• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała obrotnica daje duże możliwości. G6 Alliance w BCT?

Wioletta Kakowska-Mehring
26 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Do tej pory do BCT wpływały statki do 6 tys. TEU. Decydowały o tym warunki hydrotechniczne. Do tej pory do BCT wpływały statki do 6 tys. TEU. Decydowały o tym warunki hydrotechniczne.

Analizy nawigacyjne, których wykonanie zlecił gdyński port potwierdzają, że powstanie tzw. małej obrotnicy w pobliżu nabrzeża Litewskiego umożliwi wpływanie do BCT statków do 330-340 m długości, czyli jednostek o pojemności nawet do 8,5 tys. TEU. Na tę informację czekały władze portu, terminala i co najważniejsze G6 Alliance. Niestety, decyzji nie podjęła wciąż Marynarka Wojenna.


Czy Marynarka Wojenna zgodzi się na obrotnicę?


Serwis G6 Alliance chce zawijać do Gdyni. O sprawie informowaliśmy już pod koniec czerwca. Do tej pory do BCT wpływały statki do 6 tys. TEU. Decydowały o tym warunki hydrotechniczne. Wpływ ma na to nie tyle głębokość kanału portowego, co długość statków. Serwis G6 ma jednak większe wymagania.

- Bardzo byśmy chcieli, żeby G6 w porcie gdyńskim zafunkcjonowało. Nie ukrywam, że analizy wykonaliśmy z myślą o G6, bo to jest w tej chwili najbardziej realny klient. Jednak myślimy nie tylko o G6, tylko generalnie o połączeniu z Dalekim Wschodem - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Jednak gdy będą takie warunki, to i może ci, którzy w tej chwili zawijają do nas zdecydują się na większe jednostki.

Sześć znaczących linii kontenerowych na świecie (APL, Hyundai Merchant Marine, Mitsui OSK Lines, Hapag-Lloyd AG, Nippon Yusen Kaisha i Orient Overseas Container Line) powołało do życia porozumienie G6 Alliance w grudniu 2011 roku. W ramach G6 Alliance przewidywane są cotygodniowe zawinięcia statków o ładowności 8 tys. TEU. Linia ta ma połączyć gdyński port z Szanghajem, Ningbo, portami południowych Chin, Singapurem, Dżuddą, Hong Kongiem i Tangerem oraz Rotterdamem, Bremerhaven i Goeteborgiem.

Od kilku miesięcy zarząd portu pracuje nad rozwiązaniami, które umożliwią wpływanie większych jednostek.

- Sprawa, która jest do rozwiązania w dłuższym horyzoncie czasowym to jest pozyskanie Nabrzeża Gościnnego od Stoczni Marynarki Wojennej, po to żeby je w znacznej części je wyburzyć, aby mogły tam obracać się statki - mówi prezes Jarosiński. - Kolejny etap to pogłębienie portu o kolejne 2 metry. Wtedy otworzymy sobie na kilka lat możliwości do skutecznego konkurowania o kontenery. Mówiąc o obrotnicach, mówimy jednak o dwóch rzeczach. Jedna to właśnie obrotnica w sąsiedztwie Stoczni Marynarki Wojennej, a druga w sąsiedztwie Marynarki Wojennej i wydaje się, że jest to sprawa do załatwienia najszybciej . Można powiedzieć, że w gruncie rzeczy niemal bezinwestycyjnie. Pozostaje jedynie kwestia pewnych uzgodnień z Marynarką Wojenną, ale... trudniejsze rzeczy udawało się załatwić, stąd mam nadzieję, że to również uda się rozwiązać pomyślnie. To jest tylko kwestia dobrej woli i zmian organizacyjnych. A w wojsku - myślę - dobrej woli nie brakuje.

Analiza nawigacyjna wykazał, że przy wietrze do 10 m/s, w pobliżu nabrzeża Litewskiego statki o długości do 340 m długości, czyli jednostki o pojemności nawet do 8,5 tys. mogłyby bezpiecznie obracać się i wpływać do BCT. Problem w tym, że dla bezpieczeństwa w dniu tej operacji przy nabrzeżu należącym do Marynarki Wojennej nie powinny cumować okręty. Raz w tygodniu należałoby jej... "przestawić".

Co na to Marynarka Wojenna? Nie komentuje sprawy. - Rozmowy nadal trwają i do czasu, aż nie zostanie wypracowana ostateczna decyzja, Marynarka Wojenna nie informuje o szczegółach. Nie można także jednoznacznie stwierdzić kiedy rozmowy się zakończą - poinformował nas kmdr ppor. Piotr Adamczak z biura prasowego Marynarki Wojennej.

Dla BCT umowa z G6 Alliance to kolejne 52 statki rocznie i nowe miejsca pracy. Mówi się, że obsługa takiej linii to konieczność zatrudnienia przynajmniej 25 osób. Czy serwis G6 Alliance to szansa dla gdyńskiego portu? - zadaliśmy pytanie naszym czytelnikom. Aż 63 proc. uznało, że tak, zwłaszcza, że to duży i ważny partner. Z kolei 29 proc. stwierdziło, że każdy kolejny statek w porcie do dobra informacja. Tylko 8 proc. było zdania, że port i tak sobie poradzi, z G6 lub bez.

Miejsca

Opinie (30) 1 zablokowana

  • O co chodzi

    Marynarka Wojenna to jeszcze była przed II wojną światową. A teraz jest marynarka urojenna.

    • 7 2

  • DCT to Maersk

    a Gdynia wszystke inne linie

    • 9 3

  • Gdynia musi sie wspomagac jakimis protezami - obrotnicami

    czy to nie smieszne na sile robic z malego portu przyjmowacza kontenerow gigantow to nie wypali

    • 2 10

  • AVE

    Czemu MW ma sponsorować prywatną firmę na jakimś zadupiu. Mało gdynia zrobiła złego Marynarce. Może od razu wywieśmy białą flagę i zaprośmy wszystkich brudasów do siebie

    • 2 8

  • to nasza Marynarka ma jeszcze jakieś jednostki

    będzie co tam przestawiać raz w tygodniu ?

    • 0 2

  • G6 - tylko w Gdansku ma sens

    nie wiem czy pamietacie ale miesiac temu Stena przy lekkim wiaterku rozwalila suwnice na BCT statek 300 m jest pol razy wiekszy a moze i raz wiekszy od Steny. taka jednostke sami widzimy rozladowuje sie 3 dni tak jak w Gdansku - co z innymi operatorami feederowymi ? co z Stena ?

    Oczywisci jedyne send jest powiekszenie ilosc suwnic na GTC tak aby biala gwiazda oraz G6 rownolegle sie rozladowywali - bo bez kolejnych inwestycji w Gdansku to o powiekszenie liczby suwnic nic nie dadza.

    • 6 5

  • Podział kompetencji

    Gdynia powinna przymować dowozowce, a Gdańsk oceaniczne statki, bo inaczej będą konkurować czyli bezsensownie zaniżać stawki i w końcu i tak ktoś nie wytrzyma i padnie.

    • 4 3

  • Kolejny etap to pogłębienie portu o kolejne 2 metry.

    Az dziwne, ze zdanie to padlo tylko w jednym miejscu. A przeciez tak naprawde obrotnica w porownaniu z tym to pikus. A pan Prezes walczy o to, aby port zrobil to za swoje pieniadze i w ten sposob nabil kase BCT.

    • 0 3

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane