• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie firmy z branży starają się o gdyński WUŻ

Wioletta Kakowska-Mehring
7 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Spółka posiada dziewięć holowników, dwa pontony transportowe, dwie motorówki cumownicze i kuter pilotowy. Spółka posiada dziewięć holowników, dwa pontony transportowe, dwie motorówki cumownicze i kuter pilotowy.

Dwie firmy zgłosiły oferty na zakup WUŻ Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia, czyli spółki holowniczej. Zarząd gdyńskiego portu jest zadowolony z propozycji. Przeciw są związkowcy, którzy apelują o zaniechanie prywatyzacji.



Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił przetarg na sprzedaż 100 proc. udziałów w WUŻ (Wydział Usług Żeglugowych). Głównym kryterium wyboru inwestora będzie cena. Kto złożył oferty? - Są to dwaj potentaci, jeżeli chodzi o obsługę holowniczą w portach Europejskich i nie tylko - twierdzi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. - Jesteśmy zadowoleni z tych ofert. Wierzę, że jest szansa na prywatyzację i pozyskanie firmy o dobrej reputacji. Oferty, niestety, zawierają drobne braki formalne, dlatego komisja zwróciła się o ich uzupełnienie. W tej sytuacji dopiero za dwa tygodnie rozpoczną się negocjacje pakietu socjalnego.

A te będą trudne. Zdaniem związkowców przeprowadzona przez zarząd portu prywatyzacja nie chroni pracowników przed zwolnieniami, nie gwarantuje dotychczasowej działalności firmy ani jej rozwoju, ale też nie zabezpiecza interesu Skarbu Państwa. Konflikt w sprawie prywatyzacji WUŻ nie jest nowy. Już kilka lat temu związkowcy protestowali przeciw, postulując wykupienie WUŻ przez pracowników. Nie posiadali jednak wystarczających środków. Dziś związkowcy obawiają się, że skoro spółkę przejmie inwestor z zagranicy, to holowniki zaczną pływać pod obcą banderą.

- Jest zapisane w umowie, że spółka ma pozostać przy polskiej banderze, ale... Oczywiście chciałbym, żeby pozostała, tak samo jakbym chciał, aby nasza bandera była na wszystkich polskich statkach - mówi Janusz Jarosiński. - PŻM czy PŻB jakoś sobie radzą pod obcymi banderami i nikt nie protestuje. Mało tego, nawet jednostki Polskiego Ratownictwa Okrętowego pływają pod banderą maltańską.

Kolejny zarzut związany jest ze zmniejszeniem pakietu inwestycyjnego. - Gdyby spółka nie była prywatyzowana, to mogłoby to być niepokojące. W tej sytuacji trzeba wziąć pod uwagę fakt, że spółka ma trafić do dużego operatora. Będzie jedną z wielu takich firm w portfelu. W tej sytuacji nie zawsze będzie konieczne np. zamawianie nowych holowników, wystarczy przesunięcie z jednej spółki do drugiej. - ocenia prezes Jarosiński.

Prywatyzowana spółka świadczy głównie usługi holownicze i cumownicze oraz usługi związane z utrzymaniem bezpieczeństwa żeglugi w Porcie Gdynia. Bez udziału floty WUŻ żaden statek nie może wpłynąć do portu i z niego wypłynąć. Od 1994 roku spółka uczestniczy też w holowaniach pełnomorskich do portów takich, jak: Flensburg, Papenburg, Hamburg, Rostock, Santander, Belfast, Dublin, Edynburg, Kaliningrad, Lipawa, a także do portów holenderskich: Rotterdam, Stellendam, Doldrecht i innych europejskich. Od 1996 roku WUŻ jest samodzielnym podmiotem gospodarczym funkcjonującym jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której właścicielem jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA. Spółka posiada dziewięć holowników, dwa pontony transportowe, dwie motorówki cumownicze i kuter pilotowy.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (42) 1 zablokowana

  • wuż

    prezesi zgarną kasę pod stołem i będzie fajnie

    • 9 7

  • Jak związkowcy chcą być właścicielami...

    ...to niech sobie wezmą kredyt i wykupią spółkę. Zobaczymy czy wtedy będą tacy skorzy do podpisywania pakietów socjalnych i 20 letnich gwarancji zatrudnienia. Problem ze związkowcami jest taki, że oni nie rozumieją, że są PRACOWNIKAMI tych firm, NIE właścicielami.

    • 15 1

  • holowniki (3)

    w 2000 roku ze swiezym dyplomem mechanika 4 klasy udalem sie do WUZ w Gdansku z pytaniem, czy moze chcieliby przyjac mnie do pracy, Pani w sekretariacie nawet nie spojrzala w kwity i poinformowala, ze w Statucie maja jasno napisane, ze przyjmuja tylko czlonkow rodzin i powtorzyla to drugi raz pod koniec naszej rozmowy.
    Mam swiadka, obydwaj zbaranielismy;)

    • 5 5

    • to ladnie glupi jestes jak chciales tam pracowac

      • 1 1

    • pretensje...?

      skoro jesteś tak "wysoko" szkolony to idź do tuska,niech cie zatrudni na odpowiednim stanowisku

      • 1 3

    • Powtarzasz się ...

      ... ja nie wiem to już drugi artykuł w którym piszesz dokładnie to samo! Jak strasznie musisz mieć oporny rozum skoro opinie pod Twoim wpisem w poprzednim artykule nie dały Ci do mylenia?! P.S. Poza tym oba Twoje wpisy są na temat WUŻ Gdańsk a artykuły pod, którymi żalisz się w opiniach są o WUŻ Gdynia. Masz jakąś traumę związaną z wizytą WUŻ to idź do psychologa!!!

      • 0 0

  • niedawno nastrąpił koniec Polski Ludowej a teraz następuje sukcesywny koniec Rzeczpospolitej Polski !...

    Sprywatyzować i sprzedać kanały portowe i prezesa portu też !!! , nam już nic nie jest potrzebne !...

    • 6 7

  • Śniadek ma startować w wyborach parlamentarnych z list PIS z okręgu gdyńskiego

    Należy więc się spodziewać nowych awantur związkowców z PISolidarności

    Taka forma kampanii wyborczej ;)

    • 8 2

  • Dawno trzeba było ROZIAZAC tę HOLOWNICZA KLIKĘ! (1)

    która razem z Urzędem Morskim nie wpuszcza konkurencjido portów bo WSZTSCY sa tam Swoi !
    Ceny usług zaporowe! robiłem kilkakrotnie Disbursement Account dla remontu statków w naucie i Stoczni mar Wojennej ktre same maja tylko malenkie holowniki.. a za wejscie zejscie z doku.. praca na miejscu Zadaja + 50% !!!

    Stocznie remontowe na tym traca bo Armatorzy poszli do Klaipedy.
    A możliwosci negocjacji cen NIE MA!!!

    Co zreszta dotyczy usług Pilotowych :((

    • 6 3

    • To obawiam się, że cienki agent jesteś, skoro nie wynegocjowałeś rabatu. Może po zrobieniu... kilkuset D/A zaczną traktować Cię powaznie? ;P

      • 2 1

  • HOLOWNIKI ....

    KLIKA,KLIKA, KLIKA A CENY NA USŁUGI Z KOSMOSU POGONIĆ TO DZIADOSTWO I RADY NADZORCZE ....
    PREZESI DO WYMIANY I TO PILNE ....

    • 3 4

  • Czyli ciąg dalszy r..........ia tym razem .....portów

    Ale solidaruchy kraj urządziły !! Na barach stoczniowców i portowców wyniesieni do koryta wyprzedają wszystko co mozna, zostawiając naszym dzieciom spaloną ziemie czyli kraj bezrobocia z amerykanskimi napisami......

    • 5 2

  • A co na taki wolny rynek prokurator????

    Nie zainteresowany?????

    • 3 0

  • Tusk na sprzedaż razem z resztą tego dziadowskiego 'rządu"

    a może nawet oddać gratis,byle ktoś to wziął

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane