• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z budową terminalu instalacyjnego w Gdańsku? Znów przesunięto termin

Wioletta Kakowska-Mehring
19 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Od marca 2022 roku trwa postępowanie konkursowe na zalądowienie ogłoszone przez Port Gdańsk. W dokumentacji jest mowa o obszarze od Westerplatte do terenów zajmowanych przez DCT. Od marca 2022 roku trwa postępowanie konkursowe na zalądowienie ogłoszone przez Port Gdańsk. W dokumentacji jest mowa o obszarze od Westerplatte do terenów zajmowanych przez DCT.

Orlen ogłosił swoje zaangażowanie w powstanie terminalu instalacyjnego w Świnoujściu, PGE wsparło powstanie terminalu serwisowego w porcie w Ustce. A co z budową terminalu w Gdańsku? Port Gdańsk wciąż czeka na oferty i po raz kolejny przesuwa termin ich zgłaszania. Czy ofertę złoży PGE?



Inwestycje w rozwój energetyki wiatrowej:

Miał być w Gdyni, potem w Gdańsku, ale powstanie w Świnoujściu. Pierwszy w Polsce terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych zlokalizowany zostanie w Porcie Szczecin-Świnoujście. Mają z niego korzystać firmy zaangażowane w Baltic Power. Jest to wspólny projekt Grupy OrlenNorthland Power, który wykorzysta 76 nowoczesnych turbin o mocy 15 MW firmy Vestas, których elementy będą produkowane w nowej fabryce w Szczecinie. W ubiegłym tygodniu ogłoszono, że terminal instalacyjny Grupy Orlen w Świnoujściu rozpocznie pracę w 2025 roku i jest kluczowy zarówno z punktu widzenia harmonogramu projektu Baltic Power, jak i kolejnych projektów w polskiej części Bałtyku planowanych do 2040 roku przez spółkę Orlen Neptun.

Czy ta decyzja oznacza rezygnację z budowy terminalu instalacyjnego w Gdańsku? Miejmy nadzieje, że nie. W budowę farm wiatrowych na Bałtyku zaangażowane są też inne podmioty, są inne projekty. Swój realizuje inna spółka Skarbu Państwa, czyli PGE. Spółka ta ma w najbliższym czasie zbudować na Bałtyku Morską Farmę Wiatrową Baltica o mocy 2,5 GW, a na początku kolejnej dekady planuje zbudowanie kolejnej - o nazwie Baltica 1 o mocy ok. 1 GW. Połączona moc tych bałtyckich elektrowni pozwoli zaopatrzyć w energię elektryczną ponad 5 mln polskich gospodarstw domowych.

Port Gdańsk czeka na oferty, ale nie tylko od offshore



Czy na współpracę może liczyć Port Gdańsk? Przypomnijmy, że 1 marca Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Wcześniej miał powstać w Porcie Gdynia. Zdecydowano, że powstanie w Porcie Gdańsk.

Od marca 2022 roku trwa postępowanie konkursowe na zalądowienie ogłoszone przez Port Gdańsk. W dokumentacji jest mowa o obszarze od Westerplatte do terenów zajmowanych przez DCT.

NIK: Morskie farmy wiatrowe będą później. Stracona dekada? NIK: Morskie farmy wiatrowe będą później. Stracona dekada?

- Jesteśmy zobowiązani do tego, aby stworzyć możliwości do zrealizowania tego projektu. Polski rząd chce bowiem właśnie w naszym porcie stworzyć zaplecze do obsługi offshore. Opublikowaliśmy postępowanie konkursowe, które ma wyłonić podmiot zainteresowany zalądowieniem obszaru morskiego na potrzeby budowy tego terminalu. Mówimy o bardzo szerokim obszarze, począwszy od DCT, przez Naftoport, a także obejmującym koncepcję Portu Centralnego do Westerplatte - poinformowało biuro prasowe Portu Gdańsk.

Na wstępne oferty czekano do 8 czerwca, ale w odpowiedzi na wniosek uczestnika postępowania przesunięto na 30 września tego roku. Niestety ten termin znów przesunięto.

- Postępowanie jest w toku - termin składania ofert upływa 30 listopada. Dopiero po tym terminie dowiemy się, ile ofert wpłynęło w ramach tego postępowania. Przedmiotowe postępowanie nie dotyczy stricte terminala instalacyjnego, ale generalnie wyboru dzierżawcy bądź dzierżawców terenu lub terenów, który powstanie lub które powstaną w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w obrębie portu pozostającego we władaniu ZMPG SA. Oczywiście w ramach ww. postępowania oferty składać mogą również podmioty zainteresowane wybudowaniem oraz późniejszą eksploatacją terminala instalacyjnego - poinformowała nas Anna Drozd, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Port serwisowy PGE powstanie w Ustce



Czy ofertę złoży PGE? Przypomnijmy, że zmiana lokalizacji z Gdyni na Gdańsk wynikała z uzgodnień poczynionych właśnie ze spółkami Skarbu Państwa (PGE i Orlen) i ich partnerami, czyli podmiotami, które mają realizować ok. 60 proc. inwestycji w offshore wind. To one wskazały port w Gdańsku jako spełniający wszystkie kryteria inwestorów.

- Właśnie w tej chwili trwają w Warszawie rozmowy dotyczące budowy portu instalacyjnego w Gdańsku. Nasz udział będzie miał charakter kapitałowy - powiedział na konferencji w miniony poniedziałek Wojciech Dąbrowski, prezes PGE.
100 mln euro na rozbudowę terminalu kontenerowego DCT 100 mln euro na rozbudowę terminalu kontenerowego DCT

Na razie PGE ogłosiło, że w Porcie Ustka powstanie baza operacyjno-serwisowa dla morskich farm wiatrowych Grupy PGE oraz Centrum Kompetencji Morskiej Energetyki Wiatrowej. Baza będzie również koordynować interwencyjne i rutynowe prace serwisowe.

- Decyzja o utworzeniu w Ustce naszej przyszłej bazy operacyjno-serwisowej jest ważnym krokiem w realizacji projektów Grupy PGE związanych z morską energetyką wiatrową. Nasza inwestycja zmieni nie tylko oblicze portu. Jesteśmy przekonani, że będzie również impulsem do rozwoju całego regionu i powstawania nowych miejsc pracy - powiedział Wojciech Dąbrowski.
Port instalacyjny potrzebny jest w okresie powstawania farm wiatrowych jako zaplecze budowlane. Stamtąd wieże będą transportowane na miejsce posadowienia. Port serwisowy będzie potrzebny, gdy farmy będą już pracowały.

Miejsca

Opinie (52) ponad 10 zablokowanych

  • Chiny chcą przejąć część portu w Hamburgu

    Zobaczymy jak Niemcy się zachowają i czy faktycznie kapitał nie ma narodowości...

    • 1 0

  • Gdynia , jak zawsze (27)

    przegrała, władz tego mioasta miliardy z inwestycji morskich nie interesują, miasto upada

    • 21 7

    • (9)

      Akurat miasto nie ma nic do powiedzenia w tym temacie - czy Gdańsk, czy Gdynia.

      • 6 7

      • nikt nie przekona PISowskiego trolla, że białe jest białe (8)

        szkoda słów

        • 4 8

        • ? rozwiń to (7)

          co miasto ma do tego ? jak oni nie potrafią śmietników na czas opróżnić. Wszystko w porcie jest finansowane z budżetu centralnego

          • 2 3

          • nie wszystko

            Tunel, wantowy i Sucharskiego sa finansowane przez miasto. A nie da sie zaprzeczyc, ze to kluczowe dla portu na prawym brzegu Wisly komponenty.
            DCT samodzielnie pozyskuje srodki z Unii i z tego powstalo polaczenie kolejowe.

            • 3 0

          • (5)

            masz na to jakieś dowody popierające twoją tezę ? ile pis dał na rozbudowę portu ? ile powstało przez 7 lat ? ile mamy po ich 7 latach rządzenia tego co zostanie dla potomnych

            • 2 6

            • oczywiście że mam bo śledzę ten temat od wielu lat (4)

              w zasadzie od momentu budowy silosów zbożowych przy DCT, od takie zboczenie zawodowe, bo firma w której pracowałem dostarczała tam stal na zbrojenia.

              W skrócie, w ciągu ostatnich kilku lat:
              - przebudowana została całkowicie praktycznie cała infrastruktura kolejowa, z budową od zera nasypów, wymianą torowisk całego układu sterującego i sygnalizującego, przebudowano wszystkie bocznice kolejowe i dobudowano nowe (jest teraz ze 2 razy tyle miejsca na nich) - zobacz wzdłuż Sucharskiego, prace ukończone w tym roku,
              - cały dojazd do DCT został zmieniony, budowa nowych wiaduktów na całym terenie portu
              - nowy most kolejowy przez Martwą Wisłę,
              - przebudowa infrastruktury drogowej (Sucharskiego, Budowniczych Portu Północnego, Kontenerowej, nowe wiadukty drogowe,
              - rozbudowa DCT (tak kasa ze SP jako udziałowca leci na to od 3 lat ponad).
              - rozbudowa falochronów,
              - modernizacja toru wodnego na Martwej Wiśle,
              - pogłębienie wejścia do portu,
              - rozbudowa bazy PERN na terenie portu (etap pierwszy ukończony, kolejne etapy to rozbudowa na Górkach Zachodnich gdzie mają 4 zbiorniki jeszcze dobudować z opcją na dwa kolejne)
              - w tle lecą przygotowania i uzyskiwanie pozwoleń na budowę portu zewnętrznego i dalszą rozbudowę DCT

              • 5 1

              • Nie chodzi o inwestycje ukończone za czasów pi.S.S. (1)

                ale o inwestycje wymyślone i wdrożone przez tych ..... ...

                • 1 4

              • wymyśliło to paru Angoli

                wdrożył (sfinansował) australijski fundusz emerytalny, który następnie sprzedał udziały z sowitym i założonym zyskiem. Na 10 lat przed terminem dzierżawy. W 30% wróciły one do państwowych rąk.
                Zasługą naszej administracji wszelakiej jest to, że zbytnio nie przeszkadzała, choć plany związane z taką działalnością były zupełnie inne. Dla przypomnienia, jedyny terminal kontenerowy, który zbankrutował, był w... Gdańsku.

                Obecnie to samograj i ucichły checheszki na temat przewidywanego umoczenia kasy przez Australijczyków i "niedasię", "nieopłacasię".
                Podobna skala i tempo konieczna jest w Gdyni i Świnoujściu jeśli chcemy nadążać...
                Chyba że ktoś woli deweloperkę...
                W Gdyni akurat to żywa idea...
                Świat nie stoi, powstała Bronka (udziały Hamburga) a Aarhus podwaja "zalądowioną" powierzchnię.

                • 3 0

              • (1)

                to jeszcze sprawdź kto za tymi inwestycjami stał i kto je inicjował

                • 0 2

              • paru Angoli

                i australijski fundusz emerytalny

                • 3 0

    • oni najchętniej oddali by nabrzeża pod deweloperkę (7)

      tak jak w Gdańsku plany były

      • 13 4

      • (6)

        Jak miasto ma oddać tereny portowe pod deweloperkę? Tymi terenami miasto nie zarządza, są w gestii portów a te podlegają władzy centralnej (który też zarabia na nich miliardy).

        • 10 7

        • należy odróznić tereny portu od terenów portowych...

          "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."
          "W efekcie, ich udziały własnościowe w zarządach poszczególnych portów są symboliczne czego jednak nie można powiedzieć o udziale w ich radach nadzorczych. Liczba przedstawicieli gmin jest tam taka, jak to przewiduje ustawa portowa, z prawem do wyznaczania przewodniczących tych rad włącznie (w przypadku Szczecina i Świnoujścia są nimi naprzemiennie reprezentanci obu tych gmin). Efekt jest taki, że na setkach hektarów terenów znajdujących się w granicach portów rządzą się gminy, a nie zarządy portów."

          • 5 0

        • jak ? (3)

          normalnie, plany na Wyspę Ostrów i tereny stoczniowe od 2000 roku są, kilka lat temu widziałem wizualizacje nowych osiedl i hoteli na Westerplatte gdzie jest jednostka wojskowa i żeby było śmieszniej było to w Niemczech (ani słowa w Polsce o tym nie było nie wspominając o Gdańsku) jako oferta inwestycyjna dla funduszy (Bliski Wschód, Izrael, Ameryka Południowa i Skandynawia - w tym samym czasie reklamowali nowe osiedla na Długich Ogrodach - sprawdź kto jest inwestorem), jak myślisz czemu tak władze Gdańska płakały jak odbierali im te tereny z zarządu w zeszłym roku ?

          • 7 1

          • oficjalnie podawano informację o zamiarach "oczyszczenia" lewego brzegu Wisły z działalności przemysłowej

            a o prawym decydowało miasto poprzez radę nadzorczą.

            • 3 0

          • (1)

            po chciało sprzedać lasy pis sprzedaje masowo drzew , po chciało budować pis zabrał tereny i sam buduje , widziałeś plany rządzących co do Westerplatte ? rozumiesz różnice miedzy chcieć a robić ?

            • 3 3

            • Widziałem i chwalę je bo mają uzasadnienie

              to co tam jest zaplanowane jest tylko wycinkiem tego co ma tam być po budowie portu zewnętrznego, tam nawet torowiska już pod to są szykowane.

              • 2 4

        • poszukaj, zapytaj Googla o haslo

          "Gminy okradly porty" a zobaczysz kulisy jednego z walkow oraz przyczyne, dla ktorej Adamowicz dlugie lata przewodniczyl radzie nadzorczej portu.
          Moze domyslisz sie, o co szla walka podczas zmiany lokalizacji Nauty, dlaczego na nabrzezu Rybackim w Gdyni stoja bloki. A to jest zewnetrzny port, ktory powinien byc rozbudowany w glab zatoki.
          Poszukaj hasla Stoczniowy Fundusz Inwestycyjmy, Synergia, Szlanta a dowiesz sie, jak powstala republika developerow wokol Mlodego Miasta i w calym Gdansku.

          • 3 1

    • a co Gdynia ma tu do powiedzenia oślico PiSowska? (7)

      • 6 13

      • bardzo wiele...

        Cytujac gdynskiego notabla:"Chocby port chcial za to placic zlotem, miasto mu budowac nie pozwoli".

        Moze magistrat nie jest w stanie pomoc, ale za to zaszkodzic i owszem.

        • 3 1

      • No jak zawsze nic nie ma do powiedzenia...i grzeczniej trochę. (5)

        Chyba powoli sobie uświadamiacie, że Polacy nie chcą na was głosować.

        • 7 5

        • doucz się nieuku kto decyduje o takiej inwestycji (2)

          • 2 8

          • (1)

            skoro jesteś doukiem to nie wal jednego hasła zaczepno obronnego tylko retorycznie wytłumacz

            • 4 0

            • pretensje do redakcji, która pokasowała 50% wpisów

              ale takiej Polski czy raczej wolski właśnie chcecie

              • 0 5

        • (1)

          ty myślisz że pis ogłupi wszystkich jak ciebie ?? hahahahah faktycznie patrząc na elektorat pis niewiele osób jest mądrzejszych od prezesa a nawet nie wiem czy ktokolwiek

          • 4 8

          • beton to beton, nawet zbrojony

            • 6 3

    • dzisiaj wściekła pisowska miana w redakcji sądząc po tych wpisach, które zostały skasowane i tych pozostawionych

      • 4 5

  • Na DCT nie da się nic sensownego przeładować.

    Boją się wszystkiego, chociaż mają najlepszy sprzęt.

    • 0 1

  • (1)

    Hahaha Newsweek, a za nim Tusk ruszyli aferę podsłuchową jego własnego rządu, co się odbiło rykoszetem na jego synalku bo wychodzą brudy.. Nie moge się doczekać nagrania Tusk-Kulczyk. Będzie gratka!

    • 3 1

    • Trzeba pilnować Polski Ryże nieszczęście wróciło

      • 1 0

  • Wiadomo (2)

    Wiadomo, że Gdansk dostał te zapewnienia na osłodę za Lotos, a teraz...

    • 0 0

    • teraz obajtek sprzedał spółkę Lotos biopaliwa - by zostało polskie to co jest polskie hahhahahah

      • 0 0

    • nie,nie,nie Gdansk nic nie dostanie! ustawiaja swoich i beda stali jak gornicy.

      • 0 0

  • (1)

    nastepny szwindel!, PKO kupilo akcje orlenu po miesiacy sprzedali nabywcom z UNI i USA. Tuskawina,Tuskabieda,Tuskabezrobocie!.

    • 3 0

    • ostatnio tusk podniósł Obajtkowi marżę rafineryjną o 249% stąd tak wysoka cena paliw - jest to do sprawdzenia dla niedowiarków

      • 0 0

  • Postępowanie na zalądowienie? (2)

    Postępowanie na odkotwiczenie z redakcji, takich twórczyń tekstów, proszę dokonać.

    • 5 9

    • Głupoty piszesz i jeszcze lajki zbierasz (1)

      Specjalnie dla ciebie fragmenty dokumentu z Kancelarii Senatu RP, a dokładnie z Biura Analiz, Dokumentacji i Korespondencji "Informacja na temat portu instalacyjnego morskich farm wiatrowych w Gdańsku i portów serwisowych w Łebie oraz Ustce":

      "terminal ten powstanie w porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu w ląd" i "W dniu 8 marca 2022 r. Port w Gdańsku ogłosił postępowanie konkursowe, mające na celu wyłonienie dzierżawcy zainteresowanego zalądowieniem obszaru morskiego znajdującego się w granicach administracyjnych Portu".

      • 3 0

      • ale dlaczego to tyle lat nic sie nie działo gdy :Monika Morawiecka od 2006 r. pracowała w PGE, w którym od 2010 r. pełniła funkcję dyrektora departamentu strategii. W 2019 r. została prezeską spółki celowej PGE Baltica zajmującej się budową farm wiatrowych na Bałtyku.

        • 0 1

  • Te wiatraczki to tam dodatek, dzieje się w Polsce. (3)

    Za miesiąc ma być ogłoszony prawdopodobnie drugi wykonawca pierwszego polskiego atomu. Prawdopodobnie prócz Ameryki będzie to Korea płd.

    • 20 9

    • ale wiatraczki ostatnie 5 lat budowała kuzynka premiera przecież , mamy ich dostatek :Monika Morawiecka od 2006 r. pracowała w PGE, w którym od 2010 r. pełniła funkcję dyrektora departamentu strategii. W 2019 r. została prezeską spółki celowej PGE Baltica zajmującej się budową farm wiatrowych na Bałtyku.

      • 3 0

    • Raczej nie drugi wykonawca pierwszego atomu, a ... (1)

      Amerykanie wykonają 1 i 2 elektrownie.
      Korea Wykona elektrownie nr 3.
      Łącznie ma ich powstać 3 i ta pierwsza Amerykańska ma być gotowa na 2033.

      • 5 2

      • A co tam bez kozery powiem, że powstanie 5, amerykańskie 2, potem koreańska, francuska i na koniec nasza narodowa! W Elblągu!

        • 8 7

  • Klimat (2)

    Te wiatraki to super pomysł, jak wentylatory schładzają klimat planety a wtedy nie trzeba mówić o przeludnieniu i holenderskim przekrowieniu. Dobry pomysł. Powiedzcie to tej klima-sierotce że Szwecji

    • 13 12

    • wg polskiej niesierotki wiatraki schładzają

      jak wentylatory. I taki idzie głosować. Mać.

      • 4 0

    • Matko co to za bełkot. środek tygodnia, biały dzień, a ten już przylakierowany.

      • 10 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane