• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Burzą dawną bazę Polferries w Porcie Gdańsk

Wioletta Kakowska-Mehring
6 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Wyburzanie dawnej Bazy Promowej PŻB.

Kiedyś wypływały stąd promy do Nynäshamn w Szwecji, a w czasach świetności nawet do Helsinek i Rygi. Nieczynny od kilku lat szklany budynek terminalu promowego przy ulicy Przemysłowej 1Mapka, kiedyś wizytówka Portu Gdańsk, znika z portowego krajobrazu.



Czy wypływałe(a)ś kiedyś promem z Bazy Promowej PŻB w Nowym Porcie?

Władze Portu Gdańsk zdecydowały się wyburzyć budynek dawnego terminalu promowego w Nowym Porcie, który przez wiele lat był Bazą Promową PŻB. Obiekt stał pusty od 2015 roku, kiedy to promy przeniosły się do Terminalu Promowego Westerplatte (ul. SucharskiegoMapka).

- Teren jest własnością ZMPG. Na tym terenie są jeszcze prowadzone prace. Po ich zakończeniu zostanie on udostępniony dzierżawcy terenu, z którym mamy aktywną umowę. Wstępny termin wydania terenu to początek 2022 roku. Już teraz wyniki przeładunków w Porcie Wewnętrznym znacznie wzrosły. W 2020 był to wzrost w stosunku do roku ubiegłego o prawie 15 proc., a przez ostatnie 4 lata (2017-2020) Port Wewnętrzny wzrósł o prawie 56 proc. Liczymy, że zrealizowana inwestycja w nabrzeże i plac składowy przyczyni się do zwiększenia przeładunków w naszym porcie - poinformowała nas Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.
Tym dzierżawcą jest spółka Avil LogisticsGdańska. Jest to operator, który działa na terenie portu i od 4 lat ma tytuł prawny do terenu po byłej bazie PŻB o powierzchni ok. 1,5 ha.


Terminal promowy przy ulicy Przemysłowej 1 rozpoczął działalność w 1973 roku. W 1977 władze portu w Gdańsku przekazały go Polskiej Żegludze Bałtyckiej, która jest właścicielem marki Polferries. Przez lata właśnie z tego miejsca odpływały promy z Gdańska do Szwecji. Szczytowy okres rozwoju połączeń promowych prowadzonych przez PŻB przypadł na 1989 rok, kiedy to firma operowała na siedmiu liniach, w tym aż trzech z Gdańska (Gdańsk - Nynäshamn, Gdańsk - Helsinki, Świnoujście - Travemunde - Gdańsk - Ryga).

Czytaj też:

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?



Baza działała do 9 maja 2015 roku. Jej funkcję przejął Terminal Promowy Westerplatte. Przy nabrzeżu Obrońców WesterplatteMapka mogą być obsługiwane jednostki do 225 metrów długości. Dla porównania: baza w Nowym Porcie na nabrzeżu ZiółkowskiegoMapka pozwalała cumować statkom o długości tylko do 175 m.

Miejsca

Opinie (83) 5 zablokowanych

  • Tak partia inwestuje w Polske.... (3)

    Budowa megalotniska w Baranowie ma się zacząć w 2023 r., a powołana do tego spółka już teraz zatrudnia setki osób. Na razie wciąż jest tam trawa. Ale nawet jeśli lotnisko nigdy nie powstanie, to są tacy, którzy i tak na tym zarobią. Płace w zarządzie spółki zajmującej się projektowaniem lotniska oscylują wokół 40 tys. zł. Średnie wypłaty w całej firmie około 10 tys. zł. Pracują tam głównie ludzie blisko związani z PiS.

    • 2 1

    • PIS Partia Ignorantow Sejmowych

      • 0 0

    • (1)

      Proszę pisać na temat,wszystkie inne żale pod określonym adresem,a nie tu....

      • 0 0

      • Zaczną jęki jak pis straci władze ( jak to nie ma kasy, czemu nie budują, dlaczego chcą nas wieszać)

        • 0 1

  • Moze o to chodzi...beda pyly przy przeladu7nkach sypkich by za jakis czas poinformowac ze: (2)

    Na skutek protestowc mieszkacow miasto wyraz sprzeciw co do dalszych przeladunkow sypkich,wobec tego wlasciciel terenu jest zmuszony sprzedac nabrzeze znanemu deweloperowi,ktory postawi tam piekne wysokosciowce,...Taki maja plan pewnie.

    • 4 1

    • no i ok port powinien sie przeniesc do nowego miejsca kture ma powstac

      ale te wszystkie zapiziale firemki to blokuja

      • 0 0

    • Z dwojga złego wolę bloki niż takie zapylenie,nie ma czym oddychać w NP,ludzie chorują ;rak,astma,alergie. Port się rozwija i przeładunki rosną,a gdzie BHP ?

      • 0 0

  • No a PiS buduje nowe promy w Szczecinie? (2)

    Kiedy będą gotowe?

    • 12 4

    • pis to zaraza

      • 0 0

    • Nie licz na to

      • 2 0

  • (6)

    Nareszcie. To tylko tam straszyło od dłuższego czasu.

    • 17 16

    • Miał ropopochodny (5)

      Tylko żeby nie powstał tam skład materiałów pylących na dzielnicę,jak to ma miejsce przy zbożowcach przy Nabrzeżu Zbożowym.Cała okolica w czarnym pyle....,trudno oddychać.

      • 7 1

      • (4)

        Zlikwidować port. Taką mam koncepcję. XD

        • 4 5

        • portu nie trzeba likwidowac powinien sie przeniesc do zaplanowanego juz portu centralnego

          ale firmy i firemki nie chca w tym uczestniczyc bo nie chca nic inwestowac tylko brac i to jak najmniejsym kosztem, zmusic pod pregierzem jak w sredniowieczu i juz

          • 0 0

        • Oddać teren miastu,niech miasto się rozwija,wg. planu św.prezydenta PA.Nowy Port to dzielnica portowa.Samochody i lawety mogą być w Gdyni,

          • 0 0

        • (1)

          I wybudować apartamentowce...Gdynia taka nowoczesna

          • 2 2

          • Pyli,bo firma przeniosła się z Gdyni do Gdańska....

            • 2 0

  • A co z drogą dojazdową? (4)

    Kolejne nabrzeże towarowe, a dojazdu jak nie było tak nie ma. Kiedy wreszcie będzie Nową Wyzwolenia z przeznaczeniem dla transportu portowego. A kiedy Port zamierza wreszcie zacząć korzystać z odbudowanego tam połączenia kolejowego. Torowiska gotowe za unijną kasę ale pociągów jakoś nie widać. Czyżby deweloper zakazał?

    • 10 0

    • przy ul. wyzwolenia w falowcach mieszka sama patola co chleje caly dzien i cpie

      to co im przeszkadzaja ciezarowki sie pytam.

      • 0 0

    • (2)

      Nowa Wyzwolenia która przebiega przez nowowybudowane osiedle Robyg. Gratuluje naiwności.

      • 1 1

      • Jak to? przecież były zapewnienia ze strony władz miasta,plany,zebrania robocze,konsultacje z drogimi mieszkańcami w sprawie Nowej Wyzwolenia i numery działek ,którędy ma przebiegać droga.

        • 1 0

      • A kto mieszkańcom NP taki kit wciskał na zebraniach roboczych przez lata z władz miasta?Niech tiry do portu jadą nawet przez Szadółki,i wreszcie przestaną rozjeżdżać ul.Wyzwolenia.

        • 2 0

  • katastrofa tak ciekawy teren bedzie zasmiecony przez jakas pseudo firme tam powinno powstac cos dla mieszkancow turystow

    • 0 0

  • szkoda, że do tego tzw. portu nie ma drogi dojazdowej (7)

    developer zablokował dwupasmówkę pod wiaduktem a miasto i kolej nawet nie zaprotestowało. To miała być prawdziwa Nowa wyzwolenia, nawet na wiadukcie wstępnie zrobiono zjazd.

    • 54 12

    • (1)

      Omamili tylko mieszkańców NP,że będzie Nowa Wyzwolenia i wyprowadzi ciężki transport z osiedla Wyzwolenia.Miasto i deweloperzy ograli mieszkańców dzielnicy.Przez całe lata miasto prowadziło narady,obrady,warsztaty z mieszkańcami NP,a tiry dalej walą ul.Wyzwolenia.

      • 11 1

      • i tak zostanie az port przeniesie sie w nowe miejsce tak zwany port centralny , no ale nikt nie chce inwestowac tylko kase

        kradna , wydawalac sobie kolejne nagrody itd

        • 0 0

    • Miasto? (3)

      Miasto plan uchwaliło, że można budować bloki, w miejscu gdzie powinna być rezerwa planistyczna pod drogę. Nie pisz, że nie protestowało, ponieważ to straszny eufemizm...

      • 2 2

      • (2)

        Brak obwodnicy dzielnicy NP.Ciężki transport portowy rozjeżdża uliczki NP.W związku z rewitalizacją dzielnicy nie jeżdżą po całej dzielnicy tiry,ciężkie lawety samochodowe,tylko w nowszej części ,po asfalcie,ul.Wyzwolenia,przez kolejne lata.Apel mieszkańców o zakaz wjazdu dla ciężarówek w środku osiedla nie odnosi skutku,pomimo ich zgłoszeń do Rady Miasta Gdańska,czy też mediów.

        • 2 0

        • Być może czas na blokadę Wyzwolenia (1)

          przez mieszkańców i nieprzepuszczanie ciężarówek.

          • 1 0

          • Popieram.Wodzu,prowadź....

            • 0 0

    • Pod wiaduktem ,przy torach może to teren PKP i będzie tam droga techniczna dla samochodów?

      • 0 0

  • (3)

    P. Dulkiewicz, czas na obiecane zamkniecie Port Service.

    • 22 2

    • Nie da sie (1)

      • 4 1

      • Więcej kredytu i da się....

        • 0 0

    • Obiecała, że zamknie ?

      Kiedy i komu ?
      Nie ma co liczyć na zamknięcie truciciela, przez najlbliższe 5 lat

      • 1 1

  • Burzo

    • 0 1

  • Wazne

    Przez tą bazę wchodziłem na statek " Silesia" i miałem na nim studniówkę :). Pozdrawiam rocznik 1982 szkoła morska

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane