• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielony dźwig KONE "przełamany" na pół

Wioletta Kakowska-Mehring
22 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (114)

Wymiana łożysk w dźwigu KONE.

Po tym, jak Karstensen Shipyard Poland przeprowadziła się na tereny po Stoczni Gdańskiej, zielone dźwigi KONE znów pracują. Jeden z nich właśnie przechodzi gruntowny remont. Po latach pracy wymienione zostanie łożysko. Operacja jest bardzo skomplikowana, dlatego przygotowywano się do niej od dłuższego czasu.



W październiku ub. roku udziały w spółce Synergia 99 kupiła duńska stocznia Karstensen Shipyard Poland. Stroną sprzedającą była Polska Grupa Zbrojeniowa. Udziały to właściwie majątek spółki, czyli działka z infrastrukturą, która kiedyś należała do Stoczni Gdańskiej przy ul. Jana z KolnaMapka w Gdańsku, czyli m.in.: hala produkcyjna, dwie pochylnie i siedem dźwigów KONE.

Zielone dźwigi KONE znów będą budowały statki Zielone dźwigi KONE znów będą budowały statki

- Będziemy budowali statki, dźwigi KONE będą pracowały i już dziś zapraszamy mieszkańców oraz turystów na pierwsze wodowania - mówią przedstawiciele stoczni Karstensen.


Grupa siedmiu dźwigów KONE w rejonie pochylni B1-B5 jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów panoramy Gdańska. Są to dźwigi zarówno najwyższe na terenach stoczniowych, jak i położone najbliżej ogólnodostępnych ciągów komunikacyjnych. Wszystkie żurawie zostały wybudowane w latach 1976-1985. Dźwigi dostarczyła fińska firma KONE, będąca wówczas europejskim liderem w budowie żurawi portowych i stoczniowych. Mają udźwig do 150 t i wysięg do 55 m. Choć są w rejestrze wojewódzkiego konserwatora zabytków, to dalej są sprawne i dopuszczone do użytkowania.


Zielone dźwigi KONE są jednym z ulubionych elementów zdobiących pamiątki z Gdańska. Są na kubkach, magnesach, T-shirtach, a nawet na skarpetkach, które bardzo chętnie kupują turyści.

Dziś rozpoczął się generalny remont jednego z nichMapka, jakiego jeszcze nie było. Dźwig zostanie rozłożony (w połowie) i wymienione będzie łożysko, które waży ok. 7 ton. Do jego montażu zostanie użytych 200 śrub. Aby to zrobić, trzeba pół tego obiektu podnieść przy pomocy innego dźwigu. Z uwagi na gabaryty tej konstrukcji i jej wiek jest to bardzo skomplikowana operacja.

Miejsca

Opinie (114) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wymiana łożyska dźwigu KONE

    Nasze dzwigi z FUD Mińsk Mazowiecki też nie były złe ! (1)

    • 4 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wymiana łożyska dźwigu KONE

      FUD.

      W byłej Północnej pracują do tej pory.

      • 3 0

  • Super, niech tylko zlikwidują imprezownie na ul.Elektryków.

    • 5 5

  • O zgrozo...

    Kilka lat temu miasto chciało pociąć na żyletki te dźwigi.

    • 7 4

  • Brak wiedzy (1)

    Jeżeli ktoś bierze się za pisanie o operacji wymiany łożyska niech najpierw zdobędzie odpowiednią wiedzę. Kto podnosi żuraw innym żurawiem, robi się to przy użyciu kilku siłowników hydraulicznych.prosze nie publikujcie treści beż podstawowej wiedzy. Takie remonty były już wykonywane kilka razy.
    Pozdrawiam

    • 17 1

    • Na załączonym filmie dokładnie to widać.

      • 2 0

  • Właśnie się dowiedziałem że Pis w październiku 2022 sprzedał teren stoczni wraz z żurawiami i sprzętem Duńczykom !!!

    I tak oto Pis pod płaszczykiem Polskiej grupy zbrojeniowej
    wyprzedaje i rozgrabia majątek Polaków !!!!!!!!!!!!!

    • 8 3

  • Brawo

    Lepiej tak niż miało by to pójść pod deweloperów z układu władz gdańska

    • 5 3

  • I to jest praca dla prawdziwego mężczyzny, a nie siedzenie jak jakiś wypucowany laluś przed komputerem w tabelkach, będąc ubranym w marynarkę i koszulę.

    • 8 0

  • Stocznia długo nie popracuje w tym miejscu jeżeli ma spełnić przepisy ochrony środowiska

    Jeżeli urzędy zamkną oczy, to przemysł ciężki będzie funkcjonował długo w tym miejscu. Ale emisja hałasu, zapylenia, spalin nie może być wpływać na ludzi przebywających tuż obok za ogrodzeniem. Wg prawa jest to teren przeznaczony na funkcje miejskie, nie na przemysł. Przemysł może być po drugiej stronie rzeki, tam chwasty i krzaki samosiejki rosną, PGZ lub firmy prywatne nie palą się do budowy stoczni na Wyspie Ostrów. Jest to ryzykowny biznes. Duńczycy mają dobre miejsce na pochylniach w Gdańsku do spawania, szlifowania i malowania, nie muszą przejmować się przepisami ochrony środowiska, w Danii taka produkcja pod chmurką nie przejdzie.

    • 1 5

  • (3)

    Na studiach o szczegółach operacji wymiany takiego łożyska opowiadał pan dr inż. R. Kościelny. Robiło to wrażenie.
    Czy ktoś z czytających zna producenta takich łożysk? Ja znam jedna firmę które jest potencjalnie wykonać takie łożyska.

    • 1 0

    • (1)

      Takie łożyska wykonuje SKF. Ogromne pieniądze. Jak ostatni fachowcy ze starej stoczni Gdynia obecnie pracujący w Suwremie pójdą na emeryturę to nie będzie ludzi którzy podejmą się takiej operacji.

      • 2 1

      • Myślałem o Rothe Erde. Cena na pewno musi być stosowna do gabatytu;)

        • 0 0

    • Wow, lol

      • 0 1

  • Emeryt stoczniowy (2)

    Bardzo dobrze że Dunczycy będą użytkować ten teren i budować statki, tylko wielka szkoda że to nie Polacy, będziemy podziwiać statki budowane ze stoczni Gdańskiej (kolebki)

    • 28 2

    • Polak sieje i orze, po co mu morze? (1)

      Nie mamy drygu do spraw morskich. Dla nas łąki i pola bo miasta i fabryki też nie ;)

      • 5 3

      • do siania i orania to i moze sie nadajemy (nami)

        Bo juz ze zbieraniem to jest kiepsko...

        W tym obszarze Dunczycy rowniez nas bija na glowe, choc sa 7x mniejszym narodem a i warunki maja znacznie gorsze. Jednak sprobuj kupic w Danii ziemie... Za to hurtowo przejmuja Pomorze Zachodnie.
        Mieszczaca sie we Wrzeszczu Arla to dunska... spoldzielnia rolnicza...

        • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane