• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

EFRA ze sporym opóźnieniem. Włoski wykonawca ma problemy?

Robert Kiewlicz
16 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zaawansowanie Projekt EFRA na koniec czerwca 2018 roku wyniosło 95,5 proc. Zaawansowanie Projekt EFRA na koniec czerwca 2018 roku wyniosło 95,5 proc.

Jeden z największych projektów inwestycyjnych Grupy Lotos miał działać w drugim kwartale 2018. Teraz spółka szacuje, że efekty ekonomiczno-finansowe, wynikające z eksploatacji wszystkich instalacji projektu będą widoczne w wynikach Lotosu nie wcześniej niż w drugim kwartale, ale 2019 roku. Spółka podkreśla, że opóźnienia powstały z przyczyn od niej niezależnych.



- Zarząd Lotosu informuje, na podstawie prowadzonych uzgodnień pomiędzy spółką zależną, Lotos Asfalt oraz KT - Kinetics Technology (głównym wykonawcą projektu EFRA), iż trwa ustalanie ostatecznego terminu uzyskania statusu gotowości do uruchamiania instalacji opóźnionego koksowania - DCU. Zarząd podkreśla, że przyczyny opóźnień w realizacji projektu EFRA są niezależne od spółki oraz Lotos Asfalt - informuje Grupa Lotos.
Jak udało nam się nieoficjalnie dowiedzieć, problemy z zakończeniem inwestycji ma włoska firma Kinetics Technology. Cześć poważnych prac w ramach EFRA spółka wykonuje po raz pierwszy i nie ma potrzebnego doświadczenia. Dlatego też prawdopodobnie do końca roku instalacja opóźnionego koksowania DCU nie zostanie uruchomiona.

Dzięki Projektowi EFRA zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej. Pierwsze prace związane z budową głównych instalacji Projektu ruszyły w kwietniu 2016 roku. Cały zakres realizacji prac został podzielony na siedem obszarów realizacyjnych, obejmujących 30 obiektów inwestycyjnych. Wartość projektu to 2,3 mld zł.

W styczniu 2018 roku spółka poinformowała, że inwestycja nie zakończy się w terminie. Jednocześnie spółka twierdziła, że przesunięcie w czasie zakończenia Projektu EFRA nie wpłynie w negatywny sposób na bieżącą kondycję finansową Lotosu. Lotos nie podał jednak, jak duże jest opóźnienie i jaki jest przewidywany termin zakończenia prac.

Głównym celem Projektu EFRA jest lepsze zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej frakcji ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy. Nowe instalacje Projektu EFRA umożliwią zastąpienie produkcji niskomarżowych produktów większą ilością paliw silnikowych. Dzięki realizacji Projektu EFRA (wartego 2,3 mld zł) zakład Lotosu w Gdańsku stanie się najnowocześniejszą rafinerią w UE. Z produkcji wyeliminowany zostanie niskomarżowy i nieekologiczny ciężki olej opałowy. W jego miejsce Lotos będzie w stanie wyprodukować rocznie nawet 900 tys. ton dodatkowych paliw, głównie oleju napędowego i paliwa lotniczego. Powstanie również nowy produkt - koks naftowy.

Zakłada się, że po uruchomieniu instalacji Projektu EFRA marża przerobowa gdańskiej rafinerii zwiększy się o ok. 2 dolarów na baryłce.

Miejsca

Opinie (93) 6 zablokowanych

  • Pisorafinaria

    Tak się kończą rządy PiS-u w rafinerii i Lotos też się już kończy.

    • 8 1

  • Granda

    a jakoś włoskich wykonawców nikt nie przedstawia i nie cytuje Kto ich wybrał? rafineria też na włoskiej licencji była budowana. .obajtkowie od folii nie znają się na przetwórstwie ropy a nawet na pomnikach .

    • 6 1

  • To wina PO !

    Przez ostatnie 8 lat Polki i Poljaki .......

    • 2 2

  • informacja ... (2)

    ...dla ,,znafcoof,, tematu, to nie jest fabryka kefiru , najpierw jest budowa , potem długi rozruch , potem jeszcze wiele innych tematów , ale to może być zbyt trudny temat dla niektórych tendencyjnie komentujących.....

    • 10 6

    • Święta prawda (1)

      Dokładnie mój przedmówca ma rację. To nie fabryka kefiru! Tu żeby wbić gwoździa potrzeby jest prezes, dwóch wiceprezesów razem ze swoją świtą. Dyrektor taki, siaki i owaki razem ze swoimi dworami. Szefowie biur, eksperci i kierownicy. Kadry, HR-y i maraka, marketing i promocja. Zagraniczne firmy doradcze i konstrukcyjne. No i na końcu oczywiście młotek i jakiś robol co to wbije ten gwóźdź. A jak już to się stanie zajedzie świta w służbowych VW i opowie o tym sukcesie. Krótko mówiąc to jest rafineria proszę pana.

      • 5 4

      • Dokładnie to ująłeś

        Hahaha

        • 2 0

  • Jacy jesteśmy ?

    Za Olechnowicza nie do pomyślenia.

    • 11 2

  • (8)

    Za opóźnienia w umowie powinny być przewidziane kary finansowe dla wykonawcy.

    • 52 2

    • Geniusz (3)

      Z całym szacunkiem, ale czy myśli Pan/Pani, że w umowie za miliony nie ma przewidzianych kar umownych?

      • 10 2

      • (2)

        Jak robili to Misiewicze to wszystko jest możliwe

        • 6 2

        • skoro włosi to misiewicze?

          byle pisac ,byle co komentowac nie majac o niczym pojecia...,jezeli wlosi sie spozniaja oni zaplaca kare ,a tym samymwszystkie firmy podwykonawcze od polskich po te z bangladeszu ktore pracuja na efra.

          • 6 0

        • Podobnie jak miśki z SNG, kary śmiechu warte.

          • 4 1

    • Problemy to ma ktoś z głową że inwestuje w nieperspektywiczną technologię. Elektryki panie! (3)

      Rafinacja ropy naftowej powoli odchodzi do lamusa- pozostanie jedynie produkcja plastików, reszta to anachronizm i gwałt na naturze-amen

      • 1 25

      • Elektryki są na prąd a prąd z wegla, gazu, ropy.

        Wykonane są z tworzyw sztucznych - to też ropa.
        Oleje, smary = ropa.

        Super ekologiczne akumulatory (do wymiany co 5 - 10 lat) to szczęśliwie nie z ropy, ale ekologia w tym jak w reaktorze atomowym.

        • 7 0

      • Koniec asfaltu! (1)

        • 0 6

        • wprost przeciwnie, walą drzwiami i oknami

          • 2 1

  • Byłem tam niedawno, Włosi nie chcieli już nawet gadać o opóźnieniu

    Rozbili się o polskie realia, nawet pojęcia nie mieli w co się pakują. A przecież postawili nie jedną rafinerię na świecie.
    Polska to czarna dziura.

    • 3 4

  • Dziwne. Za Olechowskiego wszystko dzialalo i dalo sie zrobic na czas. (3)

    Za PiSu zawsze sa jakies problemy i straty.

    • 26 10

    • Za terminowość wykonania prac odpowiada wykonawca nie inwestor. (1)

      tym bardziej nie partia polityczna. Jeżeli przewidzisz, że przez wiatr trzeba wstrzymać roboty wysokościowe, albo ze względu na mrozy próby ciśnieniowe wykonywać alkoholem to gratulację. Komentujący przypominają tych, którzy opisują nieróbstwo drogowców, a za przeproszeniem gów... wiedzą o mechanice gruntów i osiadaniu. ,,Sorry, ale taki mamy klimat'' też było adekwatne, ale pseudo znawcy wiedzą lepiej.

      • 3 2

      • Tylko ktoś inwestycje kontroluje, porównuje plan z realnym progresem no i kaze wprowadzic plany naprawcze jak trzeba... ale trzeba coś wiedzieć a nie tylko misiewiczem być i kupony co miesiąc odcinac

        • 2 1

    • Kasa sie zgadza, odprawy sa, karuzela sie kreci.
      Specjalista od BHP

      • 5 0

  • Proponuje by dojna zmiana wymieniała zarząd co 3 miesiące a nie co 6 to wtedy już całkiem będą efekty.. ;)

    • 13 2

  • II kwartał 2019 to żart.

    W II kwartale to zapewne nie zostaną nawet zakończone prace mechaniczne. A gdzie cała papierologia, rozruchy itp...

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej ( 1995 r.), Francusko-Polskich Podyplomowych Studiów Bankowości i Finansów ( 1995 r.), Podyplomowych Studiów Podatkowych (2001 r.), Podyplomowych Studiów Menedżerskich - Executive MBA (2010 r.) organizowanych przez Gdańską Fundację Kształcenia Menadżerów i Rotterdam School of Management Erasmus University. Karierę zawodową rozpoczynał w 1995 najpierw w Dziale finansowym Danone Polska Sp. z...

Najczęściej czytane