• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielony dźwig KONE "przełamany" na pół

Wioletta Kakowska-Mehring
22 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (114)

Wymiana łożysk w dźwigu KONE.

Po tym, jak Karstensen Shipyard Poland przeprowadziła się na tereny po Stoczni Gdańskiej, zielone dźwigi KONE znów pracują. Jeden z nich właśnie przechodzi gruntowny remont. Po latach pracy wymienione zostanie łożysko. Operacja jest bardzo skomplikowana, dlatego przygotowywano się do niej od dłuższego czasu.



W październiku ub. roku udziały w spółce Synergia 99 kupiła duńska stocznia Karstensen Shipyard Poland. Stroną sprzedającą była Polska Grupa Zbrojeniowa. Udziały to właściwie majątek spółki, czyli działka z infrastrukturą, która kiedyś należała do Stoczni Gdańskiej przy ul. Jana z KolnaMapka w Gdańsku, czyli m.in.: hala produkcyjna, dwie pochylnie i siedem dźwigów KONE.

Zielone dźwigi KONE znów będą budowały statki Zielone dźwigi KONE znów będą budowały statki

- Będziemy budowali statki, dźwigi KONE będą pracowały i już dziś zapraszamy mieszkańców oraz turystów na pierwsze wodowania - mówią przedstawiciele stoczni Karstensen.


Grupa siedmiu dźwigów KONE w rejonie pochylni B1-B5 jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów panoramy Gdańska. Są to dźwigi zarówno najwyższe na terenach stoczniowych, jak i położone najbliżej ogólnodostępnych ciągów komunikacyjnych. Wszystkie żurawie zostały wybudowane w latach 1976-1985. Dźwigi dostarczyła fińska firma KONE, będąca wówczas europejskim liderem w budowie żurawi portowych i stoczniowych. Mają udźwig do 150 t i wysięg do 55 m. Choć są w rejestrze wojewódzkiego konserwatora zabytków, to dalej są sprawne i dopuszczone do użytkowania.


Zielone dźwigi KONE są jednym z ulubionych elementów zdobiących pamiątki z Gdańska. Są na kubkach, magnesach, T-shirtach, a nawet na skarpetkach, które bardzo chętnie kupują turyści.

Dziś rozpoczął się generalny remont jednego z nichMapka, jakiego jeszcze nie było. Dźwig zostanie rozłożony (w połowie) i wymienione będzie łożysko, które waży ok. 7 ton. Do jego montażu zostanie użytych 200 śrub. Aby to zrobić, trzeba pół tego obiektu podnieść przy pomocy innego dźwigu. Z uwagi na gabaryty tej konstrukcji i jej wiek jest to bardzo skomplikowana operacja.

Miejsca

Opinie (114) ponad 10 zablokowanych

  • A ten pisowski prom ze Szczecina to na której linii pływa .

    • 3 5

  • Dobra wiadomość.

    Powodzenia.

    • 4 0

  • Bbb (1)

    Jak to jest ze nam unia kazała zamknąć pochylnie. Dunczycy odkupili udziały i mogę budować statki

    • 3 1

    • Durniu , doucz sie w czytaniu ze zrozumieniem .

      • 0 2

  • 1 wodowanie (1)

    Nie mogę doczekać się wodowania po latach....Aż łezka się w oku kręci....
    Powodzenia.

    • 2 0

    • Wodowanie

      Tez nie moge sie doczekac... Wychowywalem sie obok, bylem na ostatnim wodowaniu... Ciezko sie patrzylo jak to wszystko stoi... Szczegolnie, ze od dzieciaka chcialem wlasnie tam pracowac - gdy wkroczylem w doroslosc, to przylozylem tylko reke do ostatniego projektu na praktykach na K1. Potem tylko wodowanie i czesc.

      Niech sie buduje jak najdluzej!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane