podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł

Nowy terminal przeładunkowy w gdańskim Porcie Północnym

Zarówno pirs rozładunkowy (były Rudoport) jak i załadunkowy (Port Północny ) oferować będą maksymalne zanurzenie dozwolone dla statków wpływających na Morze Bałtyckie (tzw. BALTMAX). Terminale będą mogły przyjmować statki typu cape size o zanurzeniu 15 m.
Zarówno pirs rozładunkowy (były Rudoport) jak i załadunkowy (Port Północny ) oferować będą maksymalne zanurzenie dozwolone dla statków wpływających na Morze Bałtyckie (tzw. BALTMAX). Terminale będą mogły przyjmować statki typu cape size o zanurzeniu 15 m. mat.prasowe

Już za rok rozpocznie działalność Terminal Towarów Masowych Sypkich w gdańskim Porcie Północnym. W poniedziałek wmurowano akt erekcyjny pod budowę tej inwestycji. Terminal warty ok. 50 mln euro zostanie zbudowany przez Korporację Budowlaną Doraco. Głównym inwestorem jest belgijska spółka Sea-Invest. Jest to największa inwestycja w Porcie Gdańsk od czasu powstania terminalu kontenerowego DCT. Termin zakończenia prac planowany jest na 30 lipca 2013 roku.


Terminal jest zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić wysoką wydajność przeładunkową dla ładunków masowych, głównie węgla i rudy żelaza.
Terminal jest zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić wysoką wydajność przeładunkową dla ładunków masowych, głównie węgla i rudy żelaza. mat.prasowe
Schemat budowanego terminalu.
Schemat budowanego terminalu. źródło: ZMPG


Dla portu w Gdańsku inwestycja oznacza zwiększony ruch statków i wolumenu przeładunków. - Znaczenie tej inwestycji jest strategiczne dla portu. Bowiem w głębokowodnej części portu gdańskiego jest tak naprawdę pół bazy do przeładunku ładunków masowych suchych - mówi Ryszard Strzyżewicz, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Można je jedynie przeładowywać w relacji eksportowej. Inwestycja Sea-Invest to uzupełnienie o relację importową.

Sea-Invest zaplanował powiększenie terminalu o kierunek importowy węgla i innych sypkich towarów masowych. Terminal importowy zobacz na mapie Gdańska powstaje w oparciu o pobliski teren i pirs przeładunkowy dzierżawiony przez Rudoport SA, do roku 2010 spółkę zależną ArcelorMittal Polska, a obecnie, dzięki partnerstwu Sea-Invest i ArcelorMittal, spółkę zależną Portu Północnego. Inwestycja ta zakłada docelowe połączenie terminalu eksportowego węgla i nowego terminalu importowego w jedną wszechstronną bazę przeładunkową dla suchych towarów masowych umożliwiającą przeładunki tych towarów na niespotykaną dotychczas w Polsce skalę.

Zarówno pirs rozładunkowy (były Rudoport) jak i załadunkowy (Port Północny ) oferować będą maksymalne zanurzenie dozwolone dla statków wpływających na Morze Bałtyckie (tzw. BALTMAX). Terminale będą mogły przyjmować statki typu cape size o zanurzeniu 15 m.

- W skład inwestycji wejdą dwa dźwigi Liebherr LPS 600 o udźwigu 60 ton ładunku każdy. To tyle ile jednorazowo można załadować do wagonu węglarki - tłumaczy Jacek Klimczak, prezes spółki Port Północny. - Nastąpi też remont pirsu, budowa systemu przenośników taśmowych, instalacja zwałowarko-ładowarki, budowa nowych placów składowych i załadowni wagonów, systemu redukcji pylenia i odprowadzenia wody, modernizacja istniejącego systemu przenośników taśmowych.

Spółka Port Północny prowadzi w gdańskim porcie terminal przeładunkowy ładunków masowych gdzie w oparciu o własne urządzenia i tabor kolejowy przeładowuje węgiel energetyczny i koksujący na eksport. W 2008 r. Port Północny Sp. z o. o. weszła w skład belgijskiej grupy Sea-Invest, lidera wśród firm przeładunkowych w Europie Zachodniej i Afryce.
Dodaj zdjęcie do artykułu
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor:
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 22)

Dodaj opinię

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Ruch statków

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane