• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal za 130 mln zł dla Steny Line już niedługo

Michał Sielski
26 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Po wprowadzeniu na trasę nowych, większych promów (na zdjęciu Stena Vision) okazało się, że trasa do Karlskrony ma jeszcze większy potencjał. Po wprowadzeniu na trasę nowych, większych promów (na zdjęciu Stena Vision) okazało się, że trasa do Karlskrony ma jeszcze większy potencjał.

Świętująca 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line może liczyć na inwestycje gdyńskiego portu w nowy terminal promowy. - Wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest - zapewnia prezes portu Janusz Jarosiński. Start inwestycji wartej 130 mln zł to kwestia najbliższych miesięcy.



Tak rosły przewozy na linii Gdynia-Karlskrona. Tak rosły przewozy na linii Gdynia-Karlskrona.
Obecnie na linii Gdynia - Karlskrona pływają trzy promy. Dzięki temu w 2014 roku udało się przewieźć w ten sposób ponad 560 tys. pasażerów. Niemal 7 mln osób skorzystało natomiast z promów w ciągu 20 lat działalności linii Gdynia-Karlskrona. Dlatego nikt nie ukrywa, że firma jest ważnym partnerem dla miasta i portu.

- Stena Line od zawsze kojarzy się z Gdynią. Poza tym dzięki jej działalności istnieje wiele mniejszych podmiotów gospodarczych, które z nią kooperują. To konkretne miejsca pracy, więc z oczywistych względów zależy nam na tej współpracy - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Władze Portu Gdynia idą w tych zapewnieniach jeszcze dalej.

Przy dalszym wzroście liczby chętnych na rejs do Szwecji, obecny terminal stanie się za mały. Przy dalszym wzroście liczby chętnych na rejs do Szwecji, obecny terminal stanie się za mały.
- To dla nas armator numer 1, więc nikogo nie może dziwić, że z naszej strony podejmowane są działania inwestycyjne, mające na celu dostosowanie infrastruktury do rosnącego zainteresowania linią - podkreśla Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Portu Morskiego Gdynia. - Jedną z nich jest budowa nowego terminalu, ale podzieliliśmy to zadanie na etapy - dodaje.

Czytaj więcej: Nowy terminal skróci podróż do Szwecji o pół godziny.

Początkowo wybudowano więc nowe drogi do portu oraz trasę kolejową. Nowy terminal pasażerski będzie "wisienką na torcie". Jego koszt ocenia się na 130 mln zł.

- Przypuszczam, że 25-lecie trasy będziemy celebrować już w nowym miejscu. Terminal intermodalny jest już gotowy, reszta prac projektowych właśnie się kończy i pozostanie "wciśnięcie guzika", czyli decyzja czy i kiedy rozpoczynamy inwestycję budowlaną - zapewnia prezes Jarosiński.

Przedstawiciele Steny Line zapewniają, że o przenosinach do Gdańska - które jeszcze kilka lat temu wydawały się realne - nie ma już mowy. Integrują się z lokalną społecznością, wspierając lokalne inicjatywy. Podczas imprezy uświetniającej 20-lecie linii, podarowano m.in. 45 tys. zł dla Hospicjum Dziecięcego im. św. Wawrzyńca. Pieniądze przeznaczone zostaną na zakup nowoczesnego aparatu USG, pomocnego w diagnozowaniu małych pacjentów.

- Chcemy zostawić trwały ślad w sercach gdynian - mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska. - Misja naszej firmy to nie tylko organizowanie przewozów promowych, ale również aktywne włączanie się w życie lokalnej społeczności - dodaje.


Miejsca

Opinie (81) 5 zablokowanych

  • Bardzo się cieszę

    najwyższa pora!

    • 7 2

  • Bardzo fajnie, ale

    szkoda, że BCT od lat jest nieprzychylne Stena Line i traktują ich jakby im wadzili

    • 5 2

  • To terminal...? (1)

    To terminal za 130 mln można wybudować a lotniska za 96 nie?

    • 5 12

    • Na terminal pasażersko-promowy można, a nawet trzeba - masz to wyjaśnione kilka postów wcześniej. Ten obecny jest już za mały, a poza tym zajmuje miejsce, które może być przeznaczone dla terminalu kontenerowego.

      • 5 1

  • Promy Steny są drogie (2)

    Próbowałem kupić bilet do Karlskrony i z powrotem na koniec sierpnia: samochód osobowy + 2 osoby (najtańsza kabina i dwa posiłki). Wyszło 1.700 zł! Kupiliśmy więc bilety na samolot Gdańsk-Skavsta i powrót (z dodatkowym bagażem) i wynajęliśmy auto klasy compact na 3 dni (z dodatkowym ubezpieczeniem). Wyszło 1.100 zł. Oszczędzamy kasę i dwie noce w podróży... Co ciekawe, w Szwecji ceny biletów promowych na tę linię są niższe. Linia zakłada, że pasażerowie wydadzą więcej na zakupy, spa i jedzenie na promie...

    • 9 4

    • Lepiej korzystać z promocji, które są dość często. Ja kupuję za 150 zł w obie strony :)

      • 7 1

    • Szwedzi zakładają że szwedzcy pasażerowie skorzystają ze SPA itp...

      a Polacy (Stena Line Polska) wiedzą, że polscy pasażerowie wybiorą najtańszą opcję podróży nawet w kabinie 12 osobowej jakby takie były i ani grosza nie wydadzą na promie, dlatego bilety kupione w Polsce są droższe

      • 3 3

  • super firma (1)

    podobaja mi sie ich promocje samoch. + osoba 199 a jak juz kupuje to sam. +3os. w dwie strony to wychodzi 2500 zl zlodziejska firma

    • 8 6

    • pewnie chciałbyś podróżować za darmo?

      • 3 0

  • Prom do Helsinek (9)

    Przywróćcie prom do Finlandii, jeszcze do 2012 roku pływał do Helsinek i już go nie ma. Pewnie odezwą się głosy, że są samoloty, ale do samolotu auta nie weźmiesz. Dlaczego z Gdańska można płynąć tylko do Szwecji, skoro jest potencjał może warto by pomyśleć również o innych trasach z myślą o turystach zmotoryzowanych.

    • 9 3

    • Kto ma przywrócić? Zwróć się do armatorów żeglugowych!

      • 4 1

    • (6)

      To fakt, przydałoby się połączenie z Helsinkami. Czemu już go nie ma? Nie było popytu? Mile widziane byłyby też rejsy na Bornholm.

      • 2 1

      • (4)

        Do Helsinek pływał prom Finnelines. Czemu zawiesili nie wiadomo, na stronie od 3 lat jest tylko informacja że zawieszony. Ten prom zawijał do Gdyni, ale początek trasy miał w Niemczech i sporo Niemców nim również podróżowało do Gdyni lub Finlandii. Do Szwecji pływają już 3 promy, czy naprawdę aż tyle potrzeba przy obecnej liczbie połączeń lotniczych z tym krajem?

        • 1 1

        • Do Helsinek pływał prom Finnelines. Czemu zawiesili nie wiadomo, na stronie od 3 lat jest tylko informacja że zawieszony. Ten prom zawijał do Gdyni, ale początek trasy miał w Niemczech i sporo Niemców nim również podróżowało do Gdyni lub Finlandii. Do Szwecji pływają już 3 promy, czy naprawdę aż tyle potrzeba przy obecnej liczbie połączeń lotniczych z tym krajem? Dodam tylko, że Niemcy mają np. fajne połączenia promowe z Łotwą i Estonią a my żadnego.

          • 0 1

        • Nie nie potrzeba tylu promów (2)

          Stena tylko sobie wymyśliła, ze powinno tyle pływać. Kurna pomyśl tylko trochę, wysil mózgownicę. Pływa tyle promów ile trzeba, puste nie pływają, nikomu nie opłacałoby się wozić powietrza. Samolotem to sobie możesz ludzi wozić ale nie TIRy.

          • 3 0

          • Większość pływających Stena to imprezowicze. Dlatego tyle rejsów jednodniowych i firmowych maja. Imprezowac można płynąc gdziekolwiek nie tylko do Szwecji dlatego pytanie o ilość promów do tego kraju jest zasadna.

            • 0 1

          • Transport towarowy na trasie Gdynia Helsinki się odbywa wiec zapotrzebowanie jest i Tiry wożą tylko osobowy nie istnieje. Mozesz sobie poczytać na stronie Finnelines.

            • 1 0

      • Kup prom i uruchom linię na Borholm

        Zobaczymy czy się opłaca!

        • 3 0

    • Widocznie jest za mało chętnych i by się nie opłacało

      Myślisz, że ktoś będzie dokładał do nierentownego interesu. Tak dobrze to tylko w górnictwie i rolnictwie. Inna sprawa, że statek cały czas tam pływa tylko nie wozi osobowych i pasażerów.

      • 1 0

  • Oj, pewnie jeszcze długo nie " wcisną"...

    bo dla porciku ważniejszy jest piach, złom i węgiel. Budowa terminala, parkingów i budowa odpowiednich dróg dojazdowych ( np. likwidacja tragicznego wiaduktu ) to ładnych parę lat. Może warto pomyśleć o przejściu do Gdańska...

    • 3 10

  • Transatlantyk (1)

    A może rozszerzyć połączenia międzynarodowe a i kontynentalne fajnie by było jak kiedyś mieć Batorego i bezpośrednie połączenia z Nowym Światem. Po co latać do Włoch czy Francji a można mieć to w Polsce.

    • 7 2

    • połączenie Nowy Jork - Gdańsk Nowy Port

      :-)

      • 3 4

  • Jak znam życie, to dalej jakaś ściema (2)

    jak nas wcześniej informował - kolejny raz prezes Jarosiński, a jeszcze wcześniej na pokładzie szweckiego promu (na bankiecie) "Do grudnia 2014 roku ma powstać projekt nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim w porcie w Gdyni:)))))))" i to miał być po któryś z kolei termin ostateczny z ostatecznych, a wybudowany półtora roku później.

    Czas leciał i już myślałem, że chodzi tu o przesunięcie miejsca tego Terminalu na Nabrzeże Śląskie i zakupione nowe tereny SRNauta, na zaplecze ?

    Dziś czytam o wciskaniu "guzika", pewnie i tak z tego wszystkiego guzik będzie ? Wiem, wiem, że to nie tylko wina rzeczonego, ale rządzących województwem, gdzie w jednym miejscu buduje się niepotrzebne jezdnie, przystanki kolejowe gdzie nie ma ludzi, bo trzeba tam polityczne budować, a w innym potrzebne inwestycyjny przesuwa się w nieskończoność. Odwagą wykazał się b.minister Nowak "budujmy tam gdzie rządzi PO", wiec most JP II na właściwa eksploatacje poczekał 20 lat, oczywiście obecnie musi przejść remont i przeglądy kwalifikacyjne, a koszty ? Terminal Promowy Westerplatte powstał w 2002 roku "na pilne potrzeby" i od blisko 10 lat nowoczesny terminal świecił pustkami, no ale w końcu coś drgnęło, bo wybory jesienią.

    Panie prezesie życzę, aby gdyński T.dorównywał najlepszym choćby terminalowi promowemu w auckland wektor

    • 7 7

    • (1)

      Oszczędź łzy na inne okazje, jak zmieni się władza na gorszą.
      Jakby co, to wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że budowie tego terminalu nic już nie przeszkodzi.

      • 2 2

      • "jak zmieni się władza"

        Widzisz ubolewam, ale co mi pozostało, widać musi być gorzej, aby następnie było lepiej, to wieczna sinusoida, która nas otacza - wskazują na to wybitni wyznawcy postkeynesizmu i pewnie przejście do ekonomii instytucjonalnej - na teorie wpływu i wyboru politycznego jasno i otwarcie.

        A nie jak dotąd gdzie PO postanowili posegregować miasta i ludzi na lepszych i gorszych. Co spowodowało i odbiło się natychmiast na ograniczeniu wpływów z sektorów gospodarki do tworzenia przeładowanej "biurokracji swojaków urzędowych".

        To nie moja bajka a w niej małpy i ten cały cyrk. Poprzez to widać jak niszczony i z jednej i z drugiej będzie niezależny samorząd na rzecz molochów partyjnych, a szkoda, bo inaczej to sobie wyobrażałem. Port jest tego doskonałym przykładem :))

        • 2 4

  • Dworzec Morski jako muzeum... (6)

    Nie rozumiem pewnych decyzji. Tydzień temu otwarto Muzeum Emigracji w budynku Dworca Morskiego. Budynku, który znajduje się w miejscu, gdzie łatwo zacumować prom, znajduje się przy dużym kole manewrowym i generalnie najszybciej można prom przyjąć i odprawić - wystarczyło dobudować rękawy.
    A teraz trzeba budować nowy terminal promowy (kawałek obok), a budynku do tego przeznaczonym znajduje się srebrzysty glut i kilkadziesiąt projektorów multimedialnych z lecącymi w kółko filmami, kilka reprodukcji plakatów i stare walizki. Byłem w ostatnią niedzielę w tym "muzeum". Zrobione trochę jak muzeum DDR w Berlinie - rzutniki, jakaś inscenizacja, kilka słuchawek na kablu, stary maluch (zamiast trabanta). Nie wiem dla kogo to jest. Ani dla młodzieży, ani dla starszych. W dodatku na kamiennej tablicy ze złotymi literami znalazłem dwa błędy gramatyczne w zdaniach po polsku.
    Gdzie tu sens, gdzie logika?

    • 19 6

    • Nick, pewnie jeszcze wielu rzeczy nie rozumiesz (3)

      i pewnie nie zrozumiesz, taki twój los, ale pracuj, abyś w swoich genach nie przenosił takich "niezrozumiałości" na inne pokolenia, bo twoje dzieci będą miały do ciebie wielki żal, a nie stać będzie pewnie ich na wymianę genową w następnym pokoleniu.

      Pracuj nad sobą i uwierz mi, nawet oporne na wiedzę własne geny można modyfikować.
      Życzę powodzenia.

      • 5 15

      • (2)

        Nieładnie mu odpisałeś. A facet niegłupio napisał. Ja mu jednoznacznie nie odpowiem, bo też niektórych rzeczy do końca nie rozumiem.
        Przyjmuję do wiadomości historyczną wartość budynku Dworca Morskiego (ale już niekoniecznie Muzeum Emigracji) i, co za tym idzie, brak zgody na jego wyburzenie, w związku z niemożnością przystosowania go do wymogów funkcjonowania jako nowoczesnego terminalu pasażersko-promowego. Niemniej uważam, że relacja tzw. wartości historycznych (a w tym przypadku raczej niedużych) do potrzeb współczesności powinna opierać się o zdrową racjonalność. Żyjący wcześniej nie mieli takich, jak obecnie, niejednokrotnie przesadzonych, oporów. Przykładowo, taki mega-historyczny Gdańsk był wielokrotnie przebudowywany w przeszłości, bo nie dałoby się w nim funkcjonować w nowszych czasach. Osobiście ciekawie byłoby zwiedzać to miasto w stanie sprzed wieków, ale nie odbieram wtedy żyjącym prawa do koniecznych gospodarczo i politycznie decyzji dotyczących zmian urbanistycznych.
        W obecnej Gdyni zapanował trend do odbierania portowi co się da na rzecz lobby deweloperskiego, niejako na przekór tendencji rozwoju układów transportowych, w tym z udziałem portów morskich. Oceniam tę politykę miasta jako złą, prowadzącą do redukcji znaczenia tego miasta, i oczywiście też portu.
        W tym kontekście, uważam, że wątpliwości przedstawione przez "Nick-a" mają uzasadnienie.

        • 8 6

        • m (1)

          ja wiem, że większości sie podoba jego wypowiedz, ale ONA obraża moją inteligencje o logistyce nie wspominając. Nazwać chciałem jeszcze bardziej dosadnie, ale szkoda mi człowieka, bo jednak się "napracował".

          Najchętniej napisałbym petycje do Prezydenta Szczurka, o zmniejszenie dotowania szkolnictwa, bo niby dlaczego maja finansować z naszych podatków nieuków i ignorantów ?

          • 5 1

          • Oj, wyczuwam tu jednak jakieś mocne uczulenie na krytykę tego muzeum...a może jednak na samo muzeum :)

            • 1 5

    • Odpowiedź jest prosta (1)

      Stena to nie tylko prom pasażerki, gdzie wystarczy jeden budynek i tyle.

      Wyobrażasz sobie w centrum Gdyni zaparkowanych 100 ciężarówek oczekujących na wjazd na prom. Ot cała filozofia.

      • 5 1

      • To prawda, że w tym przedsięwzięciu trzeba też przygotować towarzyszącą infrastrukturę, jak i zabezpieczyć sprawny, nie powodujące zatorów załadunek i wyładunek promu tak, aby prom nie musiał stać długo przy nabrzeżu, jak i żeby nie dochodziło do okresowego paraliżu komunikacyjnego tej części portu i miasta.
        Jednakże, obydwa te obiekty będą usytuowane w pobliżu siebie i problem transportowy byłby podobny, chociaż, chyba łatwiejszy do rozwiązania w okolicy obecnego muzeum. W każdym bądź razie, w inwestycji wszystko to musiało być uwzględnione.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane