- 1 Unimot rozbuduje bazę paliwową w Porcie Gdańsk (16 opinii)
- 2 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (70 opinii)
- 3 Zużywamy coraz więcej energii (135 opinii)
- 4 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (118 opinii)
- 5 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (45 opinii)
- 6 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
Milionowy kontrakt gdyńskich spółek
Konsorcjum Maersk Line, CTL Logistics i C.Hartwig Gdynia, wraz z Balticon SA jako podwykonawcą, wygrało przetarg na obsługę logistyczną eksportu kwasu tereftalowego (PTA) na Litwę. Wartość całego kontraktu konsorcjalnego szacuje się na ponad 6 mln euro rocznie. Producentem PTA jest Polski Koncern Naftowy Orlen.
Na początku czerwca Polski Koncern Naftowy Orlen uruchomił we Włocławku fabrykę kwasu tereftalowego (PTA) która jest drugą, największą pod względem wielkości wytwórnią PTA w Europie. Instalacja PTA ma zdolność produkcyjną 600 tys. ton kwasu tereftalowego rocznie, co stanowi 20 proc. europejskiej produkcji.
Każda z firm konsorcjum, które wygrało przetarg, będzie odpowiedzialna za inny odcinek łańcucha logistycznego. C.Hartwig Gdynia jest koordynatorem całego projektu. Maersk będzie realizować przewozy morskie, CTL - przewozy kolejowe. Spółka Balticon SA zaś ma zagwarantować montaż "liner bagów" (dużych plastikowych pojemników) wewnątrz kontenerów i przygotowanie samych kontenerów do obładunku kwasem teraftalowym. Do obsługi transportu PTA spółka Balticon SA rozbudowała terminal w Gdańsku i utworzyła dział przeszkolonych w obsłudze "liner bagów" pracowników.
- Umowa ta oznacza dla nas nie tylko przychody wynikające z podpisanego kontraktu, ale także, a może przede wszystkim, przychody wygenerowane przez ten kontrakt a nim nieobjęte, czyli dodatkowe przeładunki, naprawy i składowanie - mówi Tomasz Szmid, prezes Balticonu. - Łączna wartość usług dla obsługi PKN Orlen przekracza 30 proc. obrotów terminalowych, co przekłada się na zwiększenie o 11 proc. przychodów naszej spółki.
Transport kwasu tereftalowego w kontenerach odbędzie się za pośrednictwem innej trójmiejskiej spółki, DCT Gdańsk. - DCT, jako terminal, w którym kontenery z kwasem tereftalowym będą przeładowywane, odegrał znaczącą rolę w negocjowaniu warunków tego kontraktu - mówi Dominik Landa, dyrektor ds. rozwoju biznesu DCT. - Podpisanie umowy spowoduje z jednej strony wzrost przeładunków w Gdańsku i otwarcie nowego połączenia feederowego (małych statków) z Kłajpedą, z drugiej zwiększenie ilości połączeń kolejowych do Gdańska.
Światowe zapotrzebowanie na PTA rośnie w tempie około 8-10 proc. rocznie. Produkcja kwasu tereftalowego nie nadąża za wzrastającym popytem i zdaniem ekspertów taka sytuacja w najbliższych latach się utrzyma. PTA jest wykorzystywany do wytwarzania większości przedmiotów codziennego użytku, folii, opakowań, naczyń czy butelek. Kwas ten - jako komponent - znajduje również zastosowanie w przemyśle farmaceutycznym i wielu innych gałęziach przemysłu chemicznego, co tłumaczy tak dynamicznie rozwijający się na niego popyt.
- Uruchomienie pierwszego w kraju zakładu tego typu to dla naszej Spółki niezwykle ważny projekt, będący przedłużeniem łańcucha tworzenia wartości - twierdzi Jacek Krawiec, prezes zarządu PKN Orlen. - Jest naszą odpowiedzią na dynamiczne zmiany w branży, wymagające stałego poszukiwania nowych możliwości rozwoju i dochodowych rozwiązań technologicznych.
Miejsca
Opinie (42) 2 zablokowane
-
2011-06-14 21:49
dlaczego Wojtek jeszcze nie ma Nobla ?...
- 1 0
-
2011-06-15 15:22
C.Hartwig Gdynia
nie ma pieniedzy na pensje dla pracowników, ludzie charuja zatrudnieni na zlecenie po kilkanascie godzin
- 2 1
-
2011-06-16 15:29
(3)
DCT długo o to zabiegał, ale warto było.
- 4 0
-
2011-06-16 15:47
stara sprawa...
- 2 0
-
2011-06-16 21:38
przecież to stara sprawa
- 1 0
-
2011-07-01 23:39
Dla kogo warto to warto, ale teraz podpisać się pod tym warto !
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.