• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielony dźwig KONE "przełamany" na pół

Wioletta Kakowska-Mehring
22 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (114)

Wymiana łożysk w dźwigu KONE.

Po tym, jak Karstensen Shipyard Poland przeprowadziła się na tereny po Stoczni Gdańskiej, zielone dźwigi KONE znów pracują. Jeden z nich właśnie przechodzi gruntowny remont. Po latach pracy wymienione zostanie łożysko. Operacja jest bardzo skomplikowana, dlatego przygotowywano się do niej od dłuższego czasu.



W październiku ub. roku udziały w spółce Synergia 99 kupiła duńska stocznia Karstensen Shipyard Poland. Stroną sprzedającą była Polska Grupa Zbrojeniowa. Udziały to właściwie majątek spółki, czyli działka z infrastrukturą, która kiedyś należała do Stoczni Gdańskiej przy ul. Jana z KolnaMapka w Gdańsku, czyli m.in.: hala produkcyjna, dwie pochylnie i siedem dźwigów KONE.

Zielone dźwigi KONE znów będą budowały statki Zielone dźwigi KONE znów będą budowały statki

- Będziemy budowali statki, dźwigi KONE będą pracowały i już dziś zapraszamy mieszkańców oraz turystów na pierwsze wodowania - mówią przedstawiciele stoczni Karstensen.


Grupa siedmiu dźwigów KONE w rejonie pochylni B1-B5 jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów panoramy Gdańska. Są to dźwigi zarówno najwyższe na terenach stoczniowych, jak i położone najbliżej ogólnodostępnych ciągów komunikacyjnych. Wszystkie żurawie zostały wybudowane w latach 1976-1985. Dźwigi dostarczyła fińska firma KONE, będąca wówczas europejskim liderem w budowie żurawi portowych i stoczniowych. Mają udźwig do 150 t i wysięg do 55 m. Choć są w rejestrze wojewódzkiego konserwatora zabytków, to dalej są sprawne i dopuszczone do użytkowania.


Zielone dźwigi KONE są jednym z ulubionych elementów zdobiących pamiątki z Gdańska. Są na kubkach, magnesach, T-shirtach, a nawet na skarpetkach, które bardzo chętnie kupują turyści.

Dziś rozpoczął się generalny remont jednego z nichMapka, jakiego jeszcze nie było. Dźwig zostanie rozłożony (w połowie) i wymienione będzie łożysko, które waży ok. 7 ton. Do jego montażu zostanie użytych 200 śrub. Aby to zrobić, trzeba pół tego obiektu podnieść przy pomocy innego dźwigu. Z uwagi na gabaryty tej konstrukcji i jej wiek jest to bardzo skomplikowana operacja.

Miejsca

Opinie (114) ponad 10 zablokowanych

  • To nie jest pierwsza taka operacja w Trójmieście

    nic specjalnego to nie jest jak się umie.

    • 5 3

  • (1)

    Dźwigozaury ożyły!

    • 6 0

    • Czyli przyleci przed wyborami Kopaczowa by zucac w nich kamieniami :)

      • 2 0

  • Polska Grupa Zbrojeniowa wyprzedaje majątek. Na szczęście sprzęt pozostał w Polsce, więc jest nadzieja.

    Bez potrzeby, by w to nie inwestowali.

    • 3 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wymiana łożyska dźwigu KONE

    Kone (5)

    Pierwsze Kone przypłynęły na wydz K-3 Stoczni Gdańskiej w 1974 roku . Był to skok techniczny i technologiczny bo można było budować większe bloki i statek krócej stał na pochylni. Do tego Stocznia kupiła przyczepy samojezdne. W 1977 rozpoczęto bić pale pod Centralny Ośrodek Obróbki i Prefabrykacji Kadłuba na Holmie.

    • 53 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wymiana łożyska dźwigu KONE

      A w Gdyni postawili suwnicę zamiast żurawi

      Suwnica jest lepsza, praktyczniejsza dla budowy statków niż żurawie. Nie ma w suwnicy łozyska jak w żurawiu i więcej może unieść i zasięg jest calkiem inny. Szkoda, że w Gdańsku nie zamontowano suwnic w latach 70 tych.

      • 5 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wymiana łożyska dźwigu KONE

      I przyszła solidarność i wszystko rozpieprzyli.

      • 6 4

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wymiana łożyska dźwigu KONE

      Kone (1)

      Pierwsze KONE przypłnęły na wdz.K-2 w 1974r.
      Proszę sprostować.

      • 4 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Wymiana łożyska dźwigu KONE

        Klania sie Dawna Komuna Paryska.

        • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wymiana łożyska dźwigu KONE

      Bzdura

      Pierwsze KONE przypłynęły na K2 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • Zaraz PIS odtrąbi sukces z hasłem, że przemysł stoczniowy powstaje z kolan.

    • 8 4

  • Wszystko na sprzedaż

    Kiedyś pracowaliśmy u swoich teraz u obcych , niech was nie zmyli Polska nazwa.

    • 1 2

  • Może by na tych dźwigach ktoś

    ponownie uruchomił czerwone światełka sygnalizacyjne bo już chyba tylko na jednym działa

    • 6 0

  • Moje osobiste odczucia. (4)

    Były czasy świetności gdzie tyrały bez wytchnienia, świątek, piątek i niedziela. Nikt nad nimi się nie litował, przyszedł czas dobrobytu i raptem przestały być POtrzebne, bo i POco skoro są takie w Rostoku i Wismarze (dawne NRD). Patrzyłem na nie jak wyciągały swe spracowane ramiona z prożbą do Boga o kilka ton ciężaru które mogły by przerzucić aby im się stawy nie zastały. Wreszcie u schyłku ich istnienia Bóg wysłuchał ich próżb ,dając im szanse na POkazanie że jeszcze są POtrzebne i coś POtrafją dla Nas zrobić. Pracowałem w sąsiedniej stoczni w której były żurawie czerwone i pomarańczowe.

    • 10 7

    • Twój kochany Pis w październiku 2022 sprzedał te żurawie wraz z terenem stoczni . Tego nie doczytałeś z treści artykułu (2)

      Geniuszu bez majtek .

      • 3 4

      • przynajmniej sie to PiSowi udalo!

        I to dwa razy!
        W odroznieniu od PO i Tuska, gdzie nawet za "zlotowke" Lewandowskiego nie znaleziono chetnych.
        W tym czasie "mentorka" Tuska rowniez dwukrotnie handlowala wschodnioniemieckimi stoczniami. Z Rosjanami i z Chinczykami. Z podobnym skutkiem jak PiS.

        • 3 1

      • przynajmniej udalo im sie zrobic to

        Czego PO nie bylo w stanie!
        I to dwa razy!

        • 2 0

    • L

      A co do tego PO ma

      • 0 3

  • A mogły tam powstać takie piękne apartamentowce

    Dla niemieckich funduszy inwestycyjnych. Jak ryży się z tego wytłumaczy.

    • 7 7

  • (2)

    Kone najlepsze na świecie. Windy też

    • 3 1

    • Kone

      Prawda windy KONE też są dobre

      • 2 0

    • Windy to Schindler i Otis.

      W wielkich hotelach takie tylko widziałem.

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane