• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Australijczycy sprzedają udziały w DCT

Robert Kiewlicz
21 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych. Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych.

Australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT. Fundusz wynajął już dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. O planowanej transakcji poinformowała agencja Inframation. Przygotowania do sprzedaży mają się rozpocząć we wrześniu, a sama transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku.


Sprzedaż DCT to:


- Dwa źródła branżowe wyceniły DCT na 14-15-krotność EBITDA (zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań). Jednak Macquarie oczekuje, że ze sprzedaży otrzyma 20-krotność EBITDA - informuje Inframation.
EBITDA DCT Gdańsk w 2017 roku wyniosła około 60 mln euro. Z tego wynika, ze fundusz oczekuje kwoty 1,2 mld euro za ok. 64 proc. udziałów w DCT. Jak twierdzą eksperci, na których powołuje się agencja informacyjna, cena sprzedaży mogła być wyższa. DCT działa na podstawie trzydziestoletniej koncesji, która wygasa w 2034 roku.

Jak twierdzi Inframation, sprzedane mają zostać także pozostałe akcje DCT należące do australijskich funduszy emerytalnych: MTAA Superannuation Fund (18 proc.), Statewide Superannuation Fund (9 proc.), and Westscheme Fund (9 proc.).

Fundusz Macquarie sprzedaje DCT



O powody wyjścia z inwestycji i poszukiwania ewentualnego nabywcy DCT zapytaliśmy Macquarie. Do chwili publikacji nie otrzymaliśmy jednak stanowiska Australijczyków. Zamieścimy je niezwłocznie po jego otrzymaniu.

Macquarie Group jest firmą inwestycyjną obecną w 28 krajach i zarządza aktywami wartymi ok. 495 mld dolarów. Jest największym na świecie zarządcą infrastruktury transportowej. Jest też obecny m.in. w sektorze energetyki, energii odnawialnej, utylizacji odpadów, infrastruktury miejskiej, inwestuje też w nieruchomości i ziemię rolną.

DCT potentatem na Bałtyku



Idea powstania w Gdańsku głębokowodnego terminalu kontenerowego została zainicjowana pod koniec lat 90. XX wieku. Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk 1 czerwca 2007 roku. Ceremonia otwarcia miała miejsce 3 października 2007 roku. W pierwszych latach eksploatacji terminal specjalizował się w obsłudze feederów, przez co zdobył ważne doświadczenie operacyjne.

Od stycznia 2010 roku DCT Gdańsk przyjmuje co tydzień jednostki kontenerowe o pojemności 8 tys. TEU z Dalekiego Wschodu, przywożące importowane towary do Polski, odbierające towary eksportowe z Polski oraz przewożące towary w tranzycie morskim dla kluczowych portów na Bałtyku. Możliwość bezpośredniego połączenia z Azją przyczyniła się do rozwoju DCT Gdańsk, który stał się bałtyckim hubem, osiągając 180 proc. wzrostu w 2010 roku, oraz stał się jednym z najszybciej rozwijających się terminali na świecie.

Największy kontenerowiec świata zawinął do Gdańska w 2017 r.



W maju 2011 roku zaczęła się nowa era dla DCT, kiedy terminal zaczął obsługiwać kontenerowce klasy E o pojemności 15,5 tys. TEU należące do Maersk Line, ówcześnie największe statki na świecie. W czerwcu 2017 roku do Gdańska zawinął pierwszy z serii największych obecnie kontenerowców na świecie - "OOCL Hong Kong". Natomiast w październiku 2017 roku do gdańskiego terminalu DCT zawinął jego siostrzany kontenerowiec "OOCL Germany" mogący pomieścić 21 413 kontenerów dwudziestostopowych.

Dobre wyniki i perspektywy sprzyjają rozwojowi DCT. Dziś tworzą go dwa głębokowodne terminale. Dzięki uruchomionemu pod koniec 2016 roku terminalowi T2 podwojono potencjał przeładunkowy do 3 mln TEU rocznie.

Przeładunek 9-milionowego kontenera w DCT Gdańsk.

Miejsca

Opinie (167) 10 zablokowanych

  • To dlatego że powstaje via karpatia głupi polski a raczej żydowski rząd buduje autostradę do klajpedy ai na poludnie europy oslabijac w ten sposób Gdańska jako portu.....

    • 4 7

  • To niedobra informacja (3)

    Polska rozbrojona, Niemcy rozbrojone,Fortu Tramp nie bedzie..Kto oddaje kure znoszaca zlote jajka...Czyzby Australijczycy dostali jakis cynk od Ameryka ow czy Anglikow...Wiedza o czyms o czym my nie wiemy?

    • 20 9

    • racja!

      w dct masa sprzętu wojskowego jest przeładowywana przynajmniej raz na 2 miesiące. coś musi być na rzeczy

      • 1 1

    • widzieli u siebie pajaca dude i to wystarczylo

      • 1 3

    • Też tak pomyślałem.

      Ale potem przypomnialem sobie o idei portu centralnego.
      Może o to chodzi. Oby...

      • 2 0

  • polska to kupi (1)

    • 4 1

    • za co?? za brednie krzywomordego?

      • 1 2

  • PiS da pomniki kurdupla

    • 5 10

  • Dyktat (3)

    Otóż dyktat jest wówczas, gdy nie dopuszcza się do głosu nikogo . Dlatego związki powinny powstawać firmach i po partnersku rozmawiać. Dla mnie osoba która nie uznaje związków z zasady sama jest dyktatorem. Pozdrawiam

    • 49 35

    • zwiazki to zakale i fekalia

      • 1 7

    • Związki to największy rak jaki powstał na wolnym rynku. Wycierają są mordy dobrem pracowników nabijając własne kieszenie.

      • 15 11

    • dyktat

      A jakie związki mamy ...?solidaruche-rozpierduchę.z jednego nie wywiązali,a tablica sierpniowa wisi..do bani z takimi klakierami i przydu*asami.

      • 15 5

  • Jesteście ślepi!

    To przemyślane działanie! Sprzedać zanim nic z tego nie zostanie! Po tym co Amerykanie szykują dla nas

    • 6 7

  • BCT już kasę liczy, powinno wystarczyć.

    • 6 5

  • Może kupi to ktoś mądrzejszy bo obecny zarząd to nieudacznicy kolejny prezes bez kompetencji i dlatego trafił do Polski jakby się trochę znał pracował by w Singapurze pozdro dla Camerona

    • 11 4

  • ii

    Adamowicz nie potrafił zadecydować i zlecić naszym budowy portu .A mogła Polska zarobić

    • 7 10

  • Miejcie tylko nadzieje że was nie przejmie OTL, bo w jednej chwili bylibyście bankrutami.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane