• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Armatorzy promowi zapowiadają zmiany

Kuba Łoginow
16 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Stena Line wprowadzi nowe, większe promy na połączeniach z Gdynią. Stena Line wprowadzi nowe, większe promy na połączeniach z Gdynią.

Spowolnienie nie musi oznaczać stagnacji. Szwedzki przewoźnik Stena Line przygotowuje się do powrotu koniunktury wprowadzając większe promy. Natomiast drugi z przewoźników promowych obecnych w Trójmieście, operator marki Polferries, szykuje się do prywatyzacji.



Szwedzka ekspansja

Stena Line Polska opublikowała niedawno informację na temat swoich planów na nadchodzące lata. Do końca 2010 roku na linię Gdynia - Karlskrona przewoźnik wprowadzi dwa nowe, większe promy, należące do floty Stena Line.

To optymistyczne podejście do linii Gdynia-Karlskrona nie wynika wyłącznie z właściwości samej linii żeglugowej. O atrakcyjności ekonomicznej danej trasy w dużej mierze decyduje jakość połączeń lądowych portu z zapleczem. A w przypadku Gdyni perspektywy rysują się ciekawie: niedawno oddano do użytku Trasę Kwiatkowskiego i kolejne odcinki autostrady A1, a w najbliższych latach ta południkowa autostrada powinna dotrzeć na Śląsk i do czeskiej granicy.

Prywatyzacja Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

Oprócz Steny Line, na trójmiejskim rynku promowym obecny jest również polski przewoźnik - kołobrzeska spółka Polska Żegluga Bałtycka, znana bardziej pod marką Polferries. To jedno z niewielu przedsiębiorstw, pozostających wciąż w rękach państwa. Wkrótce ma się to zmienić - PŻB zostanie sprywatyzowana, co może skutkować podwyższeniem kapitału spółki, oraz poszerzeniem oferty o nowe linie żeglugowe. Przedtem jednak przedsiębiorstwo musi przejść szereg przekształceń, m. in. pozbyć się działalności nie związanej bezpośrednio z żeglugą (11 ha terenów w Porcie Kołobrzeg).


Prywatyzacja PŻB budzi jednak duże kontrowersje w środowisku morskim. Spekuluje się, że inwestorem strategicznym w spółce zostanie duński armator DFDS, co radykalnie zmieni sytuację na rynku promowym południowego Bałtyku. Przeciwko "wpuszczeniu" duńskiego inwestora do dobrze prosperującej spółki protestują środowiska związane z Ligą Polskich Rodzin i byłym ministrem gospodarki morskiej Rafałem Wiecheckim. Według nich, lepszym rozwiązaniem jest konsolidacja polskich armatorów, którzy zdobyli ugruntowaną pozycję na rynku połączeń z południowo-zachodnią Skandynawią. Wejścia do PŻM Duńczyków obawia się też Stena Line, która liczy na to, że opanowanie "gdyńskiego przyczółka" pomoże jej w dalszej ekspansji na odległe rynki, m. in. na Morzu Czarnym.

Współpraca Steny z Gdynią

Interesy Steny Line i Gdyni są zbieżne: obaj partnerzy chcieliby uczynić Trójmiasto ważnym centrum łącznikowym między Skandynawią a Bałkanami i krajami Morza Czarnego. Celowi temu mają służyć takie projekty, jak zrealizowany już Adriatic-Baltic Landbridge oraz jego kontynuacja w postaci projektu SoNorA. Ich istotą jest poszukiwanie optymalnych tras przebiegu korytarzy transportowych, łączących Skandynawię, poprzez porty Południowego Bałtyku, z Morzem Adriatyckim i Czarnym, a także zdefiniowanie występujących na tym szlaku przeszkód oraz potencjalnych źródeł masy ładunkowej. Uczestnicy wspomnianych projektów chcą w ten sposób wykreować nowe strumienie ładunkowe oraz nowe powiązania logistyczne, na których skorzystają również porty Trójmiasta.

Inicjatorzy tego typu projektów chcą utworzyć tak zwany "most lądowy" między portami Bałtyku z jednej strony, a Adriatyku i Morza Czarnego z drugiej. W ten sposób, zamiast opływać Europę statkami, azjatyckie towary trafiałyby np. do bliżej położonej Konstancy lub Triestu, następnie przewiezione byłyby lądem do portu w Gdańsku i Gdyni - a stamtąd statkami do Szwecji. Daje to szansę na dodatkowe ładunki w naszych portach i większe dochody przewoźników. Warunek jest jeden - szybkie i sprawnie działające powiązania między wszystkimi elementami tego łańcucha logistycznego, w tym między jego morskim a lądowym odcinkiem.

Opinie (52) 9 zablokowanych

  • Panie Kubo, coś Pan palił? (1)

    Ze Skandynawii nad Morze Czarne w podróży do Chin?
    Tiry na tory!!!
    Promy na samoloty!!!
    Bajki na dobranoc!!!

    • 2 1

    • panie mj

      co pan pier**li. przeczytaj pan raz jeszcze, a potem pisz boś pan na total buraka wyszedł!

      • 1 0

  • Scandinavian Express ------podła firma

    • 0 0

  • Najwyzszy czas na prywatyzacje PZB

    ... i wreszcie moze ktos zrobi porzadek z komuna w tej smiesznej firemce... Tam czas sie zatrzymal 40 lat temu i najwyzsza pora aby poznyc sie cwaniactwa , zlodziejstwa i glupich ukladow w PZB... Tylko o tej prywatyzacji mowi sie od dawien dawna a efektu do dzis nie widac... Uklady, uklady...

    • 3 2

  • no i fajnie. pare razy już korzystałem z tych połączeń i jestem bardzo zadowolony... tylko raz, pamietam, że byłem na wycieczce i jadąc w nocy autokarem niedaleko Sztokholu potrąciliśmy łosia, co spowodowało straszne opóźnienie w dojeździe i musielismy przełożyć zwiedzanie na następny dzień.

    • 0 0

  • nie jestem z LPR, a i tak plan DFDS mi się nie podoba

    ta linia juz raz pokazała jak potrafi sie zachować. miasto wybudowało terminal, a ci się wycofali. skąd pewnośc, że nie wessaja Polferries, a potem np. sprzedadzą?

    lepiej toczyć swoją kulkę niż prosić niepewną osobę o pomoc...

    • 3 0

  • Taaaaa

    Taaaaa,racja...a bylem przekonany ze to Gdynia.Na nowy port to raczej za sympatyczne widoczki.Pozdrawiam.

    • 2 1

  • LPR i Wiechecki

    buahahahahahahahahahahahahahahahahaha

    • 5 0

  • a czy nadal będą atrakcje

    w postaci ochrony napadającej na klientów na promie??? tak z ciekawości pytam bo jak ma być lepiej to więcej łysoli trzeba na promie zatrudnić

    • 7 1

  • a podobno stena miała się przenosić do gdańska (2)

    Dobra zasłona dymna przed ofensywą :)

    "Przeciwko "wpuszczeniu" duńskiego inwestora do dobrze prosperującej spółki protestują środowiska związane z Ligą Polskich Rodzin i byłym ministrem gospodarki morskiej Rafałem Wiecheckim."

    N/C

    • 5 10

    • ehh (1)

      to nie wazne czy stena bedzie w gdansku czy w gdynii. Istotne aby polaczenie ze skandynawia bylo utrzymane. Jesli ktos jeszcze nie byl to polecam - idealne miejsce na wypoczynek :]

      pozdr Byle do weekendu;)

      • 2 2

      • akurat dla gdynskiego portu to jest bardzo istotne by stena pozostala w gdyni.,

        wystarczy ze maersk przeszedl do gda i patrz co sie stalo z kontenerowka..

        • 4 0

  • No to się przejadą (1)

    ale nie po polskich autostradach, bo ich nie ma.

    • 9 3

    • ło kurde
      toż to przejezdżałem przez kopytkowo polną drogą 130 km/h

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane