- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (40 opinii)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (126 opinii)
- 3 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (90 opinii)
- 4 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 5 Jest umowa na czarter FSRU (20 opinii)
- 6 Energa z zyskiem za 2023 r. (94 opinie)
Co z budową terminalu instalacyjnego w Gdańsku? Znów przesunięto termin
Orlen ogłosił swoje zaangażowanie w powstanie terminalu instalacyjnego w Świnoujściu, PGE wsparło powstanie terminalu serwisowego w porcie w Ustce. A co z budową terminalu w Gdańsku? Port Gdańsk wciąż czeka na oferty i po raz kolejny przesuwa termin ich zgłaszania. Czy ofertę złoży PGE?
Czy ta decyzja oznacza rezygnację z budowy terminalu instalacyjnego w Gdańsku? Miejmy nadzieje, że nie. W budowę farm wiatrowych na Bałtyku zaangażowane są też inne podmioty, są inne projekty. Swój realizuje inna spółka Skarbu Państwa, czyli PGE. Spółka ta ma w najbliższym czasie zbudować na Bałtyku Morską Farmę Wiatrową Baltica o mocy 2,5 GW, a na początku kolejnej dekady planuje zbudowanie kolejnej - o nazwie Baltica 1 o mocy ok. 1 GW. Połączona moc tych bałtyckich elektrowni pozwoli zaopatrzyć w energię elektryczną ponad 5 mln polskich gospodarstw domowych.
Port Gdańsk czeka na oferty, ale nie tylko od offshore
Czy na współpracę może liczyć Port Gdańsk? Przypomnijmy, że 1 marca Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Wcześniej miał powstać w Porcie Gdynia. Zdecydowano, że powstanie w Porcie Gdańsk.
Od marca 2022 roku trwa postępowanie konkursowe na zalądowienie ogłoszone przez Port Gdańsk. W dokumentacji jest mowa o obszarze od Westerplatte do terenów zajmowanych przez DCT.
NIK: Morskie farmy wiatrowe będą później. Stracona dekada?
- Jesteśmy zobowiązani do tego, aby stworzyć możliwości do zrealizowania tego projektu. Polski rząd chce bowiem właśnie w naszym porcie stworzyć zaplecze do obsługi offshore. Opublikowaliśmy postępowanie konkursowe, które ma wyłonić podmiot zainteresowany zalądowieniem obszaru morskiego na potrzeby budowy tego terminalu. Mówimy o bardzo szerokim obszarze, począwszy od DCT, przez Naftoport, a także obejmującym koncepcję Portu Centralnego do Westerplatte - poinformowało biuro prasowe Portu Gdańsk.
Na wstępne oferty czekano do 8 czerwca, ale w odpowiedzi na wniosek uczestnika postępowania przesunięto na 30 września tego roku. Niestety ten termin znów przesunięto.
- Postępowanie jest w toku - termin składania ofert upływa 30 listopada. Dopiero po tym terminie dowiemy się, ile ofert wpłynęło w ramach tego postępowania. Przedmiotowe postępowanie nie dotyczy stricte terminala instalacyjnego, ale generalnie wyboru dzierżawcy bądź dzierżawców terenu lub terenów, który powstanie lub które powstaną w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w obrębie portu pozostającego we władaniu ZMPG SA. Oczywiście w ramach ww. postępowania oferty składać mogą również podmioty zainteresowane wybudowaniem oraz późniejszą eksploatacją terminala instalacyjnego - poinformowała nas Anna Drozd, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Port serwisowy PGE powstanie w Ustce
Czy ofertę złoży PGE? Przypomnijmy, że zmiana lokalizacji z Gdyni na Gdańsk wynikała z uzgodnień poczynionych właśnie ze spółkami Skarbu Państwa (PGE i Orlen) i ich partnerami, czyli podmiotami, które mają realizować ok. 60 proc. inwestycji w offshore wind. To one wskazały port w Gdańsku jako spełniający wszystkie kryteria inwestorów.
- Właśnie w tej chwili trwają w Warszawie rozmowy dotyczące budowy portu instalacyjnego w Gdańsku. Nasz udział będzie miał charakter kapitałowy - powiedział na konferencji w miniony poniedziałek Wojciech Dąbrowski, prezes PGE.
100 mln euro na rozbudowę terminalu kontenerowego DCT
Na razie PGE ogłosiło, że w Porcie Ustka powstanie baza operacyjno-serwisowa dla morskich farm wiatrowych Grupy PGE oraz Centrum Kompetencji Morskiej Energetyki Wiatrowej. Baza będzie również koordynować interwencyjne i rutynowe prace serwisowe.
- Decyzja o utworzeniu w Ustce naszej przyszłej bazy operacyjno-serwisowej jest ważnym krokiem w realizacji projektów Grupy PGE związanych z morską energetyką wiatrową. Nasza inwestycja zmieni nie tylko oblicze portu. Jesteśmy przekonani, że będzie również impulsem do rozwoju całego regionu i powstawania nowych miejsc pracy - powiedział Wojciech Dąbrowski.
Port instalacyjny potrzebny jest w okresie powstawania farm wiatrowych jako zaplecze budowlane. Stamtąd wieże będą transportowane na miejsce posadowienia. Port serwisowy będzie potrzebny, gdy farmy będą już pracowały.
Miejsca
Opinie (52) ponad 10 zablokowanych
-
2022-10-19 08:28
Gdynia , jak zawsze (27)
przegrała, władz tego mioasta miliardy z inwestycji morskich nie interesują, miasto upada
- 21 7
-
2022-10-19 08:36
oni najchętniej oddali by nabrzeża pod deweloperkę (7)
tak jak w Gdańsku plany były
- 13 4
-
2022-10-19 10:55
(6)
Jak miasto ma oddać tereny portowe pod deweloperkę? Tymi terenami miasto nie zarządza, są w gestii portów a te podlegają władzy centralnej (który też zarabia na nich miliardy).
- 10 7
-
2022-10-19 12:29
jak ? (3)
normalnie, plany na Wyspę Ostrów i tereny stoczniowe od 2000 roku są, kilka lat temu widziałem wizualizacje nowych osiedl i hoteli na Westerplatte gdzie jest jednostka wojskowa i żeby było śmieszniej było to w Niemczech (ani słowa w Polsce o tym nie było nie wspominając o Gdańsku) jako oferta inwestycyjna dla funduszy (Bliski Wschód, Izrael, Ameryka Południowa i Skandynawia - w tym samym czasie reklamowali nowe osiedla na Długich Ogrodach - sprawdź kto jest inwestorem), jak myślisz czemu tak władze Gdańska płakały jak odbierali im te tereny z zarządu w zeszłym roku ?
- 7 1
-
2022-10-19 13:31
(1)
po chciało sprzedać lasy pis sprzedaje masowo drzew , po chciało budować pis zabrał tereny i sam buduje , widziałeś plany rządzących co do Westerplatte ? rozumiesz różnice miedzy chcieć a robić ?
- 3 3
-
2022-10-19 15:18
Widziałem i chwalę je bo mają uzasadnienie
to co tam jest zaplanowane jest tylko wycinkiem tego co ma tam być po budowie portu zewnętrznego, tam nawet torowiska już pod to są szykowane.
- 2 4
-
2022-10-19 23:35
oficjalnie podawano informację o zamiarach "oczyszczenia" lewego brzegu Wisły z działalności przemysłowej
a o prawym decydowało miasto poprzez radę nadzorczą.
- 3 0
-
2022-10-19 18:30
poszukaj, zapytaj Googla o haslo
"Gminy okradly porty" a zobaczysz kulisy jednego z walkow oraz przyczyne, dla ktorej Adamowicz dlugie lata przewodniczyl radzie nadzorczej portu.
Moze domyslisz sie, o co szla walka podczas zmiany lokalizacji Nauty, dlaczego na nabrzezu Rybackim w Gdyni stoja bloki. A to jest zewnetrzny port, ktory powinien byc rozbudowany w glab zatoki.
Poszukaj hasla Stoczniowy Fundusz Inwestycyjmy, Synergia, Szlanta a dowiesz sie, jak powstala republika developerow wokol Mlodego Miasta i w calym Gdansku.- 3 1
-
2022-10-19 23:40
należy odróznić tereny portu od terenów portowych...
"W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."
"W efekcie, ich udziały własnościowe w zarządach poszczególnych portów są symboliczne czego jednak nie można powiedzieć o udziale w ich radach nadzorczych. Liczba przedstawicieli gmin jest tam taka, jak to przewiduje ustawa portowa, z prawem do wyznaczania przewodniczących tych rad włącznie (w przypadku Szczecina i Świnoujścia są nimi naprzemiennie reprezentanci obu tych gmin). Efekt jest taki, że na setkach hektarów terenów znajdujących się w granicach portów rządzą się gminy, a nie zarządy portów."- 5 0
-
2022-10-19 08:41
a co Gdynia ma tu do powiedzenia oślico PiSowska? (7)
- 6 13
-
2022-10-19 10:49
No jak zawsze nic nie ma do powiedzenia...i grzeczniej trochę. (5)
Chyba powoli sobie uświadamiacie, że Polacy nie chcą na was głosować.
- 7 5
-
2022-10-19 11:11
(1)
ty myślisz że pis ogłupi wszystkich jak ciebie ?? hahahahah faktycznie patrząc na elektorat pis niewiele osób jest mądrzejszych od prezesa a nawet nie wiem czy ktokolwiek
- 4 8
-
2022-10-19 11:26
beton to beton, nawet zbrojony
- 6 3
-
2022-10-19 11:21
doucz się nieuku kto decyduje o takiej inwestycji (2)
- 2 8
-
2022-10-19 13:32
(1)
skoro jesteś doukiem to nie wal jednego hasła zaczepno obronnego tylko retorycznie wytłumacz
- 4 0
-
2022-10-19 14:19
pretensje do redakcji, która pokasowała 50% wpisów
ale takiej Polski czy raczej wolski właśnie chcecie
- 0 5
-
2022-10-19 20:07
bardzo wiele...
Cytujac gdynskiego notabla:"Chocby port chcial za to placic zlotem, miasto mu budowac nie pozwoli".
Moze magistrat nie jest w stanie pomoc, ale za to zaszkodzic i owszem.- 3 1
-
2022-10-19 10:54
(9)
Akurat miasto nie ma nic do powiedzenia w tym temacie - czy Gdańsk, czy Gdynia.
- 6 7
-
2022-10-19 11:24
nikt nie przekona PISowskiego trolla, że białe jest białe (8)
szkoda słów
- 4 8
-
2022-10-19 12:23
? rozwiń to (7)
co miasto ma do tego ? jak oni nie potrafią śmietników na czas opróżnić. Wszystko w porcie jest finansowane z budżetu centralnego
- 2 3
-
2022-10-19 13:33
(5)
masz na to jakieś dowody popierające twoją tezę ? ile pis dał na rozbudowę portu ? ile powstało przez 7 lat ? ile mamy po ich 7 latach rządzenia tego co zostanie dla potomnych
- 2 6
-
2022-10-19 15:14
oczywiście że mam bo śledzę ten temat od wielu lat (4)
w zasadzie od momentu budowy silosów zbożowych przy DCT, od takie zboczenie zawodowe, bo firma w której pracowałem dostarczała tam stal na zbrojenia.
W skrócie, w ciągu ostatnich kilku lat:
- przebudowana została całkowicie praktycznie cała infrastruktura kolejowa, z budową od zera nasypów, wymianą torowisk całego układu sterującego i sygnalizującego, przebudowano wszystkie bocznice kolejowe i dobudowano nowe (jest teraz ze 2 razy tyle miejsca na nich) - zobacz wzdłuż Sucharskiego, prace ukończone w tym roku,
- cały dojazd do DCT został zmieniony, budowa nowych wiaduktów na całym terenie portu
- nowy most kolejowy przez Martwą Wisłę,
- przebudowa infrastruktury drogowej (Sucharskiego, Budowniczych Portu Północnego, Kontenerowej, nowe wiadukty drogowe,
- rozbudowa DCT (tak kasa ze SP jako udziałowca leci na to od 3 lat ponad).
- rozbudowa falochronów,
- modernizacja toru wodnego na Martwej Wiśle,
- pogłębienie wejścia do portu,
- rozbudowa bazy PERN na terenie portu (etap pierwszy ukończony, kolejne etapy to rozbudowa na Górkach Zachodnich gdzie mają 4 zbiorniki jeszcze dobudować z opcją na dwa kolejne)
- w tle lecą przygotowania i uzyskiwanie pozwoleń na budowę portu zewnętrznego i dalszą rozbudowę DCT- 5 1
-
2022-10-20 00:42
Nie chodzi o inwestycje ukończone za czasów pi.S.S. (1)
ale o inwestycje wymyślone i wdrożone przez tych ..... ...
- 1 4
-
2022-10-20 18:23
wymyśliło to paru Angoli
wdrożył (sfinansował) australijski fundusz emerytalny, który następnie sprzedał udziały z sowitym i założonym zyskiem. Na 10 lat przed terminem dzierżawy. W 30% wróciły one do państwowych rąk.
Zasługą naszej administracji wszelakiej jest to, że zbytnio nie przeszkadzała, choć plany związane z taką działalnością były zupełnie inne. Dla przypomnienia, jedyny terminal kontenerowy, który zbankrutował, był w... Gdańsku.
Obecnie to samograj i ucichły checheszki na temat przewidywanego umoczenia kasy przez Australijczyków i "niedasię", "nieopłacasię".
Podobna skala i tempo konieczna jest w Gdyni i Świnoujściu jeśli chcemy nadążać...
Chyba że ktoś woli deweloperkę...
W Gdyni akurat to żywa idea...
Świat nie stoi, powstała Bronka (udziały Hamburga) a Aarhus podwaja "zalądowioną" powierzchnię.- 3 0
-
2022-10-20 15:43
(1)
to jeszcze sprawdź kto za tymi inwestycjami stał i kto je inicjował
- 0 2
-
2022-10-20 18:13
paru Angoli
i australijski fundusz emerytalny
- 3 0
-
2022-10-20 19:36
nie wszystko
Tunel, wantowy i Sucharskiego sa finansowane przez miasto. A nie da sie zaprzeczyc, ze to kluczowe dla portu na prawym brzegu Wisly komponenty.
DCT samodzielnie pozyskuje srodki z Unii i z tego powstalo polaczenie kolejowe.- 3 0
-
2022-10-19 14:17
dzisiaj wściekła pisowska miana w redakcji sądząc po tych wpisach, które zostały skasowane i tych pozostawionych
- 4 5
-
2022-10-19 09:02
Postępowanie na zalądowienie? (2)
Postępowanie na odkotwiczenie z redakcji, takich twórczyń tekstów, proszę dokonać.
- 5 9
-
2022-10-19 13:40
Głupoty piszesz i jeszcze lajki zbierasz (1)
Specjalnie dla ciebie fragmenty dokumentu z Kancelarii Senatu RP, a dokładnie z Biura Analiz, Dokumentacji i Korespondencji "Informacja na temat portu instalacyjnego morskich farm wiatrowych w Gdańsku i portów serwisowych w Łebie oraz Ustce":
"terminal ten powstanie w porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu w ląd" i "W dniu 8 marca 2022 r. Port w Gdańsku ogłosił postępowanie konkursowe, mające na celu wyłonienie dzierżawcy zainteresowanego zalądowieniem obszaru morskiego znajdującego się w granicach administracyjnych Portu".- 3 0
-
2022-10-20 15:46
ale dlaczego to tyle lat nic sie nie działo gdy :Monika Morawiecka od 2006 r. pracowała w PGE, w którym od 2010 r. pełniła funkcję dyrektora departamentu strategii. W 2019 r. została prezeską spółki celowej PGE Baltica zajmującej się budową farm wiatrowych na Bałtyku.
- 0 1
-
2022-10-19 09:14
Będą się czaić to sytuację wykorzystają za granicą, np. na Łotwie.
- 6 5
-
2022-10-19 11:30
Te wiatraczki to tam dodatek, dzieje się w Polsce. (3)
Za miesiąc ma być ogłoszony prawdopodobnie drugi wykonawca pierwszego polskiego atomu. Prawdopodobnie prócz Ameryki będzie to Korea płd.
- 20 9
-
2022-10-19 13:20
Raczej nie drugi wykonawca pierwszego atomu, a ... (1)
Amerykanie wykonają 1 i 2 elektrownie.
Korea Wykona elektrownie nr 3.
Łącznie ma ich powstać 3 i ta pierwsza Amerykańska ma być gotowa na 2033.- 5 2
-
2022-10-19 16:14
A co tam bez kozery powiem, że powstanie 5, amerykańskie 2, potem koreańska, francuska i na koniec nasza narodowa! W Elblągu!
- 8 7
-
2022-10-20 09:03
ale wiatraczki ostatnie 5 lat budowała kuzynka premiera przecież , mamy ich dostatek :Monika Morawiecka od 2006 r. pracowała w PGE, w którym od 2010 r. pełniła funkcję dyrektora departamentu strategii. W 2019 r. została prezeską spółki celowej PGE Baltica zajmującej się budową farm wiatrowych na Bałtyku.
- 3 0
-
2022-10-19 15:43
Klimat (2)
Te wiatraki to super pomysł, jak wentylatory schładzają klimat planety a wtedy nie trzeba mówić o przeludnieniu i holenderskim przekrowieniu. Dobry pomysł. Powiedzcie to tej klima-sierotce że Szwecji
- 13 12
-
2022-10-19 16:12
Matko co to za bełkot. środek tygodnia, biały dzień, a ten już przylakierowany.
- 10 2
-
2022-10-20 08:35
wg polskiej niesierotki wiatraki schładzają
jak wentylatory. I taki idzie głosować. Mać.
- 4 0
-
2022-10-19 17:10
Orlen (3)
Gdzie nie zobaczę nazwy tej PiSowskiej firmy od razu dostaję konwulsji.
- 12 9
-
2022-10-19 17:36
Do lekarza (2)
I to szybciutko
- 1 8
-
2022-10-19 19:52
Na srebrzysku juz grzeja łozko
- 1 2
-
2022-10-20 05:53
Orlen i PKO tylko prokurator (byle nie ziobrysci)wyleczyc moze!,akcje Orlenu przez PKO do nabywcow z Uni i USA trafily.kto sprzedaje majatek Polski?.
- 2 2
-
2022-10-20 05:27
(1)
nastepny szwindel!, PKO kupilo akcje orlenu po miesiacy sprzedali nabywcom z UNI i USA. Tuskawina,Tuskabieda,Tuskabezrobocie!.
- 3 0
-
2022-10-20 15:47
ostatnio tusk podniósł Obajtkowi marżę rafineryjną o 249% stąd tak wysoka cena paliw - jest to do sprawdzenia dla niedowiarków
- 0 0
-
2022-10-20 11:08
Wiadomo (2)
Wiadomo, że Gdansk dostał te zapewnienia na osłodę za Lotos, a teraz...
- 0 0
-
2022-10-20 13:10
nie,nie,nie Gdansk nic nie dostanie! ustawiaja swoich i beda stali jak gornicy.
- 0 0
-
2022-10-20 15:48
teraz obajtek sprzedał spółkę Lotos biopaliwa - by zostało polskie to co jest polskie hahhahahah
- 0 0
-
2022-10-20 15:23
(1)
Hahaha Newsweek, a za nim Tusk ruszyli aferę podsłuchową jego własnego rządu, co się odbiło rykoszetem na jego synalku bo wychodzą brudy.. Nie moge się doczekać nagrania Tusk-Kulczyk. Będzie gratka!
- 3 1
-
2022-10-20 17:59
Trzeba pilnować Polski Ryże nieszczęście wróciło
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.