• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie trójmiejskie firmy walczą o kontrakty za 8 mld zł

bra
8 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.

Dwa biura projektowe z Gdańska są w gronie ponad 30 firm z Polski i świata, które zgłosiły się do przetargu na zaprojektowanie linii kolejowych prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi w sumie o 29 projektów obejmujących 1,8 tys. km nowych tras. Wartość samych prac projektowych szacowana jest na 8,6 mld zł.



Projekt CPK:

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie powstanie lotnisko (otwarcie ma nastąpić do końca 2027 r.), które ma móc obsłużyć rocznie 45 mln pasażerów.

Prowadzić do niego będą nowe linie kolejowe z różnych stron Polski o łącznej długości 1789 km. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością projektową do 350 km/h.

Z 12 budowanych tras kolejowych 10 odcinków głównych nazywanych jest "szprychami". Wszystkie trasy mają zostać wybudowane do 2034 r. Baranów z Trójmiastem i Pomorzem połączy szprycha nr 1. Dzięki temu z Gdańska do CPK dojedziemy w 1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.)

  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Zaha Hadid Architects.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro KPF.
Oczywiście, zanim będzie mogło dojść do realizacji, potrzebne są projekty. Spółka CPK ogłosiła przetarg, który dotyczy łącznie 29 projektów podzielonych na 82 odcinki. Stanęło do niego 12 konsorcjów złożonych w sumie z 31 firm z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Belgii, Szwecji, Norwegii i Korei Południowej.

Projekty kolejowe CPK - lista firm

  1. Konsorcjum Sweco Polska (Poznań), Técnica y Proyectos (Hiszpania),
  2. Konsorcjum Multiconsult Polska (Warszawa), Transprojekt Gdański, Torprojekt (Warszawa), TPF (Warszawa),
  3. Konsorcjum Egis Poland (Warszawa), Egis Rail (Francja), Jaf-Geotechnika (Trzcinica),
  4. Konsorcjum Systra (Francja), Biuro Projektowo-Konsultingowe BPK Mosty Sławomir Biegański, Jerzy Broś (Wrocław),
  5. Databout (Warszawa),
  6. Konsorcjum Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych (Łódź), FONON (Warszawa),
  7. Konsorcjum SSF Ingenieure (Niemcy), Europrojekt Gdańsk, Saitec (Hiszpania), Schuessler Plan Inżynierzy (Warszawa), Schüßler - Plan Ingenieurgesellschaft mbH (Niemcy),
  8. Konsorcjum Dohwa Engineering i Korea National Railway (Koreańskie Koleje Państwowe),
  9. Konsorcjum BBF (Poznań), IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo (Wrocław),
  10. Konsorcjum ELKOL (Bytom), Mosty Katowice,
  11. Konsorcjum MGGP (Tarnów), Voessing Polska (Bydgoszcz),
  12. Konsorcjum Biuro Projektów Metroprojekt (Warszawa) i SUD Architekt Polska (Warszawa).

Według CPK jest to największy projekt tego typu prowadzony aktualnie w Europie. Szacowana wartość samych prac projektowych to ponad 8,6 mld zł brutto.

Na razie firmy nie składały jeszcze konkretnych ofert cenowych.

- Na obecnym etapie postępowania weryfikujemy wszystkie oferty, m.in. badając ich zgodność z wymaganiami dokumentacji przetargowej i sprawdzając wykaz personelu pod kątem oczekiwań zamawiającego. Oferty cenowe będą brane pod uwagę podczas uproszczonych zamówień wykonawczych kierowanych do zakwalifikowanych wykonawców, z którymi zostanie zawarta umowa ramowa - wyjaśnia Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
Z wybranymi firmami podpisywane będą 8-letnie kontrakty na projektowanie.

Zakładany harmonogram prac na odcinku Gdańsk - CPK

  • 2021-2024 przygotowanie do budowy odcinka CPK - Grudziądz,
  • 2022-2024 przygotowanie do budowy odcinka Grudziądz - Gdańsk,
  • 2025 rozpoczęcie budowy odcinka CPK - Włocławek,
  • 2026 rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Grudziądz,
  • 2029 gotowy odcinek CPK - Grudziądz i rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Gdańsk,
  • 2030 gotowy odcinek CPK - Grudziądz,
  • 2032 gotowy odcinek Grudziądz - Gdańsk, czyli cała trasa z lotniska w Baranowie.
bra

Miejsca

Opinie (356) ponad 20 zablokowanych

  • Dlaczego mam jezdzic 2h na lotnisko i jeszcze placic za pocoag (2)

    Jak mamy dużo lotnisko na miejscu?

    • 33 15

    • Dlaczego? UE już to załatwi...

      Nie będzie lotów na krótkich odcinkach np; Gdańsk - Warszawa - Kraków itp.
      Ochrona klimatu...

      • 5 4

    • To i tak nie powstanie

      Tu chodzi o zgarnianie milionow za pilnowanie łąki

      • 8 7

  • Na nadchodzący kryzys najlepsze inwestycje jak za Gierka

    Niech nam żyje PPS tzn PIS

    • 13 11

  • Bedziemy budowac pomnik glupoty !!!!

    Za wschodnia granica aż roi sie od takich. I wreszcie będzie u nas !!!!
    Będzie to Miś na miarę naszych możliwości. Tym Misiem otworzymy oczy niedowiarkom.
    I jest zupełnie bez znaczenia, ze jest to całkowicie i zupełnie bez sensu. Zbudujemy i tyle.

    • 23 17

  • Temat zastępczy by odwrócić uwage od tego jak rząd nas okrada przy pomocy inflacji i nowego wału

    Ludzie w Baranowie obrzucili pisowcow jajkami. Moze o tym napiszecie

    • 20 19

  • To sie nazywa Polski Wał.

    Spółki, spółeczki, fundacje itd. Zarobią znajomi królika, kasa wyrzucona w błoto!! Jak narazie sami prezesi i kaska leci

    • 28 17

  • PoconM lotnisko skoro nie będzie ludzi

    • 12 11

  • Ostrołęka bis

    • 22 15

  • Każdy wie, że to i tak nigdy nie powstanie,

    ale mało kto mówi o tym głośno.

    • 25 17

  • Jesli do tego dojdzie

    To mam nadzieję że połączą również oksywie i inne wioski oscienne trojmiasta

    • 26 8

  • Będzie jak z elektrownią atomową :)
    Wszyscy będą latami z tego koryta jeść i nic nie powstanie. Ekoterror skutecznie wyeliminuje latanie.

    • 76 20

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej ( 1995 r.), Francusko-Polskich Podyplomowych Studiów Bankowości i Finansów ( 1995 r.), Podyplomowych Studiów Podatkowych (2001 r.), Podyplomowych Studiów Menedżerskich - Executive MBA (2010 r.) organizowanych przez Gdańską Fundację Kształcenia Menadżerów i Rotterdam School of Management Erasmus University. Karierę zawodową rozpoczynał w 1995 najpierw w Dziale finansowym Danone Polska Sp. z...

Najczęściej czytane