• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak powstaje autostrada. Asfalt z Lotosu na A1

VIK
17 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Budowa kolejnego odcinka autostrady A1 to także szansa dla pomorskich firm.


Już pod koniec tego roku gotowy będzie kolejny odcinek autostrady A1. Wówczas z Rusocina za Pruszczem Gdańskim będzie można dojechać aż do Czerniewic pod Toruniem. Swój udział w tej budowie ma Lotos Asfalt, spółka należąca do gdańskiej Grupy Lotos, która zaprosiła nas z kamerą na plac budowy autostrady.



Kolejny odcinek A1 z Nowych Marz do Czerniewic. Kolejny odcinek A1 z Nowych Marz do Czerniewic.
Wytwórnia Masy Bitumicznej. Wytwórnia Masy Bitumicznej.
Odcinek z Nowych Marzów do Czerniewic ma 62,4 km. Generalnym wykonawcą jest Skanska-NDI, a asfalt dostarcza właśnie spółka Lotosu. W tym celu pod Lisewem postała Wytwórnia Mas Bitumicznych.

Lotos Asfalt to jeden z czołowych dostawców asfaltu w Europie oraz lider w sprzedaży najbardziej zaawansowanych technologicznie asfaltów modyfikowanych MODBIT na rynku krajowym. Spółka powstała w 2004 roku i od początku koncentruje swoją działalność na produkcji i handlu asfaltami drogowymi, asfaltami przemysłowymi, emulsjami oraz specyfikami asfaltowymi.

Nawierzchnie asfaltowe stanowią w Europie ponad 90 proc. długości sieci drogowej, lepiszcze asfaltowe stanowi masowo jedynie 4-6 proc. mieszanki mineralno - asfaltowej (MMA), z której wykonana jest nawierzchnia drogowa. Obecnie asfalty stosowane w budownictwie powstają przede wszystkim w rafineriach, w procesach rafinacji ropy naftowej, choć przy okazji warto nadmienić, że asfalt pochodzący ze źródeł naturalnych występujących w przyrodzie (asfalt skalny, "jeziora asfaltowe") był stosowany już w starożytności (czasy Persji i Babilonu, 2800-2500 r. p.n.e. ), tym samym lepiszcze asfaltowe jest najdłużej stosowanym materiałem budowlanym na świecie.

Dzisiejsze asfalty trudno porównać z produktami dostępnymi kilkanaście lat temu, przede wszystkim ze względu na wymagania stawiane materiałom budowlanym. Zastosowanie dodatku odpowiednio wyselekcjonowanych polimerów pozwoliło znacznie podwyższyć kluczowe właściwości asfaltów, co w konsekwencji pozwala wydłużyć trwałość nawierzchni asfaltowych o ponad 25 proc.

W Polsce stosowanie asfaltów modyfikowanych polimerami upowszechniło się w latach 90-tych XX wieku, obecnie udział modyfikowanych asfaltów wynosi ok. 20 proc. w całej puli lepiszczy drogowych.
VIK

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (121) 5 zablokowanych

  • Mnie tam i tak na żadną autostradę nie stać

    Ale gdybym się dowiedział, że w Toruniu u Rydzyka fajne rzeczy do jedzenia na śmieci wyrzucają to bym się postawił i pojechał!

    • 0 1

  • A kogo obchodzi asfalt

    jak Lotos sprzedaje paliwo w rodzinnym Trójmieście drożej niż wszędzie poza nim? Chcecie się promować, to zacznijcie od tego co najbliżej.

    • 6 2

  • Kryszywa! (1)

    A kiedy reportaż o kruszywach stosowanych na naszej autostradzie i jej przekroju poprzecznym? To jest nawet ciekawsze niż zachwycanie się asfaltem ponaftowym. Chociaż można by przedstawić czytelnikom parametry użytych asfaltów jak ciągliwość, penetracje itd... A później porównać z asfaltami naturalnymi (i tak będą lepsze od najbardziej zaawansowanych modyfikowanych, ale wielokrotnie droższe z uwagi na bardzo ograniczone ich zasoby - już ich praktycznie nie ma :( ).

    • 1 1

    • Swoją drogą gratuluję artykułu popularno-naukowego. Jednocześnie czuję niedosyt - można było duuuuużo więcej ciekawych rzeczy napisać o asfalcie i mieszankach. Studentów budownictwa zapewne by zainteresował skład mieszanki oraz przekrój poprzeczny tej autostrady. Bo to nie są rozwiązania katalogowe tylko indywidualne.

      • 1 1

  • Wrzutka

    piszcie, piszcie, piszcie. Wskaźniki lecą, a przy okazji was namierzą.

    • 0 1

  • Typowa krypciocha Lotosu

    durnie

    • 1 1

  • "lepiszcze asfaltowe jest najdłużej stosowanym materiałem budowlanym na świecie"

    Myślałem, że dawniej się wszystko zaczęło od tego, że ludzie domy budowali a potem drogi, ale widać że się myliłem.

    • 4 0

  • Hilter oddał w trzy lata prawie 4 000 km autostrad (2)

    a ile powstało w Polsce przez ostatnie 3 lata?

    • 6 4

    • (1)

      taki geniusz gospodarczy rodzi sie raz na 2 tysiace lat.

      • 6 0

      • Dokładnie, np. Herod zastał Palestynę glinianą, a zostawił bezdzietną.

        • 3 1

  • świetny filmik:)

    • 1 0

  • Na Oruni Dolnej, na Dworcowej jest droga wybudowana przez Niemców jeszcze za czasów II wojny światowej i nie trzeba jej

    naprawiać, o! P.S. No może w dwu czy trzech miejscach ale to z powodu powodzi jak była na Orunii, jak Radunia poleciała.

    • 1 1

  • No ciekawe, to dlaczego nowa autostrada w niektórych miejscach się rozłazi, czyzby lotos zapomnał dodać polimery?, a drogi po 2004 r jakoś sie ropzłażą po zastosowaniu asfaltu rafineri. A droga do rafineri "sztutowska" to pewnie jest wizytówka LOTOSU. - coś wspaniałego i bardzo dobre samopoczucie prezesów. ale za taklie uposazenia mozna piepszyć głupoty maluczkim!. Panie Prezesie!!!!!!

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane