• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilety na komunikację miejską będą tańsze? Sprawdziliśmy, czy to możliwe

Szymon Zięba
11 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
Bilety na komunikację miejską w Trójmieście podrożały od 3 kwietnia. Bilety na komunikację miejską w Trójmieście podrożały od 3 kwietnia.

Bilety na komunikację miejską mogą być tańsze? Rosnące ceny paliwa i energii, bijąca rekordy inflacja i koszty zatrudnienia - w ten sposób miejscy urzędnicy argumentowali kolejną podwyżkę cen biletów na komunikację miejską. Sprawdziliśmy, co musiałoby się stać, by miasta zdecydowały się na ruch w odwrotnym kierunku. Czy obniżka cen biletów w Trójmieście jest możliwa?



Sprawdź ważność swojej karty miejskiej





Jaki wpływ na ceny biletów ma sytuacja gospodarcza? Wyjaśniamy



Przekonuje cię argumentacja urzędników?

Na wstępie warto uporządkować kilka faktów:

  • Według prognoz Narodowego Banku Polskiego szczyt inflacji już za nami - teraz wskaźnik informujący o tym, jak szybko rosną ceny, ma się sukcesywnie zmniejszać. Część ekonomistów twierdzi, że 2023 rok zakończymy z jednocyfrową inflacją. Część, że będzie ona oscylować w granicach 10 proc. Analitycy jednak zgodnie przyznają, że minęliśmy "inflacyjny szczyt".

    W tym miejscu należy jednak podkreślić, że spadająca inflacja nie oznacza, że spadać będą ceny, a jedynie to, że wolniej będą rosnąć. By doszło do cięć w cenach, musi dojść do deflacji, a ta po 1989 r. w Polsce wystąpiła raz, w latach 2014-2016, a jej przyczyną były spadki cen surowców na światowych rynkach.
  • Ceny paliwa, choć nadal dużo wyższe niż przed wojną na Ukrainie, ustabilizowały się. Koszt baryłki ropy na giełdzie (co ma bezpośrednie przełożenie na ceny na stacjach benzynowych) oscyluje w granicy 80-90 dolarów (w dniu napaści Rosji na Ukrainę baryłka ropy kosztowała 99 USD, a najdroższe notowania sięgały do 130 USD).
  • Również i problemy z energią okazały się dużo mniejsze, niż pierwotnie zakładano, na co wpływ miała ciepła zima, pełne magazyny gazu oraz dostawy węgla do trójmiejskich portów.

Czy spadająca inflacja i koszty ceny energii mogą wywołać "odwrotny" skutek i sprawić, że ceny biletów na komunikację miejską spadną? Zadaliśmy takie same pytania urzędnikom z Gdańska i Gdyni. Odpowiedzi przedstawiamy niżej.



Ile teraz kosztuje paliwo? Bieżące ceny



Gdańsk. Oszczędności miasta zostaną przeznaczone na rozwój komunikacji



Ostatnią podwyżkę cen biletów argumentowano m.in. wzrostem kosztów energii oraz paliwa. Na jakim poziomie kształtują się obecnie wydatki w tym zakresie przy utrzymaniu komunikacji miejskiej?

Paulina Chełmińska, Urząd Miejski w Gdańsku: Wydatki bieżące na rok 2023 zakłada się w wysokości ok. 580 mln zł, z czego około 53 proc. to koszty pracy, energii elektrycznej i paliwa.

Do jakiego poziomu musiałyby - hipotetycznie - spaść ceny paliwa oraz energii, by wchodziła w grę obniżka cen biletów?

Jeśli ceny spadną do takiego poziomu, w którym uda się zaoszczędzić środki, zostaną one przeznaczone na rozwój komunikacji miejskiej i jej jakość, zwiększenie częstotliwości oraz rozwój tras. Jeśli będzie taka możliwość, to uruchomimy również dodatkowe linie, na które w tym momencie środków nie posiadamy.

Jeśli ceny spadną do takiego poziomu, w którym uda się zaoszczędzić środki, zostaną one przeznaczone na rozwój komunikacji miejskiej i jej jakość
Czy w przypadku unormowania sytuacji na rynku, tj. zmniejszenia inflacji (prognozowane osiągnięcie celu to - w zależności od ośrodka badawczego - 2024 lub 2025 r.), ustabilizowania (obniżki) cen paliwa lub energii, istnieje furtka na obniżenie cen biletów?

Inflacja to ogólny poziom wzrostu cen, deflacja natomiast to ogólny poziom spadku cen. Więc jeśli inflacja spada, to znaczy, że doświadczamy jej niższego odczytu, nie zawsze będzie to oznaczało spadek cen. Jeśli wskaźnik inflacji zatrzymuje się, niestety ceny nadal rosną.



Gdynia. Żeby obniżyć ceny biletów, potrzebna jest deflacja



Ostatnią podwyżkę cen biletów argumentowano m.in. wzrostem kosztów energii oraz paliwa. Na jakim poziomie kształtują się obecnie wydatki w tym zakresie przy utrzymaniu komunikacji miejskiej?

Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni: W 2022 r. budżet gdyńskiej komunikacji miejskiej wyniósł 166 mln zł, na 2023 r. zaplanowano 181 mln zł, czyli o 15 mln zł więcej. Ale w tym samym czasie sam tylko wzrost kosztów paliwa i energii elektrycznej dla autobusów, trolejbusów i elektrobusów wyniósł 18,5 mln zł - nastąpił wzrost o 73,5 proc. Dodatkową dotacją nie udało się więc nawet pokryć wzrostu cen paliwa i energii, a przecież wzrosły również płace i ceny innych czynników produkcji.

Nie można było takiego wzrostu pokryć wyłącznie środkami budżetowymi, gdyż tylko w latach 2022 i 2023, w wyniku polityki władz centralnych, budżet Gdyni stracił 211 mln zł.

Do jakiego poziomu musiałyby - hipotetycznie - spaść ceny paliwa oraz energii, by wchodziła w grę obniżka cen biletów?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, gdyż oprócz cen nośników energii wzrosły również płace i inne składniki kosztów, chociażby z powodu kilkunastoprocentowej inflacji. Skoro wzrost cen nośników energii wyniósł 73,5 proc., to teoretycznie można założyć, że spadek tych cen do pierwotnego poziomu i brak inflacji mógłby stanowić przesłankę obniżania cen.

Obniżenie teoretycznie jest możliwe, ale nie w sytuacji dezinflacji, czyli obniżenia tempa wzrostu cen, tylko deflacji, a więc spadku cen.
Należy jednak podkreślić, że decyzje o wysokości cen biletów nie są podejmowane w Gdyni autonomicznie - są wspólne dla całej metropolii.

Czy w przypadku unormowania sytuacji na rynku, tj. zmniejszenia inflacji (prognozowane osiągnięcie celu to - w zależności od ośrodka badawczego - 2024 lub 2025 rok), ustabilizowania (obniżki) cen paliwa lub energii, istnieje furtka na obniżenie cen biletów?

Obniżenie teoretycznie jest możliwe, ale nie w sytuacji dezinflacji, czyli obniżenia tempa wzrostu cen, tylko deflacji, a więc spadku cen.

Trójmiasto: przejazdy dla dzieci i młodzieży nadal bezpłatne



Na koniec warto zaznaczyć, że - mimo wzrostu kosztów obsługi komunikacji miejskiej - zarówno Gdańsk, jak i Gdynia nie mają w planach szukania oszczędności na młodzieży, która obecnie może korzystać z komunikacji miejskiej bezpłatnie.

Aktualne rozkłady na wszystkie rodzaje komunikacji miejskiej

Opinie (339) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (6)

    Komunikacji mówię stanowcze nie!Lepiej rower lub auto .

    • 63 20

    • nie ma tyle miejsca dla wszystkich chętnych na samochod (1)

      a rower jest ograniczony zasiegiem

      • 9 5

      • No nie wiem czy nie dojadę rowerem w Gdańsku tam gdzie komunikacja

        • 1 0

    • i**otom tez mowię stanowcze nie (2)

      • 2 1

      • (1)

        To jeździj komunikacja .W tłoku z drogim biletem i obawą,że ktoś cię okradnie lub zacznie obmacywać w autobusie .

        • 2 2

        • Mruczek, nie schlebiaj sobie.

          Kto by tam chciał cię obmacywać?

          • 3 0

    • lepiej pieszo bo rowerowe chamy tna po chodnikach zamiast prowadzic rower.

      • 1 1

  • (7)

    Te argumenty są z czapki...jakby chcieli to by obniżyli,a tak ta podwyżka spowoduje odpływ klientów zbiorkomu.Ale może o to chodzi?Może by tak zacząć od góry-włodarze i rajcy,potem prezesi miejskich spółek pensji zredukowane o 50%...i nagle pieniądze się znajdą na obniżki...

    • 99 6

    • Włodarze Trójmiasta od 30 lat (3)

      Nie wdrożyli żadnej obniżki, to co by się musiało stać aby teraz była?? Chyba by musieli walnąć dyńką o beton, który tak chętnie leją

      • 24 3

      • Musiałaby być deflacja. (1)

        A o to przy orłach w NBP nie musisz się martwić :)

        • 3 3

        • Toć była deflacja w latach 2014 - 2016 co pisze nawet w artykule

          Ale nie przypominam sobie jakiejś obniżki cen biletów w Trójmieście, wręcz przeciwnie. :)

          • 8 0

      • W całej Polsce bilety drożeją a nie tanieją

        Obojętnie kto jest włodarzem

        • 1 4

    • Jasne ! Za PO ceny ustawicznie szły w dół. Przecież to wszyscy POwinni pamiętać.

      A jesli chodzi oceny za bilety w Gdańsku, to odpowiada za to niejaka prezydenta Dulkiewicz ze swoją świtą.

      • 5 0

    • Odezwał się filozof z RODos

      Pifko już zaliczone

      • 0 2

    • Dlaczego maja obnizac ceny biletów skoro maja z tego gigantyczne zyski a POkemony i tak nanich zagłosuja nawet jak sa okradani!

      milion przykładów kompromitacji przez cała kadencje a nadal maja POparcie wyborców gdańska to poco przestac kraść ?

      • 5 0

  • Ceny (12)

    Podziękujmy socjalistycznemu rządowi z PiSowskiej bolszewii za te ceny

    • 37 90

    • za te ceny podziękuj Dulkiewicz i spółce (5)

      • 43 6

      • (4)

        Sprawdz lepiej zyski Energii, Orlenu i podziękuj prezesowi

        • 14 24

        • zyski Energii i Orlenu są dlatego żeby nie szokować obniżkami obywateli. teraz pomału te pieniądze nazat trafią do ludziuw. Taka jest ekonomiczna droga pieniądza.

          • 8 13

        • (2)

          Lepiej było za Tuska gdy Orlen i Lotos jechał na stratach, co było przyczynkiem do "prywatyzacji" w wydaniu Balcerowiczowskim. Chyba nie wierzysz w bajki ze gdyby Orlen był Shelem , to paliwo byłoby tańsze.

          • 16 6

          • Przynajmniej przez ostatnie dwa miesiące zeszłego byłoby tańsze. (1)

            Gdyby było minimum konkurencji, to obyłoby się bez czarów z marżą nad dystrybutorem.

            • 4 9

            • Paliwo nie było tańsze w owym czasie na Shellu...

              • 5 0

    • mówił ci już ktoś, że musisz udać się do specjalisty?

      • 6 3

    • O

      Przypominam ci że to dulkiewicz żądzi miastem

      • 18 3

    • (3)

      typie ale to PO rządzi w gdansku i w porozumieniu z MZKZGustala ceny... a skoro to iwna pis to ldaczego ylo u nas srednio co 5 miesiecy podnoszą ceny ? w innych miastach nie ma to miejsca

      • 20 4

      • Tak, rządzi PO, ale okrada samorządy z podatku centrala, czyli pis. (2)

        • 4 14

        • czyli okrada tylko gdansk, najbardziej zdziadziale miasto z grupy duzych miast w pl. (1)

          bo jak pisalam wczesniej tylko w gdansku jest taki cyrk.

          • 15 1

          • Ćśśś... nawet tak nie pisz bo podłapią...

            • 0 0

  • Tylko bezpłatna komunikacja dla wszystkich ma sens (7)

    • 91 11

    • (2)

      Zapalacisz za to?

      • 3 14

      • On już płaci codziennie

        w swoich podatkach. Ty też dorzucasz się codziennie ze swoich podatków. Chyba, że należysz do tego grona, co wierzy w to, że nie płaci żadnych podatków.

        • 15 0

      • Na komunikację najwięcej płacą Ci

        Którzy z niej nie korzystają...

        • 5 0

    • (3)

      Albo bezpłatna dla wszystkich albo płatna przez wszystkich bez wyjątków.

      • 18 0

      • (2)

        Ja nie chce płacić za coś z czego korzystać nie chce. Po to się uczyłem i ciężko pracowałem, żeby teraz już nie musieć korzystać z komunikacji miejskiej.

        • 1 9

        • Wszyscy podatnicy dopłacają do komunikacji publicznej

          Zawsze jest nie rentowna

          • 6 0

        • do biblotek, z których nie korzystasz, też dopłacasz

          a nie protestujesz

          • 2 1

  • już się nie mogę doczekć

    • 9 0

  • ciekawe jak będzie na prawdę (1)

    • 14 0

    • chyba naprawdę? :D

      • 2 1

  • Jak może być taniej skoro wydano 130 milionów na falę i systemy trzeba utrzymać (7)

    Ktoś musi za to zapłacić czyli pasażerowie

    • 158 4

    • To idzie w zdecydowanej większości z dotacji z UE a nie z biletów (4)

      • 6 35

      • Dotacje unijne biorą się ze składek państw członkowskich (1)

        Eurodeputowani nie jadą w wakacje do Niemiec zbierać truskawki aby później z tego rozdawać kasę, tylko mają ją z twojego portfela.

        • 29 1

        • Nie z mojego portfela, a z portfela Niemca...

          • 1 26

      • UE to skąd ma pieniądze? drukują sobie?

        • 20 1

      • Utrzymanie nie będzie ze środków unijnych.

        • 8 1

    • Dokładnie

      • 7 0

    • Należy podkreślić, że zdecydowania mniejszość pasażerów, bo większość jeździ za darmochę.

      • 9 0

  • Pieniądze z podwyżki cen biletow są na utrzymanie FALI. (2)

    Rocznie będzie to kosztować 25 mln złotych. Chodzi tylko o wynagrodzenie znajomków w spolce innobaltica. A my zapłacimy.

    • 161 3

    • A ile kosztuje aktualny system biletowy? (1)

      Zdaje się że nieco więcej niż 25 mln złotych, więc oszczędzimy, a nie zapłacimy.

      • 0 15

      • Aktualny system kosztuje o wiele mniej.

        Poza tym fala jest dodatkiem.do aktualnego systemu. Wiec to dodatkowa kwota. Obecne Biletomaty przecież zostają

        • 16 0

  • (18)

    Jak to możliwe,że w Pradze miesięczny na wszystkie rodzaje transportu kosztuje 60zł...a inflację mają tam 25%...

    • 111 5

    • 65 zł kosztuje bilet 72 godzinny w Pradze. (2)

      • 8 6

      • Ale ja mówię o miesięcznym,kupionym na cały rok...wychodzi niespełna 70zł...miesięczny kupowany co miesiąc to w Pradze około 100 zł na dziś...

        • 21 4

      • A w Amsterdamie 450 euro

        • 1 4

    • (3)

      W Czechach sa zlotowki?

      • 3 10

      • (1)

        Poprostu podal autor cene w Złotowkavh abys zrozumial

        • 11 1

        • Ten autor to się na niczym nie zna

          • 1 3

      • Jeszcze zimno, a...

        Burak już wyrósł.

        • 0 0

    • Dlatego między innymi mają taką wysoką inflację

      Przestańcie prowicjonalne miasto w Polsce jakim jest Gdańsk porównywać ze stolicami znacznie bogatszych od nas państw. A w Rzymie to mają papieża a my tylko biskupa.

      • 4 0

    • Zapomniałeś (oczywiście przypadkiem) dodać, że bilety jednorazowe mają dużo droższe niż my (6)

      bilet 30-minutowy - 30,00 Kč (5,94 zł),
      bilet 90-minutowy - 40,00 Kč (7,92 zł).

      • 0 2

      • Wytrzeźwiałeś???? Zobacz jaki jest przelicznik korony. (5)

        • 0 1

        • Fakt, od rana trochę się zmieniło... aktualnie - 0,1947 (4)

          Jak chcesz weryfikację to proszę...

          bilet 30 minutowy - 30 koron - (5,81 zł)
          bilet 90 minutowy - 40 koron - (7,74 zł)

          Szczęśliwy ?

          • 0 1

          • (3)

            I na takim praskim bilecie jeździsz po Pradze i po gminach sąsiednich - masz pełną integrację taryf. Ponadto masz jeszcze metro.

            • 1 1

            • 30 minut za 5,81... no sorry, ale za dużo nie pojeździsz (2)

              a u nas za 4,80 (bilet jednorazowy), możesz jechać godzinę i nawet więcej

              • 0 0

              • (1)

                Czasem musisz jechać godzinę bo nic szybciej Cię nie przemieści...

                • 0 0

              • w samochodzie, też stoisz w korku

                • 0 0

    • Nie kłam (1)

      Bilet miesięczny w Pradze kosztuje 550 koron, czyli ok 110 złotych

      • 0 2

      • i inflacja 25%... naprawdę ?

        po co te kłamstwa ?

        • 1 2

    • Przyczyna jest prosta: Czechy to normalny kraj. Tyle w temacie.

      • 1 1

  • Oszczędności z fali (1)

    Nikomu niepotrzebnej przeznaczyć na obniżenie cen biletów

    • 106 3

    • o jakich oszczędnościach piszesz?

      przecież to Miś ,

      • 19 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane