• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

EFRA ze sporym opóźnieniem. Włoski wykonawca ma problemy?

Robert Kiewlicz
16 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zaawansowanie Projekt EFRA na koniec czerwca 2018 roku wyniosło 95,5 proc. Zaawansowanie Projekt EFRA na koniec czerwca 2018 roku wyniosło 95,5 proc.

Jeden z największych projektów inwestycyjnych Grupy Lotos miał działać w drugim kwartale 2018. Teraz spółka szacuje, że efekty ekonomiczno-finansowe, wynikające z eksploatacji wszystkich instalacji projektu będą widoczne w wynikach Lotosu nie wcześniej niż w drugim kwartale, ale 2019 roku. Spółka podkreśla, że opóźnienia powstały z przyczyn od niej niezależnych.



- Zarząd Lotosu informuje, na podstawie prowadzonych uzgodnień pomiędzy spółką zależną, Lotos Asfalt oraz KT - Kinetics Technology (głównym wykonawcą projektu EFRA), iż trwa ustalanie ostatecznego terminu uzyskania statusu gotowości do uruchamiania instalacji opóźnionego koksowania - DCU. Zarząd podkreśla, że przyczyny opóźnień w realizacji projektu EFRA są niezależne od spółki oraz Lotos Asfalt - informuje Grupa Lotos.
Jak udało nam się nieoficjalnie dowiedzieć, problemy z zakończeniem inwestycji ma włoska firma Kinetics Technology. Cześć poważnych prac w ramach EFRA spółka wykonuje po raz pierwszy i nie ma potrzebnego doświadczenia. Dlatego też prawdopodobnie do końca roku instalacja opóźnionego koksowania DCU nie zostanie uruchomiona.

Dzięki Projektowi EFRA zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej. Pierwsze prace związane z budową głównych instalacji Projektu ruszyły w kwietniu 2016 roku. Cały zakres realizacji prac został podzielony na siedem obszarów realizacyjnych, obejmujących 30 obiektów inwestycyjnych. Wartość projektu to 2,3 mld zł.

W styczniu 2018 roku spółka poinformowała, że inwestycja nie zakończy się w terminie. Jednocześnie spółka twierdziła, że przesunięcie w czasie zakończenia Projektu EFRA nie wpłynie w negatywny sposób na bieżącą kondycję finansową Lotosu. Lotos nie podał jednak, jak duże jest opóźnienie i jaki jest przewidywany termin zakończenia prac.

Głównym celem Projektu EFRA jest lepsze zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej frakcji ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy. Nowe instalacje Projektu EFRA umożliwią zastąpienie produkcji niskomarżowych produktów większą ilością paliw silnikowych. Dzięki realizacji Projektu EFRA (wartego 2,3 mld zł) zakład Lotosu w Gdańsku stanie się najnowocześniejszą rafinerią w UE. Z produkcji wyeliminowany zostanie niskomarżowy i nieekologiczny ciężki olej opałowy. W jego miejsce Lotos będzie w stanie wyprodukować rocznie nawet 900 tys. ton dodatkowych paliw, głównie oleju napędowego i paliwa lotniczego. Powstanie również nowy produkt - koks naftowy.

Zakłada się, że po uruchomieniu instalacji Projektu EFRA marża przerobowa gdańskiej rafinerii zwiększy się o ok. 2 dolarów na baryłce.

Miejsca

Opinie (93) 6 zablokowanych

  • (8)

    Za opóźnienia w umowie powinny być przewidziane kary finansowe dla wykonawcy.

    • 52 2

    • Geniusz (3)

      Z całym szacunkiem, ale czy myśli Pan/Pani, że w umowie za miliony nie ma przewidzianych kar umownych?

      • 10 2

      • (2)

        Jak robili to Misiewicze to wszystko jest możliwe

        • 6 2

        • Podobnie jak miśki z SNG, kary śmiechu warte.

          • 4 1

        • skoro włosi to misiewicze?

          byle pisac ,byle co komentowac nie majac o niczym pojecia...,jezeli wlosi sie spozniaja oni zaplaca kare ,a tym samymwszystkie firmy podwykonawcze od polskich po te z bangladeszu ktore pracuja na efra.

          • 6 0

    • Problemy to ma ktoś z głową że inwestuje w nieperspektywiczną technologię. Elektryki panie! (3)

      Rafinacja ropy naftowej powoli odchodzi do lamusa- pozostanie jedynie produkcja plastików, reszta to anachronizm i gwałt na naturze-amen

      • 1 25

      • Koniec asfaltu! (1)

        • 0 6

        • wprost przeciwnie, walą drzwiami i oknami

          • 2 1

      • Elektryki są na prąd a prąd z wegla, gazu, ropy.

        Wykonane są z tworzyw sztucznych - to też ropa.
        Oleje, smary = ropa.

        Super ekologiczne akumulatory (do wymiany co 5 - 10 lat) to szczęśliwie nie z ropy, ale ekologia w tym jak w reaktorze atomowym.

        • 7 0

  • A już EFRA miała nosić imię bohatyra Lecha Kaczyńskiego. (3)

    • 54 31

    • Wyjedź człowieku do lasu i ochłoń. (2)

      Wsadzanie wszędzie polityki to przykra choroba umysłowa.

      • 17 23

      • (1)

        Polityka to dziedzina, która ma wpływ na wszystkie aspekty życia. Sama siebie "wsadza wszędzie", bo to wynika z samej natury pojęcia "polityka" :)

        • 18 4

        • No widzisz i taki przypadek jak Twój się leczy, bo trzeba być chorym na umyśle widząc we wszystkim politykę. O tym właśnie poprzednik pisał.

          • 2 7

  • Jakoś mnie to nie dziwi -więcej misiewiczów w Państwowych spólkach i oto są efekty (6)

    • 56 29

    • Szkoda że nie uwzględniłeś (3)

      tego że wykonawcę wybierał jeszcze poprzedni zarząd Lotosu

      • 15 10

      • Coś to zmienia? To dalej misiewicze, ale z PO.

        • 7 5

      • Poprzedni Zarząd podpisał kontrakt na 10+, wybudował i uruchomił w terminie

        Nawet wykonawca był ten sam (te wloskie firmy często zmieniają nazwę ale ludzie ci sami).

        • 11 1

      • dodatek

        poprzedni ZArząd zadbał o to, żeby projekt był wykonywany szybciej niż przewiduje harmonogram, zatem nowa władza miała czas "na górkę". Prosżę Państwa, po ponad 2 latach już ciężko zrzucać winę na poprzedników. Może nie warto było pozbywać się wszystkich osób z wiedzą merytoryczną, przynajmniej do czasu zakończenia projektu. Teoria a praktyka to dwie różne rzeczy. A zwolnione ekipy miały doświadczenie w pracy z wykonawcami tak dużych projektów.

        • 21 3

    • Podobnie

      jest w gdańskim porcie, sami misiewicze, którzy pierwszy raz widzieli morze i statek. Ludzie zaczynają wychodzić na ulicę walcząc o niskie płace i brak inwestycji.

      • 11 1

    • W Enerdze to samo, banda tłumoków, jakich ta firma jeszcze nie widziała. Giełda już nie może się doczekać wyników finansowych, będą fantastyczne ;)

      • 4 0

  • (5)

    nie ma ludzi do roboty, a mówią, że wszyscy podwykonawcy robią teraz dla robyga, który chce skończyć swoje budowy w terminie - ta firma to nie jest jakaś włoska popierdółka i dba o swoich klientów

    • 15 4

    • (3)

      Tak dba ze na etacie powinni tam trzymać prokuratora

      • 9 3

      • A co? winni sa kupujący? coś ci się chyba pomyliło :-) Zresztą na etacie prokuratora może trzymać prokuratura. Widzisz, trzeba z trzy razy się zastanowić, zanim coś się napisze...

        • 1 1

      • (1)

        taaa. tej firmie nie jest potrzebny żaden śledczy. oni potrafią dbać o swoich klientów...

        • 0 0

        • jeśli sie starają pozyskać wykonawców na budowę żeby dotrzymac terminów to raczej powód do chwalenia niż ganienia

          • 0 0

    • "...Cześć poważnych prac w ramach EFRA spółka wykonuje po raz pierwszy i nie ma potrzebnego doświadczenia." Nie mogła być w takim razie polska firma ,która by wykonała tę cześć prac bez wcześniejszego doświadczenia ? Takie rzeczy chyba się sprawdza na etapie zlecenia przetargu

      • 3 0

  • (8)

    Polecam sprawdzić efekty pracy również w innych spółkach. Menedżerowie 'dobrej zmiany" nie mają pojęcia co im dali do rządzenia i co więcej mają to gdzieś. Przetrwać jak najdłużej to ich jedyny temat którym się interesują

    • 66 14

    • (4)

      A przedstawiciele PO do tej pory nie mogą otrząsnąć się PO odstawieniu koryta. Dobrze, że Donald nie zdążył sprzedać rafineri Rosji. Były takie plany.

      • 8 28

      • Co tam wieszz (3)

        Olechnowicz poprzedni prezes siedział na stołku jeszcze przed PO. On po prostu był dobrym specjalistą... a ten z PIS'u już zdążyli go zmienić na nowego...

        • 19 1

        • Dobrym specjalistą?

          I jeszcze lepszym kłamcą.

          • 3 19

        • to sobie poczytaj o prywatyzacji PolWaxu specjalisto

          • 1 7

        • dobry specjalista? poczytaj co zrobil w elblagu i jak znalzl sie w lotosie ...

          to dopiero misiewicz byl.

          • 2 2

    • (2)

      Ja polecam sprawdzić jak menadżerka z przed dobrej zmiany utopiła 2 mld pln w Norwegii na wyeksploatowanym złożu yme. cudów nie ma bo ławka krótka ale przynajmniej nie przynoszą strat.

      • 2 13

      • (1)

        Bez ryzyka i inwestycji nie ma przyszłości. Nie można stać w miejscu, kiedy wokół wszystko idzie do przodu. A co do YME - to lata pracy poprzedników doprowadziły do rozwiązania tematu, tylko głupio mówić o tym głośno, bo jak to by było powiedzieć coś dobrego o poprzednikach. Pamiętajmy też, że decyzje takich rozmiarów należą do właściciela, który ma swoją reprezentację w Radach Nadzorczych i na wza. ale to taki szczegół.

        • 4 2

        • Jasne że trzeba inwestować i rozwijać - to oczywiste. YME i rozwiązanie problemu? Lata pracy poprzedników doprowadziły to utopienia miliardów w Norwegii gdzie są tylko długi i nic więcej. Zakup aktywów o których mowa to chwilowe rozwiązanie problemu który powróci - to tylko gaszenie pożaru ale benzyną. Zobaczymy jakie będą rozwiązania problemu jak trzeba będzie partycypować w kosztach likwidacji. Święty mikołaj nie istnieje - nikt nie sprzedaje kury znoszącej złote jaja. Koszty będą przepotężne a norweski upstream raczej nigdy nie przyniesie zysków. Doskonale pamiętamy kto w tej RN zasiadał i jakie podejmował decyzje i właśnie dlatego niczego dobrego o poprzednikach powiedzieć się nie da.

          • 1 3

  • Przeczytałem w tytule

    AFERA :)

    • 20 3

  • marża przerobowa zwiększy o 2 dolary na baryłce (11)

    czyli zarobią 2 dolary więcej na każdych 159 litrach?

    kupa kasy

    wydadzą 2,3 mld zł

    zwrot po ilu latach?

    ktoś to umie policzyć?

    • 5 37

    • Po 30 latach.

      • 0 7

    • Po 5 latach.

      • 5 0

    • (2)

      Nie masz pojecia o czy piszesz. Dolicz do tego fakt ze po 2019 nie bedzie mozna sprzedawac ciezkiego oleju opalowego wiec trzeba go jakos przerobic wlasnie na efra. inaczej trzeba bedzie go zutylizowac i jeszcze za to zaplacic

      • 23 0

      • Koksować będzie się asfalt a nie olej (1)

        Olej opałowy to asfalt z olejem lekkim i naftą sprzedawany poniżej ceny zysku

        • 1 1

        • Zerowe pojęcie masz o petrochemii :)

          • 3 1

    • po 15 latach

      • 2 1

    • (2)

      200 tys bbl na dzień czyli 400 tys USD co daje 365x0,4 = 146 mln usd rocznie

      • 2 1

      • dziękuję wszystkim za rzetelne odpowiedzi

        Adikowi, Adikowi oraz Albertowi

        alleluja i do przodu

        • 1 0

      • Z kąd wziełeś 200 tyś bbl?

        • 1 1

    • 10 milionów ton rocznie o gęstości 0.87 (1)

      To 870 tyś m3 czyli 4,86 mil baryłek czyli 9.7 mil dolarów 36 mil pln to 6 lat i 5 miesięcy

      • 2 0

      • 10 mln t rocznie to 11,5 mln m3 a nie 870 tys. m3

        11,5 mln m3 to ok 200 tys. bbl na dzień

        • 1 1

  • (1)

    Efekt "Misiewiczy" z dojnej zmiany!

    • 45 14

    • Debil-troll z szafy budynia

      • 7 15

  • Dojna zmiana!

    • 34 14

  • (2)

    Może i rafineria będzie najnowocześniejsza ale zarządzanie ludzi i podejście do pracownika jak w średniowieczu lub gorzej... Potrafią doceniać ale tylko od dyrektora wzwyż, no wiadomo i swoich trzeba dbać.

    • 45 8

    • Chyba za bardzo rozpoeszczony jesteś (1)

      • 0 9

      • "Ludzie z miasta" ciągle myślą że w Lotosie jest bajka. Była ale się daaawno skończyła. Przestańcie wypisywać głupoty. Młody dostaje 3200 brutto, mnóstwo nauki przed nim i nieprędko widmo podwyżki. To nie jest tak jak w Lidlu że pokażą Ci jak widlakiem mdzy półkami jeździć i za tydzień możesz samodzielnie pracować. I nie każdy się do tej roboty nadaje. Jesteśmy najnowocześniejsi w Europie a zarobki najniższe w tej branży. Taka prawda.

        • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz koordynację działalności poszczególnych pionów organizacyjnych. Magister Inżynier Nauk Technicznych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Certyfikowany Project Manager Stowarzyszenia Project Management Polska, Prezes Zarządu Bałtyckiego Centrum Transferu Technologii SA i Wiceprezes Zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Najczęściej czytane