- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (42 opinie)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (177 opinii)
- 3 Złoty polski ma już 100 lat (144 opinie)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (104 opinie)
- 5 Rozlicz PIT do 30 kwietnia (6 opinii)
- 6 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
DCT. 9-milionowy kontener i T3 na zatoce
9-milionowy kontener popłynie na pokładzie kontenerowca "Munkebo Maersk".
W DCT uroczyście przeładowano 9-milionowy kontener. Jeśli uda się utrzymać dotychczasowe tempo, to niedługo będzie 10-milionowy - zapowiadają władze terminalu. Przyjdzie też czas na kolejną rozbudowę, czyli T3. Ma on jednak powstać na wodzie, a nie na plaży.
Największy terminal kontenerowy w Polsce i na Bałtyku - DCT Gdańsk od początku swego istnienia przeładował 9 milionów TEU, czyli kontenerów o długości 20 stóp. Ten wynik udało się osiągnąć w ciągu 10 lat działalności operacyjnej. Kontener został uroczyście załadowany na statek "Munkebo Maersk" i we wtorek ma wypłynąć do Azji.
- Tylko w zeszłym roku w DCT obsłużyliśmy 5 tys. pociągów, 300 tys. ciężarówek i prawie 500 statków. Jeżeli nasze tempo rozwoju będzie takie jak dotychczas, to w tym roku będziemy wstanie przeładować 10-milionowy kontener, a Gdańsk będzie mógł dogonić porty Europy Zachodniej. Nasz rozwój nie jest jednak możliwy bez wsparcia rządu, bo te kontenery muszą jeszcze sprawnie trafić do odbiorców, potrzebujemy więc infrastruktury kolejowej i drogowej. Te załadowane ciężarówki i pociągi trafiają nie tylko do Polski, ale także do Czech i na Słowację. Nasz terminal ma ogromne znaczenie dla państwa. Dzięki naszej działalności tylko w pierwszym kwartale tego roku do budżetu trafiło ponad 2 mld zł - powiedział Adam Żołnowski, wiceprezes zarządu DCT Gdańska.
Nie bez powodu prezes Żołnowski wspomniał o drogach łączących terminal z lądem. Na uroczystości obecny był bowiem Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju.
- Rząd chce odbudować silną pozycję portów polskich na Bałtyku. Mają się do tego przyczynić realizowane inwestycje w zakresie infrastruktury portowej oraz dostępowej, zarówno od strony lądu jak i morza - zadeklarował minister Kwieciński.
W 2017 roku DCT Gdańsk przeładowało prawie 1,6 mln TEU, regularnie obsługując zawinięcia największych kontenerowych statków na świecie. W tym roku może uda się przeładować 2 mln TEU. Terminal umożliwia Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego między Europą a Azją.
T3 na wodzie, a nie na plaży
Dobre wyniki i perspektywy sprzyjają rozwojowi DCT. Dziś tworzą go dwa głębokowodne terminale. Dzięki uruchomionemu pod koniec 2016 roku terminalowi T2 podwojono potencjał przeładunkowy do 3 mln TEU rocznie.
- Terminal DCT, który dziś widzimy, jest produktem ciągłych inwestycji rok po roku, po to, aby stworzyć prawdziwą bramę na świat dla Polski. Inwestycje zagraniczne, takie jak te, wymagają stabilnych i przejrzystych ram prawnych w perspektywie długofalowej - powiedział Cameron Thorpe, prezes zarządu DCT Gdańsk.
Władze terminalu już kilka lat temu zapowiedziały, że to nie koniec. Czy możemy liczyć na powstanie T3, czyli dalszy rozwój? W ostatnim czasie sprawa ta wybrzmiała w kontekście przyszłości 10 ha plaży na Stogach w sąsiedztwie DCT i wywołała spore poruszenie.
- Cały czas myślimy w jakim kierunku się rozwijać. Nasze pierwotne założenia wynikające z umowy podpisanej w roku 2004 jednoznacznie wskazują, że możemy rozwijać się w kierunku północnym, czyli rozbudowywać istniejący T1 w stronę falochronu w wariancie tzw. lustrzanego odbicia w kierunku wschodnim, w kierunku plaży Stogi. Od razu jednak dodam, że nie jest naszym celem i nigdy nie było zabetonowanie plaży na Stogach. Będziemy się rozwijali na wodzie. Będziemy się też zawsze rozwijali w granicach gruntu, który posiadamy w dzierżawie. Nasz terminal powstał na plaży, która była w granicach portu. Plaża na Stogach jest cenna dla mieszkańców, dla turystów, wszyscy z tego korzystamy. Jednak musimy podchodzić do tego w racjonalny sposób. Pamiętajmy o tym, że same plaże nie pozwolą godnie żyć. My musimy się rozwijać, ale tak, żeby nikomu nie zrobić krzywdy - zapewnia Adam Żołnowski.
DCT a Port Centralny?
Władze DCT przyznają, że pracują nad koncepcją T3, ale muszą to dobrze przeanalizować. Nie podają więc żadnych terminów, kiedy mogłoby dojść do budowy i uruchomienia T3, które ma być rozbudową w głąb zatoki istniejącego już terminalu T1.
- Nie ma jeszcze decyzji, musimy być przekonani, że to się biznesowo opłaci. Przyglądamy się też zmianom prawnym, które zachodzą w obszarze gospodarki morskiej czy też ustawy o portach i przystaniach morskich. W zależności od kierunku w jakim one pójdą, nasze decyzje inwestycyjne będą dryfowały, albo płynęły do przodu - dodał Żołnowski.
Zapytaliśmy też o udział w budowie Portu Centralnego w Gdańsku. Czy DCT widzi jakieś miejsce dla siebie w tym projekcie?
- Czekamy na wyniki analiz przygotowywanych przez władze portu. Trudno nam jednoznacznie powiedzieć. Natomiast musimy patrzeć realnie na nasz rozwój. My nie możemy nagle przestać funkcjonować na jednym obszarze portu i przeskoczyć do drugiego. To nie byłoby uzasadnione ekonomicznie. Także przynajmniej ta część kontenerowa dalej będzie rozwijała się w granicach terenów obecnie dzierżawionych przez DCT - powiedział Adam Żołnowski.
Miejsca
Opinie (112) 9 zablokowanych
-
2018-05-28 22:35
Dwa polskie porty w górnej piątce dziesięciu największych portów na Bałtyku
To niezła wiadomość...
- 9 3
-
2018-05-28 22:08
.
Aaa. Czyli plaże jednak chce zabrać. " Same plaże nie pozwolą godnie żyć". Bo wy swoim pracownikom dajecie godnie żyć? Chyba tylko tym emerytom z Australii. Łapy precz od plaży!!!!!
- 19 3
-
2018-05-28 21:46
Epicka impreza widzę...jak zwykle zresztą ...
Kto przygotował scenariusz? Dział sprzedaży i marketingu? Kryształowe koszmarki też były rozdawane? PRL bis. Ale co sie dziwić jak PIS wizytuje. Wymyślcie coś nowego bo to się sztampa robi.
- 9 4
-
2018-05-28 21:46
.
Z czego tu się cieszyć. Firma zarabia na tym samym poziomie co zachodnioeurooejscy gracze a płaci swoim pracownikom 5-krotnie mniej. Zyski transferowane za granicę na emerytury Australijczyków a nasze OFE zamiast inwestować w takie właśnie biznesy które są skazane na sukces to obracali nimi na giełdzie a Polski emeryt ma się cieszyć z 1600zl a pracownik z pięciokrotnie niższej pensji niż jego koledzy po fachu na zachodzie. 2mld z cła? Firma nie płaci tego cła do budżetu tylko my konsumenci w towarach które kupujemy. Efekt? Efekt taki, że przyjeżdża do Polski zachodni kapitał lupi pracowników na naszym rynku pracy, zyski wytransferuje za granicę i chwali się sukcesem na który de facto składają sie konsumenci.
- 30 3
-
2018-05-28 20:02
(1)
Stać ich żeby oblewać każdy kontener!!
Praca Kowalskiego = tania praca.
Wyobraźcie sobie: brama stworzona przez tych Panów 12 na dobę (a potem ich zmiennicy kolejne 12h) i zawieszanie na każdym kontenerze płótna z numerem, jeszcze buteleczka szampana rozbita o kontener na szczęście...- 10 6
-
2018-05-28 20:17
Szkoły, kursy skończone, fakultety i języki znają (i swój wiek mają!) - a przedstawienie jak dla dzieci robią... Klaszczcie w ręce bijcie im brawa... Niech wiedzą jak oczach wypadają.
- 3 1
-
2018-05-28 18:58
(1)
Nie rozumiem, czemu świętują 9milionowy. Nie mogli zaczekać do bardziej okrągłej liczby? Niedługo będą oblewać co setny kontener.
- 20 9
-
2018-05-28 19:36
Stać ich, żeby każdy oblewać... Ale nie powtarzajcie głośno...
- 3 0
-
2018-05-28 19:10
Gdzie kaski Panowie Prezesi :/ (1)
- 42 4
-
2018-05-28 19:21
"Przykład idzie z góry" - powiadał pewnie plakat, wygląda tak, jakby go zwinęli z poprzednikiem
- 13 0
-
2018-05-28 16:29
Oby tak dalej (2)
Świetnie! 2mld zł do budżetu Państwa i to w 3miesiace!!! Powodzenia w rozwoju ale pamiętajcie również o najważniejszym, czyli o pracownikach. Bez nich nie byłoby takich sukcesów!
Pozdrawiam- 77 10
-
2018-05-28 17:31
(1)
Mamy nadzieję że teraz stary nam nieźle sypnie.
- 19 3
-
2018-05-28 18:02
Piaskiem po oczach...
- 37 1
-
2018-05-28 16:27
Jeszcze tylko trzeba usprawnic kolej, żeby przejeła pałeczke w logistyce i bedzie cudownie .
- 71 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.