• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Australijczycy sprzedają udziały w DCT

Robert Kiewlicz
21 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych. Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych.

Australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT. Fundusz wynajął już dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. O planowanej transakcji poinformowała agencja Inframation. Przygotowania do sprzedaży mają się rozpocząć we wrześniu, a sama transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku.


Sprzedaż DCT to:


- Dwa źródła branżowe wyceniły DCT na 14-15-krotność EBITDA (zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań). Jednak Macquarie oczekuje, że ze sprzedaży otrzyma 20-krotność EBITDA - informuje Inframation.
EBITDA DCT Gdańsk w 2017 roku wyniosła około 60 mln euro. Z tego wynika, ze fundusz oczekuje kwoty 1,2 mld euro za ok. 64 proc. udziałów w DCT. Jak twierdzą eksperci, na których powołuje się agencja informacyjna, cena sprzedaży mogła być wyższa. DCT działa na podstawie trzydziestoletniej koncesji, która wygasa w 2034 roku.

Jak twierdzi Inframation, sprzedane mają zostać także pozostałe akcje DCT należące do australijskich funduszy emerytalnych: MTAA Superannuation Fund (18 proc.), Statewide Superannuation Fund (9 proc.), and Westscheme Fund (9 proc.).

Fundusz Macquarie sprzedaje DCT



O powody wyjścia z inwestycji i poszukiwania ewentualnego nabywcy DCT zapytaliśmy Macquarie. Do chwili publikacji nie otrzymaliśmy jednak stanowiska Australijczyków. Zamieścimy je niezwłocznie po jego otrzymaniu.

Macquarie Group jest firmą inwestycyjną obecną w 28 krajach i zarządza aktywami wartymi ok. 495 mld dolarów. Jest największym na świecie zarządcą infrastruktury transportowej. Jest też obecny m.in. w sektorze energetyki, energii odnawialnej, utylizacji odpadów, infrastruktury miejskiej, inwestuje też w nieruchomości i ziemię rolną.

DCT potentatem na Bałtyku



Idea powstania w Gdańsku głębokowodnego terminalu kontenerowego została zainicjowana pod koniec lat 90. XX wieku. Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk 1 czerwca 2007 roku. Ceremonia otwarcia miała miejsce 3 października 2007 roku. W pierwszych latach eksploatacji terminal specjalizował się w obsłudze feederów, przez co zdobył ważne doświadczenie operacyjne.

Od stycznia 2010 roku DCT Gdańsk przyjmuje co tydzień jednostki kontenerowe o pojemności 8 tys. TEU z Dalekiego Wschodu, przywożące importowane towary do Polski, odbierające towary eksportowe z Polski oraz przewożące towary w tranzycie morskim dla kluczowych portów na Bałtyku. Możliwość bezpośredniego połączenia z Azją przyczyniła się do rozwoju DCT Gdańsk, który stał się bałtyckim hubem, osiągając 180 proc. wzrostu w 2010 roku, oraz stał się jednym z najszybciej rozwijających się terminali na świecie.

Największy kontenerowiec świata zawinął do Gdańska w 2017 r.



W maju 2011 roku zaczęła się nowa era dla DCT, kiedy terminal zaczął obsługiwać kontenerowce klasy E o pojemności 15,5 tys. TEU należące do Maersk Line, ówcześnie największe statki na świecie. W czerwcu 2017 roku do Gdańska zawinął pierwszy z serii największych obecnie kontenerowców na świecie - "OOCL Hong Kong". Natomiast w październiku 2017 roku do gdańskiego terminalu DCT zawinął jego siostrzany kontenerowiec "OOCL Germany" mogący pomieścić 21 413 kontenerów dwudziestostopowych.

Dobre wyniki i perspektywy sprzyjają rozwojowi DCT. Dziś tworzą go dwa głębokowodne terminale. Dzięki uruchomionemu pod koniec 2016 roku terminalowi T2 podwojono potencjał przeładunkowy do 3 mln TEU rocznie.

Przeładunek 9-milionowego kontenera w DCT Gdańsk.

Miejsca

Opinie (167) 10 zablokowanych

  • Powiem tak (5)

    Obóz pracy za 2300 brutto a miało być tyle hajsu że wszyscy mieli być druga Irlandia

    • 59 20

    • (3)

      Ty chyba w kadrach pracowałeś xD

      • 15 0

      • W Kadrach... (2)

        ...ludzie zarabiaja wiecej... podpytaj Ukraincow ktorzy tam chodzą. Nie jeden ma prawie 5000 na łapkę.

        • 1 1

        • (1)

          Bahah. 5000 zł? Chyba przy 500h jak. 80% z nich ma 10.5zl/h chyba faktycznie sprzatasz jak masz 2300 brutto bo ja ponizej 5.5 brutto nie schodze....

          • 1 1

          • Kłamstwo

            5700

            • 0 0

    • Mi mi

      Przyjelłes się tam do sprzatania ???

      • 9 4

  • kto kupi?. (4)

    • 3 1

    • Polacy?

      • 0 0

    • niemcy

      jak zbudujemy autostradę...

      • 0 0

    • rosjanie

      • 0 0

    • chinczycy

      • 3 0

  • Jesteście małymi trybikami w tym mechanizmie możecie tylko anonimowo sobie popisać i uwolnić emocje poprzez świat internetu i tylko tyle.Kupi ten kto ma na to kasę i ochotę.Zaden PiS żaden polski kapitał

    • 3 0

  • (18)

    No to się skończy strajkowanie i dyktowanie warunków pracy przez pacholkow operacyjnych.

    • 25 83

    • (8)

      Widać że to jakaś p**a z kadr pisze która nie ma zielonego pojęcia jak funkcjonują fundusze inwestycyjne. Rzeczywiście że dla akcjonariuszy ma znaczenie podwyżka rzędu 400zl przy zyskach rocznych 60mln euro. Psioczysz na te związki a jeszcze sama do nich przy biegniesz w podskokach gdy nowa miotła będzie chciała urządzić funkcjonowanie firmy po swojemu zaczynając od 1-pietra.

      • 18 4

      • Nie ma to jak sfrustrowany wariat, (1)

        który za wszelkie niepowodzenia obarcza wszystkich dookoła tylko nie siebie. Człowieku, a raczej prostaku - ogarnij się.

        • 1 2

        • A jakie niepowodzenia masz na myśli? Bo to nie ja okreslam swoich kolegow/kolezanki z działu operacyjnego mianem pachołków i śmiem domniemywać że zapewne nie jest to nikt z działu operacyjnego bo tym samym sam siebie również by w ten sposób określił. Jak przypomnę sobie to przedszkole z tel komórkowymi w oknach to na myśl nasunął mi się tylko jeden dział i sądząc po prowokacji odnośnie pi... y widać się nie myliłem tylko że ja do tego poziomu się nie ponize aby kogoś nazywać pachołkiem. Więcej kultury moi drodzy. PS nie obawiam się otwartej dyskusji przy stole. Możemy nawet podyskutować o funduszach inwestycyjnych;)

          • 1 0

      • (1)

        P**da z kadr? Na rekrutacji też byłeś taki wygadany? Zapewne wielki pan operator, który ma biegłe pojęcie o funduszach inwestycyjnych. Czy może już zwolniłeś się z tego strasznego łagru, w którym zmuszają ludzi do pracy za szklankę wody i kawałek chleba i teraz lubujesz się w tego typu komentarzach? Zakładam jednak, że poziom twojej inteligencji równa się elokwencji twojego komentarza i gdybyś usiadł do stołu, do rozmowy z jakaś "piczką z kadr" to nastąpiła by szybka weryfikacja jaką jesteś miękka fają i jakie masz pojęcie. Na koniec dodam, że jeśli nowy właściciel zacznie robić czystki - to takie życie. Wtedy zmienia się pracę, a nie biegnie z płaczem do mamusi, a przepraszam - związków.

        • 16 10

        • "Zakładam jednak, że poziom twojej inteligencji równa się elokwencji twojego komentarza i gdybyś usiadł do stołu, do rozmowy z jakaś "piczką z kadr" to nastąpiła by szybka weryfikacja jaką jesteś miękka fają i jakie masz pojęcie." Oho widać tu kogoś ponosi wyższość nad pracownikami z placu. Weryfikacja.
          Wiesz co? Co mc weryfikują was tzw kwitki wypłat, które w przeciagu dnia pojawiają się i znikają natomiast przy cięższym pytaniu odnośnie składowych tychże kwitkow nigdy nie uzyskasz konkretnej odpowiedzi bo jest yyyyyy muszę sprawdzić. Uwielbiam taką tandetna zaczepke ale tu chyba nie o to chodzi. I proszę to nie ja zaczepiam a kto inny zaczął sugerować i straszyć że nowy właściciel związek uciszy. Żeby tylko waszej wiedzy nie zweryfikował i was nie uciszal i tego sobie wzajemnie życzymy. Mamusia czyli związek. Dobre sobie:) Pozdrawiam.

          • 2 3

      • żeś wymyślił...

        co masz do tych lasek? są całkiem spoko, zawsze pomagają. te nowe to troche gwiazdorza może ale nie jest zle, co chcesz.to.masz...
        jeszcze.zobaczycie ze ta.cala sprzedaż to.tylko.takie.gadanie marketingowe, żeby wzbudzić zainteresowanie .

        .a.jak.noe to pierwszy poleci zarząd i tyle. my ma.dole. nie mamy czegoś.sie obawiać
        i pozdrawiam laski z.Hrow:)

        • 3 1

      • Będą roszady (2)

        Ale beka już u góry trzęsą gaciami

        • 10 1

        • (1)

          Jesteś pierwszy w kolejce

          • 2 6

          • Chybaaaa Tyyyy

            • 6 1

    • Bzdury panie piszesz... (2)

      Operacyjni w DCT zarabiają bardzo mało. Za taką pracę, kursy, doświadczenie trzeba płacić godnie. Pensje są porównywalne do płac w dyskotekach spożywczych. Na terminalach w Rosji nawet zarabiają więcej i to dużo. Ale cóż mieszkamy w Polsce i wielkie firmy, korporacje, ustawiają zarobki pod rynek płac naszego kraju, choć mają środki i mogli by płacić wiecej. Taki DCT ma stawki za przeładunki jak inne porty Europejskie.

      • 43 4

      • (1)

        Czesiek wez odłóz ten telefon i ładuj imv bo premia spada,podkabluje cie do pudziana i darka

        • 10 1

        • Chciałbym ciebie spotkać twarzą w twarz. Jak jesteś odważny to powiedz to na głos wszystkim operacyjnym, że jesteś konfidentem.

          • 5 3

    • (1)

      Pacholkiem moze Ty jestes jak sie dajesz dymac u siebie w pracy za psie grosze bo my na pewno nie

      • 12 2

      • Idź zjedz lepiej placki z gulaszem...

        • 0 5

    • .. (1)

      Twoja indolencja intelektualna osiągnęła właśnie Himalaje kretynizmu.

      • 13 3

      • Nie trać przerwy na 12 godzinnej zmianie operatorku

        • 1 10

    • My Chinczyki zarabiamy dużo więcej niż Wy więc nie ma obawy, nie wyprzemy Was, jesteśmy za drodzy ;-(

      • 9 1

    • Hahahaha

      Komus chyba tu d*pa ściska

      • 13 4

  • Bzdury... (5)

    Chca 20 krotnosci zysku a koncesje maja na 16 lat do 2034 roku....

    • 9 2

    • (3)

      DCT jest w fantastycznej kondycji, cały czas się rozwija. W najbliższym czasie zostanie zmodernizowana rocznica kolejowa, postawione zostaną 3 suwnice STS, powiększone zostaną płace składowe, zwiększy się ilość suwnic płacowych oraz ciągników. Wszystko po to aby można było obsłużyć jeszcze większą ilość statków, niebawem dołączy trzecia linia oceaniczna. Fakty są takie że, stawki przeładunkowe są na poziomie światowym A koszty pracy jedne z najniższych jak nie najniższe na świecie. Przy obecbym trendzie, oraz stopniowym wzroscie przeladowanych kontenerow inwestycja nowemu właścicielowi zwróci się w przeciągu 4-5 lat.

      • 9 2

      • (1)

        2 Stsy

        • 1 1

        • 3 kolego, słownie TRZY

          • 0 1

      • cykle koniunkturalne - zapomniales o tym

        teraz jest fala wznoszaca - zacznie sie kryzys i ruch towarowy zacznie spadac.... zejdz na ziemie

        • 4 1

    • Koncesja jest do 2034, z możliwością jej przedłużenia o kolejne 30 lat

      • 1 0

  • Raczej

    ruskie kupią aby doprowadzić do upadłości.

    • 3 2

  • Maersk raczej nie kupi

    Ja myślę, że kupi DP World i że prezes Thorpe, wcześniej prezes w kilku terminalach DP na świecie, nie przyszedł tu bez powodu.

    • 7 0

  • (2)

    Sprzedaż to efekt bajzlu jaki pis robi w Polsce. Takie inwestycje kupuje sie patrzac dlugofalowo a niestety dzialania pis doprowadza do ucieczki inwestorow z Polski. Zaraz jakis burak napisze ze kupi to polska firma odpowiadam to nic nie da jest potrzebny miedzynarodowy inwestor z kontaktami ktory nagra kolejne kontrakty na swiecie.

    • 8 18

    • Musisz trochę obniżyć temperaturę swojej głowy bo cię PiS w nocy zbierze do szpitala

      Jak tego nie zrobisz i akaczynski będzie twoim chirurgiem, co za baran

      • 0 0

    • Kontakty nagraja kontakty i te kontakty nawiążą kolejne kontakty. Szkoda że fundusz sprzedaje spółki w 23 krajach i oczywiście PiS rządzi we wszystkich 23 krajach. Beawooo Ty.

      • 4 2

  • Państwo powinno zakupić udziały, wziąć kredyty i kupić te 64%, na tym można zarabiać

    Do końca świata, transport morski nie upadnie

    • 6 1

  • Kupi maersk - jak nic!

    Ale na pewno nie Agencja Rozwoju Przemysłu, bo po co nam tak zyskowna i przyszłościowa działalność, jak największy terminal kontenerowy? Lepiej topić miliardy w mrzonkach o przemyśle stoczniowym. No, ale w DGT związki zawodowe są słabe i Duda Piotr nic tam nie ugra...

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane