• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wycieczkowce omijają Petersburg, skorzysta Trójmiasto

Wioletta Kakowska-Mehring
5 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czy w tym roku znów będziemy mogli podziwiać w trójmiejskich portach wycieczkowe kolosy? Statek Norwegian Getaway w Porcie Gdynia był w 2019 roku. Czy w tym roku znów będziemy mogli podziwiać w trójmiejskich portach wycieczkowe kolosy? Statek Norwegian Getaway w Porcie Gdynia był w 2019 roku.

W Gdańsku pierwszy ma pojawić się już 10 kwietnia, w Gdyni 28 kwietnia i jest duża szansa, że będzie ich zdecydowanie więcej niż w czasach pandemii. Wycieczkowce wracają na Bałtyk. Trójmiejskie porty mogą liczyć na większy ruch, także dlatego, że armatorzy rezygnują z zawijania do rosyjskiego portu w Petersburgu, a był on jednym ze stałych, wręcz obowiązkowych punktów morskich wycieczek.



Czy chciał(a)byś wybrać się w rejs luksusowym wycieczkowcem?

Tradycyjnie w Porcie Gdańsk jednostkę otwierającą sezon wita orkiestra Józefa Pstrąga. Wszystko na to wskazuje, że zagra już 10 kwietnia na Westerplatte na powitanie statku Hamburg należącego do armatora Plantours. Lista zawinięć jest jeszcze ustalana, ale już wiadomo, że będzie ich więcej niż przez ostatnie dwa pandemiczne sezony, które praktycznie zatrzymały wycieczkowy ruch turystyczny na Bałtyku.

- Zbliżający się sezon wygląda bardzo obiecująco. Na ten rok mamy zaplanowanych ponad 100 statków. To rekordowa liczba. Jednak sytuacja jest obecnie bardzo dynamiczna. Musimy mieć na uwadze, że zarówno wojna w Ukrainie, jak również światowa pandemia, będą miały decydujący wpływ na to, ile jednostek do Nas przypłynie - wyjaśnia Michał Stupak, ekspert ds. rynku żeglugowego w Porcie Gdańsk.
Kolejnym wycieczkowcem, który zawinie do Portu Gdańsk, będzie, awizowany na 7 maja i pływający pod brytyjską banderą, statek Spirit of Discovery, którego armatorem jest Saga Cruises.

Armatorzy omijają Petersburg, skorzysta Trójmiasto



Branża turystyczna obawia się, że wojna na Ukrainie może sprawiać, że turyści, szczególnie zagraniczni, zrezygnują na dużą skalę z zaplanowanych urlopów w Polsce. Nie wiadomo jak będzie w Trójmieście. Wiele jednak na to wskazuje, że na większy ruch mogą liczyć trójmiejskie porty, ponieważ armatorzy wycieczkowców rezygnują z zawijania do rosyjskiego portu w Petersburgu, a był on jednym ze stałych punktów morskich wycieczek.

- Sezon wycieczkowy 2022 w Porcie Gdynia ma szansę okazać się względnie bliski standardom sprzed pandemii Covid-19. Co prawda stan pandemii nadal obowiązuje, jednakże większość obostrzeń z tym związanych została zniesiona. Może to zaowocować zwiększeniem limitów wypełnienia statków lub nawet pełnym ich odblokowaniem. Powinno to przełożyć się na stosunkowo dużą liczbę turystów, jak również w istotnym stopniu pobudzić branżę turystyczną w regionie Pomorza - mówi Maciej Krzesiński, dyrektor ds. handlowych Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Sezon w Porcie Gdynia w ub. roku otwierał statek Artania.


Do Portu Gdynia zaawizowanych jest 70 zawinięć wycieczkowych od 28 kwietnia do 28 października 2022 roku. Z każdym rokiem statki te są coraz większe i nie inaczej będzie w tym roku. Średnia wielkość jednostek powinna wzrosnąć o ok. 18 proc. względem 2019 roku, czyli ostatniego pełnego sezonu sprzed pandemii. A "gdyński rekord" należy do Norwegian Getaway. Statek armatora Norwegian Cruise Line liczy 325,7 m długości (GT 145,655), a na jego pokładzie znajduje się ponad 2000 kabin i apartamentów zdolnych pomieścić niemal 4000 pasażerów.

- Liczbę pasażerów trudno jest obecnie szacować, z uwagi na niejednolitą oraz zmieniającą się politykę wypełniania jednostek gośćmi. Początek sezonu powinien pokazać trend, który pozwoli zrobić pewne urealnione szacunki. Segment wycieczkowców bardzo dobrze radzi sobie z pandemią. Oczywiście należy podkreślić ogrom pracy i wyrzeczeń, którym zostało to okupione. Niemniej jednak determinacja linii wycieczkowych, jak również ich kooperantów, doprowadziła do przywrócenia możliwości bezpiecznego wypoczynku tysiącom gości na całym świecie. Z tego też powodu sądzimy, iż sektor ten pozostanie silny i będzie się dalej rozwijał - dodaje Maciej Krzesiński.

Pierwszym wycieczkowcem w ubiegłym sezonie w Porcie Gdańsk był statek Europa.


Więcej pasażerów i większy zarobek



W ubiegłym roku pierwszy wycieczkowiec wszedł do Portu Gdańsk dopiero 23 lipca, a do Gdyni dopiero 18 sierpnia. W sumie było kilkanaście zawinięć, a to i tak więcej niż w 2020 roku. Wówczas wycieczkowce zawitały do naszych portów tylko dziewięć razy. Z powodu obostrzeń sanitarnych i odwołania rezerwacji na pokładach wycieczkowców było też dużo mniej turystów.

A jak było przed pandemią? W 2019 roku do Gdańska wycieczkowce zawijały aż 69 razy, a do Gdyni 54. Kiedyś wyliczono, że każdy pasażer wycieczkowca zostawia w regionie 80 euro. Tylko przez Gdynię w 2019 roku przewinęło się prawie 118 tys. gości. Zgodnie z tymi szacunkami tylko pasażerowie statków przybywających do Gdyni zostawiali w regionie ok. 42 mln zł. W 2018 roku do Portu w Gdańsku przybyła rekordowa liczba ponad 30 tys. turystów z całej Europy. To kolejne prawie 11 mln zł. Tych pieniędzy nie było ani w 2020 roku, ani w 2021 roku.

Miejsca

Opinie (57)

  • (6)

    Błagam. Nie porównujcie Petersburga z Trójmiastem. Ruskie to ruskie, fakt. Ale 3city nawet nie podjeżdża do tamtych zabytkow tudzież widoków.

    • 21 9

    • Nie obrażaj miasta z morza i z marzeń (1)

      Mamy mnóstwo zabytków z lat 1930-ch!

      • 5 2

      • Nie przesadzaj

        Zabytki władza Gdyni usunęła żeby deweloperzy mogli pobudować dochodowe obiekty. Zabytki -chyba do końca kadencji władza wszystkie pousuwa

        • 0 0

    • A ruskie złodzieje wszystko co tam mają to z grabierzy na innych narodach albo pamiątki po komunizmie i do tego gęby kacapow na miescie

      • 6 1

    • co prawda, to prawda

      Odstawiając na bok obecną sytuację i politykę, Petersburg a Gdynia, hmmm. no cóż. Nie na darmo i od dawien, dawna, Sankt Petersburg, Leningrad, Piotrogród, jak zwał tak zwał, nazywany jest Wenecją północy. Wspaniałe i cudowne miasto, no i te białe noce.

      • 5 0

    • Przeciez trojmiasto jest slabe. Moze najlepsze w Polsce ale porownojac do innych miast portowych do slabo

      Ale lepiej stawiac betonowe potworki niz odbudowac przedwojenny gdansk ktory mial dusze. Poza tym ulice to wstyd nigdzie nie widzialem zeby ktos wycinal late w lacie w asfalcie podziurawionym jak ser. I zieleniak i lot tez wizytowka ze wstyd powinni to jak najszybciej zburzyc

      • 0 0

    • Łgarstwa

      Ale zobaczą jak prezydent obrabia mieszkańców wysokimi opłatami za parkowanie.Kłamali, że dla gdynian w niedzielę będzie darmowe parkowanie a w rzeczywistości jak idziesz po darmowe parkowanie to mówią, że za duży nasz dochód, bo aż 2900, a to znaczy że udało się prezydentowi znowu oszukać mieszkańców-Gdynian, no bo co mu zrobicie, tak jak Putinowi wszystko wolno

      • 0 0

  • Co to za korzyść.

    Po prostu wpływają aby nabrać wody i spuścić ścieki.

    • 11 5

  • Opinia wyróżniona

    akurat te wycieczkowce nie wzbogacą portu, miasta, restauracji itd (6)

    Niemiec i Anglik nie lubi tracić kasy na mieście, kiedy na pokładzie czeka wliczona w bilet jadłodajnia.

    • 60 31

    • (2)

      bzdura, nikt nie jada przez tydzien tego samego, wody ze sobą tez nie zabieraja. są janusze najwyrazniej twojego poziomu, ale niski procent

      • 17 18

      • Na wycieczkowcu jest urozmaicone jedzenie (1)

        Ktoś ma iść na skwer i zjeść starą rybę za 100 złotych porcja?

        • 18 1

        • no "Polak" z all inclusive na pewno nie

          ale wielu turystów zejdzie po to, żeby coś w lokalnych knajpach spróbować

          • 6 9

    • I widać, że g...o wiesz! (1)

      Turyści idą pozwiedzać Gdańsk, jadą też do Malborka podstawianymi autokarami albo w mniejszych grupkach, indywidualnie taxi i tak można wymieniać ...

      • 29 4

      • jadą i ...

        armator negocjuje bilety na zamek w śmiesznej cenie, a zachowania pasażerów znam w przeciwieństwie do Ciebie :)

        • 1 3

    • Najgorsza przeklęta stonka, która wyłącznie psuje rynek. Mieszkańcy maja z tego interesu same straty. Precz!

      • 2 2

  • Czy ja wiem czy skorzysta. Jeden wielki syf z tymi "wycieczkowcami".

    • 9 6

  • Opinia wyróżniona

    jak pracowałem w knajpie 10 lat temu na Długim Targu (1)

    to wiedzieliśmy dokładnie, kiedy przypływają wycieczkowce. Turystów z tych statków często podrzucano na pare godzin na Główne Miasto i później np do Malborka. Nie wymieniali oni dolarów czy euro na zł, więc płacili ta walutą. Nie dosyć, że przelicznik kelnera był i tak typu 5 zł zamiast 3,5 za dolara np, to jeszcze Ci ludzie i tak potrafili zapłacić 10 euro za dwa piwa, które kosztowały 14 zł w sumie. I tak wychodziło się z pracy o 13 z eurasami, które można było wymienić i na czysto miałeś z napiwków 150 zł po 3 godzinach podawania kawy :)

    • 16 4

    • 10 lat temu slowo klucz. Pierwszy sort byl dobry od 5 lat klientela sie zepsula

      Polacy potrafia przestrzegac zeby bron boze nie placicli tyle bo mozna zjesc za tyle przejechac za tyle zobaczyc za tyle. Nawet skandynawowie pytaja o tramwaje i jezdza po fashion byle taniej. Dobre czasy juz minely

      • 0 0

  • No i super

    W końcu Drozd będzie mogła pojechać z prezesem na wyprawę :)

    • 6 5

  • Tylko atomem w Petersburg i Moskwę zaraza Kacapska

    • 5 9

  • To jest Polska . (1)

    wiele lat pracowałem na tych statkach . Ułomny umysłowo pisze o większej ilości tych statków w
    3mieście co jest totalną bzdurą ! 3miasto nie ma atrakcyjnej oferty dla pasażerów . Bzdurą jest
    że pasażer nie zostawia kasy w porcie !! No i zadziwia ilu ułomnych musi się wypowiedzieć w sprawie
    o której nie maja zielonego pojęcia , śruba i okręt to nie jest śrubokręt . Szkoda że mamy w Polsce
    nadal socjalizm i stanowiska według przodującej partii a nie prawdziwych menadżerów !!

    • 9 4

    • 100% zgoda

      • 0 0

  • Super wreszcie w Trójmieście

    • 3 2

  • Niejestem zainteresowany

    Żeby czymś takim pływać trzeba mieć czas i pieniądze a ja niemam a ni tego i tego

    • 1 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane