• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysłuchano przewoźników. Jest szansa na parking buforowy w Gdańsku

Wioletta Kakowska-Mehring
7 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Przewoźnikom obiecano, że powstanie parking buforowy. Przewoźnikom obiecano, że powstanie parking buforowy.

Jest duża szansa, że w sąsiedztwie DCT powstanie parking buforowy, o który upomniały się organizacje zrzeszające przewoźników. W ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie w tej sprawie, na którym oprócz przewoźników byli przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, DCT oraz InvestGda, reprezentującego władze Gdańska.



Czy kierowcy słusznie domagają się powstania parkingu buforowego?

Przypomnijmy: władze DCT wprowadziły nowy regulamin dotyczący korzystania z parkingu zewnętrznego przez samochody ciężarowe obsługujące terminal kontenerowy. Dozwolony maksymalny czas parkowania pojazdu ciężarowego na terenie parkingu został skrócony z 12 do 2 godzin. W przypadku przekroczenia dopuszczalnego czasu postoju zostaje nałożona na kierowcę czy firmę transportową opłata w wysokości 406 zł i 92 zł za każdą rozpoczętą godzinę postoju. Przeciw takim zmianom zaprotestowało Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych wsparte przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki. Według przewoźników rozwiązaniem byłby parking buforowy i o rozmowy na ten temat zaapelowali.

Czytaj też: DCT podwyższa opłaty, przewoźnicy protestują. Czy jest szansa na parking buforowy?

- Cieszymy się, że nas wysłuchano i że odbyło się to spotkanie. Czy coś z tego wyjdzie, zobaczymy. Na razie zrobiono pierwszy krok - mówi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych. - Przyznano nam rację, że jest potrzeba, aby powstało zaplecze, które będzie służyło kierowcom. Nie mogą wystawać przecież w krzakach przy drodze czy na stacjach benzynowych. Rozumiemy stanowisko DCT w sprawie ich parkingu operacyjnego, ale nie zawsze uda się wszystko załatwić zgodnie z harmonogramem, zwłaszcza jak ktoś jedzie z drugiego końca kraju. Nas obowiązują też bardzo restrykcyjne przepisy dotyczące czasu pracy kierowców. Myślę jednak, że w mieście portowym powinien powstać parking zewnętrzny z prawdziwego zdarzenia.
Całość prac organizacyjnych ma spiąć InvestGda

- Konieczne jest rozwiązanie tymczasowe i docelowe - mówi Alan Aleksandrowicz, prezes InvestGda. - Rozwiązanie docelowe to budowa parkingu buforowego (miejsc postojowych) z infrastrukturą towarzyszącą w pobliżu łącznicy ul. Sucharskiego i ul. Kontenerowej na ok. 100 tirów z opcją ewentualnej rozbudowy. Budowa takiego parkingu z projektowaniem to około rok czasu, licząc od teraz.
Z kolei rozwiązanie tymczasowe musi się opierać na dostępnych aktualnie lokalizacjach na terenach należących do podmiotów publicznych lub prywatnych w obrębie portu. Parking tymczasowy ma być gotowy w przyszłym roku po wakacjach.

- Możliwe lokalizacje to np. tereny przy Ku Ujściu. Adresatem próśb przewoźników jest przede wszystkim DCT, którego operacje generują ruch samochodów ciężarowych (i będzie się on tylko zwiększał), a który wprowadził nowe opłaty i zasady korzystania przez przewoźników z parkingu DCT. To stało się źródłem protestów przewoźników. Miasto jednak chce się aktywnie włączyć w rozwiązanie problemu. Możliwe to będzie jednak tylko przy aktywnym udziale i partycypacji, w tym finansowej, wszystkich interesariuszy - operatorów terminali, spedytorów i logistyków, przewoźników, Zarządu Portu oraz Miasta - dodaje Alan Aleksandrowicz.

Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju - tłumaczą władze DCT. Według ich oceny w tym zakresie terminal jest wydolny i dobrze zorganizował współpracę z przewoźnikami, zwłaszcza w porównaniu z innymi terminalami w Europie. Za to brakuje parkingów portowych i miejskich.

- Z zainteresowaniem przyjmujemy inicjatywę powstania parkingów buforowych i zwracamy uwagę, że temat ten dotyczy nie tylko DCT, ale i innych podmiotów działających w portach w Gdańsku oraz w Gdyni - mówi Jacek Grabowski, dyrektor operacyjny DCT Gdańsk. - Wielokrotnie wyrażaliśmy opinię, że istnienie dużego parkingu długoterminowego dla samochodów ciężarowych może sprzyjać rozwojowi portów w Polsce. Istotne jest także to, że nowy parking nie musi znajdować się na terenach portowych.

Miejsca

Opinie (20) 1 zablokowana

  • A co z resztą portu?

    Kiedy reszta portu dorobi się porządnych dróg dojazdowych, parkingów, tablic informacyjnych, bram bez odwiecznego sznurka od snopowiązałki, ogrodzenia? Dziś na teren portu może wejść każdy, można zejść ze statku i cuda wynieść na ląd. Kiedy w końcu to się zmieni?

    • 0 1

  • a tymczasem

    na Trasie Sucharskiego TIRy koczują gdzie tylko jest kawałek wolnego miejsca ...

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane