• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z budową terminalu instalacyjnego w Gdańsku? Znów przesunięto termin

Wioletta Kakowska-Mehring
19 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Od marca 2022 roku trwa postępowanie konkursowe na zalądowienie ogłoszone przez Port Gdańsk. W dokumentacji jest mowa o obszarze od Westerplatte do terenów zajmowanych przez DCT. Od marca 2022 roku trwa postępowanie konkursowe na zalądowienie ogłoszone przez Port Gdańsk. W dokumentacji jest mowa o obszarze od Westerplatte do terenów zajmowanych przez DCT.

Orlen ogłosił swoje zaangażowanie w powstanie terminalu instalacyjnego w Świnoujściu, PGE wsparło powstanie terminalu serwisowego w porcie w Ustce. A co z budową terminalu w Gdańsku? Port Gdańsk wciąż czeka na oferty i po raz kolejny przesuwa termin ich zgłaszania. Czy ofertę złoży PGE?



Inwestycje w rozwój energetyki wiatrowej:

Miał być w Gdyni, potem w Gdańsku, ale powstanie w Świnoujściu. Pierwszy w Polsce terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych zlokalizowany zostanie w Porcie Szczecin-Świnoujście. Mają z niego korzystać firmy zaangażowane w Baltic Power. Jest to wspólny projekt Grupy OrlenNorthland Power, który wykorzysta 76 nowoczesnych turbin o mocy 15 MW firmy Vestas, których elementy będą produkowane w nowej fabryce w Szczecinie. W ubiegłym tygodniu ogłoszono, że terminal instalacyjny Grupy Orlen w Świnoujściu rozpocznie pracę w 2025 roku i jest kluczowy zarówno z punktu widzenia harmonogramu projektu Baltic Power, jak i kolejnych projektów w polskiej części Bałtyku planowanych do 2040 roku przez spółkę Orlen Neptun.

Czy ta decyzja oznacza rezygnację z budowy terminalu instalacyjnego w Gdańsku? Miejmy nadzieje, że nie. W budowę farm wiatrowych na Bałtyku zaangażowane są też inne podmioty, są inne projekty. Swój realizuje inna spółka Skarbu Państwa, czyli PGE. Spółka ta ma w najbliższym czasie zbudować na Bałtyku Morską Farmę Wiatrową Baltica o mocy 2,5 GW, a na początku kolejnej dekady planuje zbudowanie kolejnej - o nazwie Baltica 1 o mocy ok. 1 GW. Połączona moc tych bałtyckich elektrowni pozwoli zaopatrzyć w energię elektryczną ponad 5 mln polskich gospodarstw domowych.

Port Gdańsk czeka na oferty, ale nie tylko od offshore



Czy na współpracę może liczyć Port Gdańsk? Przypomnijmy, że 1 marca Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Wcześniej miał powstać w Porcie Gdynia. Zdecydowano, że powstanie w Porcie Gdańsk.

Od marca 2022 roku trwa postępowanie konkursowe na zalądowienie ogłoszone przez Port Gdańsk. W dokumentacji jest mowa o obszarze od Westerplatte do terenów zajmowanych przez DCT.

NIK: Morskie farmy wiatrowe będą później. Stracona dekada? NIK: Morskie farmy wiatrowe będą później. Stracona dekada?

- Jesteśmy zobowiązani do tego, aby stworzyć możliwości do zrealizowania tego projektu. Polski rząd chce bowiem właśnie w naszym porcie stworzyć zaplecze do obsługi offshore. Opublikowaliśmy postępowanie konkursowe, które ma wyłonić podmiot zainteresowany zalądowieniem obszaru morskiego na potrzeby budowy tego terminalu. Mówimy o bardzo szerokim obszarze, począwszy od DCT, przez Naftoport, a także obejmującym koncepcję Portu Centralnego do Westerplatte - poinformowało biuro prasowe Portu Gdańsk.

Na wstępne oferty czekano do 8 czerwca, ale w odpowiedzi na wniosek uczestnika postępowania przesunięto na 30 września tego roku. Niestety ten termin znów przesunięto.

- Postępowanie jest w toku - termin składania ofert upływa 30 listopada. Dopiero po tym terminie dowiemy się, ile ofert wpłynęło w ramach tego postępowania. Przedmiotowe postępowanie nie dotyczy stricte terminala instalacyjnego, ale generalnie wyboru dzierżawcy bądź dzierżawców terenu lub terenów, który powstanie lub które powstaną w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w obrębie portu pozostającego we władaniu ZMPG SA. Oczywiście w ramach ww. postępowania oferty składać mogą również podmioty zainteresowane wybudowaniem oraz późniejszą eksploatacją terminala instalacyjnego - poinformowała nas Anna Drozd, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Port serwisowy PGE powstanie w Ustce



Czy ofertę złoży PGE? Przypomnijmy, że zmiana lokalizacji z Gdyni na Gdańsk wynikała z uzgodnień poczynionych właśnie ze spółkami Skarbu Państwa (PGE i Orlen) i ich partnerami, czyli podmiotami, które mają realizować ok. 60 proc. inwestycji w offshore wind. To one wskazały port w Gdańsku jako spełniający wszystkie kryteria inwestorów.

- Właśnie w tej chwili trwają w Warszawie rozmowy dotyczące budowy portu instalacyjnego w Gdańsku. Nasz udział będzie miał charakter kapitałowy - powiedział na konferencji w miniony poniedziałek Wojciech Dąbrowski, prezes PGE.
100 mln euro na rozbudowę terminalu kontenerowego DCT 100 mln euro na rozbudowę terminalu kontenerowego DCT

Na razie PGE ogłosiło, że w Porcie Ustka powstanie baza operacyjno-serwisowa dla morskich farm wiatrowych Grupy PGE oraz Centrum Kompetencji Morskiej Energetyki Wiatrowej. Baza będzie również koordynować interwencyjne i rutynowe prace serwisowe.

- Decyzja o utworzeniu w Ustce naszej przyszłej bazy operacyjno-serwisowej jest ważnym krokiem w realizacji projektów Grupy PGE związanych z morską energetyką wiatrową. Nasza inwestycja zmieni nie tylko oblicze portu. Jesteśmy przekonani, że będzie również impulsem do rozwoju całego regionu i powstawania nowych miejsc pracy - powiedział Wojciech Dąbrowski.
Port instalacyjny potrzebny jest w okresie powstawania farm wiatrowych jako zaplecze budowlane. Stamtąd wieże będą transportowane na miejsce posadowienia. Port serwisowy będzie potrzebny, gdy farmy będą już pracowały.

Miejsca

Opinie (52) ponad 10 zablokowanych

  • Gdynia , jak zawsze (27)

    przegrała, władz tego mioasta miliardy z inwestycji morskich nie interesują, miasto upada

    • 21 7

    • oni najchętniej oddali by nabrzeża pod deweloperkę (7)

      tak jak w Gdańsku plany były

      • 13 4

      • (6)

        Jak miasto ma oddać tereny portowe pod deweloperkę? Tymi terenami miasto nie zarządza, są w gestii portów a te podlegają władzy centralnej (który też zarabia na nich miliardy).

        • 10 7

        • jak ? (3)

          normalnie, plany na Wyspę Ostrów i tereny stoczniowe od 2000 roku są, kilka lat temu widziałem wizualizacje nowych osiedl i hoteli na Westerplatte gdzie jest jednostka wojskowa i żeby było śmieszniej było to w Niemczech (ani słowa w Polsce o tym nie było nie wspominając o Gdańsku) jako oferta inwestycyjna dla funduszy (Bliski Wschód, Izrael, Ameryka Południowa i Skandynawia - w tym samym czasie reklamowali nowe osiedla na Długich Ogrodach - sprawdź kto jest inwestorem), jak myślisz czemu tak władze Gdańska płakały jak odbierali im te tereny z zarządu w zeszłym roku ?

          • 7 1

          • (1)

            po chciało sprzedać lasy pis sprzedaje masowo drzew , po chciało budować pis zabrał tereny i sam buduje , widziałeś plany rządzących co do Westerplatte ? rozumiesz różnice miedzy chcieć a robić ?

            • 3 3

            • Widziałem i chwalę je bo mają uzasadnienie

              to co tam jest zaplanowane jest tylko wycinkiem tego co ma tam być po budowie portu zewnętrznego, tam nawet torowiska już pod to są szykowane.

              • 2 4

          • oficjalnie podawano informację o zamiarach "oczyszczenia" lewego brzegu Wisły z działalności przemysłowej

            a o prawym decydowało miasto poprzez radę nadzorczą.

            • 3 0

        • poszukaj, zapytaj Googla o haslo

          "Gminy okradly porty" a zobaczysz kulisy jednego z walkow oraz przyczyne, dla ktorej Adamowicz dlugie lata przewodniczyl radzie nadzorczej portu.
          Moze domyslisz sie, o co szla walka podczas zmiany lokalizacji Nauty, dlaczego na nabrzezu Rybackim w Gdyni stoja bloki. A to jest zewnetrzny port, ktory powinien byc rozbudowany w glab zatoki.
          Poszukaj hasla Stoczniowy Fundusz Inwestycyjmy, Synergia, Szlanta a dowiesz sie, jak powstala republika developerow wokol Mlodego Miasta i w calym Gdansku.

          • 3 1

        • należy odróznić tereny portu od terenów portowych...

          "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."
          "W efekcie, ich udziały własnościowe w zarządach poszczególnych portów są symboliczne czego jednak nie można powiedzieć o udziale w ich radach nadzorczych. Liczba przedstawicieli gmin jest tam taka, jak to przewiduje ustawa portowa, z prawem do wyznaczania przewodniczących tych rad włącznie (w przypadku Szczecina i Świnoujścia są nimi naprzemiennie reprezentanci obu tych gmin). Efekt jest taki, że na setkach hektarów terenów znajdujących się w granicach portów rządzą się gminy, a nie zarządy portów."

          • 5 0

    • a co Gdynia ma tu do powiedzenia oślico PiSowska? (7)

      • 6 13

      • No jak zawsze nic nie ma do powiedzenia...i grzeczniej trochę. (5)

        Chyba powoli sobie uświadamiacie, że Polacy nie chcą na was głosować.

        • 7 5

        • (1)

          ty myślisz że pis ogłupi wszystkich jak ciebie ?? hahahahah faktycznie patrząc na elektorat pis niewiele osób jest mądrzejszych od prezesa a nawet nie wiem czy ktokolwiek

          • 4 8

          • beton to beton, nawet zbrojony

            • 6 3

        • doucz się nieuku kto decyduje o takiej inwestycji (2)

          • 2 8

          • (1)

            skoro jesteś doukiem to nie wal jednego hasła zaczepno obronnego tylko retorycznie wytłumacz

            • 4 0

            • pretensje do redakcji, która pokasowała 50% wpisów

              ale takiej Polski czy raczej wolski właśnie chcecie

              • 0 5

      • bardzo wiele...

        Cytujac gdynskiego notabla:"Chocby port chcial za to placic zlotem, miasto mu budowac nie pozwoli".

        Moze magistrat nie jest w stanie pomoc, ale za to zaszkodzic i owszem.

        • 3 1

    • (9)

      Akurat miasto nie ma nic do powiedzenia w tym temacie - czy Gdańsk, czy Gdynia.

      • 6 7

      • nikt nie przekona PISowskiego trolla, że białe jest białe (8)

        szkoda słów

        • 4 8

        • ? rozwiń to (7)

          co miasto ma do tego ? jak oni nie potrafią śmietników na czas opróżnić. Wszystko w porcie jest finansowane z budżetu centralnego

          • 2 3

          • (5)

            masz na to jakieś dowody popierające twoją tezę ? ile pis dał na rozbudowę portu ? ile powstało przez 7 lat ? ile mamy po ich 7 latach rządzenia tego co zostanie dla potomnych

            • 2 6

            • oczywiście że mam bo śledzę ten temat od wielu lat (4)

              w zasadzie od momentu budowy silosów zbożowych przy DCT, od takie zboczenie zawodowe, bo firma w której pracowałem dostarczała tam stal na zbrojenia.

              W skrócie, w ciągu ostatnich kilku lat:
              - przebudowana została całkowicie praktycznie cała infrastruktura kolejowa, z budową od zera nasypów, wymianą torowisk całego układu sterującego i sygnalizującego, przebudowano wszystkie bocznice kolejowe i dobudowano nowe (jest teraz ze 2 razy tyle miejsca na nich) - zobacz wzdłuż Sucharskiego, prace ukończone w tym roku,
              - cały dojazd do DCT został zmieniony, budowa nowych wiaduktów na całym terenie portu
              - nowy most kolejowy przez Martwą Wisłę,
              - przebudowa infrastruktury drogowej (Sucharskiego, Budowniczych Portu Północnego, Kontenerowej, nowe wiadukty drogowe,
              - rozbudowa DCT (tak kasa ze SP jako udziałowca leci na to od 3 lat ponad).
              - rozbudowa falochronów,
              - modernizacja toru wodnego na Martwej Wiśle,
              - pogłębienie wejścia do portu,
              - rozbudowa bazy PERN na terenie portu (etap pierwszy ukończony, kolejne etapy to rozbudowa na Górkach Zachodnich gdzie mają 4 zbiorniki jeszcze dobudować z opcją na dwa kolejne)
              - w tle lecą przygotowania i uzyskiwanie pozwoleń na budowę portu zewnętrznego i dalszą rozbudowę DCT

              • 5 1

              • Nie chodzi o inwestycje ukończone za czasów pi.S.S. (1)

                ale o inwestycje wymyślone i wdrożone przez tych ..... ...

                • 1 4

              • wymyśliło to paru Angoli

                wdrożył (sfinansował) australijski fundusz emerytalny, który następnie sprzedał udziały z sowitym i założonym zyskiem. Na 10 lat przed terminem dzierżawy. W 30% wróciły one do państwowych rąk.
                Zasługą naszej administracji wszelakiej jest to, że zbytnio nie przeszkadzała, choć plany związane z taką działalnością były zupełnie inne. Dla przypomnienia, jedyny terminal kontenerowy, który zbankrutował, był w... Gdańsku.

                Obecnie to samograj i ucichły checheszki na temat przewidywanego umoczenia kasy przez Australijczyków i "niedasię", "nieopłacasię".
                Podobna skala i tempo konieczna jest w Gdyni i Świnoujściu jeśli chcemy nadążać...
                Chyba że ktoś woli deweloperkę...
                W Gdyni akurat to żywa idea...
                Świat nie stoi, powstała Bronka (udziały Hamburga) a Aarhus podwaja "zalądowioną" powierzchnię.

                • 3 0

              • (1)

                to jeszcze sprawdź kto za tymi inwestycjami stał i kto je inicjował

                • 0 2

              • paru Angoli

                i australijski fundusz emerytalny

                • 3 0

          • nie wszystko

            Tunel, wantowy i Sucharskiego sa finansowane przez miasto. A nie da sie zaprzeczyc, ze to kluczowe dla portu na prawym brzegu Wisly komponenty.
            DCT samodzielnie pozyskuje srodki z Unii i z tego powstalo polaczenie kolejowe.

            • 3 0

    • dzisiaj wściekła pisowska miana w redakcji sądząc po tych wpisach, które zostały skasowane i tych pozostawionych

      • 4 5

  • Postępowanie na zalądowienie? (2)

    Postępowanie na odkotwiczenie z redakcji, takich twórczyń tekstów, proszę dokonać.

    • 5 9

    • Głupoty piszesz i jeszcze lajki zbierasz (1)

      Specjalnie dla ciebie fragmenty dokumentu z Kancelarii Senatu RP, a dokładnie z Biura Analiz, Dokumentacji i Korespondencji "Informacja na temat portu instalacyjnego morskich farm wiatrowych w Gdańsku i portów serwisowych w Łebie oraz Ustce":

      "terminal ten powstanie w porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu w ląd" i "W dniu 8 marca 2022 r. Port w Gdańsku ogłosił postępowanie konkursowe, mające na celu wyłonienie dzierżawcy zainteresowanego zalądowieniem obszaru morskiego znajdującego się w granicach administracyjnych Portu".

      • 3 0

      • ale dlaczego to tyle lat nic sie nie działo gdy :Monika Morawiecka od 2006 r. pracowała w PGE, w którym od 2010 r. pełniła funkcję dyrektora departamentu strategii. W 2019 r. została prezeską spółki celowej PGE Baltica zajmującej się budową farm wiatrowych na Bałtyku.

        • 0 1

  • Będą się czaić to sytuację wykorzystają za granicą, np. na Łotwie.

    • 6 5

  • Te wiatraczki to tam dodatek, dzieje się w Polsce. (3)

    Za miesiąc ma być ogłoszony prawdopodobnie drugi wykonawca pierwszego polskiego atomu. Prawdopodobnie prócz Ameryki będzie to Korea płd.

    • 20 9

    • Raczej nie drugi wykonawca pierwszego atomu, a ... (1)

      Amerykanie wykonają 1 i 2 elektrownie.
      Korea Wykona elektrownie nr 3.
      Łącznie ma ich powstać 3 i ta pierwsza Amerykańska ma być gotowa na 2033.

      • 5 2

      • A co tam bez kozery powiem, że powstanie 5, amerykańskie 2, potem koreańska, francuska i na koniec nasza narodowa! W Elblągu!

        • 8 7

    • ale wiatraczki ostatnie 5 lat budowała kuzynka premiera przecież , mamy ich dostatek :Monika Morawiecka od 2006 r. pracowała w PGE, w którym od 2010 r. pełniła funkcję dyrektora departamentu strategii. W 2019 r. została prezeską spółki celowej PGE Baltica zajmującej się budową farm wiatrowych na Bałtyku.

      • 3 0

  • Klimat (2)

    Te wiatraki to super pomysł, jak wentylatory schładzają klimat planety a wtedy nie trzeba mówić o przeludnieniu i holenderskim przekrowieniu. Dobry pomysł. Powiedzcie to tej klima-sierotce że Szwecji

    • 13 12

    • Matko co to za bełkot. środek tygodnia, biały dzień, a ten już przylakierowany.

      • 10 2

    • wg polskiej niesierotki wiatraki schładzają

      jak wentylatory. I taki idzie głosować. Mać.

      • 4 0

  • Orlen (3)

    Gdzie nie zobaczę nazwy tej PiSowskiej firmy od razu dostaję konwulsji.

    • 12 9

    • Do lekarza (2)

      I to szybciutko

      • 1 8

      • Na srebrzysku juz grzeja łozko

        • 1 2

      • Orlen i PKO tylko prokurator (byle nie ziobrysci)wyleczyc moze!,akcje Orlenu przez PKO do nabywcow z Uni i USA trafily.kto sprzedaje majatek Polski?.

        • 2 2

  • (1)

    nastepny szwindel!, PKO kupilo akcje orlenu po miesiacy sprzedali nabywcom z UNI i USA. Tuskawina,Tuskabieda,Tuskabezrobocie!.

    • 3 0

    • ostatnio tusk podniósł Obajtkowi marżę rafineryjną o 249% stąd tak wysoka cena paliw - jest to do sprawdzenia dla niedowiarków

      • 0 0

  • Wiadomo (2)

    Wiadomo, że Gdansk dostał te zapewnienia na osłodę za Lotos, a teraz...

    • 0 0

    • nie,nie,nie Gdansk nic nie dostanie! ustawiaja swoich i beda stali jak gornicy.

      • 0 0

    • teraz obajtek sprzedał spółkę Lotos biopaliwa - by zostało polskie to co jest polskie hahhahahah

      • 0 0

  • (1)

    Hahaha Newsweek, a za nim Tusk ruszyli aferę podsłuchową jego własnego rządu, co się odbiło rykoszetem na jego synalku bo wychodzą brudy.. Nie moge się doczekać nagrania Tusk-Kulczyk. Będzie gratka!

    • 3 1

    • Trzeba pilnować Polski Ryże nieszczęście wróciło

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane