• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT Gdańsk. Rekordowy wynik i pierwsze miejsce na Bałtyku

VIK
21 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Terminal DCT obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. Terminal DCT obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.

W gdańskim terminalu DCT przeładowano w ub. roku ponad 2,1 mln TEU, czyli kontenerów 20-stopowych, co stanowi wzrost o ok. 5 proc. i sprawia, że był to rekordowy rok dla największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim. Stało się tak pomimo trwającej pandemii, która utrudnia sprawne działanie transportu.



Rok 2021 był szczególny dla DCT. W kwietniu poinformowano, że terminal od momentu otwarcia w 2007 r. obsłużył już 15 mln TEU, a w lipcu odnotowano rekord liczby TEU obsługiwanych w jednym zawinięciu statku (20 207 TEU). Z kolei w  listopadzie terminal obsłużył rekordową liczbę statków w ciągu miesiąca, było ich aż 70.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Pomimo wyzwań związanych z pandemią COVID-19, powodujących zawirowania w globalnej logistyce oraz łańcuchach dostaw, przeładowaliśmy w 2021 r. ponad 2 092 432 TEU. Ten wynik pokazuje raz jeszcze, że jesteśmy prawdziwym bałtyckim hubem transportowym i  bramą transportową do Europy Środkowo-Wschodniej - mówi Charles Baker, dyrektor generalny DCT Gdańsk.

Suwnice w DCT.



Wynik 2 mln przeładowanych TEU DCT osiągnął też w grudniu 2019 r., tuż przed wybuchem pandemii koronawirusa. Tym samym stał się pierwszym terminalem na Morzu Bałtyckim, który przekroczył granicę 2 mln TEU obsłużonych w ciągu jednego roku. W 2020 r. z powodu zakłóceń w łańcuchach dostaw wynik spadł nieznacznie poniżej 2 mln (1,91 mln TEU), ale do końca kwietnia 2020 r. odbicie było już widoczne, a jesienią 2020 r. wolumeny wróciły do poziomów z 2019 r.

Baltic Hub 3, czyli DCT zbuduje trzecie nabrzeże



W lipcu 2021 r. oficjalnie ogłoszono, że DCT Gdańsk zbuduje trzecie nabrzeże głębokowodne, tzw. Baltic Hub 3, co po zakończeniu inwestycji zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro (ok. 2 mld zł), powstanie nabrzeże (zlokalizowane na wschód od istniejącego nabrzeża T1) o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha, którego otwarcie planowane jest na 2024 r.

- Dzięki tej inwestycji jesteśmy w stanie systematycznie poprawiać nasze wyniki, co nas bardzo cieszy. Ponadto zakończyliśmy rozbudowę bocznicy kolejowej z trzema dodatkowymi torami - DCT ma teraz siedem torów - każdy po 750 m. Będziemy cały czas inwestować w rozwój technologiczny naszego terminalu - mówi Charles Baker.

Zobacz, jak pracuje operator suwnicy bramowej



DCT jest też zainteresowane dzierżawą tzw. Deepwater, czyli 27 ha w głębokowodnej części portu. Terminal jest jednym z dwóch oferentów, którzy zgłosili udział w przetargu. DCT będzie rywalizować z CM Partner A/S z siedzibą w Kopenhadze.

DCT Gdańsk jest jedynym głębokowodnym terminalem na Morzu Bałtyckim posiadającym nabrzeże o głębokości 17 m, co umożliwia przyjmowanie największych kontenerów na świecie. Jest też największym terminalem kontenerowym na Bałtyku pod względem przeładunków. DCT jest własnością PSA International (40 proc.), IFM Investors (30 proc.) i Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.).
VIK

Miejsca

Opinie (136) 6 zablokowanych

  • Pracownicy

    Szkoda że nie przekłada się to na zarobki dla pracowników którzy te rekordy biją a którymi się tak chętnie zarząd chwili

    • 29 1

  • co my mieszkancy z tego mamy ?

    skoro jest tak dobrze to czemu jest tak zle

    • 17 3

  • I to napewno projekty i inwestycje spowodowaly

    A nie Covid ... I restart po lockdown, gdzie w portach ze względu na ogromy popyt brakuje kontenerów ma wysyłki ... Zobaczymy jaki wynik będzie za i rok i dwa lata.

    • 9 2

  • Pensje

    A wypłaty śmiechu warte

    • 28 6

  • (1)

    Wejdzie tam polski nieład i się skończy rumakowanie

    • 12 7

    • już jest

      od dwóch lat.

      • 3 2

  • Brawo dct gdańsk s.a (4)

    Tu coś się dzieje cały czas rozwija i życzę aby tak dalej.

    • 93 5

    • Się rozwija (1)

      ale mieszkańcy rzucają kłody pod nogi jak mogą.
      Wystarczy spojrzeć na plan rozbudowy i niemozność przez protesty dociągnięcia go do plaży po stronie południowej.
      Albo chcemy mieć rozwijający się hub albo nie.
      A teraz to jakiś patchwork powstaje, tu dobudujemy, tam dobudujemy, linia kolejowa idzie zakosami - co to mabyć?

      • 15 4

      • syp Centralny

        albo w Gdyni...

        A nie po łatwiźnie ludziom do mieszkań wchodzić...

        • 5 2

    • DCT (1)

      Tylko po co nasze władze wspierają konkurencję, budując drogi typu "via baltica" "via carpatia" i ułatwiając połączenie np. Kłajpedy z południem Europy. Tak się nie wzmacnia własnej gospodarki....część ładunków z pewnością popłynie przez inne porty, a my im to ułatwiamy!!!!

      • 13 9

      • Generują większy ruch. Każdy zarobi. To nie jest

        tak, że jak ktoś euro dodatkowe zarobi to tobie to zabiorą.

        • 6 5

  • Kiedy?

    Ciekawe Kiedy zamierzają gadać ze związkami, bo ciągle terminy tylko zmieniają. Nic z tego nie wynika

    • 24 3

  • Najlepsi na Bałtyku ! Brawo ! (3)

    A mówili że się nie uda.

    • 25 5

    • Ładowacze Europy. No cóż, "brawo"... (2)

      • 4 5

      • (1)

        Wszystkie wysoko rozwinięte kraje mają wysoki udział usług w PKB. Takimi usługami mogą to być np. usługi przeładunkowe wraz z towarzyszącymi.

        • 4 5

        • W PKB "wysoko rozwinięte kraje mają wysoki udział" płac

          inaczej to "latinoamerica"...

          • 3 4

  • Po wyborach

    wszystko wróci do normy i liderem będą Niemcy. Jak ze stoczniami.

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę, które od lat 90. należą do głównych producentów napojów bezalkoholowych w Polsce. Związane z nim przedsiębiorstwa zajmują się również m.in. wytwarzaniem maszyn i oprzyrządowanie do produkcji opakowań. Kieruje Gdańskim Związkiem Pracodawców, działa też w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Najczęściej czytane