• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zatonięcie Cemfjorda. Marynarze z Trójmiasta wśród zaginionych

ms
4 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Unoszący się na wodzie wrak Cemfjorda został dostrzeżony w sobotę przez pasażerów i załogę promu. Unoszący się na wodzie wrak Cemfjorda został dostrzeżony w sobotę przez pasażerów i załogę promu.

Siedmiu polskich marynarzy, w tym prawdopodobnie kilku z Trójmiasta, zaginęło w katastrofie pływającego pod cypryjską banderą statku Cemfjord, który zatonął u wybrzeży Szkocji.



Aktualizacja godz. 22 Ze względu na zmrok oraz trudne warunki pogodowe, w niedzielę wieczorem zakończono akcję poszukiwawczo-ratowniczą członków załogi Cemfjorda. Nikogo nie odnaleziono. Według ratowników nie ma już szans na odnalezienie marynarzy żywych.

Najnowsze informacje mówią, że dwóch, a nie czterech członków załogi, w tym kapitan, pochodzi z Trójmiasta.

Aktualizacja godz. 10:49 Jak podaje TVP Info, cztery osoby z załogi cementowca pochodzą z Trójmiasta (w tym kapitan), dwie z województwa zachodniopomorskiego, jedna z centralnej Polski. Najmłodszy z marynarzy miał 24-lata.

Na prośbę rodzin marynarzy, armator statku nie podaje nazwisk zaginionych.

Rzecznik MSZ Marcin Wojciechowski poinformował, że wznowiono akcję ratunkową w miejscu zatonięcia cementowca u wybrzeży Szkocji. Uczestniczą cztery łodzie ratownicze, dwa helikoptery i inne statki.




Unoszący się nad wodą dziób z widoczną nazwą statku dostrzeżono w sobotę ok godz. 14 w cieśninie Pentland Firth, oddzielającej stały ląd Szkocji od Wysp Orkney. Jako pierwsi zauważyli go pasażerowie i załoga kursującego tędy promu pasażerskiego. Dopiero wtedy rozpoczęto akcję poszukiwawczą, ponieważ z pokładu Cemfjordu nie dotarło do morskich służb ratowniczych żadne wezwanie o pomoc.

Statek zatonął w cieśninie Pentland Firth, oddzielającej stały ląd Szkocji od Wysp Orkney. Statek zatonął w cieśninie Pentland Firth, oddzielającej stały ląd Szkocji od Wysp Orkney.
Kapitan żeglugi wielkiej Ryszard Ereciński powiedział Informacyjnej Agencji Radiowej: - To jedna z najtrudniejszych, jeśli nie najtrudniejsza cieśnina w Europie. Brzegi Pentland Firth to wysokie, klifowe ściany. Przejście jest z dużą liczbą podwodnych skał, wynurzających się w trakcie odpływu.

Przewożący ładunek 2000 ton cementu 83-metrowy Cemfjord płynął z duńskiego portu Aalborg do portu Runcorn w północno-zachodniej Anglii, dokąd miał dotrzeć 5 stycznia.

PortalMorski.pl, który jako pierwszy poinformował w Polsce o katastrofie, ustalił u agenta obsługującego armatora statku (Brise Schiffahrts GmbH z Hamburga), że załogę statku stanowili Polacy. Potem tę informację potwierdził polski MSZ uściślając, że na pokładzie było siedmiu Polaków i jeden Filipińczyk.

Według wciąż nie potwierdzonych informacji Portalu Morskiego, wśród załogantów byli mieszkańcy Gdyni, Szczecina i Elbląga.

Cemfjord to mały statek zbudowany w 1984 r. W jego historii znajduje się kilka polskich śladów.

Choć powstał jako uniwersalny kabotażowiec to 14 lat później przebudowano go na cementowiec w Morskiej Stoczni Remontowej SA w Świnoujściu.

Cemfjord wielokrotne wchodził do polskich portów. Na zdjęciu na podejściu do portu w Gdyni. Cemfjord wielokrotne wchodził do polskich portów. Na zdjęciu na podejściu do portu w Gdyni.
Ze względu na wiek, stan techniczny statku budził w ostatnich latach wątpliwości kontrolujących go inspektorów. Dwie ostatnie kontrole odbyły się 15 grudnia 2013 roku w Runcorn (do tego portu statek zmierzał, gdy doszło do katastrofy) oraz 24 marca 2014 roku w Gdyni.

Podczas pierwszej z nich odnotowano 11 uchybień, podczas kolejnej - 4. Każdorazowo były one jednak usuwane przed wyjściem z portu, w którym odbywała się kontrola.

Jak podaje PortalMorski, na kilkanaście dni przed katastrofą statek pomyślnie przeszedł inspekcję odnowy klasy, dokonaną przez towarzystwo klasyfikacyjne DNV GL.
ms

Opinie (554) ponad 20 zablokowanych

  • Kolejny news źle zatytuowany . (1)

    Zatopiony? A przez kogo? Minę, łódź podwodną czy własną załogę?

    • 12 4

    • przez sily przyrody.

      • 3 2

  • Cement flying ashes (2)

    Bardzo ciężkie cargo, byłem na 3 cmentach, ładowanie na pół pełne stan wody wiatru 1-2Bf. A statek jak huśtawka prawo lewo....

    • 19 0

    • ale praca jest (1)

      a co maja powiedziec Ci co ją stracili i nawet rodzin nie maja za co utrzymac? Co z nimi? Oni maja zycie a ono jest bezcenne.

      • 3 6

      • nie minusuj tylko sie wypowiedz Macias

        • 2 5

  • 7 miejsc pracy dla mlodych, ktorych przyjma Niemcy na ich miejsce (1)

    i nowe zamowienie na statek dla stoczni. Z ekonomicznego punktu widzenia tak wyglada sytuacja.

    Z duchowej spokoj ich duszom. Zapalmy swieczki.

    • 10 7

    • A na te 7 miejsc 1000 aplikaci z Polski

      • 5 1

  • Porównanie - śmierć marynarza a śmierć górnika (2)

    Gdyby to byli górnicy to premier by pojechała na śląsk, media tygodniami by bębniły, rodziny dostały by pomoc psychologów, zapomogi, kamień węgielny pod pomnik by wmurowano, urzędasy zapewniałyby jak się staraja pomóc rodzinie.
    Ale to nie byli gornicy, rodziny teraz czekają na długotrwałe postępowanie sądowe, może skromne odszkodowanie.
    W poprzednie święta do wody poszło 5 marynarzy po kolizji z kontenrowcem. Ktoś ich wspomina ? Nie, bo to nie górnicy tylko marynarze, i zus sobie sami płacą a nie państwo za nich.
    A kto wspomni tych marynarzy co giną w Nigerii, Brazyli, na Dalekim Wschodzie, kto wspomni rybaków, to górnikom trzeba w d... włazić by talej żerowali na nas jak za komuny, ato już nie jest medialny temat.

    • 115 4

    • Nikt się nami nie interesuje. Flotę polską rozkradli. Jeśli rodziny marynarzy dostaną jakieś odszkodowanie to jednorazowo i koniec. To tez nie są jakieś straszne pieniądze. To wszystko jeszcze zależy jakie było ubezpieczenie i czy w ogóle było na całą załogę.
      Jak zginę na morzu to nawet nikt nie zauważy.
      Współczuję rodzinom tych marynarzy. Raz już żegadłem się z życiem na morzu.

      • 3 0

    • gdyby polscy górnicy zginęli w Australii

      na prywatnym kontrakcie, to rząd także by nie omawiał tej sprawy

      • 2 0

  • tania polska sila robocza - tak sie ja traktuje (7)

    zmuszajac do plywania podczas sztormow kiedy statki powinny stac w porcie i czekac. Ale niemiec chcial zarobic i sa skutki.

    • 20 22

    • (2)

      Jak Ty mało wiesz o tej robocie...

      • 10 6

      • ale ja zyje w przeciwienstwie to takich medrkow co to zeby zjedli na bezmyslnym narazaniu zycia dla forsy. (1)

        wiec pomysl chwile. Wiem wiele bo budowalem takie statki jak ten. One nie sa niezatapialne a ludzke zycie jest bezcenne.

        • 6 9

        • co za durnie minusuja tak wazne prawdy

          jak to ze zycie ludzkie jest bezcenne i ze nie warto nim ryzkowac dla kasy.
          - widac degeneracje Polaków.

          • 6 5

    • (1)

      Akurat polscy marynarze należą raczej do jednej z najdroższych narodowości

      • 7 3

      • uwazaj ;)

        • 1 3

    • nie znam sie to sie wypowiem (1)

      Tania sila robocza na morzu to filipiny a nie polacy

      • 3 4

      • to prawda. my już jesteśmy zbyt drodzy.

        • 1 0

  • (5)

    Właśnie siedzę na lotnisku. Lecę na swój statek. Smutno sie ten rok zaczyna :-(
    Prosze powstrzymać sie od niemądrych komentarzy.

    • 83 2

    • jeszcze mozesz zawrocic (3)

      wracaj do cieplego domu i buduj nasza ojczyzne. Razem lepiej bedzie nam Polakom.

      • 7 18

      • My Polacy zacznijmy się szanować jako ludzie, a już lepiej będzie.

        • 15 0

      • (1)

        Nic innego nie umiem robić...

        • 15 4

        • gadanie

          Borusewicz nic nie umial robic, Komorowski tez i Walesa. A teraz zyja jak pier.. e krezusy

          • 11 3

    • Fracaj do zonki rogaczu

      • 4 8

  • prosze podac wiek zatopionych z 3m (1)

    • 4 10

    • może jeszcze adresy i ostatnie wyciągi z kont?

      jak kogoś znałeś to już wiesz, jak nie to się nie interesuj.

      • 2 0

  • (4)

    Kochani, w obliczu ludzkiego dramatu zamieszczajcie przemyślane komentarze (to też w tych okolicznościach niestosowne określenie). Każdy ma swoje problemy, frustracje, codziennie ludzie giną i umierają, dzieci głodują. Ale ten artykuł informuje o konkretnej sytuacji, uszanujcie ofiary katastrofy i ich bliskich. A swoje wypociny umieszczajcie w innym czasie i w innym miejscu.

    • 62 4

    • tylko ze nie do konca informuje (3)

      brak nazwisk wieku zatopionych. brak informacji o sledztwie itd. Same domysly.

      • 5 8

      • (1)

        Rodziny sobie nie życzyły żeby w tej chwili podawać nazwiska, wiek i funkcje. Dowiesz się ile potrzeba w swoim czasie, Ci co mają wiedzieć wiedzą. Chciałbyś żeby sąsiedzi i znajomi dowiadywali się wcześniej niż rodzina, albo żeby reporterzy stacji informacyjnych tropiąc sensacje jechali z wozami transmisyjnymi, wyciągali mikrofony i kamery i pytali zrozpaczonych rodzin "Co pani czuje?"

        • 27 4

        • tak

          moze rodziny nie czytaja internetu i nie odbieraja telefonow. Wiele zwiazkow jest w stanie separacji przez prace za granica. Ale co ty wiesz studencino?

          • 5 8

      • poszukaj w wyszukiwarce zagraniczne serwisy pokazują tą listę użyj google matole

        • 0 0

  • niska łajba to była

    Pentland Firth to prądy i pojedyńcze megamega fale.Takie łajby to jak barki.Ruska ruletka na morzu przy sztormie.

    • 18 2

  • Pentland Firth to nie byle co. (1)

    Cieśnina jakich mało.

    • 19 2

    • W tym rejonie pływania warunki pogodowe zmieniają się błyskawicznie. Jutro mustruje
      na łajbę na Szetlandach

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane