• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dobra sytuacja w branży przewozów kontenerowych

erka
6 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
DCT Gdańsk SA posiada możliwości obsługi 1 mln TEU rocznie, a co najważniejsze nabrzeże o głębokości 15,5 metra nieosiągalne w innych polskich portach. DCT Gdańsk SA posiada możliwości obsługi 1 mln TEU rocznie, a co najważniejsze nabrzeże o głębokości 15,5 metra nieosiągalne w innych polskich portach.

5,9 mln TEU (kontenerów o długości 20 stóp) przeładowano w 2011 roku w bałtyckich portach. Ten wynik nawiązuje do okresu koniunktury z lat 2004 - 2008, gdy wzrost przeładunków kontenerowych wynosił średnio 14,4 proc. rocznie. Przykładowo, terminal DCT w Gdańsku przeładował 650 tys. TEU w 2011 roku, czyli o ponad 200 tys. TEU więcej niż w roku 2010. W Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni w marcu 2012 przeładowano 41108 TEU, co stanowi rekordowy miesięczny rezultat od października 2008 r. Dobrą sytuację w branży przewozów kontenerowych z powodzeniem wykorzystują także trójmiejskie firmy z sektora TLS.


Czy uważasz, że rynek przewozów kontenerowych to przyszłość naszych portów?


- Rozwojowi tego rodzaju działalności w Polsce sprzyja położenie naszego kraju, który znajduje się na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych prowadzących ze wschodu na zachód Europy oraz z północy na południe naszego kontynentu - mówi Grzegorz Misiąg, prezes zarządu Uboat Line SA. - Kolejny czynnik, ułatwiający rozwój naszej spółki stanowi rozbudowa morskich terminali przeładunkowych w portach basenu Morza Bałtyckiego. Coraz lepsza sytuacja w branży przewozów kontenerowych ma pozytywne odzwierciedlenie również w wynikach finansowych Uboat Line SA.

Najważniejszymi rynkami obsługiwanymi przez bałtyckie linie kontenerowe są Rosja (25,8 proc.), Szwecja (22,6 proc.), Finlandia (18,8 proc.), Polska (11,4 proc.) i Dania (10,6 proc.). Udział pozostałych krajów nie przekracza 10 proc.

Aktualnie największym bałtyckim portem kontenerowym jest St. Petersburg, który w  2011 roku obsłużył 1,9 mln TEU. Jest to jednocześnie jedyny port o przeładunkach przekraczających milion TEU.

W portach morskich w Polsce funkcjonuje obecnie, pięć terminali kontenerowych w Gdańsku: Gdański Terminal Kontenerowy (GTK) i terminal DCT Gdańsk SA (DCT - Deepwater Container Terminal); w Gdyni: Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT - Baltic Container Terminal) oraz Gdyński Terminal Kontenerowy (GCT - Gdynia Container Terminal); w Szczecinie: terminal DB Port Szczecin (DB Szczecin).

- Transport kontenerowy zyskuje w Polsce coraz większą popularność, co znajduje potwierdzenie w liczbach - twierdzi Tomasz Szmid, prezes zarządu Balticon SA. - Wynika to m.in. z zalet stosowania kontenerów: możliwości transportu wszystkich rodzajów towarów - w tym wymagających - zarówno w ruchu transgranicznym (morskim), jak i śródlądowym (drogowym), przy jednoczesnym zachowaniu prostoty przeładunku jednostek. Operatorzy spodziewają się, że efektywność kosztowa i prostota wykorzystania będą dalej stymulować rozwój rynku transportu kontenerowego.

DCT Gdańsk SA posiada możliwości obsługi 1 mln TEU rocznie, a co najważniejsze nabrzeże o głębokości 15,5 metra (nieosiągalne w innych polskich portach). Tym samym jest to nie tylko najmłodszy, ale również największy terminal kontenerowy w Polsce. Z uwagi na korzystną lokalizację posiada duży potencjał rozwojowy, który w najbliższych kilku latach może zostać zwiększony czterokrotnie. Gdyński terminal BCT ma zdolności przeładunkowe szacowane na 700 tys. TEU rocznie. Natomiast możliwości przeładunkowe drugiego gdyńskiego terminala - GCT wynoszą około 240 tys. TEU rocznie.

- Mimo obiegowych opinii o kryzysie gospodarki, obroty kontenerowe BCT w marcu to ponad 40 tysięcy 20 stopowych kontenerów wyeksportowanych i zaimportowanych przez polskie przedsiębiorstwa. Tak dużo nie było od czasów sprzed kryzysu, bowiem ostatni raz w 2008 roku - twierdzi Krzysztof Szymborski, prezes BCT. - Dla nas to również wyraźny sygnał z rynku, że pilnie musimy dalej inwestować w rozwój terminala i szykować się na obsługę oceanicznych zawinięć statków z Azji. To powinno nastąpić w 2015 roku, kiedy port w Gdyni zostanie przebudowany i pogłębiony o kolejne 2 metry. Dobrze, że w finansowaniu rozpoczętych inwestycji mamy wsparcie CUPT w postaci ponad 50 milionów złotych, dodane do naszych 100 mln z własnych środków BCT.

W porównaniu do pierwszego kwartału 2011 roku w BCT przeładunki zwiększyły się o niemal 23 proc. Dzięki zaplanowanym przez BCT i Port Gdynia inwestycjom zwiększy się intermodalność i jakość usług na terminalu. Spółka przystępuje właśnie do największego w historii programu inwestycyjnego, którego wartość wynosi ponad 153 mln zł. Kolejnym przełomowym momentem będzie realizacja projektu pogłębienia portu, które podniesie konkurencyjność Terminalu.

Terminale kontenerowe w polskich portach, zgodnie ze światowym trendem 2011 roku, zwiększyły swoje przeładunki, skutecznie nadrabiając starty z 2009 roku. Najwięcej zyskał terminal DCT oraz GCT. Na coraz lepszej koniunkturze w branży kontenerowej skorzystały także terminale, zlokalizowane w portach basenu Morza Północnego - Rotterdam, Hamburg oraz Bremen Haven. Wyraźnie widać, że wzrost przeładunków kontenerowych dotyczy także największych europejskich portów. Najlepsze perspektywy mają firmy, posiadające przedstawicielstwa w tych portach, dzięki temu skutecznie pozyskują nowych kontrahentów z branży kontenerowej.

Więcej o pomorskiej gospodarce

W Programie Marka Kańskiego Pomorska Kronika Biznesu: rozmowa z dyrektorem Gdańskiej Akademii Bankowej prof. Leszkiem Pawłowiczem o koncepcji Funduszu Gwarancyjnego Rozwoju Infrastruktury ; Nowym statku Remontowej Shipbuilding potwierdzającym opinie liderowania stoczni w budowie statków off-shore; Otwarciu nowego gdańskiego biura Jeppesen Poland najszybciej rozwijającej się spółki Boeing Company. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18.20. Powtórka programu w sobotę o 17.15.
erka

Miejsca

Opinie (21) 4 zablokowane

  • Branża TSL była, jest i będzie! na wieki, wieków, papierkiem lakmusowym
    każdej gospodarki, ściślej, jej koninktury, czyli czy będzie dobrze - wzrost ruchu,
    czy źle - wiatr chula coraz mocniej.. Oby cały czas był ruch.

    • 0 0

  • wzrost bedzie ale w chinach (1)

    a na ten kontenerowiec to nalezy patrzec jak na zlo bo w polsce nie ma pracy a importuje sie z chin wszystko

    • 6 2

    • eksport produktów też wychodzi na tym statku

      .

      • 2 0

  • (1)

    "DCT Gdańsk SA posiada możliwości obsługi 1 mln TEU rocznie, a co najważniejsze nabrzeże o głębokości 15,5 metra (nieosiągalne w innych polskich portach)." Hi,hi ... nasuwa mi się komentarz do tego zdania ... szkoda, że może obsłużyć jedynie jeden statek oceaniczny tygodniowo ;-)

    • 9 1

    • sdf

      a po co w polsce tak wielka głębokość podejśćia ? do rosji jak będzie trzeba to koleją szybciej będzie i taniej :)

      • 0 5

  • Nie ma portu "Bremen Haven"

    Nie ma portu "Bremen Haven".
    Jest Bremen albo Bremerhaven.

    • 2 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej spółki edukacyjnej Learnetic SA. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej (Katedra Inżynierii Dźwięku). Jeszcze w trakcie studiów projektował instrumenty klawiszowe dla Zakładów Radiowych ELTRA z Bydgoszczy. W roku 1990 Waldemar Kucharski wraz z obecnymi członkami zarządu YDP: Piotrem Mrozem, Arturem Dyro i Jackiem Kotarskim ukończyli studia na Politechnice Gdańskiej i założyli własną...

Najczęściej czytane