• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT Gdańsk. Rekordowy wynik i pierwsze miejsce na Bałtyku

VIK
21 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Terminal DCT obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. Terminal DCT obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.

W gdańskim terminalu DCT przeładowano w ub. roku ponad 2,1 mln TEU, czyli kontenerów 20-stopowych, co stanowi wzrost o ok. 5 proc. i sprawia, że był to rekordowy rok dla największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim. Stało się tak pomimo trwającej pandemii, która utrudnia sprawne działanie transportu.



Rok 2021 był szczególny dla DCT. W kwietniu poinformowano, że terminal od momentu otwarcia w 2007 r. obsłużył już 15 mln TEU, a w lipcu odnotowano rekord liczby TEU obsługiwanych w jednym zawinięciu statku (20 207 TEU). Z kolei w  listopadzie terminal obsłużył rekordową liczbę statków w ciągu miesiąca, było ich aż 70.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Pomimo wyzwań związanych z pandemią COVID-19, powodujących zawirowania w globalnej logistyce oraz łańcuchach dostaw, przeładowaliśmy w 2021 r. ponad 2 092 432 TEU. Ten wynik pokazuje raz jeszcze, że jesteśmy prawdziwym bałtyckim hubem transportowym i  bramą transportową do Europy Środkowo-Wschodniej - mówi Charles Baker, dyrektor generalny DCT Gdańsk.

Suwnice w DCT.



Wynik 2 mln przeładowanych TEU DCT osiągnął też w grudniu 2019 r., tuż przed wybuchem pandemii koronawirusa. Tym samym stał się pierwszym terminalem na Morzu Bałtyckim, który przekroczył granicę 2 mln TEU obsłużonych w ciągu jednego roku. W 2020 r. z powodu zakłóceń w łańcuchach dostaw wynik spadł nieznacznie poniżej 2 mln (1,91 mln TEU), ale do końca kwietnia 2020 r. odbicie było już widoczne, a jesienią 2020 r. wolumeny wróciły do poziomów z 2019 r.

Baltic Hub 3, czyli DCT zbuduje trzecie nabrzeże



W lipcu 2021 r. oficjalnie ogłoszono, że DCT Gdańsk zbuduje trzecie nabrzeże głębokowodne, tzw. Baltic Hub 3, co po zakończeniu inwestycji zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro (ok. 2 mld zł), powstanie nabrzeże (zlokalizowane na wschód od istniejącego nabrzeża T1) o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha, którego otwarcie planowane jest na 2024 r.

- Dzięki tej inwestycji jesteśmy w stanie systematycznie poprawiać nasze wyniki, co nas bardzo cieszy. Ponadto zakończyliśmy rozbudowę bocznicy kolejowej z trzema dodatkowymi torami - DCT ma teraz siedem torów - każdy po 750 m. Będziemy cały czas inwestować w rozwój technologiczny naszego terminalu - mówi Charles Baker.

Zobacz, jak pracuje operator suwnicy bramowej



DCT jest też zainteresowane dzierżawą tzw. Deepwater, czyli 27 ha w głębokowodnej części portu. Terminal jest jednym z dwóch oferentów, którzy zgłosili udział w przetargu. DCT będzie rywalizować z CM Partner A/S z siedzibą w Kopenhadze.

DCT Gdańsk jest jedynym głębokowodnym terminalem na Morzu Bałtyckim posiadającym nabrzeże o głębokości 17 m, co umożliwia przyjmowanie największych kontenerów na świecie. Jest też największym terminalem kontenerowym na Bałtyku pod względem przeładunków. DCT jest własnością PSA International (40 proc.), IFM Investors (30 proc.) i Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.).
VIK

Miejsca

Opinie (136) 6 zablokowanych

  • Czy (2)

    Potrzebują kierowców ?

    • 1 1

    • Tak... (1)

      na wózki "Melex"

      • 2 1

      • Boisz

        Sie ,że będę lepszy

        • 2 1

  • Cieszcie się póki czas... (4)

    Niedługo, po zakończeniu przekopu, Elbląg wejdzie do gry i pozamiata... Przynajmniej Sasin z Suskim tak mówią ;)

    • 15 21

    • Ta... Tak samo jak lotnisko w Radomiu przejmie cały ruch czarterowy w Polsce, bo z Radomia najbliżej do ciepłych krajów...

      • 2 2

    • Podobno maersk już się szykuje na to wielkie wydarzenie... ;) (1)

      • 2 3

      • masz na mysli Maersk

        Drilling?

        To byloby calkiem logiczne...

        • 4 0

    • Ale ten przekop boli ruskich troli :)

      • 7 5

  • zegnaj najpiekniejsza plazo (1)

    W Polsce...

    • 13 4

    • a tego, co obiecywal jej pozostawienie

      Nie mozna juz wytarzac w smole i pierzu...
      A moze ktos podjal "dziedzictwo"?
      Bo spadki to nie tylko aktywa, ale i dlugi...

      • 1 1

  • I pomyśleć, że gdy w 2007 PiS oddawał ten terminal (7)

    do użytku też była nagonka środowisk PO i wolnych mediów o gigantomanii i marnotrawieniu kasy publicznej skoro jest już Hamburg.

    • 20 15

    • (5)

      Ten terminal został wybudowany przez fundusze inwestycyjne z drugiej strony globu, a rząd polski nie miał w trym żadnego udziału.

      • 14 5

      • (2)

        Warto dodać, że w ostatnim czasie PFR kupił chyba 30 % udziałów, ponieważ zarządzane przez Australijczyków fundusze inwestycyjne uznały, że jest dobry moment, żeby sprzedać z dużym zyskiem udziały i wyjść z inwestycji maksymalnie zarobionym. I tutaj dopiero polski PFR zapłacił za 30 % udziału być może kupując "na górce". Zarządzający funduszami inwestycyjnymi mają dobrą wiedzę i doświadczenie, kiedy wystawić do sprzedaży swoje firmy, a PFR mają ekspertów "sasinowych", którzy nie są zbytnio ogarnięci.

        • 8 5

        • nie maksymalnie a odpowiednio

          I to ponad 10 lat przed terminem dzierzawy.

          Tym sie roznia dojrzale przedsiewziecia gospodarcze od "polandskiej januszerki".

          • 3 2

        • W ostatnim czasie, czyli niemal trzy lata temu :)

          • 2 0

      • oczywiscie, ze rzad mial w tym udzial

        Problem w tym, ze nie bardzo swiadomy (glupki z AWS i PSL) byl to udzial... Ale przynajmniej nie przeszkadzali.
        Za.to zaszkodzili innym takim miejscom - jak PO w Gdyni. Bo jak widac, chleb znajdzie sie dla wszystkich a obroty nakrecaja potrzeby. Ktore niezaspokojone, pojda gdzie indziej...

        • 2 0

      • Polecam przeczytać ustawę o portach morskich

        To są obiekty strategiczne i nie do końca jest tak jak piszesz.

        • 3 1

    • Pytanie do krytyków. Jest tu jakieś przekłamanie?

      Dlaczego tak trudno przyjąć fakty? Za parę lat to samo będą pisać o Elblągu.

      • 5 9

  • Donald to jest skandal jak mozna taka konkurencje robic Niemcom (1)

    • 11 3

    • jeszcze dlugo nie bedziemy konkurencja dla Niemiec

      Dlugo... I nawet wcale...
      To nie tylko miliony ton i pudel a przede wszystkim, kultura dzialan gospodarczych i umiejetnosc zarabiania na nich kasy...

      • 4 0

  • Spokojnine zaraz Orlen to wykupi

    a siedzibę przeniosą do Torunia

    • 4 4

  • najlepsi na Bałtyku... w czym? (2)

    50% obrotów na Bałtyku to Rosja
    25% obrotów na Bałtyku to Szwecja
    a resztę, reszta...

    Jeśli będziemy mieli takie ze cztery porty, spięte liniami komunikacyjnymi z południem, to może pojawimy w statystykach...

    • 5 13

    • Rosja ? Co Ty bredzisz ? (1)

      DCT to skrót z ang.glebokowodny terminal kontenerowy . Glebokowodny czyli jesteśmy ostatnim portem na Bałtyku gdzie mogą wpłynąć duże kontenerowce . Rosjanie przypływają swoimi małymi stateczkami i u nas przeładowują .

      • 1 0

      • i co to zmienia?

        Pomimo tego to nadal połowa strumienia towarów przepływających przez Bałtyk należy do Rosji.
        I to raczej Rosjanie na tym zarabiają niż "przestawiacz pudełek"...

        Zarabia się na łańcuchu dostaw i do tego należy dążyć. Zamiast tego "zawrót głowy", bo wielka balia po taniości przywozi/zabiera masówkę... I te plemienne wojenki pod papierowymi totemami...
        Rozwój handlu to powód do zadowolenia, problem w tym, że niewielka w tym zasługa tego miejsca na ziemi. Po prostu szczęśliwy zbieg okoliczności i koniunktury, ale jesteśmy tylko oczkiem w tej sieci. Pewnie, dają zarobić (po uważaniu)...

        Jednak to tani biznes i w razie kłopotów, co za problem. 2-4 mld i stanie wyspa, gdzie potrzeba.
        Głębokowodna.

        • 2 0

  • Dct PRaca (2)

    Witam czy Dct poszukuje pracownikow obalugi ciagnikow?

    • 8 0

    • Praca w dct

      Przyjmują ale tylko szczypnietych

      • 4 2

    • Jo

      • 4 0

  • Harry Potter - portowa czara goryczy

    Harry Potter znowu wymachuje różdżką? Wow, propaganda sukcesu godna jednej słusznej partii. Gratuluję panie prezesie.

    • 7 1

  • Oby tak dalej (1)

    • 33 4

    • Z czego ?

      Dumny z czego ?? Ze zarabiają grube miliony a pracownikom wmawiają ze nie wyrobili premii ?? To dzięki komu jest rekord ???

      • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane