• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duńskie wozy bojowe w gdańskim porcie w drodze na manewry

Wioletta Kakowska-Mehring
12 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Rozładunek statku Finlandia Seaways, który przywiózł sprzęt wojskowy.

W trójmiejskich portach oprócz węgla czy kontenerów co jakiś czas pojawiają się niestandardowe ładunki, jak na przykład... sprzęt wojskowy. W środę do Portu Gdańsk na pokładzie Finlandia Seaways przypłynęły m.in. 24 pojazdy bojowe należące do armii duńskiej.



Jak oceniasz obecność wojsk NATO w Polsce?

Statek ro-ro Finlandia Seaways przybił do Nabrzeża WOCMapkaPorcie Gdańsk. Tam wyładowano 24 pojazdy wojskowe, w większość to 30 tonowe Mowag Piranha oraz sześć kontenerów. Mowag Piranha to rodzina kołowych wozów bojowych opracowana przez szwajcarską firmę Mowag (obecnie General Dynamics European Land Combat Systems). Istnieją trzy generacje pojazdów, które znajdują się na wyposażeniu wielu armii świata, w tym m.in. armii duńskiej. I właśnie do sił zbrojnych Danii należą pojazdy, które trafiły do gdańskiego portu.

Czytaj też:

Co przywozi ogromny An-124 do Gdyni?



Za rozładunek odpowiada Port Gdański Eksploatacja we współpracy z duńskimi żołnierzami oraz agencją Schultz Shipping. Całość operacji zajęła ok. czterech godzin.

  • Statek Finlandia Seaways przywiózł m.in. wozy bojowe należące do sił zbrojnych Danii.
  • Wyładunek odbył się przy Nabrzeżu WOC w Gdańsku.
  • Wyładowano 24 pojazdy wojskowe, w większość to 30 tonowe Mowag Piranha.
  • Wyładowano 24 pojazdy wojskowe, w większość to 30 tonowe Mowag Piranha.
  • Wyładunek odbył się przy Nabrzeżu WOC w Gdańsku.
  • Statek Finlandia Seaways przywiózł m.in. wozy bojowe należące do sił zbrojnych Danii.

Co robi w Gdańsku duńskie wojsko?



Po co przywieziono do Polski sprzęt wojsk duńskich? Niestety, na stronie polskiego resortu obrony na próżno szukać informacji. Jednak niezależni eksperci od wojskowości mają swoje przypuszczenia.

- Prawdopodobnie chodzi o manewry Steadfast Defender 2021, które mają sprawdzić gotowość Paktu Północnoatlantyckiego do działań oraz mobilność sił. Mają potrwać od połowy maja do początku czerwca. Te manewry łączą się z jeszcze większymi ćwiczeniami realizowanymi na Południu Europy, czyli Defender-Europe 2021 - mówi Maksymilian Dura, komandor porucznik rezerwy MW, ekspert w dziedzinie wojskowości i dziennikarz portalu Defence24.
Jak wyjaśnia Maksymilian Dura, te ćwiczenia pozwolą sprawdzić, jak jednostki poszczególnych państw radzą sobie z przerzucaniem swoich sił zbrojnych, są to więc ćwiczenia dotyczące mobilności. Chodzi o szybkie przemieszczanie się sił sojuszniczych NATO i sprzętu przez granice europejskie.

Sprzęt wojskowy NATO w DCT, marzec 2017 r.


W Steadfast Defender 2021 bierze udział około 9 tys. żołnierzy z dwudziestu państw NATO: Albanii, Bułgarii, Czarnogóry, Danii, Francji, Hiszpanii, Kanady, Łotwy, Niderlandów, Niemiec, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Stanów Zjednoczonych, Węgier, Wielkiej Brytanii, Włoch i Turcji oraz z dwóch krajów partnerskich: Finlandii i Szwecji.

Z kolei manewry Defender-Europe 2021, które są realizowane na Południu Europy, to coroczne, wielonarodowe, połączone ćwiczenia dowódczo-sztabowe organizowane przez Dowództwo Sił Lądowych USA w Europie i Afryce Usareur-AF. Te manewry są ukierunkowane na budowanie operacyjnej gotowości między siłami USA, NATO, sojusznikami i partnerami w Europie. W operacji ma wziąć w sumie udział około 30 tys. żołnierzy z 26 krajów, którzy będą prowadzili działania niemal równoczesne na 30 poligonach na obszarze 14 krajów południowej Europy.

Czołgi i transportery nie po raz pierwszy w naszych portach



W trójmiejskich portach nie po raz pierwszy przeładowywano sprzęt bojowy. Można nawet powiedzieć, że wojsko regularnie korzysta z usług naszych portów. Czasem trafią się nawet... czołgi. Pojazdy modelu Abrams, czyli tzw. czołgi podstawowe sił zbrojnych USA przeładowano w Porcie Gdynia we wrześniu 2019 roku. Nietypowy ładunek trafił do gdyńskiego terminala BCT koleją, a potem został załadowany i wysłany do Stanów Zjednoczonych.

Amerykańskie czołgi i wozy bojowe w Gdańsku, wrzesień 2017 r.


Z kolei w 2017 roku amerykański sprzęt bojowy - czołgi, samobieżne haubice i bojowe wozy piechoty - dwa razy był przeładowywany w terminalu kontenerowym DCT. W marcu na pokładzie transportowca Green Ridge przypłynął sprzęt dla misji wielonarodowej grupy bojowej NATO w Orzyszu. Kolejny transport odbył się we wrześniu, a do DCT wpłynął statek Endurance. Wówczas - w ramach wzmocnienia wschodniej flanki NATO - do Gdańska przypłynęła amerykańska 2. Pancerna Brygadowa Grupa Bojowa. To jednostka, która wchodzi w skład słynnej "Wielkiej Czerwonej Jedynki", czyli 1. Dywizji Piechoty z Fort Riley w stanie Kansas.

Miejsca

Opinie (144) ponad 10 zablokowanych

  • Bylem ostatnio w Danii (2)

    syf kila i mogila.Tyle w temacie.

    • 14 13

    • W tych tanich burdelach tak jest albo na mecie na wsi z 20 Polakami w jednej chacie

      • 10 4

    • Napływ obywateli z bloku wschodniego...

      Dlatego

      • 1 2

  • Obce wojska w kraju (1)

    To się nazywa okupacja

    • 14 20

    • Tak... ale partia kocha US&A. Będzie Ford Trump

      Notariusz prezesa

      • 1 3

  • Ale i**otyzm bo na kolach by dojechaly w 12 godzin a statkiem w 2doby... u prywaciarza by to nie przeszlo no ale trep nie placi (4)

    Ze swoich tylko panstwo czyli nikt

    • 5 11

    • Szkoda ze nie kazali sie samolotami przewozic albo na lektyce buahaaaa zenada i 2 metry mulu

      • 0 6

    • ale wiesz że transport morski jest elementem ćwiczenia, zarówno dla tej konkretnej jednostki wojskowej jak i na przykład personelu naziemnego w porcie. Wiesz że wojsko w fazie wojny nie podlega tępemu myśleniu janusza-wystawiacza faktur?

      • 6 1

    • A wiesz, że za Tu ska polski Kobben zasuwał płynąc z Zatoki Gdańskiej na Morze Śródziemne? (1)

      Bo chcieli się popisać w NATO, że coś dajemy na patrole przeciw migrantom. Niby że Włoch bronić. A Dania swojego Kobbena, że mikry, wtedy czy rok wcześniej załadowała na wynajęty specjalistyczny statek transportowy i zawiozła do Włoch, potem zabrała z powrotem. A polscy marynarze musieli ryzykować, że ich coś w Kanale La Manche "stratuje". A tam się zanurzenia awaryjnego nie zrobi, za płytko. Nie wiem, na powierzchni chyba szli. A potem Cieśnina Gibraltarska, oba miejsca x2, tam i z powrotem. A jakie większe zużycie mechanizmów polskiego okręciku w porównaniu z duńskim?? Który chyba za rok Duńczycy wycofali. To ok. 10 lat temu było.

      • 0 1

      • Ryzykować?

        Cieniasy

        • 0 0

  • Przez najniebezpieczniejszy teren już przejechali. Tzn przez Nowy Port. (1)

    • 87 13

    • kto powiedział że przejechali przez nowy port? gąsiennice pewnie juz na złomie.

      • 13 1

  • Nawet gdyby był sprzęt to nie znajdzie się dzisiaj nikt kto by chciał umrzeć za ojczyznę. (4)

    • 17 9

    • jak to? teraz co drugi ma patriotyczne tatuaże (1)

      • 0 3

      • Tak kotwice i rybki na autach

        Patridioci

        • 1 2

    • jak to nikt się nie znajdzie?

      A kolejek do zaszczepienia nie widziałeś?

      • 7 5

    • Za Kaczystan napewno nie

      • 1 1

  • Zle sie dzieje w panstwie dunskim...

    • 7 4

  • no nie ! (1)

    dywizja ,,viking,, znowu w naszej Polsce !?

    • 16 12

    • no nie !

      Raczej Ochotniczy Legion Duński. Chociaż w Wiking SS też służyli

      • 3 1

  • Najsłabsze armie w NATO to Litewska , Estońska i Łotewska . (3)

    A zaraz po nich jest armia Duńska . To z pewnością w razie wojny nas obronią ( pod warunkiem że napadnie nas San Marino ) .

    • 10 9

    • Dlatego my te armię wspieramy

      A w Elblągu jest wsparcie dowodzenia wielonarodowej dywizji pn-wsch . Pułk utworzony 3 lata temu w celu obrony przed rysiem od północy i wschodu .

      • 5 1

    • San Escobar cię obroni

      • 0 1

    • Najsłabsza

      Oni nie mają bronić tylko wywołać wojnę, to taka wersja , radiostacji gliwickiej .

      • 0 2

  • JA najbardziej to lubię sobie popykać w Defender of the Crown na Amigę.

    • 3 5

  • Klawo jak cholera

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane