• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znów opóźnienie w realizacji projektu EFRA

Robert Kiewlicz
1 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Projekt EFRA jest kluczowym projektem inwestycyjnym Grupy Lotos i kontynuacją technologicznego unowocześniania rafinerii rozpoczętego w ramach Programu 10+. Projekt EFRA jest kluczowym projektem inwestycyjnym Grupy Lotos i kontynuacją technologicznego unowocześniania rafinerii rozpoczętego w ramach Programu 10+.

Projekt EFRA z kolejnym opóźnieniem. Uruchomienie instalacji powinno nastąpić do końca maja 2019 roku, a efekty ekonomiczno-finansowe, wynikające z eksploatacji wszystkich instalacji projektu, pojawią się w wynikach finansowych Lotosu w czwartym kwartale 2019 roku. To już trzeci raz, kiedy Grupa Lotos informuje o opóźnieniach w realizacji swojej największej, w ostatnich latach, inwestycji. Pierwotnie instalacje projektu EFRA miały działać w drugim kwartale 2018.



- Zakończono właśnie rozmowy, których efektem jest uzgodnienie treści projektu aneksu do umowy na projektowanie techniczne, dostawy oraz budowę głównych instalacji projektu EFRA, zawartej pomiędzy spółką zależną Grupy Lotos, Lotos Asfalt oraz Kinetics Technology (głównym wykonawcą projektu EFRA) - poinformował Lotos.
Spółka KT przedstawiła ofertę zawarcia aneksu na uzgodnionych przez strony warunkach. Chodzi o nowy termin uzyskania statusu gotowości do uruchamiania instalacji opóźnionego koksowania - DCU. Według nowych ustaleń powinno to nastąpić do końca maja 2019 roku. Pełne planowane efekty ekonomiczno-finansowe, wynikające z eksploatacji wszystkich instalacji projektu EFRA, pojawią się w skonsolidowanych wynikach finansowych Lotosu w czwartym kwartale 2019 roku. Nie zmieni się natomiast całkowity budżet inwestycji.

Kluczowa inwestycja Lotosu opóźniona



To już trzeci raz kiedy dowiadujemy się o opóźnieniach jednej z kluczowych inwestycji Lotosu. W styczniu 2018 roku spółka poinformowała, że inwestycja nie zakończy się w terminie. Jednocześnie spółka twierdziła, że przesunięcie w czasie zakończenia projektu EFRA nie wpłynie w negatywny sposób na bieżącą kondycję finansową Lotosu. Lotos nie podał wówczas, jak duże jest opóźnienie i jaki jest przewidywany termin zakończenia prac.

W lipcu 2018 roku zarząd Grupy Lotos oszacował, że efekty ekonomiczno-finansowe, wynikające z eksploatacji wszystkich instalacji projektu, będą widoczne w wynikach Lotosu nie wcześniej niż w drugim kwartale 2019 roku. Spółka podkreślała jednocześnie, że opóźnienia powstały z przyczyn od niej niezależnych. Problemy z zakończeniem inwestycji ma włoska firma Kinetics Technology.
Podstawowe instalacje projektu EFRA. Podstawowe instalacje projektu EFRA.

Miliardowa inwestycja w gdańskiej rafinerii



Projekt EFRA (Efektywna Rafinacja) jest kluczowym projektem inwestycyjnym Grupy Lotos i kontynuacją technologicznego unowocześniania rafinerii i dopełnieniem konfiguracji pogłębionego przerobu ropy naftowej osiągniętej w ramach Programu 10+. Głównym celem projektu EFRA jest lepsze zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej frakcji ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy. Nowe instalacje projektu EFRA umożliwią zastąpienie produkcji niskomarżowych produktów większą ilością paliw silnikowych.

Dzięki realizacji projektu (wartego 2,3 mld zł) zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej. Z produkcji wyeliminowany zostanie niskomarżowy i nieekologiczny ciężki olej opałowy. W jego miejsce Lotos będzie w stanie wyprodukować rocznie nawet 900 tys. ton dodatkowych paliw, głównie oleju napędowego i paliwa lotniczego. Powstanie również nowy produkt - koks naftowy.

Na 30 września 2018 roku całkowity postęp prac projektu EFRA uwzględniający projektowanie, zakupy oraz prace budowlano-montażowe wyniósł 96,3 proc.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (54)

  • kola

    Najważniejsze, że nagrody będą takie, że świat nie widział. Kasę ludzie dostana za Efre niewyobrażalną.......

    • 6 2

  • lola

    Ludzie po całym świecie na delegacje jeżdżą w związku z tą budową... to jest najważniejsze. I kasę ekstra dostawać za zwykłe obowiązki w 8 godzinach...

    • 5 3

  • Emeryt

    Szkoda , życzę kolegom z pracy aby wszystko się udało , i fakt że nie jest to dobra zmiana

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane