• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka inwestycja w gdańskim Lotosie zakończona

Robert Kiewlicz
28 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
aktualizacja: godz. 18:37 (28 marca 2011)

Donald Tusk odwiedził gdańską rafinerię na zakończenie modernizacji.


Ruszyła ostatnia instalacja powstała w ramach wartej prawie 1,5 mld euro rozbudowy rafinerii w Gdańsku. - Polska staje się samowystarczalna jeśli chodzi o przerób ropy naftowej - mówił podczas uroczystości premier Donald Tusk.



Co jest najważniejsze w prywatyzacji Lotosu?

Aktualizacja 18.20: Siedzibę Grupy Lotos odwiedził też przedstawiciel największego akcjonariusza spółki, minister skarbu Aleksander Grad. - Za kilka tygodni poznamy oferty wstępne na akcje Lotosu - poinformował minister Grad. - Następnie inwestorzy będą badać spółkę i pod koniec roku powinna być już gotowa tzw. krótka lista.

Minister zapewnił, że warunki jakie będzie musiał spełnić przyszły inwestor będą bardzo wyśrubowane. - Szukamy inwestora długoterminowego, który podniesie wartość firmy - powiedział Grad. - Warunkiem będzie też pozostawienie siedziby Lotosu w Gdańsku. Tutaj więc będą odprowadzane podatki i tworzone miejsca pracy.

Ministerstwo Skarbu ma zamiar sprzedać cały posiadany przez siebie pakiet akcji, czyli ok.53 proc. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że na na publiczne zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji spółki odpowiedziało już siedem koncernów rosyjskich, rosyjsko - brytyjski koncern TNK BP oraz China National Petroleum Corporation.

***


Rozbudowa rafinerii, ochrzczona mianem Programu 10+, jest największą inwestycją polskiej gospodarki w XXI wieku. W jej ramach powstało w Gdańsku 50 różnych instalacji. Rozbudowa kosztowała 1,43 mld euro. W okresie szczytowym, wiosną 2009 r. pracowało na terenie gdańskiej rafinerii 3,5 tys. ludzi z ponad 100 firm. Prace budowlane nowych instalacji trwały trzy i pół roku. Od sierpnia 2007 roku do końca grudnia 2010 roku.

- Wdrożenie Programu 10+ rozszerza możliwości produkcyjne firmy, ale beneficjentem jest gospodarka całego kraju, a w szczególności regionu pomorskiego - powiedział Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy Lotos.

Konsumpcja oleju napędowego w kraju rośnie z roku na rok. Jest to trend stały, który będzie się utrzymywał również przez następne lata - to zjawisko nazywane jest "dieselizacją rynku". Przed realizacją Programu 10+ do Polski importowano ponad 4 mln ton tego paliwa, tj. około jedną trzecią całkowitej jego konsumpcji.

- Dziś z każdej baryłki ropy naftowej Lotos jest w stanie uzyskać większą pulę najwyższej jakości oleju napędowego, na który popyt w Polsce stale rośnie - stwierdził Maciej Szozda, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. handlu Grupy Lotos. - Większa produkcja paliw przez Lotos, a zwłaszcza oleju napędowego i paliwa lotniczego o ponad 2,5 mln t rocznie, oznacza niemal 100 proc. zbilansowanie rynku paliw, co zapewnia wzrost bezpieczeństwa energetycznego krajowej gospodarce.

- Polska staje się samowystarczalna jeśli chodzi o przerób ropy naftowej - powiedział Donald Tusk. - Paliwo powinno być nie tylko dostępne, ale także - co w obecnych czasach ważne - możliwie tanie.

Jak stwierdził premier, obecnie pole manewru, jeśli chodzi obniżenie cen paliw na stacjach benzynowych jest ograniczone. - Cena ropy naftowej na rynkach światowych i kurs dolara nie sprzyjają niższym cenom benzyny - stwierdził Tusk. - W najbliższych dniach będziemy pracowali nad zmianami ustawowymi, które ułatwią życie rafineriom i powinny nieznacznie wpłynąć na wysokość cen.

Pytany o zbliżającą się prywatyzację gdańskiej Grupy Lotos premier stwierdził, że Polska nie jest w sytuacji, w której może odwracać się plecami od inwestorów. - Nie ma też żadnych ideologicznych przesłanek, aby mówić "nie" inwestorom rosyjskim - stwierdził Tusk. - Zapewniam jednak, że przy wyborze inwestora interes narodowy i interes Lotosu będzie stawiany na pierwszym miejscu.

Potencjalni inwestorzy mogą składać odpowiedzi na publiczne zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji spółki do 29 kwietnia 2011. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy, że pierwsze oferty już zostały złożone. Wśród zainteresowanych jest siedem firm z Rosji, a także w części rosyjski koncern TNK-BP oraz koncern China National Petroleum Corporation. Prywatyzacja gdańskiego koncernu wzbudza jednak coraz większe kontrowersje. Po wizycie premiera, przed siedzibą Lotosu odbyła się konferencja europosła PiS Jacka Kurskiego.

- Program 10+ to wielki sukces polski i wielki sukces Pomorza. Jednak w tym samym dniu trzeba ostro zaprotestować przeciwko planom rządu Donalda Tuska dotyczącym sprzedaży Grupy Lotos i to w sytuacji kiedy jedynymi poważnymi nabywcami tej spółki mogą być koncerny rosyjskie - powiedział Jacek Kurski. - Nie może być tak, żeby Rosjanie przy pomocy przychylnego im rządu zakupili firmę stanowiącą o niezależności energetycznej Polski.

Posłowi towarzyszyli przedstawiciele, powstałego w Gdańsku Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej Polski Lotos. Jej członkowie przygotowali Obywatelski Projekt Ustawy o Zachowaniu Przez Państwo Polskie Większościowego Pakietu Akcji Grupy Lotos SA. Ma ona zagwarantować większościowy udział państwa w akcjonariacie Lotosu.

- W biurze podawczym sejmu w Warszawie złożono projekt ustawy wraz z wymaganą dokumentacją i 1199 podpisów poparcia. Uruchomiono także oficjalnie stronę www.polskilotos.pl i profile na portalach społecznościowych. Aby ustawa trafiła pod obrady Sejmu potrzebne jest zebranie 100 tys. podpisów od osób popierających ideę pozostawieni Grupy Lotos w polskich rekach - poinformował Krzysztof Steckiewicz, pełnomocnik komitetu.

- Donald Tusk nie zdaje sobie sprawy na na jakim świecie żyje twierdząc, że nie ma żadnych ideologicznych przeciwwskazań sprzedaży Lotosu Rosjanom - powiedział Kurski. - Decyzje dotyczące tej transakcji będą zapadały na Kremlu.

Dzięki realizacji Programu 10+ przerób ropy naftowej w rafinerii w Gdańsku wyniósł w 2010 r. ponad 8 mln ton. Dla porównania w całym 2009 r. gdańska rafineria przerobiła ok. 5,5 mln ton surowca. Udział koncernu w rynku paliw ogółem zwiększył się w minionym roku do 31,3 proc. To o 3,1 punktu procentowego więcej niż w 2009 r.

Grupa Lotos jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy Lotos SA (spółka matka), Lotos Czechowic, Lotos Jasła i Lotos Petrobaltic wchodzi kilkanaście spółek córek. Zatrudnienie w grupie na koniec 2010 roku wyniosło 5010 osób. Po czterech kwartałach 2010 roku przychody ze sprzedaży Lotosu wzrosły do poziomu 19,7 mld zł, co oznacza wzrost o 36 proc. rok do roku. W tym samym czasie zysk z działalności operacyjnej koncernu wyniósł blisko 770 mln zł i był większy o 83 proc. w porównaniu do 2009 r. Po czterech kwartałach 2010 r. Lotos zarobił na czysto 653 mln zł.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • :/ (5)

    no to benzyna znowu w górę....

    • 58 25

    • (1)

      taki kraj
      to nic nie spada, tylko rośnie
      np cukier w DE 60 centów
      w PL 6zł
      żyć nie umierać

      • 8 1

      • Jakie 60centow w de!!

        99 centow na tej stronce a w aldi 95 kilo

        • 1 3

    • (1)

      a ja ciesze sie ze benzyna jest droga,bo mam firmowe auto.benzyna droga to i korki mniejsze :)

      • 1 7

      • po tym co i jak piszesz, zastanawiam się, czy tak naprawdę wogóle masz prawko...

        • 3 2

    • w pupie z benzyna, ile syfu do atmosfery idzie! co za liczby, masakra:(

      i zyj tu zdrowo

      • 3 2

  • A kiedy jakaś podwyżka cen? (4)

    Może w końcu wieśniaków przestanie być stać na paliwo i przestaną zaśmiecać drogę swoją obecnością.

    • 40 45

    • (3)

      niektórym by się przydało, nie chce mi się już słuchać jak buraki piłują swoje 25 letnie bmw z dziurawym wydechem przez całą dzielnicę

      • 20 6

      • O tym właśnie piszę. (2)

        • 11 6

        • ale oni mają szroty na gaz! (1)

          • 6 1

          • raczek kia w kredyt

            • 3 2

  • to bez sensu wielka inwestycja a teraz sprzedaż ;) (7)

    • 129 12

    • żeby jeszcze uczciwa sprzedaż (2)

      ale oni to oddadzą Rosjanom. I tak jak gaz tak ropa i przetwórstwo oddamy im w rece to zapomnij o niezależności gospodarczej i politycznej. ZSRR gospodarczy, surowce Rosja, UE regulacje prawne.

      • 21 0

      • opłąty za transfer gazu zostały juz darowane Gazpromowi

        zaraz po Smoleńsku, wysokość darowanych opłat - 1,2 mld pln, pewnie dlatego kaczor musiał zginąć - nie zgadzał się na darowanie zaległych opłat

        • 5 2

      • cukrownie

        Jak się patrzy na nazwy "polskich" koncernów cukrowych to się słabo robi : Südzucker Polska Sp. z o.o., Pfeifer&Langen Polska S.A., Nordzucker Polska S.A., BSO Polska Sp. z o.o. no i Krajowa Spółka Cukrowa należąca do skarbu państwa i posiadająca 50 cukrowni z czego zdążyła już zamknąć 9.

        • 0 0

    • i znów bedzie można powiedzieć, że Tusk kłamał

      bo Polska nie będzie już samowystarczalna jesli chodzi o przerób ropy naftowej. No ale poczekajmy, poczekajmy...

      • 5 0

    • Zgadzam sie i to jeszcze sprzedaz komu???Rosjanom?Chinczykom?kiedy Polskie bezie Polskie???wszystko wyprzedaja zamiast z tego korzystac i na tym zarabiac..dziwni sa nasi rzadzacy

      • 0 0

    • Tusk gada, że Polska staje się samowystarczalna?

      Albo ja jestem kretynem, albo on!
      Samowystarczalna? Do kiedy? Do momentu sprzedaży tej złotej kury Panie Donaldu!

      • 0 0

    • Tusk gada, że Polska staje się samowystarczalna?

      Albo ja jestem kretynem, albo on!
      Samowystarczalna, ale chyba do momentu sprzedaży, prawda Panie Donaldu?

      • 0 0

  • A do słaty zostały kedyty większe niż

    rzeczywista wartośc molocha .

    • 13 30

  • Zmodernizowane ?

    To teraz za grosze można sprzedać.
    Ponoć premiera już nie gryzie w oczy koncepcja sprzedaży RG Rosjanom...

    • 48 14

  • Nie prywatyzować Lotosu! (4)

    Donek już nie raz obiecał złote góry, więc jego stwierdzenie "Zapewniam jednak, że przy wyborze inwestora interes narodowy i interes Lotosu będzie stawiany na pierwszym miejscu." oznacza, że będzie jak zawsze. Lotos rozbudowany to go sprzedajemy, niech ktoś inny czerpie z niego korzyści - z takim podejściem rządzących to w tym kraju niczego nie będzie. Sprzedajcie siebie ale nie to co przynosi nam chwałę.
    Nie prywatyzować Lotosu!

    • 172 9

    • Zgadzam się, że to błąd.

      A kolejny błąd to te bzdety i kłamstwa o polskim interesie, miejscach pracy i siedzibie w Gdańsku. Skoro już się upierają przy sprzedaży, to brać jak największą kasę za rafinerię, a nie jakieś obietnice bez pokrycia. Prywatny właściciel i tak zrobi z firmą co mu się będzie podobało, jak będzie chciał, to sprzeda dowolnemu innemu inwestorowi, przeniesie siedzibę dokądkolwiek będzie chciał, a jak mu będzie pasowało to i doprowadzi do upadku. Najwyżej będzie musiał poczekać parę lat, aż przestaną obowiązywać ograniczenia. A my jako Polska stracimy kontrolę nad kolejną strategiczną firmą, byle chociaż za uczciwe pieniądze, ale tego rządu o uczciwość nie posądzam.
      Dlaczego liczy się kasa? Prosty przykład - kupiliśmy amerykańskie F16 i zamiast negocjować niższą cenę, to barany wynegocjowały tzw. offset na którym nas Amerykanie robią w balona, bo ani nie ustalono, w co, ani w jakim terminie mają zainwestować.

      • 14 2

    • Lotos powinien być sprywatyzowany przez polski kapitał. (2)

      Jeśli do tego nie dojdzie to będzię jak z Orlenem - drogie paliwo, miejsce ciepłych posad dla kolesi polityków i polityczne "inwestycje" w stylu Możejek.

      • 4 1

      • Pewnie Kulczyk kupi to a jego kumpel była złotówa Bielecki zostanie prezesem, już (1)

        to przerabialiśmy przy Pekao SA albo Lukoil w podzięce Putinowi za rozwiązanie katastrofy smoleńskiej

        • 3 3

        • Lepiej żeby Kulczyk kupił niż gdyby jakiś partyjny kacyk miał sobie prywatny folwark urządzać za pieniądze podatników.

          • 0 4

  • "Po czterech kwartałach 2010 r. Lotos zarobił na czysto 653 mln zł."

    I dlatego NIE WOLNO tego prywatyzować. Raz będzie parę miliardów, ale w kolejnych latach automatycznie deficyt budżetowy rośnie o 2%. I zawsze trzeba tych 600 baniek szukać.

    • 102 7

  • Zapraszamy LOTOS na Trójmiejskie Targi Pracy 23-24 maja 2011 (14)

    Mnóstwo osób jest zainteresowanych pracą w LOTOS. Zachęcam do zorganizowania kampanii informacyjnej wśród studentów pomorskich uczelni, zwłaszcza Politechniki Gdańskiej.

    • 28 22

    • Maju (5)

      Mamy dla was klika ofert pracy - 1900zł brutto na start, + niemierzalne wartości z pracy w tak prężnie rozwijającej się korporacji, + interesującą pracę w stabilnej firmie, + atrakcyjny pakiet socjalny, + możliwość rozwoju umiejętności zawodowych

      Jest też kilka "wyższych" stanowisk jednak studenci bez doświadczenia w branży nie mają szans.

      • 10 8

      • Plus dodatni za czujność :) (4)

        Minus za mimo wszystko zbyt słabą motywację do poprawienia wizji studentów o LOTOS jako pracodawcy. Fakt, że na początku 2008 roku podpisano z Politechniką umowę o współpracy, teraz w 2010 stypendia dla 15 osób(skromnie). W oczach żaków Lotos to jednak dalej twierdza dla wybranych..

        • 3 4

        • Ale ten minus dla Lotosu (3)

          to dodatni czy ujemny?

          • 3 4

          • Na pewno nic nieznaczący.. (2)

            • 1 3

            • do "Maja" (1)

              jesteś naiwną dziewczynką, pewnie przyjechałaś z jakiejś wioski i liczyłaś, że w mieście znajdziesz pracę bo skończyłaś Politechnikę z wyróżnieniem, moja droga Twoje oceny nie mają najmniejszego znaczenia, liczą się układy - obudź się dziecino

              • 4 5

              • wez jej tak nie pisz bo jeszcze "pomysli" ze ja obrazasz ;-)

                • 4 2

    • zapisz się do platformy inaczej nie masz szans (2)

      chociaż kolejka długa to Tusk się postara. W trzy lata zatrudnił 80 tys urzedasów. Ilu kolesi w spółkach skarbu państwa? uncontable.

      • 11 3

      • (1)

        dobrze nadajesz na tuska. zapraczam cię na obiat.

        • 3 4

        • Twoj stary obiat. SE znalazł taką sensację, a Gajowy i głupki jak ty się cieszą.

          • 2 0

    • Żal pracowników. (2)

      Żeby załapać się do roboty do Lotosu to trzeba mieć duuuuże plecy tam pracują klany rodzinne pensje zarąbiste a na prace w firmie czeka się latami no chyba że te szerokie plecy...Ale współczuje Lotosowskim pracownikom którzy przyzwyczaili się do wysokich pensji a gdy Donald sprzeda Lotos to pracownicy dostaną odprawę dużą odprawę która się rozejdzie a potem .No co potem ?

      • 7 5

      • to nie stocznia wieśniaku :)

        • 2 3

      • pomysl człowieku..

        pracuje w lotosie na tej najnowoczesniejszej instalacji jak to donek powiedzial... zarabiam 2800 i nie mam nawet najmniejszych plecow... prawda starsi pracownicy dostali kiedys wieksze pensije ale to bylo kiedys,,, teraz tylko kadra A bierze pieniazki a robole zap.. na instalacjach bo taka ich robota. zaden mlody pracownik nie zarabia dobrze... pamietaj ze to jest rafineria!!

        • 5 3

    • oferty pracy lotos

      oferty mają na stronie internetowej, takze info o rekrutacjach, praktykach itp.

      • 0 0

    • praca w lotosie

      aktualne oferty są na stronie lotosu, opisali też jak wyglada rekrutacja

      • 0 0

  • Wielka inwestycja w gdańskim Lotosie zakończona

    można sprzedawać.. heh
    by żyło się lepiej

    • 74 9

  • Jak stwierdził premier, obecnie pole manewru, jeśli chodzi obniżenie cen paliw na stacjach benzynowych jest ograniczone (5)

    naprawdę??

    składniki ceny paliwa PB95 (na przykładzie ceny 4,56zł -):
    -cena netto 1,88
    -akcyza 1,57
    -VAT 0,82
    -marża 0,20
    -opłata paliwowa 0,09
    PODATKI W CENIE PALIWA TO PONAD 50%

    • 99 2

    • marża 0,3 a opłata paliwowa 0,23

      • 5 2

    • No jest ścisk na obniżkę

      • 1 0

    • dlaczego operujesz na archiwalnych danych?:)

      • 0 2

    • Konkluzja - największymi Patriotami-Polakami są Kierowcy.

      To oni składają największą daninę z własnej krwawicy na potrzeby Ojczyzny. Nie słuchacze pewnego radia, nie miłośnik kotów bez prawa jazdy, ale Kierowcy są Prawdziwymi Polakami-Patriotami. CHWAŁA WAM ZMOTORYZOWANI !

      • 4 1

    • no tak ale nawet absolwenci studiów wyższych nie wiedzą że w cenie paliwa ponad 50% to haracze w imię tzw. "sprawiedliwości

      społecznej" buahahahahhahahahahhahahahahahah

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane