• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy przebieg Drogi Czerwonej

Michał Sielski
26 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni

Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu, ma już ostateczny kształt. Przynajmniej na papierze. Port Gdynia oraz miejscy urzędnicy uzgodnili jej przebieg i liczą, że uda się ją zrealizować w najbliższych latach. Finansowanie wartej ok. 1,5 mld. zł inwestycji wziął bowiem na siebie rząd.



Droga Czerwona powstanie w ciągu najbliższych siedmiu lat?

W lipcu tego roku premier Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, w ramach którego powstanie nie tylko lotnisko, ale też linie kolejowe i drogi. Także łączące CPK z portem.

- Droga Czerwona to tylko kilka kilometrów [ok. 9,5 km - dop. red.], ale jest bardzo ważnym, symbolicznym łącznikiem ze światem, rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające tutaj kontenerowce będą mogły rozprowadzać towary po Polsce i nie tylko - mówił premier Mateusz Morawiecki.

Morawiecki: Droga Czerwona częścią CPK



Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd. Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd.

Droga Czerwona najpóźniej za osiem lat



Dziś wiemy już, którędy dwupasmowa w obu kierunkach droga poprowadzi. Ogólny zarys znany był od dawna, ale miejscy urzędnicy uzgodnili już z władzami portu wszystkie szczegóły inwestycji. Dzięki temu "piłeczka" jest teraz po stronie rządu, który ma zająć się finansowaniem drogi.

- Trwa bardzo dynamiczny rozwój Portu Gdynia, więc musimy stawiać na inwestycje poprawiające dostęp do niego. A dostęp drogowy to bez wątpienia pięta achillesowa nie tylko portu, ale też całego miasta. Ta inwestycja będzie też kluczowa przy powstaniu portu zewnętrznego. Liczymy więc, że będzie gotowa - tak jak port zewnętrzny - najpóźniej za osiem lat - mówi prezes Portu Gdynia, Adam Meller.
Na to, że Droga Czerwona powstanie szybciej, liczy natomiast prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Przypomnijmy, że pierwotnie planowany termin to rok 2027.

- Mam nadzieję, że budowa zacznie się w najbliższych latach. Droga Czerwona jest bowiem ważna i potrzebna już dziś. Musimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom transportowym, ale też wkomponować drogę w tkankę miasta i otworzyć potencjał Doliny Logistycznej. Miasto i port to bowiem dwa płuca jednego organizmu, a Droga Czerwona będzie ważnym elementem jej krwiobiegu - podkreśla Wojciech Szczurek.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna?



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona?



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

Koszt jest jednak ogromny i ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (383) ponad 10 zablokowanych

  • Polska już na 3. miejscu w Europie: liczba aut / 1000 mieszk. (1)

    Włochy i Finlandia (pomijając Monaco itp.) mają więcej. Potęga i szrotlandia zarazem.

    • 0 2

    • co ma piernik...

      do wiatraka?

      • 0 0

  • A kiedy plany ...

    A kiedy plany budowy trzeciego pasa obwodnicy. Jeszcze wszystkie pasy awaryjne na niej.

    • 0 1

  • Szybkość kosmiczna

    Wychodzi ze rocznie zrobią kilometr i 200 metrów.Dalej - "Finansowanie wartej ok. 1,5 mld. zł inwestycji wziął bowiem na siebie rząd" Aaaaa ha, nie wróże aby ten rząd rządził dłużej niż 3 lata. Póżniej przyjdzie następny i wszystko wstrzymają bo oczywiście nie będzie kasy.Amen.

    • 0 1

  • (9)

    I znowu ten "wstrętny" rząd prawicowy będzie finansował budowę kolejnej strategicznej drogi, trasy na faszystowsko-komunistycznym wybrzeżu, w Trójmieście, gdzie banda trojga lewackich prezydentów zamiast budować infrastrukturę miejsko-wojewódzką bawi się kosztem mieszkańców Trójmiasta w politykę, protesty wobec rządu, finansuje in vitro, zachęca do gaszenia świateł w miastach, zachęca do do palenia kościołów katolickich, bicia księży katolickich, popiera niszczenia mienia publicznego i prywatnego, czyli popiera anarchię wraz agentem sb Bolkiem oraz wydaje pieniądze na wycieczki dla siebie i swych rodzin. Gnoje i antypolacy!

    • 45 39

    • Srebrniki 17, 80-282 Gdańsk (3)

      Polecam...

      • 10 8

      • jesteś dobrze (2)

        zorientowany...

        • 3 0

        • Lekarz psychiatra powinien takie sprawy znać. (1)

          • 3 1

          • na prawdę?

            przeciez jeździsz na pamieć.

            • 1 0

    • Tworki czekają !

      Lecz się !

      • 2 0

    • Przepraszam, ale według jakiego klucza

      trojmiasto.pl usuwa komentarze? Bo ten dawno powinien fruwać na Szadółki.

      • 4 0

    • Szpitale psychiatryczne zawsze jednak będą potrzebne.

      To napawa optymizmem!

      • 5 2

    • Trochę mieszasz fakty (1)

      Tylko w jednym z tych miast nie buduje się i nie remontuje dróg.

      • 5 5

      • Minusujący pewnie wiedzą coś czego ja nie wiem.

        • 3 0

  • Zatrzymać budowę drogi czerwonej! Zbudować następne lotnisko!

    • 4 1

  • ?

    Po co na wizualizacji skrzyżowanie Morskiej z Wiejską, skoro Droga Czerwona tędy nie biegnie?

    • 2 0

  • To jeszcze rzutem na tasme te kilka ...

    Kilometrow do bramek autostrady po 4 pasy w kazda strone i 3 miasto udroznione na kilka lat.

    • 3 0

  • Droga Czerwona (2)

    Projekt Drogi Czerwonej skończono w maju 1949 roku został opracowany przez Biuro GD Zespół Portowo-Miejski , którym kierował pan. inż K. Lisowski.Zespół ten pracował od 1945 roku nad koncepcją planu zagospodarowania przestrzennego zespołu miejskiego Gdańsk - Gdynia. Szczegóły można przeczytać w TWM nr 11/12 z 1948 r. ( TWM to : Technika Morza i Wybrzeża). Plan ten sprecyzował zasady rozwiązania trudności układu komunikacyjnego , kierunki rozwoju miast, portów i przemysłu oraz terenów rekreacyjnych. Zespół GD zajmował się Gdańskiem , Gdynią oraz portami pomocniczymi : Elblągiem, Puckiem, Władysławowem i Malborkiem.
    Czyli już po zakończeniu II wojny światowej w państwie polskim rozpoczęto szereg prac projektowych związanych m.in. z Trójmiastem i okolicznymi miastami. Zespół ten opracowywał też
    jakie koszty będą konieczne do realizacji m.in. budowy Drogi Czerwonej.

    • 14 1

    • brawo (1)

      !!!

      • 4 0

      • brawo..

        masz rację. warto by zajrzeć do planów jakie dawno temu opracowano, bo opracowywali je nie urzędnicy czy politycy lecz ludzie , którzy znali się na budownictwie, architekturze, komunikacji,
        itd. , przecież np. Gdańsk- Południe wtedy też opracowano i zaplanowano przewidywano, że zamieszka tu 200 tys. mieszkańców, podobnie obwodnica trójmiasta, czy autostrada itd.itd.
        Dziś niestety nikt nie zajmuje się planowaniem rozwoju Trójmiasta i dlatego różni tzw. deweloperzy wykorzystują to i chodzą do urzędników by uzyskać zgodę na różne dziwaczne budowle a pomija się drogi komunikacyjne , które 75 lat były projektowane.

        • 5 0

  • Jak zawsze plany, wizje, makiety, infografiki, a w rzeczywistości co najwyżej kubeł białej farby... (8)

    • 86 21

    • jeżeli szczur nie będzie maczał w tym paluchów, to może powstanie (4)

      • 11 8

      • Zawsze od ludzi wymaga się nieco kultury i grzeczności. (3)

        Czy pan Szczurek Ciebie wyzywał zniekształcając Twoje nazwisko? To co robisz nie jest ani grzeczne, ani kulturalne.

        • 8 9

        • za to jak zadłużył Gdynie dla mnie jest nikim (1)

          • 5 5

          • Więc postępujesz jak PISowski prezes, po chamsku i braku kultury.

            • 2 2

        • Wyprzedawanie wszystkich terenów zielonych

          i zmiany planów zagospodarowania z zieleni na betonowe kloce nie jest ani grzeczne, ani kulturalne.
          Właśnie pozbawiono gdynian kolejnego skwerku głosami Samorządności.
          AB Inwestors był ważniejszy od mieszkańców.

          • 9 3

    • (2)

      weź już ten kubeł białej farby i wylej sobie na głowę, ciągle to samo pisanie...

      • 15 8

      • Nic sie nie zmienia w realizacjach włodarzy miasta wiec kubel z farbą wciąż aktualny :)

        • 8 5

      • Działanie władz Gdyni się nie zmienia

        Co tu nowego pisać.

        • 8 7

  • władcy Gdyni (1)

    za mało było 20 lat na zrobienie tej drogi ? teraz mu się śpieszy ? dokładny przebieg Czerwonej znany był w Porcie ćwierć wieku temu; niestety Miasto stało się współwłaścicielem Portu i na jego stronę przeniosła się inicjatywa; no i inicjatywę mieli - lotnisko Babie Doły - podwójnie brawo za efekty; czy ktoś wreszcie przejrzy na oczy, że pod tym zarządem gdynia staje się zaściankiem; a kiedyś byliśmy najbardziej pożądanym miejscem do zamieszkania w Polsce

    • 15 0

    • @KuK plany tej drogi sięgają gdzieś roku 1970 kiedy projektowali obwodnice i tą droge . Zdążyli wybudować cała obwodnice od Gdyni po Pruszcz Gdański dopiero w 2000 roku czyli tak po 30 latach budowy Potym wybudowali A1 , a tą droga nadal odłogiem leży

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane