• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa ORP "Ślązak" opóźniona nawet o kilkanaście miesięcy

Robert Kiewlicz
15 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. Obecnie nie wiadomo jednak, kiedy konkretnie Marynarka Wojenna RP otrzyma nowy patrolowiec. ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. Obecnie nie wiadomo jednak, kiedy konkretnie Marynarka Wojenna RP otrzyma nowy patrolowiec.

Budowa ORP "Ślązak" będzie opóźniona o kilkanaście miesięcy. Powód? Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni nie jest w stanie zamontować elementów Zintegrowanego Systemu Walki na okręcie, a według resortu obrony zakład ma też problemy z zarządzaniem projektem na tak skomplikowanym poziomie technologicznym. Pierwotnie okręt miał wejść do służby pod koniec 2016 roku.


Jak oceniasz decyzję w sprawie przebudowy "Gawrona" na "Ślązaka"?


O opóźnieniach w budowie patrolowca informowaliśmy już w połowie grudnia 2015 roku. Odpowiedzialny za nie miał być wykonawca, czyli Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Wówczas przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej wszczęli postępowanie dotyczące oceny stanu realizacji umowy połączone z wizją lokalną na terenie SMW.

- Stocznia zadłużona jest na kwotę 318 mln zł. To zadłużenie wynika m.in. z tego, że w 2001 roku rozpoczęto projekt budowy korwety "Gawron". To miały być początkowo dwie korwety z możliwością budowy kolejnych pięciu, czyli siedem korwet. Tę pierwszą wyceniono na ok. 630 mln zł. Do tego trzeba było dodać wart kilkaset milionów złotych zintegrowany system walki. Gdyby ten projekt wówczas był odpowiednio finansowany, bo od samego początku na niego brakowało pieniędzy, i gdyby stocznia była prawidłowo zarządzana, to dzisiaj to byłby jeden z kluczowych zakładów w Polsce i mielibyśmy swój okręt flagowy. Niestety przez 16 lat nie skonstruowano jednej korwety. Dzisiaj, w 2016 roku, wiemy, że na czas nie zostanie skonstruowany i oddany do użytku okręt patrolowy, który miał zastąpić "Gawrona". Otóż w 2013 roku podjęto decyzję, że skoro ta stocznia nie jest w stanie oddać jednej korwety, a przypominam, że był plan na siedem, to zróbmy okręt patrolowy. Miał być on oddany do końca 2016 roku. Będzie to najdroższy okręt patrolowy na świecie, ale nawet w tym terminie, wszystko wskazuje na to, nie zostanie wykonany. To pokazuje, jak brak finansowania, brak uwagi poszczególnych rządów od 2001 roku, jak również brak prawidłowego zarządzania majątkiem stoczni doprowadził do takiej sytuacji - powiedział w Sejmie Bartosz Kownacki, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
Przypomnijmy. ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. Początkowo całkowity koszt budowy prototypu korwety "Gawron", wraz z niezbędnym wyposażeniem, określono na poziomie 1,4 mld zł. Po dokonaniu zmian, już jako patrolowiec, "Ślązak" kosztował dotychczas ok. 300 mln euro. Obecnie nie wiadomo jednak, kiedy konkretnie Marynarka Wojenna RP otrzyma nowy patrolowiec.

- Czas opóźnień, a także ewentualne konsekwencje umowne zostaną doprecyzowane w pierwszym kwartale 2016 roku - po przeprowadzeniu analizy szczegółowego harmonogramu budowy okrętu, do opracowania którego została zobligowana SMW oraz po zakończeniu rozmów z wykonawcą i dostawcami poszczególnych elementów ZSW (Thales Nederland B.V. i PBP Enamor Sp. z o.o.). Wstępna ocena wykazała występowanie problemów w SMW w zakresie zarządzania projektem o tak skomplikowanym poziomie technologiczno-technicznym, co przyczyniło się do powstania opóźnień, które wstępnie szacowane są na kilkanaście miesięcy - powiedział PAP Bartłomiej Misiewicz, rzecznik prasowy MON.
W 2009 roku SMW znalazła się w stanie upadłości z możliwością zawarcia układu, a od 2011 roku znajduje się w upadłości likwidacyjnej.

- To jest skandal. Przez cztery lata przedsiębiorstwo, które ma mieć kluczowe znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa, jest w upadłości likwidacyjnej, która de facto powinna zakończyć się likwidacją zakładu, a nie trwać cztery lata. To pozwoliłoby odbudować potencjał tej stoczni. Dzisiaj wpływ Ministerstwa Obrony Narodowej na Stocznię Marynarki Wojennej jest żaden, bo to wynika z przepisów prawa. Jest sędzia komisarz, jest syndyk, ewentualnie rada wierzycieli i to są podmioty, względem których toczone są dzisiaj negocjacje. To jest sytuacja fatalna z punktu widzenia tej stoczni i z punktu widzenia tych programów modernizacyjnych polskiej armii, które są do zrealizowania. Podmiotem, z którym negocjuje MON, musi być spółka, w której jest zarząd, który ponosi konsekwencje swoich decyzji gospodarczych. Tę sytuację trzeba jak najszybciej uzdrowić - stwierdził Kownacki.
Główne parametry techniczne ORP "Ślązak" to: długość całkowita - 95,20 m, szerokość - 13,30 m, zanurzenie - 3,30 m, wyporność pełna - 2150 t, maksymalna prędkość - 30 węzłów, autonomiczność - 30 dni. Obecnie załoga okrętu liczy 20 osób, docelowo na pokładzie ma być 97 marynarzy i oficerów.

Wodowanie ORP Ślązak w 2015 roku

Miejsca

Opinie (95)

  • Przeczytajcie i ocencie sami

    To jest jeden z przetargow http://kpwgdynia.wp.mil.pl/pl/31_967.html

    Zachęcam przeczytać załącznik : zapytania i wyjaśnienia nr 1 oraz numer 2 na dole strony.
    Adekwatność odpowiedzi ze strony KPW na rzeczowe pytania bije po oczach.

    nie wiem czy jest to kwestia podejścia czy kompetencji że takie sytuacje mają miejsce. Pragnę dodać ze jest to jednostka odpowiedzialna za obronność kraju.

    Odyweusz

    • 2 0

  • Sami zobaczcie i przeczytajcie

    Porównajcie zapytania i wyjaśnienia jeden oraz dwa dostępne na stronie

    http://kpwgdynia.wp.mil.pl/pl/31_967.html

    Jeżeli przetargi w porcie wojennym są załatwiane jak w tym dajmy na to przypadku to niedziwne się ze stoczni grozi upadłość. Ma się wrażenie że ludzie odpowiedzialni za przetarg nic nie wiedza o tym czym się zajmują oraz że nawet się nie starają dowiedzieć. Póki nie zmienimy tego podejścia to nie będziemy budować dobrze szybko i tanio.

    • 6 0

  • Naver ending story.

    Ten statek należało zlecić do budowy zwykłej stoczni, gdzie jest zarządzanie, kontrola terminów i zwykłe biznesowe zasady.
    To, co dzieje się z gdyńską MW od lat to skandal. Jakiś folwark, piaskownica używana jedynie do przekrętów i drobnych machlojek finansowych. Totalna korupcja, kolesiostwo, kompromitacja.
    Wyprowadzenie dowództwa do Warszawy nic nie pomogło, a wręcz przeciwnie, bo przestały kraść tłuste koty, a zaczęli dożo liczniejsi średniacy pozbawieni kontroli na miejscu. Tam jest potrzebna naprawdę duża miotła kadrowa (nie mylić z "dobrą zmianą").

    • 9 3

  • Postawić od razu obok "Błyskawicy"

    Jak po 14 latach od rozpoczęcia budowy wodowanie, to po wykończeniu od razu do muzeum.

    • 12 0

  • Jaki znowu zintegrowany system walki?

    Co tu integrować skoro "okręt" będzie uzbrojony w jedno niewielkie działo?

    • 13 0

  • tak działają państwowe firmy

    stocznie, kopalnie, szpitale - wszystko tonie w długach, przepychankach związkowców.
    Poczytajcie ile lat nasza zbrojeniówka próbowała zrobić podwozie do haubicy Krab, ile to kosztowało setek milionów, w końcu się poddali i kupili koreańskie podwozia.

    • 16 1

  • Precz z tym partactwem SMW !!!

    Precz z tym partactwem SMW !!!

    • 16 5

  • Tacyśmy ambitni? Budujemy?

    A gdybyśmy kupili nowy, nowoczesny okręt to już dawno strzegłby naszego wybrzeża, koszty nie byłyby większe, wstyd byłby mniejszy, okręt już byłby spłacony ... A dziś mamy powtórkę z 1939. Tak jesteśmy "gotowi na wszystko"

    • 15 0

  • Czas

    Nie ma się co spieszyć, tyle czasu czekają to poczekają jeszcze parę lat.

    • 2 1

  • Ktoś z was ma jeszcze wątpliwości, że największymi wrogami Polski są ci, którzy rządzili, rządza i będa rządzić tym krajem ?

    • 39 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane