• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej wciąż w powijakach

Michał Sielski
6 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy. Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy.

W połowie 2019 roku Sejm znowelizował ustawę o portach i przystaniach morskich, co miało przyspieszyć prace nad powstaniem Drogi Czerwonej, która może odciążyć trasy nie tylko w okolicach gdyńskiego portu, ale ma być również początkiem przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy. Na razie jednak prace posuwają się powoli, a problemem nadal może być finansowanie wartej ok. 1,5 mld zł budowy.



W lipcu 2019 roku parlamentarzyści jednogłośnie znowelizowali ustawę o portach i przystaniach morskich. Z nowego dokumentu wynika, że minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej (po konsultacji z samorządem) może zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe.

Trafią więc one pod nadzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będą mogły być budowane z funduszy centralnych. Budowa Drogi Czerwonej, czyli inwestycja rzędu 1,5 mld zł była bowiem poza zasięgiem gdyńskiego budżetu.

Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel. Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel.
Znowelizowana ustawa miała być wrotami do rozpoczęcia prac, ale temat ucichł, więc postanowiła o nim przypomnieć pomorska posłanka, Barbara Nowacka. Zapytała ministra infrastruktury m.in. o to na jakim etapie znajdują się prace oraz czy rozważane jest ich przyspieszenie. Przypomnijmy, że wstępnie planowano, że Droga Czerwona będzie gotowa w 2027 roku. W piśmie posłanki znaleźć można obszerne fragmenty artykułu Trojmiasto.pl z lipca 2019 roku.

Kto zapłaci za Drogę Czerwoną?



Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber przypomina jednak, że w nowej ustawie są ściśle określone kwoty maksymalnych wydatków. Limit ten wynosi w latach 2019-2028 maksymalnie 2 mld zł na całą Polskę:
  • 2020 r. - 1,5 mln zł
  • 2021 r. - 5 mln zł
  • 2022 r. - 15 mln zł
  • 2023 r. - 1,5 mln zł
  • 2024 r. - 66 mln zł
  • 2025 r. - 265 mln zł
  • 2026 r. - 580 mln zł
  • 2027 r. - 760 mln zł
  • 2028 r. - 306 mln zł

Przypomnijmy, że koszt budowy Drogi Czerwonej szacowny jest na 1,5 mld zł. Nawet zakładając, że sama budowa będzie trwała 2-3 lata, to na pokrycie jej kosztów wyłącznie ze środków centralnych nie ma wielkich szans, chyba że przeznaczony zostanie na nią cały budżet, co trudno sobie obecnie wyobrazić. Finansowana jest jednak koncepcja budowy.

- W Ministerstwie Infrastruktury rozpoczęły się prace nad opracowaniem koncepcji dotyczącej poprawy dostępu drogowego do portu w Gdyni. Koncepcja ta, biorąc pod uwagę planowanie przestrzenne i gęstość zabudowy w Gdyni konsultowana jest, przede wszystkim, z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tak, aby możliwe było wypracowanie jednej, spójnej koncepcji przebiegu drogi o właściwych parametrach techniczno-eksploatacyjnych - informuje wiceminister infrastruktury, Rafał Weber. - Każda nowa inwestycja lub większa przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej to przedsięwzięcie skomplikowane, poprzedzone m.in. analizą wielokryterialną, obejmującą przede wszystkim aspekty techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Wynikiem m.in. takiej analizy jest ustalenie kilku wariantów usytuowania drogi, z których jeden zostaje następnie rekomendowany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, który określa ostateczny przebieg inwestycji - dodaje.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówi Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona w 2027 roku. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (203) 7 zablokowanych

  • Polska od roku 1989 jest w powijakach (1)

    • 3 2

    • i to...

      nie zmienionych...
      ;)

      • 0 0

  • Na ch.. via maris, zróbcie tylko łącznik z portu do obwodnicy w Chyloni, ludzie ile lat można takie g.. robić !! (1)

    • 12 1

    • będzie już z 50...

      bo to miał być dalszy etap obwodnicy.
      A na przewdę, to myślano o tym już przed wojną...

      • 1 0

  • Teraz już nie ma tematu jest kryzys ....temat nie istnieje... (2)

    ...

    • 5 3

    • takie przedsięwzięcia,

      to świetne lakarstwo na kryzys.

      • 2 0

    • Kryzys czy Ramzes?

      • 0 0

  • Berlin kazał budować stadiony i hale widowiskowe oraz wszędzie montować płotki i ekrany żekomo dzwiekochłonne (4)

    nie drogi
    nie fabryki
    nie chodniki
    Polacy do roboty u Niemca

    • 9 10

    • "Żekomo" ?!!!! Naprawdę, Polaku?

      • 0 0

    • oszołomie, a jak można nakazać budowę fabryki? (1)

      • 2 1

      • jemu się wydaje ze można wszystko nakazać i kontrolować bo to typowy bolszewik

        • 0 1

    • W Niemczech to nie stadionów i hal powstało najwiecej ,ale basenów

      • 0 0

  • Pilniejszy jest przekop Mierzei Wiślanej. Tam będzie hab pełnomorski Elbląga.

    • 3 2

  • typowy PiS

    do 2023 roku czyli do wyborów zaplanowali łącznie 23 mln przez 4 lata bo z tego można będzie ich rozliczyć. a potem to sobie już wpisywali po kilkaset bo papier wszystko przyjmie. co za dno

    • 4 2

  • Sprzedali kiedyś Polskę Moskwie a dzisiaj sprzedali Polskę Berlinowi ( pisze się Bruksela a czyta Berlin ) (1)

    • 8 14

    • Jarozbaw?

      • 1 3

  • Jak wróci PO to dalej będzie syf i obiecanki oraz bieda dla Polaków i bogactwo dla Swojaków (1)

    • 7 14

    • Horała?

      • 4 3

  • Via Maris to drugie Via Carpatia (6)

    Autostrada, która miała połączyć państwa bałtyckie z państwami dawnej Jugosławi. Budują, budują został tylko odcinek między Radomiem a Ostaszowem. A via maris to inwestycja wciąż niezrealizowana, jak latem do Władysławowa ludzie dojadą. Korki niestejziemii.

    • 14 3

    • Via Carpatia to S61 której sporo brakuje - droga do Bułgarii, Rumunini i Grecji, a nie S7 do byłej Jugosławii...

      • 1 0

    • (3)

      W końcu ludziom znudzą się korki i przestaną jeździć do tego Władysławowa i wybiorą np Kołobrzeg do którego jest już droga szybkiego ruchu S6. Proste!

      • 7 1

      • Najpierw do zachodnigo kawałka S6 (2)

        trzeba dojechać.

        • 6 0

        • (1)

          Masz piękna ekspresówkę S3 z południa Polski na północ która łączy się z S6

          • 2 0

          • z Warszawy?

            Śląsk ma bliżej Adriatyk i Czarne.
            A na pewno wygodniej

            • 5 1

    • via Maris to wygoda dla plażowiczów

      i gwóźdź do trumy Gdyni.
      Tak "warszawka" przynajmniej kojarzy Gdynię, bo to miejsce z gigantycznym korkiem tuż przed plażą... ;)

      • 3 1

  • Bez obaw. Opóźnienia są, bo fizole chciały przy niej zarabiać jak ludzie. Kryzys ich otrzeźwi i budowy będą tańsze.

    • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i dostawcy elementów złącznych dla wielu gałęzi przemysłu w Polsce i do ponad 40 krajów na świecie. Absolwentka Wydziału Zarządzania i marketingu w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Związana z firmą Marcopol od 2006 roku, od trzech lat na stanowisku Dyrektora Sprzedaży Krajowej. Systematycznie realizuje strategię biznesową firmy i z sukcesem rozwija sprzedaż na rynku Polskim. Ekspert...

Najczęściej czytane