krzakowisk.

    • 62 19

    • nie, nie będzie kołem zamachowym

      I to nie dlatego, że się patogen trafił.
      Turystyka to tanie miejsca pracy, wzrost cen i rugi mieszkańców.
      Przemysł też nie może być bylejaki a krzaczory w odpowiednim miejscu być powinny.
      Więc ręce precz od Stogów. W morze sobie budujcie, taka moda. Po taniości już było.

      • 1 0

    • odezwał się słoik wychowany w lesie (3)

      i uraz pozostał, wykarczuje i zabije wszystko co się rusza. Beton go podnieca

      • 6 8

      • Sam jesteś leśnym słojem... (2)

        Skoro nie rozumiesz, że jak tu nie będzie inwestycji, to będą w Hamburgu albo w Kaliningradzie, a nam pozostanie bieda i jedzenie leśnego robactwa.

        • 7 5

        • Myślenie nie jest Twoją najmocniejszą stronà (1)

          Choćbyś wszystkie lasy wyciął to się nie wzbogacisz

          • 2 4

          • Pseudo ekolodzy od 7 boleści...

            Twoją mocną stroną nie jest myślenie, bo nie potrafisz zrozumieć, że troska o środowisko, to tylko pretekst dla blokowania inwestycji. Gdzie byli ci wszyscy zieloni krzykacze, kiedy w Stobnicy w ścisłym rezerwacie objętym programem Natura2000 osuszono jezioro i wycięto las o powierzchni 10 boisk piłkarskich pod budowę tego słynnego zamku!? No gdzie wy wtedy byliście? Albo jak sowicie was opłacono, żebyście jadaczki zamknęli?

            • 4 0

    • (1)

      turystyka nigdy nie była kołem napędowym Gdańska, to tylko śliczny dodatek, od zawsze firmy ściągały do Gdańska i okolic ze względu na port (kiedyś też stocznie), nihil novi

      • 20 2

      • te wszystkie firmy to ściągał Adamowicz z ekipą, PiS jak dostał firmę do zarządzania to ją utopił w długach - stocznia

        • 9 1

    • Turystyka nigdy nie była kołem napędowym... Rzecz w tym, że ten rozwój opierał się na różnych kołach gałęziach gospodarki (1)

      I w tym jego siła!

      • 7 0

      • Dokładnie

        • 3 0

  • Początek końca upadku portu w Gdyni... (4)

    • 31 24

    • i cieszy cię

      to?

      • 3 0

    • Miejsca starczy dla obu portów.

      • 6 0

    • (1)

      Port Gdynia co roku rekordowe zyski. Inwestycje większe niż w Gdańsku

      • 4 6

      • musi inwestować wiecej bo jest grubo w tyle. Do tego ma kiepska lokalizację i jeszcze gorszy dojazd

        • 4 1

  • Drzewo

    A może jakieś drzewka na tym parkingu? Będzie ostra patelnia.

    • 5 3

  • To mi się podoba! (1)

    Cieszy oko + ta piękna pogoda również.

    • 42 2

    • Które oko?

      • 0 1

  • Obawiam się,,, (1)

    że port zabierze najpiękniejsza plażę w Trójmieście,, plażę Stogi, a mieszkańcy będą w tym temacie bezradni, zresztą kto się z nami licz......

    • 6 7

    • Nikt

      I bardzo dobrze

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane