- 1 Trzeci raz szukają prezesa Energi. (35 opinii)
- 2 Zmiany w zarządzie Petrobalticu (21 opinii)
- 3 Rozlicz PIT do 30 kwietnia (29 opinii)
- 4 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (42 opinie)
- 5 Złoty polski ma już 100 lat (152 opinie)
- 6 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (126 opinii)
Zobacz, jak powstaje autostrada. Asfalt z Lotosu na A1
Już pod koniec tego roku gotowy będzie kolejny odcinek autostrady A1. Wówczas z Rusocina za Pruszczem Gdańskim będzie można dojechać aż do Czerniewic pod Toruniem. Swój udział w tej budowie ma Lotos Asfalt, spółka należąca do gdańskiej Grupy Lotos, która zaprosiła nas z kamerą na plac budowy autostrady.
Odcinek z Nowych Marzów do Czerniewic ma 62,4 km. Generalnym wykonawcą jest Skanska-NDI, a asfalt dostarcza właśnie spółka Lotosu. W tym celu pod Lisewem postała Wytwórnia Mas Bitumicznych.
Lotos Asfalt to jeden z czołowych dostawców asfaltu w Europie oraz lider w sprzedaży najbardziej zaawansowanych technologicznie asfaltów modyfikowanych MODBIT na rynku krajowym. Spółka powstała w 2004 roku i od początku koncentruje swoją działalność na produkcji i handlu asfaltami drogowymi, asfaltami przemysłowymi, emulsjami oraz specyfikami asfaltowymi.
Nawierzchnie asfaltowe stanowią w Europie ponad 90 proc. długości sieci drogowej, lepiszcze asfaltowe stanowi masowo jedynie 4-6 proc. mieszanki mineralno - asfaltowej (MMA), z której wykonana jest nawierzchnia drogowa. Obecnie asfalty stosowane w budownictwie powstają przede wszystkim w rafineriach, w procesach rafinacji ropy naftowej, choć przy okazji warto nadmienić, że asfalt pochodzący ze źródeł naturalnych występujących w przyrodzie (asfalt skalny, "jeziora asfaltowe") był stosowany już w starożytności (czasy Persji i Babilonu, 2800-2500 r. p.n.e. ), tym samym lepiszcze asfaltowe jest najdłużej stosowanym materiałem budowlanym na świecie.
Dzisiejsze asfalty trudno porównać z produktami dostępnymi kilkanaście lat temu, przede wszystkim ze względu na wymagania stawiane materiałom budowlanym. Zastosowanie dodatku odpowiednio wyselekcjonowanych polimerów pozwoliło znacznie podwyższyć kluczowe właściwości asfaltów, co w konsekwencji pozwala wydłużyć trwałość nawierzchni asfaltowych o ponad 25 proc.
W Polsce stosowanie asfaltów modyfikowanych polimerami upowszechniło się w latach 90-tych XX wieku, obecnie udział modyfikowanych asfaltów wynosi ok. 20 proc. w całej puli lepiszczy drogowych.
Miejsca
Opinie (121) 5 zablokowanych
-
2011-06-17 17:08
Mnie tam i tak na żadną autostradę nie stać
Ale gdybym się dowiedział, że w Toruniu u Rydzyka fajne rzeczy do jedzenia na śmieci wyrzucają to bym się postawił i pojechał!
- 0 1
-
2011-06-17 17:16
A kogo obchodzi asfalt
jak Lotos sprzedaje paliwo w rodzinnym Trójmieście drożej niż wszędzie poza nim? Chcecie się promować, to zacznijcie od tego co najbliżej.
- 6 2
-
2011-06-17 17:21
Kryszywa! (1)
A kiedy reportaż o kruszywach stosowanych na naszej autostradzie i jej przekroju poprzecznym? To jest nawet ciekawsze niż zachwycanie się asfaltem ponaftowym. Chociaż można by przedstawić czytelnikom parametry użytych asfaltów jak ciągliwość, penetracje itd... A później porównać z asfaltami naturalnymi (i tak będą lepsze od najbardziej zaawansowanych modyfikowanych, ale wielokrotnie droższe z uwagi na bardzo ograniczone ich zasoby - już ich praktycznie nie ma :( ).
- 1 1
-
2011-06-17 17:25
Swoją drogą gratuluję artykułu popularno-naukowego. Jednocześnie czuję niedosyt - można było duuuuużo więcej ciekawych rzeczy napisać o asfalcie i mieszankach. Studentów budownictwa zapewne by zainteresował skład mieszanki oraz przekrój poprzeczny tej autostrady. Bo to nie są rozwiązania katalogowe tylko indywidualne.
- 1 1
-
2011-06-17 17:25
Wrzutka
piszcie, piszcie, piszcie. Wskaźniki lecą, a przy okazji was namierzą.
- 0 1
-
2011-06-17 17:27
Typowa krypciocha Lotosu
durnie
- 1 1
-
2011-06-17 17:32
"lepiszcze asfaltowe jest najdłużej stosowanym materiałem budowlanym na świecie"
Myślałem, że dawniej się wszystko zaczęło od tego, że ludzie domy budowali a potem drogi, ale widać że się myliłem.
- 4 0
-
2011-06-17 18:21
Hilter oddał w trzy lata prawie 4 000 km autostrad (2)
a ile powstało w Polsce przez ostatnie 3 lata?
- 6 4
-
2011-06-17 18:55
(1)
taki geniusz gospodarczy rodzi sie raz na 2 tysiace lat.
- 6 0
-
2011-06-17 19:15
Dokładnie, np. Herod zastał Palestynę glinianą, a zostawił bezdzietną.
- 3 1
-
2011-06-17 18:32
świetny filmik:)
- 1 0
-
2011-06-17 19:16
Na Oruni Dolnej, na Dworcowej jest droga wybudowana przez Niemców jeszcze za czasów II wojny światowej i nie trzeba jej
naprawiać, o! P.S. No może w dwu czy trzech miejscach ale to z powodu powodzi jak była na Orunii, jak Radunia poleciała.
- 1 1
-
2011-06-17 19:49
No ciekawe, to dlaczego nowa autostrada w niektórych miejscach się rozłazi, czyzby lotos zapomnał dodać polimery?, a drogi po 2004 r jakoś sie ropzłażą po zastosowaniu asfaltu rafineri. A droga do rafineri "sztutowska" to pewnie jest wizytówka LOTOSU. - coś wspaniałego i bardzo dobre samopoczucie prezesów. ale za taklie uposazenia mozna piepszyć głupoty maluczkim!. Panie Prezesie!!!!!!
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.