• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wydobycie opóźnione o dwa lata. Lotos grozi sądem.

erka
25 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Lotos może podjąć kroki prawne w stosunku do spółki Talisman w związku z opóźnieniem rozpoczęcia wydobycia na złożu Yme. Przewidywany termin rozpoczęcia produkcji ze złoża na szelfie norweskim to drugi kwartał 2012 r. Spółka planowała uruchomienia wydobycia na złożu YME od 1 lipca 2010.


Platforma na złożu Yme jest ogromna. Ciężar samego MOPU (Mobile Offshore Production Unit) to ok.12,5 tys. ton. Wysokość każdej z trzech nóg, na jakich stanie platforma, to 103 metry. Każda z nich waży ok. 750 ton. Platforma na złożu Yme jest ogromna. Ciężar samego MOPU (Mobile Offshore Production Unit) to ok.12,5 tys. ton. Wysokość każdej z trzech nóg, na jakich stanie platforma, to 103 metry. Każda z nich waży ok. 750 ton.

W 2008 r. Lotos Norge kupiło 20 proc. udziałów w złożu Yme. Zasoby wydobywalne ropy naftowej dla przejętych udziałów oszacowano na ok. 1,8 mln ton. Złoże Yme znajduje się na Morzu Północnym w odległości 110 km od brzegu. W przeszłości było eksploatowane przez koncern StatoilHydro. Aktualnie trwają przygotowania do jego ponownego uruchomienia. Obecnymi współwłaścicielami koncesji na złożu Yme oprócz Lotos Norge i Revus Energy są norweskie spółki Det Norske i Talisman.

Platforma produkcyjna, która ma obsługiwać złoże YME, została zainstalowana 26 czerwca 2011 roku. Aktualnie, w asyście platformy Rowan Stavanger, prowadzone są na niej prace, dzięki którym jednostka będzie mogła uruchomić wydobycie.

Spółkę Lotos Exploration and Production Norge AS, w całości zależną od Petrobaltiku, powołano do życia we wrześniu 2007 roku. Kieruje nią Henrik Carlsen - przez 33 lata związany z koncernem Statoil (obecnie StatoilHydro), z którym realizował wiele istotnych projektów rozwojowych z obszaru wydobycia ropy naftowej i gazu. Głównym zadaniem firmy, której siedziba mieści się niedaleko Stavanger - norweskiej stolicy biznesu naftowego - jest pozyskiwanie dla grupy kapitałowej Lotos udziałów w projektach poszukiwawczo-wydobywczych realizowanych na obszarze norweskiego szelfu kontynentalnego.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (35) 3 zablokowane

  • LUDZIE LOTOS TRZEBA SPRZEDAĆ, W POLSKICH RĘKACH TA FIRMA BĘDZIE WYGLĄDAC JAK TA NYSKA. (4)

    POLACY TO ZŁODZIEJE,NAJPIERW DLA SIEBIE POTEM DLA KRAJU. POLAK NIE POTRAFI ZROBIĆ Z TEGO UŻYTKU,PRĘDZEJ CZY PÓŻNIEJ LOTOS BĘDZIE SPRZEDANY,PO CO SIE MĘCZYĆ JAK DAWNIEJ W FSO . mało macie przykładu tego że polska to słaby kraj. fabryki , stocznie, słuzba zdrowia, itd... itd ... . polaku zaczni pracowac dla niemca to jeszcze jakoś poczujesz co to znaczy godnie żyć.

    • 20 54

    • Popieram święte słowa.

      • 10 14

    • (2)

      jak sprzedamy LOTOS to PKB mocno spadnie i dopiero bedzie bida i podatki pójda w górę

      • 7 5

      • LOTOS JAK ZOSTANIE SPRZEDANY TO GDAŃSK STANIE JEDNYM Z NAJBIEDNIEJSZYCH MIAST W POLSCE BO TU NIE MA INNEGO PRZEMYSŁU A RACZEJ (1)

        ŻADNEGO PRZEMYSŁU SAME MAŁE FIREMKI, GDAŃSK I TAK OSTRO DOSTAŁ PO D.PIE JAK STOCZNIA PADŁA BO PADŁY TEŻ SETKI FIRM ROBIĄCYCH DLA STOCZNI RÓŻNE RZECZY, LOTOS JEST NAJWIĘKSZYM PODATNIKIEM POMORZA A SPRZEDAŻ TEJ FIRMY TO NIE BĘDZIE STRZAŁ W KOLANO A STRZAŁ W SERCE

        • 5 4

        • w d..ie byłeś i g...o widziałeś

          zresztą rozmiar czcionki jakim piszesz też o czymś świadczy.... :) Jestem zwolennikiem tego żeby Lotos został polski, ale jak czytam takie wypociny to mi się rzygać chce.Tak samo mówili o upadku Stoczni, że to koniec dla Gdańska itd. Fakt jest taki, że w Gdańsku jest wiele mniejszych stoczni, które się świetnie realizują.A propos Lotosu: sprzedaż nie oznacza jej upadku, zwłaszcza po takich inwestycjach jak 10+. Poza tym jest masa firm współpracujących z Lotosem, które będa z nim dalej współpracować, nawet po przejęciu. Mam jednak nadzieje że do tego nie dojdzie.

          • 3 0

  • TR - powinienes sie szybko wyprowadzic z tego kraju (1)

    za duzo tutaj takich maruderow jak TY. Zacznij cos robic to moze bedzie lepiej dla ciebie i dla innych.

    • 22 13

    • TAK TAK!!!

      Wspierajmy zachodnie rynki bo u nas nic sie nie da zrobic. Napewno tym pomozesz dla naszego rynku stanowiac tanią i dobrą siłe roboczą dla zachodu i zarobione pieniadze wydawac na doskonałe ("bo niemnieckie") produkty. Gnijmy dalej w błocie i wyjeżdżajmy!!!! na pewno bedzie lepiej!!! :(

      • 2 1

  • P (1)

    Swietnie. A moze by tak napisac w artykule dlaczego Talisman blokuje w sadzie wydobycie przez Lotos Norge, bo tak to troche wyglada na artykul sponsorowany dla inwestorow Lotosu. Zglebcie konflikt a nie traktujecie o pier....ach.

    • 25 2

    • Pan chyba nie zrozumial tresci informacji

      Operator na Yme NIE blokuje w sadzie wydobycia, tylko zle zarzadza projektem

      • 1 1

  • polski Lotos dla Polaków (1)

    kto wyrzuca polskie pieniadze w norweskie błoto pod sąd

    • 12 6

    • ziemia dla ziemniakow!

      sek w tym, ze w norweskim blocie znalezc mozna zloto...

      • 2 0

  • Lukoil kupuje paliwo z Lotosu i ma 8 groszy tańsze na stacjach niż ma Lotos. (3)

    Jak to możliwe? Proszę o racjonalne wytłumaczenie?

    • 27 2

    • bo buduje

      sobie dopiero rynek konsumentow w sredniej klasie stacji

      • 11 0

    • Dumping, stać ich na to

      • 0 0

    • GRUPA LOTOS

      dokładnie czy to dopuszczalne jest, pracownicy niższego szczebla nawet 1 gr. upustu na stacjach LOTOS nie mają a wykonują najwięcej roboty a prezesi co siedzą za darmo tankują gdzie tu sprawiedliwość.

      • 0 0

  • Rok opoznienia a Lotos zaczyna grozić:) hehehe (3)

    Typowe polakowo... Wszędzie na świecie odpowiedzialni już by dawno płacili kary... A u nas jest jak jest... A jest miernie

    • 17 1

    • projekty wydobywcze maja (2)

      zwykle po 10-15 lat przed uruchomieniem produkcji, a zloza rozpoznane nawet 6-8; takie opoznienie moze sie zdarzyc, chociaz nie powinno w przypadku takiego kanadyjskiego giganta

      • 1 1

      • POLACY NIE UMIEJĄ PODPISYWAĆ UMÓW I POTEM ROBIĄ NAS W BAMBO (1)

        • 1 1

        • wytlumacz Szerloku

          dlaczego zatem te umowe podpisaly oprocz Talismana i Lotosu jeszcze Wintershall i Norske AEDC? czy to tez polskie firmy?

          • 1 0

  • pomijając kwestię gospodarczo - polityczno - społeczno - regionalno - podatkowe,budowla na zdjęciu w ramach artykułu, robi k..wa wrażenie.No ale region działania, to nie leśna głusza.

    • 5 0

  • LOTOS JAK ZOSTANIE SPRZEDANY TO GDAŃSK STANIE JEDNYM Z NAJBIEDNIEJSZYCH MIAST W POLSCE BO TU NIE MA INNEGO PRZEMYSŁU A RACZEJ (1)

    ŻADNEGO PRZEMYSŁU ZOSTAŁY SAME MAŁE FIREMKI, KTÓRE NIE SĄ W STANIE CZĘSTO SIEBIE UTRZYMAĆ. GDAŃSK I TAK OSTRO DOSTAŁ PO D.PIE JAK STOCZNIA PADŁA BO PADŁY TEŻ SETKI FIRM ROBIĄCYCH DLA STOCZNI RÓŻNE RZECZY, LOTOS JEST NAJWIĘKSZYM PODATNIKIEM POMORZA A SPRZEDAŻ TEJ FIRMY TO NIE BĘDZIE STRZAŁ W KOLANO A STRZAŁ W SERCE

    • 11 3

    • Jakim cudem sperzedaz firmy zlikwiduje podatki? przecierz te i tak beda placic dla trojmiasta. No chyba ze mowisz o tym ze nowa firma zmniejszy produkcje i role lotosu?

      • 0 0

  • hwd (3)

    20% udziału Lotosu w złożu YME szacowane na około 1,8mln 2 lata opóżnienia ponad 1mld wypompowane z PETROBALTICU plus kredyty bankowe.Roczne wydobycie PETROBALTICU na Bałtyku przed przejęciem przez LOTOS około 200tys.Beaz komentaża!!!!!!!!!!!!!!!!!!!To będzie najdroższa ropa w historii Rzeczypospolitej

    • 5 1

    • oho (2)

      trolle z Petro (bez znajomosci angola i szans zalapania sie na kontrakt w Norwegii) obudzily sie znowu

      • 1 2

      • ty dawnie lotosowski my od ponad 10-ciu lat pracowaliśmy na M.Północnym holownik np Granit porozumiewaliśmy się chyba przez lata językiem twoim kochaśu ubeckim, nie pluj pod wiatr widać jestes jednym z tych głąbem kapuścianym przyniesionych przez lotos do petro,szczekaj psie bo ugryż nie możesz

        • 3 2

      • fachowcu z lotosu, jak można budować platformę bez własnego nadzoru.Te "trolle z PETRO'' zbudowały bez ani jednej złotówki pomocy państwa dobrze działającą i rozwijającą się firmę do czasu jak gołodupcy jej nie przejeli

        • 3 0

  • cd

    Postawili na złożu platformę z licznymi niedoróbkami,teraz jest problem -do Stavanger nie można,władze norweskie zaostrzyły wymagania wobec platformy.Złoże przez poślizg straciło na wartości,gamonie z lotosu"'mają problem"i to poważny,

    • 5 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane