• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie firmy z branży starają się o gdyński WUŻ

Wioletta Kakowska-Mehring
7 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Spółka posiada dziewięć holowników, dwa pontony transportowe, dwie motorówki cumownicze i kuter pilotowy. Spółka posiada dziewięć holowników, dwa pontony transportowe, dwie motorówki cumownicze i kuter pilotowy.

Dwie firmy zgłosiły oferty na zakup WUŻ Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia, czyli spółki holowniczej. Zarząd gdyńskiego portu jest zadowolony z propozycji. Przeciw są związkowcy, którzy apelują o zaniechanie prywatyzacji.



Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił przetarg na sprzedaż 100 proc. udziałów w WUŻ (Wydział Usług Żeglugowych). Głównym kryterium wyboru inwestora będzie cena. Kto złożył oferty? - Są to dwaj potentaci, jeżeli chodzi o obsługę holowniczą w portach Europejskich i nie tylko - twierdzi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. - Jesteśmy zadowoleni z tych ofert. Wierzę, że jest szansa na prywatyzację i pozyskanie firmy o dobrej reputacji. Oferty, niestety, zawierają drobne braki formalne, dlatego komisja zwróciła się o ich uzupełnienie. W tej sytuacji dopiero za dwa tygodnie rozpoczną się negocjacje pakietu socjalnego.

A te będą trudne. Zdaniem związkowców przeprowadzona przez zarząd portu prywatyzacja nie chroni pracowników przed zwolnieniami, nie gwarantuje dotychczasowej działalności firmy ani jej rozwoju, ale też nie zabezpiecza interesu Skarbu Państwa. Konflikt w sprawie prywatyzacji WUŻ nie jest nowy. Już kilka lat temu związkowcy protestowali przeciw, postulując wykupienie WUŻ przez pracowników. Nie posiadali jednak wystarczających środków. Dziś związkowcy obawiają się, że skoro spółkę przejmie inwestor z zagranicy, to holowniki zaczną pływać pod obcą banderą.

- Jest zapisane w umowie, że spółka ma pozostać przy polskiej banderze, ale... Oczywiście chciałbym, żeby pozostała, tak samo jakbym chciał, aby nasza bandera była na wszystkich polskich statkach - mówi Janusz Jarosiński. - PŻM czy PŻB jakoś sobie radzą pod obcymi banderami i nikt nie protestuje. Mało tego, nawet jednostki Polskiego Ratownictwa Okrętowego pływają pod banderą maltańską.

Kolejny zarzut związany jest ze zmniejszeniem pakietu inwestycyjnego. - Gdyby spółka nie była prywatyzowana, to mogłoby to być niepokojące. W tej sytuacji trzeba wziąć pod uwagę fakt, że spółka ma trafić do dużego operatora. Będzie jedną z wielu takich firm w portfelu. W tej sytuacji nie zawsze będzie konieczne np. zamawianie nowych holowników, wystarczy przesunięcie z jednej spółki do drugiej. - ocenia prezes Jarosiński.

Prywatyzowana spółka świadczy głównie usługi holownicze i cumownicze oraz usługi związane z utrzymaniem bezpieczeństwa żeglugi w Porcie Gdynia. Bez udziału floty WUŻ żaden statek nie może wpłynąć do portu i z niego wypłynąć. Od 1994 roku spółka uczestniczy też w holowaniach pełnomorskich do portów takich, jak: Flensburg, Papenburg, Hamburg, Rostock, Santander, Belfast, Dublin, Edynburg, Kaliningrad, Lipawa, a także do portów holenderskich: Rotterdam, Stellendam, Doldrecht i innych europejskich. Od 1996 roku WUŻ jest samodzielnym podmiotem gospodarczym funkcjonującym jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której właścicielem jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA. Spółka posiada dziewięć holowników, dwa pontony transportowe, dwie motorówki cumownicze i kuter pilotowy.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (42) 1 zablokowana

  • Zdelegalizować terorystów związkowych (3)

    Terorysci związkowi zawsze są przeciw, a potem płaczą, że firma jest w upadłości. Żadnych zmian stołeczki i kasa. Podobna sytuacja była ze stocznią Marynarki Wojennej związkowcy storpedowali porozumienie z Nautą, a teraz żadają pomocy, czytaj kasy.

    • 42 7

    • Pracuję w jednej z niesprywatyzowanych spółek portowych. Związki zawodowe powodują, że firma wręcz się cofa i nie ma sprawiedliwości w systemie płacowym, ale niestety terroryzują Zarząd, a ten boi się im sprzeciwić. Szkoda, że firmę niszczą te egocentryczne szkodniki

      • 26 5

    • @ AnnA (1)

      pieprzysz.

      • 0 9

      • Zdarza się ale to nie jest przedmiot dyskusji.

        • 8 0

  • Tak,najlepiej sprzedać wszystko co przynosi dochody,a zatem także dochody dla państwa. (3)

    Potem klika (czyt: prezesi) jeszcze bardziej się wzbogacą,średnia krajowa zarobków znów pójdzie w górę a zwykli szarzy pracownicy będą jeszcze bardziej zagrożeni zwolnieniami czy brakiem szans na podwyżki. Chory kraj z jego ekipą rządzącą.i

    • 14 27

    • Nikt nie kazał zostawać zwykłym pracownikiem... (1)

      ... chodziło się na wagary trzeba dzwigać ciężary

      • 10 11

      • tak

        Wiadomo u nas top menażement to same demony nauki i umysły , nazdolniejsi zdolni huehue hue

        • 9 2

    • jaki "chory kraj" ??? Na tzw. zachodzie wszystkie tego typu firemki są prywatne

      normalna sprawa

      • 2 1

  • WUŻ-GDYNIA (4)

    Wywalić związkowców na zbity pysk darmozjadów i działać samemu .
    W gdańskim ,,wuż"też tak się panoszą i rada nadzorcza im pomaga OSZOŁOMY.
    I tak wejdą obce spółki holownicze do portów gdy- gda.

    • 33 11

    • WUŻ-GDYNIA (1)

      BOSMAN .Jak chcesz cos napisac to najpierw sie zastanów i zbierz troche wiadomosci zebys nie pisał bzdur.Twoje wypociny w tym temacie są stekiem bzdur OSZOŁOMIE JEDEN!!!!!!!!!!!

      • 1 6

      • ??????????

        ALE CIĘ BOLI PRAWDA HA HA HA ZE WSI JESTEŚ NA WIEŚ WRÓCISZ HA HA HA

        • 0 2

    • Pojęcia nie masz.... (1)

      ... co piszesz Panie pseudo Bosmanie!!! Jeżeli dojdzie do prywatyzacji waszej firmy na takich zasadach jakie są proponowane to możesz pomarzyć, że będziesz pracował w Gdyni! Owszem będziesz pracownikiem firmy Fairplay lub Swisser (czy jakoś tak), który będzie miał prawo wysłać Cię na jeden ze swoich holowników stacjonujących np. w Singapurze (może głupi przykład ale piszę obrazowo) na kontrakt 9 miesięczny - nie podoba się to na bruk... Zobacz człowieku co Fairpley zrobił w Świnoujściu z taką samą firmą "ZUŻ" (Zakład Usług Żeglugowych). Nie rozumiem dlaczego nie chcesz bosmanku prywatyzacji na takich samych zasadach jak WUŻ Gdański, który świetnie sobie radzi?! Dlaczego państwo nie daje szansy prywatyzacji pracownikom? Przecież Gdyński WUŻ przynosi milionowe zyski?!!! Najlepiej sprzedać pod obcą banderę i jednorazowo wziąć kasę, niż czerpać małą łyżeczką stały dochód! Taka jest polityka - Chore!!! P.S. Wejście na zatokę Gdańską obcej firmy z mega dużym kapitałem jest też realnym zagrożeniem dla Gdańska, który choć radzi sobie doskonale i jest w dobrej sytuacji finansowej, nie będzie w stanie długo opierać się ceną dumpingowym jakie może zaproponować (tak jak zrobił to w Świnoujściu) właśnie Fairplay wykańczając firmę holowniczą pod Polską banderą (nie jest to takie proste ale tam im się udało). Podsumowując Twoją wypowiedź - brawo dla Ciebie za totalny brak patriotyzmu i olewatorski stosunek do pracy oraz przyszłości firmy w której pracujesz!

      • 2 1

      • Dobrze piszesz

        Masz dobre informacje, naprawdę dobre i dodrze kojarzysz fakty. Tak faktycznie może być!

        • 1 0

  • WUŻ....... (1)

    Zdjęcie holownika z GDAŃSKA WIDAĆ WSZYSCY KŁAMIĄ I CZYTELNIKOM KIT WCISKAJĄ HA HA

    • 6 1

    • Ajaks

      • 0 0

  • ale ten holownik to z WUŻu Gdańskiego jest .

    ..a ta firma już dawno sprywatyzowana jest spółka pracownicza, dla Gdyni też mogliby tak zrobić ... ale to wymaga poświęceń

    • 11 3

  • Żetelniej proszę

    Tak jak poprzednik: zdjęcie pokazuje Gdansk. Poza tym nieprawdą jest, że: "Bez udziału floty WUŻ żaden statek nie może wpłynąć do portu i z niego wypłynąć. "
    A związki bym rozgonił, zwłaszcza ich prezesów-darmozjadów-krzykaczy.

    • 17 2

  • WUŻ-E...

    POZMIENIAĆ PREZESÓW ONI JUŻ SIĘ NACHAPALI I RADY NADZORCZE...

    • 10 1

  • wuz (3)

    Gdańsk Gdynia posiadają stary tabor -holowniki po 30 lat ha ha ha wszystko się sypie -mechanicy drutem skręcają w maszynie aby działało ...

    • 2 5

    • bez przesady (2)

      • 3 1

      • ```0000

        Pewnie się PAN MECHANIK odezwał .....

        • 1 0

      • sznurkiem nie drutem

        bez przesady

        • 2 0

  • ZDJĘCIE

    HA HA HA ZDJĘCIE JEST ZMIENIONE ALE NADAL WIDAĆ HOLOWNIK GDAŃSKI

    • 5 1

  • ZDJĘCIE (3)

    Zdjęcie zmienione ale widać holownik gdański ha ha ha

    • 4 2

    • (2)

      ale gdyński też , nie czepiaj się

      • 0 2

      • !!!! (1)

        BARANIE O GDYNI PISZĄ A NIE O GDAŃSKU .....
        ALE Z CIEBIE ST.INSPEKTOR HA HA HA
        CHYBA TEN Z GDAŃSKA CO WYWALILI GO Z ZARZADU HA HA

        • 0 0

        • Ale z Ciebie prostak

          wypowiedzi na poziomie...

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane