• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT wybuduje kolejny terminal, ale już bez prezesa Wenzla

Robert Kiewlicz, Wioletta Kakowska-Mehring
11 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Za kilka lat gdański terminal DCT ma być gotowy na przyjęcie "osiemnastotysięczników".

W 2016 roku do gdańskiego portu będą wpływać kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU, czyli największe na świecie. Właśnie podpisano umowę na dzierżawę gruntów pod budowę drugiego terminalu kontenerowego Deepwater Container Terminal. To może być ostatni projekt prezesa terminalu, Borisa Wenzla.



W ubiegłym roku minęło pięć lat, odkąd na plaży między Portem Północnym a Stogami zobacz na mapie Gdańska, wyrósł terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal). Kontenerowiec "Götaland", który w 2007 roku zameldował się tu jako pierwszy, mógł zabrać nieco ponad 800 kontenerów. Cztery lata później cumowała tu już "Eleonora Maersk", w której ładowniach może zmieścić się 15,5 tys. takich samych kontenerów. W zaledwie pięć lat DCT stał się najszybciej rozwijającym się portem na Morzu Bałtyckim i liczącym się punktem na mapie transportowej. Jednak ambicje są większe. Stąd decyzja o budowie drugiego terminalu, a właściwie kolejnego stanowiska do obsługi kontenerowców. Za kilka lat gdański terminal ma być gotowy na przyjęcie "osiemnastotysięczników", bo teraz już takie statki zamawiane są w stoczniach.

- DCT to koń pociągowy gdańskiego portu - twierdzi Jerzy Melaniuk, wiceprezes zarządu ZMPG SA. - Tylko w ubiegłym roku terminal ten zwiększył przeładunki o ponad 30 proc. W 2012 roku w DCT przeładowano prawie 900 tys. kontenerów 20-stopowych.

Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym, a istniejącym już terminalem zobacz na mapie Gdańska. Port Gdański wydzierżawi na ten cel ok. 27 hektarów. Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Budowa terminalu ma ruszyć za półtora roku, najpóźniej za dwa lata. Ma potrwać 18 miesięcy. Nowy terminal, czyli DCT2 ma zostać ukończony w 2016 roku. Inwestycja warta jest ponad 250 mln euro. To jednak nie koniec. W planach jest jeszcze kolejna, trzecia faza rozbudowy DCT. Jednak nie zdradzono szczegółów.

Czy trójmiejskie porty mają szansę stać się potentatami w branży transportowej?


Podpisana dziś umowa jest tzw. umowa przedwstępną. Teraz trafi ona do resortu skarbu, który na jej podstawie ma wydać decyzję i wówczas umowa stanie się wiążąca. Być może rozstrzygnie się to w ciągu półtora miesiąca.

- DCT od początku trzymało się harmonogramu jaki został wyznaczony, dlatego jestem pewien, że i tym razem wszystko przebiegnie zgodnie z planem - dodał Melaniuk.

Dziś terminal DCT współpracuje z duńskim armatorem Maersk Line, jednym z największych operatorów kontenerowych należących do koncernu A.P. Moller-Maersk. DCT obsługuje linię AE10 łączącą porty Dalekiego Wschodu z Europą. Co partner mówi o nowej inwestycji?

- Nie możemy jako armator komentować szczegółowo planów inwestycyjnych DCT Gdańsk. Współpracujemy od lat i z tej współpracy jesteśmy zadowoleni, dlatego oczywiście będziemy z uwagą śledzić wszelkie nowe inwestycje - mówi Tomasz Zwiercan, dyrektor ds. Rozwoju Produktu w Europie Środkowej Maersk Line. - Na tym etapie nie możemy też komentować naszych własnych planów względem wykorzystania nowych możliwości przeładunkowych w DCT w kolejnych latach, ani tym bardziej planów innych armatorów. Z całą pewnością życzymy terminalowi DCT Gdańsk sukcesów związanych z planowaną inwestycją. Maersk Line popiera wszelkie plany rozwoju polskiej infrastruktury portowej, które powodują, że staje się ona coraz bardziej konkurencyjna, a obsługa w polskich portach bardziej efektywna. Przynosi to korzyści dla wszystkich stron, przede wszystkich jednak dla polskich przedsiębiorców - importerów i eksporterów - którzy będą w ten sposób sprawniej obsługiwani. Jest to też ważna inwestycja dla Portu, miasta i całego regionu.
Nowa inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT do 4 mln TEU rocznie. Nowa inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT do 4 mln TEU rocznie.

Władze DCT powtarzają jednak, że są klienci zainteresowani operowaniem w gdańskim porcie. Podczas ubiegłorocznej wizyty w Chinach delegacji przedstawicieli trójmiejskich portów i terminali z ministrem Sławomirem Nowakiem na czele, toczyły się rozmowy z armatorami Cosco i China Shipping. Być może to im będzie "dedykowany" nowy terminal? Cosco dysponuje 800 oceanicznymi kontenerowcami, które rocznie przewożą 400 mln ton towarów, zawijając do portów w 160 krajach. Szefowie Cosco już kilka razy wizytowali gdański port.

Budowa nowego terminalu to nie jedyne zmiany jakie nastąpią w DTC. Umowa podpisana w poniedziałek jest ostatnią umową jaką podpisze Boris Wenzel jako prezes DCT. W tym roku pożegna się ze stanowiskiem szefa terminalu.

- Złożyłem rezygnację ze stanowiska - powiedział Boris Wenzel. - Musiałem wybierać, albo poświęcić kolejne lata na rozbudowę DCT, albo rozpocząć nową przygodę gdzie indziej. Nie mogę zdradzić szczegółów, ale mogę powiedzieć, że przenoszę się do Hiszpanii i będę zarządzał grupą terminali należących do Noatum Ports. Mój następca zostanie wybrany w najbliższych tygodniach.



25 maja 2011 roku do Gdańska zawinął kontenerowiec "Eleonora Maersk". Ten kolos jest prawie trzy razy dłuższy od kontenerowca "Götaland", który jako pierwszy wpłynął do DCT.

Miejsca

Opinie (115) 9 zablokowanych

  • suwnice (2)

    Żeby nie zapomnieli zakupić odpowiednich suwnic nabrzeżowych, co by wspomniane 18 tys. nie musiały się obracać żeby wyładować skrajne kontenery jak to jest dzisiaj :) Statek wpływa w środę wieczorem a dostępność kontenerów coraz częściej od soboty ;/

    • 9 4

    • zrobili 106 tys TEU w mies. (1)

      więcej kontenerów więc statek dłużej stoi proste

      • 6 1

      • stoi dłużej bo trzeba obrucić statek, żeby suwnice mogły sięgnąć kontenery których nie sięgały w pierwotnej pozycji statku

        • 2 0

  • Prezesie-szkoda ze odchodzisz.

    Dziękujemy,życzymy powodzenia, nie zapomnij o GDAŃSKU.

    • 3 10

  • dziekujemy Boris (6)

    za wybudowanie DCT , wszelkiej pomyslności w nowej pracy.
    Nie wytrzymałes chłopie w walce z postkomunistyczna biurokracją, no coż rozumiemy to ,bo nasz Premier tez przyznał sie do porażki w walce własnie z nią.
    Poza tym masz juz dość wizyt tzw vipów , którzy robią sobie zdjecia na tle statku i DCT , ale nic nie robią aby Ci pomóc. To tez rozumiemy.
    jesze raz dziekujemy.

    • 54 29

    • (1)

      mogę się domyślić, że to podziękowanie od najbliższych BW, ale co tu ma do rzeczy zasłanianie się biurokracją jeszcze do tego postkomunistyczną? to ci dopiero wersja.

      • 4 1

      • za co tu dziękować???

        • 2 1

    • Boris wybudował DCT? (1)

      A czemuż to mamy dziękować Borisowi za wybudowanie DCT? Boris został zatrudniony w DCT na wiosnę 2008 roku, gdy terminal już dawno był ukończony, a rozmowy z Maerskiem były daleko zaawansowane. Terminal wybudowali (w sensie koncepcyjnym) następujący panowie (kolejność nazwisk przypadkowa): James Sutcliffe, Robert Sinclair, Brian Craig, Robin McLeod, Derek Peters, Anthony Peters, którzy nad tym, by terminal powstał,pracowali od roku 2000.

      • 12 0

      • I masz rację, bo Borys pojawił się tu dopiero pod koniec marca 2008

        • 7 0

    • postkomunistyczna biurokracja?!

      o czym ty człowieku mówisz? pracuję w firmie wykupionej przez amerykanów - tutaj nic bez papieru nie zrobisz. jak zaczynamy robotę, to przez pierwszą godzinę wypełniamy jakieś głupie kwitki, w których opisujemy co będziemy robić i po co, wypełniamy jakieś debilne listy kontrolne wymyślone przez biurokratów, którzy nie mają pojęcia o robocie i zbieramy na tych świstkach podpisy od wszystkich świętych, jakby akurat kogokolwiek w firmie obchodziło, jak zamierzam spędzić dzień. oczywiście muszą być kaski, paski, szelki, okulary i inne pierdoły, które tylko przeszkadzają w robocie.

      • 3 2

    • Nie ma za co dziękować temu Panu!

      On był wręcz hamulcowym rozwoju DCT. To nie on wybudował aktualnie istniejący terminal, a tylko przyszedł na gotowe, wprowadzając swoje szkodliwe porządki. Pseudo-wizjoner, nie mający pojęcia o biznesie morskim i terminalowym, którego nierealne plany i błędne działania (m.in. przerost kadry dyrektorskiej) doprowadziły do wywindowania na niebotyczne poziomy kosztów funkcjonowania firmy. Jedyne co uwielbiał i w miarę dobrze mu wychodziło, to pokazywanie się w mediach, najlepiej z jakimś ministrem lub innym vipem.

      • 25 5

  • Logiczne że taniej dowieżć towar kontenerowcem do Gdańska niż targać TIRami z Rotterdamu

    • 8 0

  • (3)

    Dobra wiadomość. Oby tylko ten termonal nie skończył jak ten pasażerski na Westerplatte.

    • 53 5

    • prawda jest taka ze władze gdanska sie obudzili dopiero zazdroszczac Gdyni (2)

      przeładunkow oraz terminala BTC prawda boli ale gdansk tylko papuguje po Gdyni zabierajac wszystko to co zbudowala Gdynia

      • 2 15

      • Panienko, terminale w Gdańsku to inwestycje PRYWATNE! Nie jest to polityka urzędu miejskiego tylko prywatnego inwestora

        • 0 1

      • jak juz to wy probujecie nas kopiowac malolaty

        • 5 1

  • Gdansk-Gdynia (4)

    Dziwne podejście niektórych. Niech sobie gdansk buduje, niech sobie w gdyni robią. Przecież to są miejsca pracy! Niech ich będzie jak najwięcej. A rozbudowa gdanska to raczej zaszkodzi niemieckim portom,i to cieszy...

    • 33 0

    • I o to chodzi.. (3)

      Połączmy nasze 3 miasto w jedną wielką metropolię oczywiście bez śmiesznej polityki i ciemnych interesówo tak.. a wtedy nawet stolyca schowa się pod naszym cieniem to by było jedno wielkie miasto 3 miasto.. hehh..

      • 11 1

      • jedno miast Gdańsk (1)

        • 8 1

        • O

          tak!! brak bezrobocia, jedno wielkie miasto połączone metrem, zero podziałów! bajka!! no ale.. panowie w garniturach w życiu by na to nie poszli.. trzeba ruszyc głową a nie pieniądzem, bo pieniądz to musi byc..

          • 1 1

      • Trójmiasto jest jedno i nie ma potrzeby łączyć nic na siłę.

        • 3 5

  • I znowu Tusk jest winien (5)

    • 2 3

    • (4)

      A co to w ogóle ma wspólnego? Dobrze się czujesz?

      • 1 1

      • Panie Premierze i jak tu żyć??? (3)

        • 2 0

        • (2)

          Widzę, że próbujesz celowo skierować dyskusję w kierunku niezwiązanym z właściwym tematem. Daj spokój.

          • 1 0

          • (1)

            przecież to jest oczywiste że TUsk jest winien, bo TUsk jest winien tylko negatywnym zdarzeniom proste jak budowa cepa

            • 0 3

            • A czy w tym artykule jest jakakolwiek negatywna informacja ? Człowieku zastanów się? masz inną opinię ?

              • 2 0

  • POLSKA dla normalnych ludzi... (3)

    ... na dłuższą metę jest nie do zniesienia... To jest najbardziej antyludzki, opresyjny i depresyjny kraj jaki znam...

    • 13 6

    • A "Danziger" to kto jakiś Niemiec? pseudo-Niemiec czy były-Niemiec? bo to może by w jakimś stopniu tłumaczyło twoją opinię

      • 2 0

    • dowiedz się czegoś o Korei Północnej, bo jak na razie to kłania się niezawodne "w de byłeś, gie widziałeś". (1)

      • 3 1

      • jest jeszcze Burkina Faso...

        i Ruanda... a byłem Kolego w ponad 30-tu krajach na 3 kontynentach.
        Pozdro.

        • 1 1

  • No a w Gdyni... (2)

    ...już mądre głowy planują jakby tu dokopać Gdańskowi i powtórzyć temat "lotniska", pogłębimy port od razu do 20 m. a co, no i równolegle postawimy nowy terminal kontenerowy większy od DCT, gdzieś w Babich Dołach, znowu z trepami się dogadają aby tylko Gdańsk nie był w czymś lepszy...a że "trochę" publicznych pieniędzy na to pójdzie?To nie ważne, ważne są ambicje Szczurka...

    • 13 8

    • A Szczurek odbiera portowi nabrzeża. A więc Gdańsk nie musi się obawiać, że Gdynia go wyprzedzi. Estakadę też niedługo zamknie, chyba, że wcześniej sama spadnie na ul. Morską.

      • 2 3

    • coś ci się pomyliło ! Przecież to Gdynia była liderem w przeładunku kontenerów , a Gdańsk podchwycił temat, więc kto komu 'dokopuje' i kto kogo kopiuje ?

      • 1 8

  • Nowy terminal

    I z czego tu się cieszyć,że nawiozą nam tysiące kontenerów chińskiej tandety,
    a w Polsce będzie hulało bezrobocie bo nic nie produkujemy tylko sprowadzamy
    Polskich statków nie ma,bo już dawno je sprzedali,a nasi marynarze bujają sie
    na zagranicznych zardzewiałych gratach zarejestrowanych pod tanią banderą,
    a gdzie podziały się statki pod biało-czerwoną banderą

    • 6 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane