• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie oferty wiążące na akcje spółki Port Gdański Eksploatacja

erka
18 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Port Gdański Eksploatacja to spółka operatorska skupiająca się przede wszystkim na przeładunkach drobnicowych, w tym kontenerowych oraz masowych.
Port Gdański Eksploatacja to spółka operatorska skupiająca się przede wszystkim na przeładunkach drobnicowych, w tym kontenerowych oraz masowych.

Konsorcjum firm Węglokoks SA wraz z PKP Cargo SA oraz Mariner Capital Limited z siedzibą St. Julian na Malcie złożyły wiążące oferty w sprawie nabycia akcji spółki Port Gdański Eksploatacja.



Wcześniej swoje zainteresowanie PGE wyraziły też: Erontrans z Pruszcza Gdańskiego i Morski Terminal Masowy Gdynia. Podmioty te złożyły odpowiedź na publiczne zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji spółki PGE, ale nie złożyły w konsekwencji ofert wiążących w wyznaczonym terminie.

Port Gdański Eksploatacja to spółka operatorska skupiająca się przede wszystkim na przeładunkach drobnicowych, w tym kontenerowych oraz masowych. Jej działalność realizowana jest na ponad 90 ha gdańskiego portu. Zajmuje się wykonywaniem usług przeładunkowych w relacji morskiej, jak też usługami składowania towarów dostarczanych środkami transportu wodnego, drogowego i kolejowego. Na sprzedaż wystawiono blisko 100 proc. akcji spółki.

Mariner Capital Limited z Malty zajmuje się budową, zarządzaniem oraz inwestowaniem w terminale morskie. Spółka świadczy także usługi logistyczne. Spółka zainwestowała dotychczas w trzy terminale - Baltic Container Terminal w Rydze, włoski Terminal Intermodale Venezia i Durres Terminal Kontenerowy w Albanii.

Poważnym graczem jest też PKP Cargo, które występuje w konsorcjum ze spółką Węglokoks SA. Węglokoks już w 2012 przymierzał się do przejęcia PGE. Węglokoks SA jest największym polskim eksporterem węgla, obecnym na rynkach międzynarodowych od 1951 roku.

- Węglokoks SA korzysta z usług firmy Port Gdański Eksploatacja przy współudziale spółki zależnej Inter Balt sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku, stąd naturalnym etapem dalszego rozwoju Grupy Kapitałowej Węglokoks jest inwestycja w polską infrastrukturę portową - informuje zarząd spółki.

Port Gdański Eksploatacja prowadzi obsługę wszystkich ładunków występujących w obrocie portowym w polskich portach. Spółka powstała w 1991 roku w wyniku przekształceń własnościowych przedsiębiorstwa państwowego Morski Port Handlowy Gdańsk. Spółka jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego, umiejscowionego wzdłuż odcinka Martwej Wisły i Kanału Portowego i wyłącznym przeładowcą na Gdańskim Terminalu Kontenerowym i Wolnym Obszarze Celnym. Operacje przeładunkowe wykonuje na 8 nabrzeżach: WOC I i WOC II zobacz na mapie Gdańska, Oliwskim zobacz na mapie Gdańska, Wiślanym zobacz na mapie Gdańska, Szczecińskim zobacz na mapie Gdańska, Węglowym zobacz na mapie Gdańska, Rudowym zobacz na mapie GdańskaAdministracyjnym zobacz na mapie Gdańska. Maksymalna długość statku, który może być obsługiwany przy nabrzeżach PG Eksploatacja wynosi 225 m przy maksymalnym zanurzeniu 10,2 m - w porcie wewnętrznym do 14 m zanurzenia. W wyniku uchwały podjętej przez Zgromadzenie Wspólników o przekształceniu spółki, w dniu 15 września 2010 roku spółka Port Gdański Eksploatacja została zarejestrowana jako spółka akcyjna.
erka

Miejsca

Opinie (45) 5 zablokowanych

  • butalnie (8)

    z MPG nie maja pomyslu wiec odcinaja sobie raczki ,sprzedajac "eksploatacje" .to powinno byc karalne

    • 11 1

    • brutalnie (7)

      Niewiedza z reguły nie jest karalna, ale jej skutki nierzadko już tak. Jak na razie, bezpodstawne pyszczenie na forum internetowym dopuszczone jest w ramach wolności wypowiedzi, chociaż może przyczyniać się do wzrostu opinii i zachowań społecznie szkodliwych, co pokazuje również liczba akceptacji pod twoją wypowiedzią.

      • 0 1

      • A jakie jest twoje zdanie w powyzszej sprawie merytoryczny psychologu? (6)

        Wykaz ta szkodliwosc obalajac wypowiedz twojego interlokutora....

        • 0 2

        • (5)

          Port sprzedaje tę firmę, ponieważ obliguje go do tego Ustawa o portach i przystaniach morskich.
          Przedstawiając fałszywy obraz sytuacji i żądając ukarania zarządzających portem za prawidłowe działanie wyrządza szkody społeczne dezinformując i podburzając czytelników portalu do działań nie mających odniesienia do stanu faktycznego i prawnego.

          • 2 3

          • Cyt : ,,obliguje go do tego Ustawa o portach i przystaniach morskich." (4)

            Tak nagle go obliguje... a lata cale go nie obligowal..?
            Hmm i jedyna forma pozyskania srodkow sa akcje najlepiej sprzedane w wiekszosciowym pakiecie..troche to dziwne nieprawdaz? Jakie byly zyski z dzialalnosci Port Gdanski eksploatacja do tej pory i co robil Zarzad aby polepszyc przez te lata jej wyniki? Sorry moze to niesprawiedliwa ocena ale ja tutaj widze typowy skok na kase.

            • 2 1

            • (1)

              Celem tego wymogu ustawowego nie jest pozyskanie pieniędzy ze sprzedaży firm działających w sferze eksploatacji, a dostosowanie rzeczywistego przedmiotu działalności podmiotu zarządzającego portem do wymaganego ustawą. Środki finansowe uzyskane ze sprzedaży zostają przeznaczone na statutowe cele portu. W ustawie z 2004 roku zawarto wymóg sprzedaży posiadanych przez port firm eksploatacyjnych w terminie do końca 2005 roku, co, z różnych względów, nie zostało dokonane w ustawowym terminie.
              Ustawa z 2004 roku, zmieniająca ustawę o portach i przystaniach morskich z 1996 roku, ustaliła dla polskich portów, obowiązujący w państwach UE, model funkcjonowania portów. Założeniem tego modelu jest podmiotowe rozdzielenie sfery zarządzania portem (tj. jego infrastrukturą i rozwojem) od sfery eksploatacyjnej prowadzonej w porcie (tj. przeładunki, magazynowanie, produkcja, inne usługi). Ma to spowodować likwidację monopolu jedynego podmiotu portowego i zwiększenie konkurencji gospodarczej w portach. Port zwykle nadal jest posiadaczem nieruchomości portowych, które wydzierżawia tym firmom, chociaż te również budują swoje obiekty na dzierżawionym gruncie. Z powodów zaszłościowych, na tzw. obszarze portu działają też firmy, które posiadają nieruchomości niezależne od portu.

              Trochę się rozpisałem :)

              • 1 1

              • Konkluzja jest taka..ze mamy port a w nim sprzedane spolki podoperatorom...niekoniecznie Polskim..I po co sie bylo tyle

                • 1 1

            • (1)

              A tak w ogóle, portal internetowy mógłby bardziej przyłożyć się do treści swoich artykułów i szerzej objaśniać kontekst przedstawianych spraw, zamiast później cenzurować niektóre agresywne komentarze, wynikające po części z niezrozumienia istoty opisywanej sprawy i z podejrzenia istnienia jakichś afer o podłożu niegospodarności lub przestępczym.

              • 2 1

              • Jedno pytanie panie ekspercie?

                Czym jest cyt:,, wymóg sprzedaży posiadanych przez port firm eksploatacyjnych w terminie do końca 2005 roku,"...na cele statutowe portu?....Firm eksploatacyjnych?....Czyli co zostanie gdy jedna, trzecia ,dziesiata firme..sprzedamy..??Owszem port dalej bedzie dzialac....ale uszczuplony o wlasnie te..sprzedane na cele statutowe firmy....Bez komentarza.

                • 1 1

  • "Ch..., d... i kamieni kupa"-to tak w skrócie na ten temat

    • 6 2

  • burza (1)

    14:38

    • 0 1

    • ?

      ? O co chodzi ?

      • 0 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane