• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znów opóźnienie w realizacji projektu EFRA

Robert Kiewlicz
1 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Projekt EFRA jest kluczowym projektem inwestycyjnym Grupy Lotos i kontynuacją technologicznego unowocześniania rafinerii rozpoczętego w ramach Programu 10+. Projekt EFRA jest kluczowym projektem inwestycyjnym Grupy Lotos i kontynuacją technologicznego unowocześniania rafinerii rozpoczętego w ramach Programu 10+.

Projekt EFRA z kolejnym opóźnieniem. Uruchomienie instalacji powinno nastąpić do końca maja 2019 roku, a efekty ekonomiczno-finansowe, wynikające z eksploatacji wszystkich instalacji projektu, pojawią się w wynikach finansowych Lotosu w czwartym kwartale 2019 roku. To już trzeci raz, kiedy Grupa Lotos informuje o opóźnieniach w realizacji swojej największej, w ostatnich latach, inwestycji. Pierwotnie instalacje projektu EFRA miały działać w drugim kwartale 2018.



- Zakończono właśnie rozmowy, których efektem jest uzgodnienie treści projektu aneksu do umowy na projektowanie techniczne, dostawy oraz budowę głównych instalacji projektu EFRA, zawartej pomiędzy spółką zależną Grupy Lotos, Lotos Asfalt oraz Kinetics Technology (głównym wykonawcą projektu EFRA) - poinformował Lotos.
Spółka KT przedstawiła ofertę zawarcia aneksu na uzgodnionych przez strony warunkach. Chodzi o nowy termin uzyskania statusu gotowości do uruchamiania instalacji opóźnionego koksowania - DCU. Według nowych ustaleń powinno to nastąpić do końca maja 2019 roku. Pełne planowane efekty ekonomiczno-finansowe, wynikające z eksploatacji wszystkich instalacji projektu EFRA, pojawią się w skonsolidowanych wynikach finansowych Lotosu w czwartym kwartale 2019 roku. Nie zmieni się natomiast całkowity budżet inwestycji.

Kluczowa inwestycja Lotosu opóźniona



To już trzeci raz kiedy dowiadujemy się o opóźnieniach jednej z kluczowych inwestycji Lotosu. W styczniu 2018 roku spółka poinformowała, że inwestycja nie zakończy się w terminie. Jednocześnie spółka twierdziła, że przesunięcie w czasie zakończenia projektu EFRA nie wpłynie w negatywny sposób na bieżącą kondycję finansową Lotosu. Lotos nie podał wówczas, jak duże jest opóźnienie i jaki jest przewidywany termin zakończenia prac.

W lipcu 2018 roku zarząd Grupy Lotos oszacował, że efekty ekonomiczno-finansowe, wynikające z eksploatacji wszystkich instalacji projektu, będą widoczne w wynikach Lotosu nie wcześniej niż w drugim kwartale 2019 roku. Spółka podkreślała jednocześnie, że opóźnienia powstały z przyczyn od niej niezależnych. Problemy z zakończeniem inwestycji ma włoska firma Kinetics Technology.
Podstawowe instalacje projektu EFRA. Podstawowe instalacje projektu EFRA.

Miliardowa inwestycja w gdańskiej rafinerii



Projekt EFRA (Efektywna Rafinacja) jest kluczowym projektem inwestycyjnym Grupy Lotos i kontynuacją technologicznego unowocześniania rafinerii i dopełnieniem konfiguracji pogłębionego przerobu ropy naftowej osiągniętej w ramach Programu 10+. Głównym celem projektu EFRA jest lepsze zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej frakcji ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy. Nowe instalacje projektu EFRA umożliwią zastąpienie produkcji niskomarżowych produktów większą ilością paliw silnikowych.

Dzięki realizacji projektu (wartego 2,3 mld zł) zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej. Z produkcji wyeliminowany zostanie niskomarżowy i nieekologiczny ciężki olej opałowy. W jego miejsce Lotos będzie w stanie wyprodukować rocznie nawet 900 tys. ton dodatkowych paliw, głównie oleju napędowego i paliwa lotniczego. Powstanie również nowy produkt - koks naftowy.

Na 30 września 2018 roku całkowity postęp prac projektu EFRA uwzględniający projektowanie, zakupy oraz prace budowlano-montażowe wyniósł 96,3 proc.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (54)

  • Renomowany wykonawca... (3)

    Informacja ze strony Lotosu z 14 lipca 2015 roku:

    "LOTOS zawarł z renomowaną włoską firmą KT - Kinetics Technology S.p.A. (KT) kontrakt na projektowanie oraz budowę trzech najważniejszych instalacji Projektu EFRA. wartość umowy opiewa na kwotę 1,26 mld PLN.

    Zgodnie z podpisaną przez spółkę Lotos Asfalt należącą do Grupy Kapitałowej LOTOS umową, firma KT - Kinetics Technology jest zobowiązana do wybudowania i przekazania do rozruchu objętych umową instalacji w terminie 32 miesięcy.

    – Wybór renomowanego wykonawcy dla Projektu EFRA to kolejny ważny krok przybliżający nas do uruchomienia tej kluczowej z punktu widzenia naszej grupy kapitałowej instalacji. – powiedział Paweł Olechnowicz, prezes Zarządu Grupy lotos."

    • 8 2

    • (2)

      Pis niestety nie potrafi nic dopilnować

      • 7 4

      • (1)

        Włosi schrzanili, ale PiS zawinił :)
        Ekwilibrystyka intelektualna na najwyższym poziomie.

        • 2 5

        • pańskie oko konia tuczy

          ale takie stare powiedzenie. Jeżeli nikt tego nie pilnuje to Włosi lecą w kulki.

          • 2 2

  • Pis zbyt zajęty korytem rotacyjnym by dbać o inwestycje

    • 20 3

  • A czy PiSowski zarząd Lotosu czegoś nie spieprzył!? Czego się dotkną - zamienia się w łajno... Talent taki.

    • 16 4

  • Opóźnienia są bo BOGUŚ nie przeprowadził testu taśmodziągu

    • 2 0

  • Prace wykonują firmy włoskie, przy pomocy pracowników z Rumunii, Bułgarii i Ukrainy.

    • 2 0

  • A kogo interesuje płockie orlenowskie inwestycje w Gdańsku. to nie jest już gdańska firma.

    • 4 2

  • Pracownicy lotosu (kadra kierownicza) ogłaszają przetargi na czajnik , (1)

    na stojak do papieru, na mikrofalówkę .
    Tam im się w d*pach przewraca, nikt w normalnej firmie na to nie ma czasu, w Lotos jest czas na każdą pierdołę przetarg.

    • 12 3

    • Czajniki

      W normalnych firmach czajniki i papier toaletowy dostawcy przywożą za darmo???

      • 1 0

  • Jacy jesteśmy ?

    Dobra zmiana.

    • 1 1

  • Wszystko jasne

    Modernizacja może poczekać.Teraz trwa walka o stołki?

    • 3 2

  • Termin realizacji

    Pierwotny termin realizacji był niemożliwy do osiągnięcia, nawet jeśli wszystko poszłoby zgodnie z planem. Zabrakłoby dni.
    To skomplikowana budowa, a nie dwupiętrowe budynki mieszkalne. Ogrom pracy, pełno firm, podwykonawców. Tam wciąż brakuje ludzi do pracy, wykwalifikowanych. Warunki są tam trudne i ciężkie. Włoskie standardy są mniej restrykcyjne od naszych.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane